Gezondheid alle pijlers

Spijt van onkruidverdelger

16-04-2015 15:41 54 berichten
Hallo,



Gisterenmiddag heb ik, geheel onwetend, flink wat onkruidverdelger van Bayer Clean-up in mijn tuin staan spuiten op al het onkruid. Er was zoveel onkruid, dat ik het dit jaar eens niet met de hand wilde doen. Het was gister best warm dus droeg slippers en had korte mouwen. Ik had wel (korte) tuinhandschoenen aan. Ben ongeveer 5 minuten bezig geweest met sprayen, gewoon vanuit de hand.



Nu ging ik uit nieuwsgierigheid achteraf even googlen op het hoofdbestanddeel 'glyfosaat'. Dat had ik beter niet kunnen doen zeg. Nooit geweten en tot mijn verbazing stond er ook niets bijzonders op de verpakking qua eventuele gevaren voor het milieu en de gezondheid. Anders was ik er echt niet aan begonnen.



Nu vraag ik me af, hoe slecht is het geweest, om te sprayen met onbedekte armen en voeten. Er stond ook een heel zacht briesje dus er zal hier en daar wat naar mij verwaaid zijn. Dat het spul slecht is, geloof ik wel. Maar zou het ook al in deze mate ernstig zijn of hebben we het dan wel over langdurig gebruik?



Ik lees zelfs over onvruchtbaarheid of aangeboren afwijken bij blootstelling aan middel brrr, laat ik nu ook net bezig zijn met zwanger worden. Ik was me hier totaal niet van bewust. Hoop dat ik me aanstel maar vond de internetsites hierover nogal schrikbarend.



Ik laat de tuin nog c.a. 1 week met rust, ook de huisdieren komen er niet tot het eerst even goed geregend heeft. Wie weet na hoelang het meeste spul wel verdwenen zal zijn?
Alle reacties Link kopieren
Er is nu een item over op Kassa.



Op zich ben ik het eens met Markovic.

Met name: "Alle Dinge sind Gift, und nichts ist ohne Gift; allein die dosis machts, daß ein Ding kein Gift sei."



Maar ik begrijp dat zijn/haar informatie inmiddels verouderd is.

De WHO heeft glyfosaat als verdacht carcinogeen (kankerverwekkend) bij mensen aangemerkt.

http://www.theguardian.com/environment/ ... lyphosate-
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht
Alle reacties Link kopieren
@Markovic, ondanks jouw expertise is je kennis over glyfosaat volgens mij niet helemaal up to date. Of je werkt voor Monsanto of Syngenta ofzo



The Lancet en Nature (beiden top-wetenschappelijke journals) hebben recent geschreven over de laatste studie van de IARC naar glyfosaat. In beide publicaties wordt de zorg over de veiligheid van het middel onderschreven. Al wordt ook erkent dat er nog veel onduidelijk is over de precieze werking van het middel. Uit hetzelfde IARC onderzoek blijkt overigens ook dat malathion, een stofje wat onder meer in hoofdluisshampoo zit, waarschijnlijk kankerverwekkend is...
anoniem_146592 wijzigde dit bericht op 19-04-2015 08:19
Reden: typefoutje
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Behalve of het middel al dan niet kankerverwekkend is voor mensen, moeten we ook beseffen dat we een geheel vormen met planten en dieren. Ook al klinkt dat zweverig, het is realiteit dat de hele cyclus nodig is, we staan niet los van onze omgeving.

Onkruid is geen aparte ondersoort in planten, onkruid is een benaming voor planten die het goed doen, die het te goed doen op de plek waar ze groeien en waar dat niet door ons gewenst is.
Alle reacties Link kopieren
quote:parbleumondieu schreef op 19 april 2015 @ 08:46:

Behalve of het middel al dan niet kankerverwekkend is voor mensen, moeten we ook beseffen dat we een geheel vormen met planten en dieren. Ook al klinkt dat zweverig, het is realiteit dat de hele cyclus nodig is, we staan niet los van onze omgeving.

Onkruid is geen aparte ondersoort in planten, onkruid is een benaming voor planten die het goed doen, die het te goed doen op de plek waar ze groeien en waar dat niet door ons gewenst is.

Absoluut.

Daarom is het juist wél gezond verstand (iemand schreef dit eerder hier) om te bedenken: als het een plantje doodt, dan zal het waarschijnlijk voor andere levensvormen ook wel niet goed zijn.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven