Gratis plastic tasje vanaf 1 januari 2016 verboden

27-02-2015 09:04 368 berichten
Gratis plastic tasje op 1 januari verboden



Per 1 januari 2016 worden gratis plastic tasjes verboden. Dat heeft staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur en Milieu) donderdag aan de Tweede Kamer laten weten. Het verbod maakt deel uit van een bredere aanpak om het aantal plastic draagtasjes terug te dringen.



Er komen wel twee uitzonderingen op het verbod. Het gaat dan om plastic tassen die noodzakelijk zijn vanwege functionaliteit en voedselveiligheid. Mansveld komt met de aanpak omdat plastic tassen grote negatieve effecten hebben op het milieu. Plastic breekt nauwelijks af waardoor het zich ophoopt.

Volgens de bewindsvrouw is er onder consumenten steun om het gebruik van plastic draagtassen te verminderen.

PvdA-Kamerlid Yasemin Cegerek, die eerder in de Kamer had gepleit voor een verbod op plastic tasjes, is tevreden met het besluit van Mansveld. Ze stelt dat jaarlijks meer dan 8 miljard plastic tasjes in de natuur terechtkomen. ,,Ruim 7 miljard van deze tasjes waren bestemd voor eenmalig gebruik. Dit is slecht voor de gezondheid van mensen en desastreus voor het milieu. Daarom wil de Partij van de Arbeid al heel lang dat wegwerptasjes uit de winkels en van de markt verdwijnen. Ik ben verheugd dat staatssecretaris Mansveld hier werk van heeft gemaakt en vandaag heeft aangekondigd de plastic tasjes te verbieden."



Bij de supermarkt moeten we al veel langer betalen voor een tasje. Bij Zeeman kan je een plastic tasje kopen voor 1 euro, en dan vervangen zij 'm als ie stuk is.



Ik vind het een positieve ontwikkeling. Ik heb bijna altijd een opvouwbaar tasje bij me, maar dat ie niet altijd handig. Bijvoorbeeld gisteren, had ik boodschappen gehaald, witte tshirts gekocht en heb ik schoenen opgehaald bij de schoenmaker. Dan vind ik het toch prettig dat die schoenen in een apart tasje kunnen. (En het regende, en mijn opvouwbare tasje is van stof.)



Dus dat wordt dan wel bijbetalen (en naar wie gaat die opbrengst dan? Milieuorganisaties?)



Ga jij het gratis plastic tasje missen?
Alle reacties Link kopieren
Een winkel krijgt van mij heel veel waardering wanneer ik kleding in een stoffen tas meekrijg in plaats van een plastic tas.



Ziet er ook gezelliger uit dan een bult plastic tassen na een shopdag.



Dat heb ik altijd zo vervelend gevonden aan de Bijenkorf. Daar koop je over het algemeen luxe producten die vervolgens liefdeloos in een pastic zakje gedonderd worden.
Ik ben heel blij met de maatregel. Werd tijd wat mij betreft, want hoe vaak ik niet een tasje in mijn handen gedrukt krijg terwijl ik gewoon zelf een tas bij me heb? Meestal weiger ik een tasje, maar soms ben ik niet snel genoeg. Bonnetjes vind ik ook zoiets, meestal wordt een bon uitgeprint en vervolgens weggegooid omdat de klant 'm niet hoeft. Ik hoorde dat kassa's vaak niet anders kunnen dan de bon evengoed printen. Heel vreemd, tijd voor milieuvriendelijkere kassa's dan. Ik erger me hier al tijden aan.
Nee, ik heb hier een grote bak met plastic zakken die wachten op hergebruik.

Het kost maar even om te wennen om zelf mee te nemen. De grote van de supermarkt



Dan heb ik ook nog katoenen liggen die voor modieuze vintage door kunnen gaan. Met plastic tas er in...

Ik koop misschien 3 tot 5 tassen per jaar. Pas als ze kapot of vies zijn gaan ze bij plastic afval mee. Ik bewaar ze allemaal voor hergebruik. Ik ga ze wel missen om stinkende plastic verpakking in te doen, maar kapotte tassen er om heen wikkelen kan ook.



Ik erger me al jaren aan de grote bergen afval van de buren die alles voor mijn deur droppen. Zelf heb ik bijna niks, maar is moet wel tegen het hunne aan kijken en ..... ruiken en dat is nog veel erger.



Een klein tasje van de Etos of Kruidvat kan zo in de handtas. Kleine moeite om dat er in te doen. Het scheelt heel veel afval.

Als statussymbool kan ik de vintage tassen gebruiken. Verder heb ik ook simpele draagbare fietstassen die erg handig zijn. Kan ik opvouwen en in een andere tas doen. Is lichtgewicht. Mensen lachen er om totdat ze zien hoe handig het is. De gewone fietstas zit in de weg van de trappers of moet toch leeg gehaald, omdat anders anderen dat doen. Ja, het uiterlijk wil ook wat. Maar er is maar 1 kleur.... Past niet altijd bij mijn kleding. Dat is het enige gebrek van die draagbare fietstas.
Alle reacties Link kopieren
Toevallig viel het me gisteren op, ik had allerlei flutboodschappen, een zak hondenbrokken bij de ene winkel, koekjes voor mijn moeder bij de bakker, iets van de slager, een puzzelboekje, een paar dingen van de drogist, overal werd gevraagd of ik een tasje wilde (ik had twee milieuvriendelijke tassen van De Tuinen bij me). Het lijkt er dus op dat ook winkeliers er al meer rekening mee houden door niet automatisch alles in een plastic tasje te proppen.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een beetje een halfom mening. Met vlees of vis vind ik het toch wel prettig dat ze het in een plastic tasje doen. Bij de etos etc is het wel prettig dat als je een hoop kleine spulletjes hebt dat dat bij elkaar in iets kan, mag ook een stevige papieren zak zijn. Maar helemaal niets? dat is toch ook zo wat.

Kreeg laatst bij de zeeman wel keurig een tasje, had onverwacht een stapel ondergoed en sokken gekocht en had dan ook niets bij me. Vind wel dat dat moet blijven kunnen.

Stevige nylon of katoenen /linnen tasje aanbieden voor een schappelijke prijs zou ook bij veel winkels wel handig zijn. Dat je dan na winkel 4 toch even voor een 1¤ of 1.50¤ zo'n tasje aan kunt schaffen.

De tasje op de markt moeten ook blijven maar even vragen of je wil dat mogen wel meer marktverkopers even aanleren.
Alle reacties Link kopieren
Zeeman heeft zo'n tas, Nina. De zgn. statiegeldtas. Je betaalt ¤ 1,- voor zo'n nylon tas en als die kapot is dan kan je gratis een nieuwe krijgen.
Emté en andere supermarkten hebben dat ook gehad. Statiegeldkratten, maar kopen blijft een optie. Hema had ook shoppers in een klein tasje dat heel klein opgevouwen kan worden. In meerdere kleuren hingen die er. Misschien nog wel.

Voor fruit en groente krijg je het nog wel. Voor verpakkingen die niet "afgeven of kapot kunnen gaan of lekken" is het niet nodig. Daar gaat het vooral om. Lege kartonnen dozen staan er nog wel. Ik breng die altijd terug als ze nog schoon zijn. (Als ik toch boodschappen moet doen en ze van de supermarkt zijn. Er staan er ook een paar in mijn auto.)

Opvouwbare kratten (slijten nauwelijks) voor 4 tot 5 euro zijn handig voor in de auto. Gewoon mee nemen en na gebruik inklappen.

Weg met wegwerp.

Minder afval van mijn buren voor mijn deur. Omdat ik zelf wel eens vergeet mijn eigen afval aan de straat te zetten.... Krijg ik die rommel van hen. Ik moet er ook nog naar verhouding aan meebetalen. Ik hoop dat ze dat ook nog gaan aanpakken.

Mijn bak gaat achter slot, omdat die anders vol zit met het afval van de buren. Maar vooral van hun visite. Als er een naam op staat dan drop ik het elders als de bak niet sluit. WANT ze legen mijn bak niet als die niet sluit. Ach..... wisten ze niet.....
Alle reacties Link kopieren
Op de markt gooi ik een heleboel los in de kar, komkommers, bloemkool, pompoen, een paar paprika's, prei. Met aardbeien heb ik het nog niet geprobeerd. Bij de kaasboer hoef ik ook geen zakje om de kaas die al in papier zit of om die doos met eieren.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons in België is dat al jaren zo. In het begin was het wennen en stond je in de supermarkt zonder tas. Nu gebeurt me dat niet meer. Er liggen standaard een aantal shoppers in de auto.



In de meeste winkels kan je nog wel een plastic tasje krijgen, kost iets van 4 cent of zo.. Mij houdt die prijs niet tegen om een tasje te kopen als me dat op dat moment beter uit komt (regen, afstand tot de auto,...) Maar je merkt toch dat erg veel mensen een tasje weigeren nu er er voor moeten betalen en de maatregel heeft dus wel effect. In sommige winkels krijg je een punt extra op je klantenkaart als je geen tasje wil...



Ik mis de tasjes vooral thuis. Dat waren handige tasjes voor allerlei gebruik...
I can keep my mouth shut, but you can read the subtitles on my face.
Alle reacties Link kopieren
Nee precies, ik zou er ook geen moeite mee hebben om te betalen, mocht ik een tasje vergeten zijn
Alle reacties Link kopieren
Het valt me op dat steeds meer winkels geen tasjes meer geven (zeeman heeft helemaal geen plastic tasjes meer, alleen een statiegeld tas) of niet vragen of je een tasje wilt. Pas als je het uitdrukkelijk vraagt krijg je een zakje in sommige winkels.



Ik hergebruik de plastic tassen van supermarkten ook, vind het niet erg om ervoor te betalen.



Maar soms vergeet ik een tas of ga ik onverwacht naar de winkel (na je werk) en dan denk ik er ook niet aan. Heb wel van die eurotasjes van Blokker, maar die liggen dan thuis in een la ;)
Ab imo pectore
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het wel een goede zaak, heb altijd 2 eurotasjes van Blokker in mijn handtas.

Alleen , wat Merano ook zegt, een beetje een eenzijdige maatregel.Want ik zie ook overal plastic verpakkingen en dan vaak nog dubbel ook om 1 product heen.Dat moesten ze ook verbieden.

Kocht laatst nog OB aplicator tampons; daar zitten PLASTIC i.pv kartonnen inbrenghulzen bij...
Nadeel van zo'n AH shopper vind ik dat hij vrij open is. Stel dat je een middag gaat winkelen en je koopt verschillende dingen bij verschillende winkels die allemaal zo in je AH shopper gaan. Als er iemand schuin achter je loopt kan diegene er makkelijk iets uitvissen zonder dat je het door hebt. Ik ga maar eens kijken naar een big shopper met rits.
quote:winters schreef op 16 april 2015 @ 13:09:

Nee precies, ik zou er ook geen moeite mee hebben om te betalen, mocht ik een tasje vergeten zijn



Maar, het kost iets van 0,25. Dat weerhoudt veel mensen er niet van om het na gebruik gewoon weg te gooien.



Nou, als ik kijk wat ik aan tassen heb liggen. Dan heb ik echt een gigantische berg afval uit het milieu gehouden.

Ik heb er nog van winkelketens die vintage zijn. Ja, dat zijn dan wel speciale tassen. Die gebruik ik als verpakking om op te bergen. Ze zijn ook leuk. Een soort van collector items.
Alle reacties Link kopieren
Idee?



https://www.youtube.com/watch?v=WaJQfX0jAE4
I can explain it to you, but I can't understand it for you
Alle reacties Link kopieren
Persoonlijk zou ik liever zien dat ze al die hard plastieke verpakkingen van o.a. fruit zouden afschaffen. Ze kunnen dat beter in 'n kartonnetje doen met 'n dun folietje erover, dat geeft niet zoveel afval. Voor boodschappen gebruik ik een juten AH tas, lekker stevig en soepel. Beter dan plastic.
Shoot first, ask questions later!
Alle reacties Link kopieren
quote:retrostar schreef op 27 februari 2015 @ 11:16:

Ik kan wel voortaan alle groenten in een zakje doen zoals elke bloemkool, elke komkommer, elk trosje bananen, maar die dingen zijn nogal lekgevoelig en te ondiep in de pedaalemmer, zodat ik hem om de haverklap moet gaat schoonmaken maar dat verspilt dan weer water en wasmiddel en mijn schoonmaakspons slijt sneller.



van alle groenten die je noemt, daarvan hoeft niks in een zakje.



Pond sperciebonen is een andere geval, maar ik zie in de supermarkt mensen een meloentje in een plastic zak doen, of een paar bananen..echt achterlijk.
quote:redbuIIetje schreef op 19 april 2015 @ 11:20:

Persoonlijk zou ik liever zien dat ze al die hard plastieke verpakkingen van o.a. fruit zouden afschaffen. Ze kunnen dat beter in 'n kartonnetje doen met 'n dun folietje erover, dat geeft niet zoveel afval. Voor boodschappen gebruik ik een juten AH tas, lekker stevig en soepel. Beter dan plastic.



Begint een trend te worden. Ik zag al bakken met cherrytomaat en papieren zak.

Voor brood is het beter om af te koelen, maar om in de vriezer te doen? Ik heb nu een schone zak waar ik die in doe, maar dat zou ook een brooddoos kunnen zijn. Ik weet niet of die er wel in past. Dan gaat het ontdooien ook beter. (Ik heb een grote brooddoos van tupperware waar ik geen plaats voor heb. Is te groot.... Nog proberen of die in de vriezer past.



Is nog een vraag. Iemand suggesties?
Alle reacties Link kopieren
Maar als je een dag gaat shoppen dan neem je toch een eigen tas mee? Genoeg leuke te koop of die je gratis krijgt. Bijvoorbeeld die canvas tas van Dille en kamille
quote:merano schreef op 27 februari 2015 @ 09:59:

Ik vind het een prima idee, maar wel eenzijdig.



In de supermarkten groeit het aantal kunststof verpakkingen schrikbarend.



Alles zit in plastic tegenwoordig: Twee tartaartjes in een enorme plastic doos, een komkommer in plastic, pepermuntjes in plastic doosjes die vervolgens in een plasticje worden verpakt.



En vervolgens wordt van de consument verwacht dat die al die zooi weer uit zijn afval schift en apart aanbiedt aan de vuilnisman.



Plastic verpakkingen, dáár moeten ze eens wat aan doen.

+1

Ik scheidt dat afval niet, op papier en glas na dan, want heb geen plek voor 4 prullenbakken in mijn keuken.
Alle reacties Link kopieren
quote:hesterve schreef op 19 april 2015 @ 19:45:

Maar als je een dag gaat shoppen dan neem je toch een eigen tas mee? Genoeg leuke te koop of die je gratis krijgt. Bijvoorbeeld die canvas tas van Dille en kamilleNee, bij funshoppen neem ik geen tas mee. Als je veel te shoppen hebt (bijv. paar schoenen, wat kleding en nog wat voor in huis ofzo) past dat niet in 'n normaal formaat boodschappentas. Bovendien verwacht ik bij een grotere aankoop wel 'n complimentair tasje. Mocht ik eerst 'n grote tas krijgen bij een groter artikel en koop daarna 'n setje lingerie, hoef ik daar dan weer geen tasje bij, dat past er dan wel bij de eerste aanwinst.
Shoot first, ask questions later!
De enige keer dat het lastig wordt is denk ik als ik kleding en schoenen ga kopen voor mijn 3 dochters. Dan is het vaak 6 paar schoenen en per kind 3 tot 4 broeken/rokjes en 3 tot 4 shirts/truien en stapels ondergoed en pyjama's bijv. Dan zijn het echt een aantal grote tassen.

Alle tassen worden hier hergebruikt.
quote:Shenandoah schreef op 19 april 2015 @ 20:32:

[...]



+1

Ik scheidt dat afval niet, op papier en glas na dan, want heb geen plek voor 4 prullenbakken in mijn keuken.

Ik alleen het papier en dat doe ik voor de plaatselijke buurtvereniging omdat die er dan iets mee verdienen.

De afvalverwerker heeft een prima afvalscheider en daar heb ik al genoeg aan mee betaald, bij mij gaat alles in één afvalbak.

Plastic tasjes gebruik ik meerdere keren tot ze versleten zijn, behalve bij de Action is het handig dat ze al die rommel die ik eigenlijk niet nodig heb, maar daar koop omdat het zo goedkoop is in die dunne tasjes doen.

Het zijn dezelfde slechte kwaliteit tasjes die je ook bij de Chinees krijgt.

Bij de Chinees zijn die tasjes ook weer handig, anders moet ik het Chineeshaakje op de scooter weer een andere functie geven.
de dille&kamille tas is mijn grote vriend, daar zit sochtends mijn lunch in, en wordt verder ook gebruikt voor alle impulsinkopen die ik doe onderweg van werk naar huis. er zit ook altijd een plastic tasje in voor de 'lekbare' spullen... want nagellakremover overal is niet leuk!!

Verder neem ik die tas ook altijd mee naar de markt, ik vind hem leuk en fijn en je kan er veel zware spullen in dragen zonder dat de tas in je hand snijdt, want hij kan over je schouder!

In de auto heb ik altijd een boodschappenkrat en een aantal big shoppers voor de boodschappen, en lege flessen doe ik ook weer in een big shopper zodat ik dat automatisch allemaal mee neem. mocht ik het toch vergeten zijn koop ik eigenlijk altijd weer een nieuwe big shopper, die vind ik zo handig, ik gebruik ze ook voor bijv. wintergarderobe op zolder opslaan in het zomerseizoen. bovenop even een handdoek oid wat stof mag vangen en dan is alles lekker opgeruimd!

ik wordt trouwens ook helemaal blij als ik aan het shoppen ben en winkels hebben van die mooie kartonnen tassen met koordjes! of mooie papieren tassen! Als ik ergens één tas met kleren heb gekocht, stop ik de kleren van de andere winkel er gewoon bij, dus bij de H&M zelf je tas inladen vind ik heel normaal eigenlijk!

Wij scheidden pas sinds vorig jaar ons plastic en merk nu ook hoe veel plastic verpakkingen we hebben. Ik weet nog goed dat de slagerijafdeling bij de supermarkt alles 'los' had liggen en met plastic zakjes je vlees beet pakte, en vervolgens een aantal van die zakjes samen in een grote papieren zak deed, bon eraan nieten en klaar! al die vreemde piepschuimbakjes die nu in het schap liggen... heeft dat eigenlijk geen effect op de smaak van het vlees?
oh en wij scheiden omdat we voor plastic niets hoeven te betalen, en voor de bruine container wel een bedrag per leging!

dus er zit wel een goede trigger in, stoppen met dingen gratis maken...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven