Kleine moestuin deel 2

26-02-2015 10:56 525 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hier kunnen we verder praten over het hebben van een moestuintje.
Thanks voor de tip lilapie! De plant die ik er per ongeluk het diepst in heb gezet, doet het inderdaad het best. Ik hou er de volgende keer rekening mee.



Ik heb van Hollandse bodem wel een aantal keer gezien. Ben van het programma zelf geen groot fan, maar de moestuintips tussendoor zijn inderdaad fijn (plukken, die courgettes! blijven plukken!). Heb t op de achtergrond aanstaan als ik een suf klusje als was opvouwen aan het doen ben...



En wecken en inmaken is inderdaad tof. Midden in de winter kan je dan eten wat je in de zomer hebt geoogst! Wij hebben 2 zomers terug 2 augurkenplanten op het balkon gehad (op verzoek van vriend, ik hoefde niet zo nodig). Veel lol aan beleefd. Hele constructies met een oud kledingrek en wat oude stoelen gemaakt zodat ze naar hartelust konden klimmen. Mest en water had ook en enorm effect op de vruchten, en leuk om te zien. Helaas zijn ze ten onder gegaan aan spint & witte vlieg, maar vóór die tijd hebben we aardig wat potjes augurken kunnen maken (met dille, of mosterdzaad en ui, of pepers).



Ik vond trouwens hier wat tips voor mulch. Misschien zit er iets tussen lilapie? Ik ben niet zo'n fan van cacaodoppen (schimmelt). Helpen daarentegen ook goed als anti-kat spul..



Bij mijn ap hadden ze kweekzakken voor zwarte cherrytomaten staan! Ik heb de verleiding kunnen weer staan (ben al 5 cherry tomaatplantjes aan t kweken), maar t zag er erg spannend uit. Iemand ervaring mee?
Alle reacties Link kopieren
Haha goed van je Z-U-S dat je de verleiding hebt kunnen weerstaan. Ik ben ook wel gevoelig voor dat soort dingen, maar juist niet met tomaten want daar hou ik niet zo van. Ik heb wel een paar cherrytomaatplantjes staan, omdat mijn man dat wel lekker vindt, en ik vind het zo leuk al die plantjes kweken enzo :-)
Alle reacties Link kopieren
Maak je eigen composthoop en gebruik dat als mulchlaag. Met onkruid tussen de planten leggen zal ik voorzichtig zijn. Zeker als er zaden gemaakt worden, je vergroot dan het probleem. Over compost maken kun je genoeg vinden op internet.



Een mulchlaag kun je ook maken door in het voorjaar bijvoorbeeld paardenmest of ruige koemest om te spitten in de tuin. Misschien dat je dat ergens in je omgeving kunt krijgen? Ik gebruik voor het gemak koemestkorrels. Dit geeft niet helemaal hetgeen jij wilt, maar voor mij werkt het voldoende.



Wil je toch echt de bodem bedekken, dan kun je bijvoorbeeld stro gebruiken. Ik zie geen meerwaarde in de bodem bedekken. wel kan het bij bijvoorbeeld aardbeienplanten zeer effectief zijn.



Van Hollandse Bodem vind ik geen leuk programma. Het gaat eigenlijk nergens over, er wordt overal te weinig aandacht aan besteed. Ik kijk daar dus niet na.
Alle reacties Link kopieren
Ondanks dat ik last heb van de varenrouwmug in huis groeien de planten nog goed. Broccoli is helaas wel slachtoffer geworden, de helft is al dood..

Mijn bieslook krijgt een tulpvormig donker bolletje. Mijn zak met compost (bladeren) heb ik weg gegooid via GFT.

De cherrytomaat van de Appie staat nog in het doosje.
Van Hollandse bodem vind ik ook niet echt leuk. De tips vind ik wel interessant. Dan geef ik toch de voorkeur aan Maarten 't Hart.

Die kookt tenminste en heeft veel minder zendtijd. Vooral dat laatste. :-)
Vannacht vorst voorspeld, hoor ik op de radio.

Dus afdekken als het niet beschut staat? Luister het volgende bericht maar. Ik had de zomer al in mijn bol.
Alle reacties Link kopieren
Jouw bieslook gaat bloeien, ik vind bloeiend bieslook een mooi gezicht. Daarna snoei ik de bieslook altijd.
Ik ook. Ik verheug me er op. Ik ken ze nog uit de tuin van mijn vader.

En deze staat in een simpel Ikea bakje. Het zakje zaad viel er per ongeluk in.
Alle reacties Link kopieren
Grappig Pumps!
Ik ben een weekje weggeweest en man heeft niet naar de planten gekeken... Ik ging weg met alleen maar zaadjes in bakjes en kwam terug toen er al echt blad (geen kiemblad) aan de courgetteplanten zat . Courgettes en komkommer doen het hier prima; heb de besten gehouden (3 per soort, dus 12 planten) en die deel ik uit zodra ze de tuin in kunnen. Mijn tomaten gaan ook als een speer! Zijn nu een centimeter of 10
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk Pampas!



De drie komkommerzaden die ik heb gezaaid zijn allemaal gekiemd
Om nog even terug te komen op de mulch: ik ben vanmiddag het gazonnetje voor t huis (+/- 10m2) te lijf gegaan met een verticuteerhark. Komt prachtig spul af om mee te mulchen! En veel!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb gisteren geverticuteerd. Ik heb een iets groter gazon. En dus met een elektrische verticuteerhark gedaan. Bij mij zit er veel mos in, dus geen aanrader om je groentetuin te strooien. Je kunt het wel (in gedeeltes) op de composthoop gooien.
Elektrische verticuteerhark ik heb t zonder extra aandrijving moeten doen, vrees voor enorme spierpijn de komende dagen...



Hier geen mos gelukkig, wel veel 'klitten' dood, vergeeld gras. Al goed droog en luchtig, dus helemaal blij mee
Mieren, ik heb gisteren strips en een lokdoos gezien. Hier heeft dat goed gewerkt. Er zijn ook van die plastic doosjes waar losse strips in kunnen, maar die zijn duur. Wel mooi.



Maar ik heb ergens gelezen dat koffiedik tegen mieren helpt.

Dat staat er niet maar wel dat het goede mest is voor http://nl.wikipedia.org/wiki/Koffiedik stikstofrijk maken.



Ik heb bij de deur ook een lijmdoosje tegen zilvervisjes (zo'n vouwbaar met dakje) en daar zit veel in. De muur had ik bespoten met gifvrij spul van de Action (staat er niet meer) Ik heb al langere tijd niets meer gezien in die hoek. Alleen in dat doosje. Meerdere soorten en zelfs een motvlinder zit er in.
Hier ook beperkt mieren, maar heb er verder geen last van. Ze kunnen toch geen kwaad? Behalve dat ze bladluis faciliteren, maar er zijn zat andere beesten die dat in evenwicht houden hier. Lieverheersbeestjes, sluipwespen, roofspinnen en oorwormen...



Hier een boel (nu nog kleine) naaktslakken in de donkere hoekjes ontdekt. Ik zit in dubio: met alles opruimen jaar ik de nuttige pissebedden weg, maar dienaaktslakken hoeven niet zo... iemand tips?
Ik lees graag mee over tips voor de naaktslakken. Wij hebben er elk jaar met en zonder huisje. Korrels hielpen niet, maar ik ga het weer proberen, dat spul staat er toch nog. Ik wil ook proberen een rijtje sla voor de slakken te zetten, kan ook helpen, zodat ze dat eten en niet de rest. En bakjes bier heb ik weleens gehoord die je ingraaft in de grond. Hoe dan ook, als ik er een zie haal ik hem weg uit de moestuin, maar ik heb de indruk dat je er maar een paar nodig hebt voor een enorme ravage.



Inmiddels is hier vanalles opgekomen. Mijn courgetteplanten binnen zijn helaas gesneuveld maar de nieuwe exemplaren komen alweer ruimschoots boven de aarde uit. Ik heb besloten dit jaar met de meeste planten te wachten met in de volle grond zetten tot ze wat groter zijn, zodat ze meer kans hebben op overleven, wat eerder zijn ze vaak wat kwetsbaarder en gaat het regelmatig fout. Doen jullie dat ook?



Verder heb ik vorig jaar een mooi raster neergezet om de courgettes tegenop te laten klimmen. Toen zijn de courgettes helaas niet gelukt, hopelijk dit jaar wel. Weten jullie wat er nog meer tegen zo'n raster aan kan klimmen? behalve erwten en sperziebonen?
Volgens de wikipedia die ik plaatste helpt koffiedik tegen slakken en katten.

Slakken heb ik wel in mijn GFT kliko gevonden vorig jaar. En een naaktslak op de trap. Die moet mesjokke geweest zijn. Er ligt niets wat eetbaar is.



Maar...... Bij slakken heb ik wel gelezen dat er om een groenteperk heen bepaalde lage planten gezet werden die ze eerst konden opeten. Ze er dan uit halen. De slakken vervolgens eten? Nou, ik niet. Dat moet je zelf dan maar verzinnen.



Gootjes of andere obstakels om een perk is ook een middel. Dan heb ik het alleen over slakken.

Ik heb alles in bakjes.
Alle reacties Link kopieren
Dat koffiedik valt wel te proberen. Wij drinken hier echt veel koffie.

Ik geloof dat ik het maar gelijk ga uitproberen want ik zag alweer wat jonge (naakt)slakken.



Vlinder, komkommer klimt ook. Sommigen laten meloenen ook klimmen, maar ik heb geen idee of dat echt goed voor de plant is omdat de vruchten natuurlijk ook vrij zwaar kunnen worden.
Oppassen, want gewassen gaan te snel groeien van koffiedik en dat maakt ze weer zwak.



Ja...... het is een vak apart dat tuinieren. Ik ben geen vakman, maar lees er over. Vorig jaar had ik slakken op de meest vreemde plaatsen, maar heel Nederland had er last van. In bier sterven ze een aangename dood. Ze verdrinken.
Alle reacties Link kopieren
Goed om te weten!



Ik had van het weekend een plekje vrij gemaakt waar ik de komkommers neer wil zetten (zijn nog maar zaailingen met alleen kiembladeren) maar daar kwam ik ook al een aantal slakken tegen. Daar zou ik nu al wel wat kunnen strooien.



Ik ben trouwens ook heel benieuwd naar de witte aardbei. Hij krijgt nu bloemen.
Winters, natuurlijk, komkommer! Heb ik ook in de kweekbakken staan. Die krijgt daar dan ook een plek. Maar juist vanwege de slakken wacht ik nog even tot de planten iets groter zijn, vorige keer was het al snel einde verhaal.
Alle reacties Link kopieren
Vraagje voor de ervaren moestuinders. Ik ben met de ah-bakjes gestart en het meeste groeit een beetje, maar de tomatenplantjes gaan als een malle. Ik heb er 4 verpot en die zijn nu zo'n 30 cm. Ruikt heerlijk, heel leuk om te zien. Helaas zitten er kleine fruitvliegjes in de plant. Wat kan ik hieraan doen? Ik kan ze nog verplaatsen naar buiten, maar ben bang dat ze daar niet zoveel zon krijgen.
Nou, hier is nog niks aan het groeien gegaan.

De bieslook groeit nog steeds en de knop wordt langzaam groter. Ik ben dus benieuwd wat er uit gaat komen.



Wel een tip gekregen en die is wel de moeite voor BONEN-eters. BONENkruid gaat winderigheid tegen. Die ga ik zoeken. Schijnt ook lekker te ruiken. Heb hier een zonnig plekje in huis gekregen, maar er moet wel iets bij om te voorkomen dat ik teveel fruitvliegjes ga zien vliegen. Daarvoor helpt LAVENDEL (al eerder die tip gekregen dat het tegen insecten helpt.) Het andere kruid ben ik vergeten.

(Ik had schoonmaakmiddel met lavendelgeur en die ga ik wéér kopen.) Een kopje in de zon moet ook wel werken.

Wespenval en insectenval vullen met ..... Poeh, is wel veel keuze. Maar er zijn dus opties. Zelf even zoeken naar wat de geuren doen.

Het een houdt weg en de geur trekt aan. Is echt een persoonlijke keuze die iedereen zelf moet bekijken, afwegen en kiezen.

Zou wel lekker makkelijk zijn om alles bij anderen neer te leggen. Gratis is de zon en de regen.



EDIT: Bonenkruid kan je eten. Als je dat met bruine bonen mee kookt dan laat je minder geursporen achter.... Ja, lucht is ook gratis. Die was ik nog vergeten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven