Relatie en toekomstplannen

17-04-2015 17:00 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik heb sinds voorjaar 2014 een relatie met mijn vriend. Ik ben momenteel 23 en hij 27. We zijn vorig jaar augustus gaan samenwonen omdat we constant bij elkaar waren en zo kon ik mijn appartement opzeggen dat alleen maar geld kostte. Dit ging allemaal erg goed en we wonen met veel plezier samen. Even wat achtergrondinfo:

Ik ben momenteel een opleiding aan het afronden en heb hiernaast een aantal uren per week een baan. Mijn vriend werkt(meer dan) fulltime en is hiernaast sinds een aantal weken een thuisstudie aan het volgen. Door omstandigheden ben ik snel vermoeid. Hierdoor kan ik soms niet alles in het huishouden of voor school doen zoals ik dat wil.



Sinds een aantal maanden heb ik steeds regelmatiger discussies met mijn vriend. Meestal ging dit er over dat hij vond dat ik wel meer kon doen dan ik momenteel deed. Ik kreeg het idee dat hij me niet goed begreep. We hebben gepraat en alles ging dan ook beter.

We hebben het af en toe over kinderen gehad. Ik wil ze niet per direct maar wel in de toekomst. Hij wil ze ook wel maar zegt er nu echt nog niet klaar voor te zijn. We hadden de afspraak gemaakt het hier even niet over te hebben, nu waren we enkele dagen geleden bij mijn ouders en zei hij; "Nou, als het aan Belle lag beginnen we volgend jaar al aan kinderen." Ik schrok hier heel erg van omdat ik vind dat dit iets tussen ons is. Mijn ouders reageerden dan ook niet heel leuk. Toen we thuis waren gaf ik dan ook aan dat ik dit niet leuk van hem vond. Hij vond het belachelijk en vond dat we het met onze ouders moesten bespreken want zij zouden er ook effect van hebben. Ik vind dit een keuze tussen ons 2 en inderdaad als het zo ver zou zijn wil ik ze wel inlichten, maar hier hoeft onze timing in mijn ogen niet vanaf te hangen. Hij vind van wel..

Daarbij gaf ik een week geleden aan zelf ook nog even(minstens een jaar) met kinderen te willen wachten, toch blijft hij het idee houden dat ik per direct kinderen wil. Dit levert dan ook veel spanningen op.



Heeft iemand ervaringen en zou iemand tips kunnen geven?

Ik zit namelijk echt met mijn handen in het haar!



Dankje:)
Alle reacties Link kopieren
quote:Nouschi schreef op 17 april 2015 @ 17:37:

Doet hij zelf wel wat in huis?Ja dat op zich wel, maar ook niet elke dag. Zijn eigen rommel ziet hij dan ook niet(niet dat dit zo veel is). Maar hij is denk ik alles gewend van toen hij even alleen woonde. Hij kwam pas om 8 uur 's avonds thuis en ging 's morgens om 7 uur weer werken dus echt rommel maken kon hij ook niet..
'Kinderen over een jaar, misschien wel twee jaar.'

Ik zou het er ook benauwd van krijgen.
Hij denkt dat jij per direct aan kinderen wilt beginnen, terwijl dat niet zo is. En wat jij ook zegt, hij luistert daar niet naar en blijft van mening dat jij toch direct aan kinderen wil beginnen.

Ik zou het onderwerp 'kinderen' voorlopig (een jaar of zo), niet aansnijden als ik jou was en er niet op ingaan als hij wel weer over dat onderwerp begint. Het negeren dus. Als hij jou toch niet gelooft..
Alle reacties Link kopieren
Even op reactie van

vivamila: Ik heb een medische reden waarom ik bijvoorbeeld niet nog 5 jaar wil en kan wachten, dit weet hij ook.

Verder willen we de keuken eerst nog vernieuwen en nog eens samen op vakantie en elkaar beter leren kennen.

Viva-amber en himalaya: Ik wil over ongeveer twee jaar aan kinderen beginnen. Hij verschuift steeds. Eerst was het; volgend jaar, toen op z'n 32e ongeveer en deze week was 't tegen z'n 30e. Ik heb het regelmatig over kinderen in het algemeen maar dit komt ook omdat ik al jaren hiermee werk.Ik bedoel hier verder helemaal niets mee maar kan enthousiast zijn. Hij koppelt dit dan aan dat ik zelf kinderen wil.. Hij kan dit niet los van elkaar zien.
Alle reacties Link kopieren
Tegenwoordig is er zoveel mogelijk ook voor vrouwen die vroeg in de overgang komen bijvoorbeeld.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
quote:viva-amber schreef op 17 april 2015 @ 17:51:

Tegenwoordig is er zoveel mogelijk ook voor vrouwen die vroeg in de overgang komen bijvoorbeeld.Dat is bij mij niet het geval. Ik heb een vroege vorm van baarmoederhalskanker gehad 4 jaar geleden. Hier ben ik vorig jaar gezond van verklaard. Het kan echter wel weer terugkomen. Om deze reden wil ik niet nog langer dan 5 jaar wachten waardoor ik de kans loop dat het dan niet meer gaat.
Lijkt me lastig Belle, dat je vriend elke keer denkt dat jij eerder kinderen wil. Misschien nogmaals duidelijk tegen hem zeggen dat je dit de eerste twee jaar nog niet wil en het er verder, zoals iemand anders zei, niet meer over hebben. Trek je verder niet te veel aan van alle invullers hier, er word maar van van alles uitgegaan en ingevuld zonder dat je dat als opener hebt aangesneden.



Succes ermee!
Alle reacties Link kopieren
Er staat ook bijvoorbeeld.



Ik zou je aanraden om vooral te genieten van het hier en nu. Je weet namelijk nooit helemaal zeker of het krijgen van kinderen je gegeven is. Daarbij kan de opmerking van je vriend ook een terloopse zijn geweest met een kern van waarheid. Wellicht zou je in de juiste omstandigheden met de juiste persoon nu wel aan kinderen beginnen. Je kunt je altijd focussen op wat je nog niet hebt...echt daar wordt je niet gelukkig van. Leef meer in het hier en nu.



Indien jij een man wilt die nu al zeker weet dat hij kinderen wil ga daar dan naar opzoek.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dory1983 schreef op 17 april 2015 @ 17:59:

Lijkt me lastig Belle, dat je vriend elke keer denkt dat jij eerder kinderen wil. Misschien nogmaals duidelijk tegen hem zeggen dat je dit de eerste twee jaar nog niet wil en het er verder, zoals iemand anders zei, niet meer over hebben. Trek je verder niet te veel aan van alle invullers hier, er word maar van van alles uitgegaan en ingevuld zonder dat je dat als opener hebt aangesneden.



Succes ermee!



Dankje voor je zinvolle en lieve bericht! Ik ben hier niet voor schouderklopjes of wat dan ook, maar het is wel vervelend dat sommigen meteen oordelen zonder te checken. Ik denk dat ik inderdaad nog 1 keer met hem het gesprek aanga over kinderen om meer duidelijkheid te krijgen voor ons allebei en dan zo weinig mogelijk over kindgerelateerde dingen praat!

Alle reacties Link kopieren
Ik heb het gevoel dat jullie relatie nog lang niet uitgekristalliseerd is. Zorg eerst ervoor dat jullie het samen leuk hebben en op een goede manier kunnen samenwonen. Discussies over kinderen die al eerder geweest zijn, niet op ingaan.

Overigens zou hij dat kindergebeuren best als een zwaard van Damocles boven zijn hoofd kunnen voelen. Misschien dat hij zich daarom zo op focust. Zou het een breekpunt voor hem kunnen worden? Hou dat in de gaten.
Alle reacties Link kopieren
quote:viva-amber schreef op 17 april 2015 @ 18:03:

Er staat ook bijvoorbeeld.



Ik zou je aanraden om vooral te genieten van het hier en nu. Je weet namelijk nooit helemaal zeker of het krijgen van kinderen je gegeven is. Daarbij kan de opmerking van je vriend ook een terloopse zijn geweest met een kern van waarheid. Wellicht zou je in de juiste omstandigheden met de juiste persoon nu wel aan kinderen beginnen. Je kunt je altijd focussen op wat je nog niet hebt...echt daar wordt je niet gelukkig van. Leef meer in het hier en nu.



Indien jij een man wilt die nu al zeker weet dat hij kinderen wil ga daar dan naar opzoek.Ik wil zelf ook nog helemaal geen kinderen, eerst nog genieten van elkaar, de keuken verbouwen en nog samen op reis:). Ik weet dat hij het wel echt voor mij is.. Daarom doe ik ook m'n best om de relatie weer goed te krijgen omdat het even stressvol is geweest. Ik weet uit ervaring dat het me wel gegeven is, heeft alleen niet zo ver kunnen komen. Ik ga inderdaad genieten van wat ik nu wel heb en het onderwerp zo goed mogelijk laten rusten.
Alle reacties Link kopieren
quote:foeksia72 schreef op 17 april 2015 @ 18:05:

Ik heb het gevoel dat jullie relatie nog lang niet uitgekristalliseerd is. Zorg eerst ervoor dat jullie het samen leuk hebben en op een goede manier kunnen samenwonen. Discussies over kinderen die al eerder geweest zijn, niet op ingaan.

Overigens zou hij dat kindergebeuren best als een zwaard van Damocles boven zijn hoofd kunnen voelen. Misschien dat hij zich daarom zo op focust. Zou het een breekpunt voor hem kunnen worden? Hou dat in de gaten.



Op zich gaat onze relatie helemaal niet zo slecht, het zou inderdaad best kunnen zijn dat hij bang is dat een kindje de relatie compleet zou veranderen(wat natuurlijk zo is maar niet perse negatief hoeft te zijn). Ik wil inderdaad wel dat onze relatie weer optimaal is voordat we echt aan kinderen beginnen. Op eerdere discussies moet ik inderdaad niet meer terugkomen!



Even aan iedereen: Ik ben al een aantal jaren ouderschapsbegeleider en gezinscoach en heb in m'n opleiding ook veel over kinderen en ouders geleerd(jeugdzorgwerker etc), dus het is ook niet zo dat ik denk dat het krijgen van een kind rozengeur en maneschijn is!
TO, probeer het ook even vanuit zijn kant te bekijken. Duidelijk is er tussen jullie miscommunicatie, maar bedoelen jullie hetzelfde (iets met mars en venus).



Je bent nog maar 23, bent nog bezig met je studie, hebt een whiplash opgelopen wat ook niet makkelijk is. Jullie wonen écht nét samen en ervaren nu al wat probleempjes zoals dat jij door je vermoeidheid niet zoveel kan bijdragen in het huishouden. En ook hebben jullie regelmatig discussies.



Je bent dus nog helemaal niet voldoende gesetteld qua relatie en carriere, maar wilt al wel over minimaal een jaar een kind. Dan heb je met een beetje geluk nét een baan waar je voldoende uren mee maakt. Dan zijn er ook nog eens nog meer medische problemen bij jou dan die whiplash. En dat is reden waarom jij binnen 5 jaar een kind moet krijgen. Verder moet er voor die tijd ook nog een keuken vernieuwd worden en moet er op vakantie gegaan worden.



Zie je hoe benauwd dit kan overkomen?

Ik denk dat jij realistische doelen moet gaan stellen.



Hou er ook rekening mee dat nu jij maar een aantal uren per week werkt hij nu het meeste geld verdient. Dat is ook niet eerlijk.



Ik vind dat je het allemaal echt te snel wilt en dat is ook wat jouw vriend bedoelt met "jij wilt nu een kind", in mannentaal dan wel.
Je hebt het al helemaal uitgepland, alles dat jullie dit even volgend jaar doen is met het doel kinderen te krijgen. Ik vind dat jullie veel te ver op de zaken vooruitlopen, jullie zijn amper een jaar samen.
Ah, dank voor je uitleg. Nu snap ik je (relatieve) haast wat beter.

Ik zou echter echt proberen je relatie weer leuk te maken. Het onderwerp even parkeren. Geen grapjes, opmerkingen of gesprekken meer over kinderen dus.

Uiteindelijk wil je met je vriend toch oud worden? Ook als er onverhoopt geen kinderen komen. En ook als er wel kinderen komen; die zijn gebaat bij een goed huwelijk.
Alle reacties Link kopieren
Waarom doen jullie hier zo moeilijk over? Het onderwerp is nu (nog) niet aan de orde. Klaar, discussie gesloten. Dus waarom zou dat nu al voor problemen zorgen?! Jullie zouden er beide niet meer zo'n punt van moeten maken. Je weet niet eens of je met hém kinderen gaat krijgen en als jullie er ooit wel voor gaan, weet je niet eens of het perse gaat lukken (dat kan aan van alles liggen zoals je weet).



Even terzijde: ik vind het wel jammer dat je ouders "niet zo leuk" reageerden. Ik ken eerlijk gezegd geen enkele ouder die niet een gat in de lucht zou springen bij het horen over kinderplannen van hun kinderen (die in de twintig zijn). Tegen de tijd dat je wel voor kinderen zou willen gaan, zou ik hier eens een goed gesprek over aangaan met ze.
Alle reacties Link kopieren
Stel: je raakt over een half jaar zwanger, dan beval je over een jaartje.

Voor mij is over een jaar al best wel snel eigenlijk.

En ik snap dat er bij jou een soort van haast achter zit. Maar toch, als je zegt over 1 a 2 jaar aan kinderen beginnen, heb je nu de tijd om dit idee meer los te laten.

je hebt dat zelf ook al door. Eerst samen een leven opbouwen met zn 2tjes.

laat het maar even met rust.
quote:btje90 schreef op 17 april 2015 @ 19:38:

Waarom doen jullie hier zo moeilijk over? Het onderwerp is nu (nog) niet aan de orde. Klaar, discussie gesloten. Dus waarom zou dat nu al voor problemen zorgen?! Jullie zouden er beide niet meer zo'n punt van moeten maken. Je weet niet eens of je met hém kinderen gaat krijgen en als jullie er ooit wel voor gaan, weet je niet eens of het perse gaat lukken (dat kan aan van alles liggen zoals je weet).



Even terzijde: ik vind het wel jammer dat je ouders "niet zo leuk" reageerden. Ik ken eerlijk gezegd geen enkele ouder die niet een gat in de lucht zou springen bij het horen over kinderplannen van hun kinderen (die in de twintig zijn). Tegen de tijd dat je wel voor kinderen zou willen gaan, zou ik hier eens een goed gesprek over aangaan met ze.Niet? Ze zijn nog maar net samen en de relatie en het samenwonen gaat nog niet soepel, ze zitten duidelijk nog niet op een lijn. Ik ken weinig ouders die in zo'n situatie wel een gat in de lucht zouden springen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Annelaure schreef op 17 april 2015 @ 19:05:

Je hebt het al helemaal uitgepland, alles dat jullie dit even volgend jaar doen is met het doel kinderen te krijgen. Ik vind dat jullie veel te ver op de zaken vooruitlopen, jullie zijn amper een jaar samen.We willen binnen ongeveer 2 jaar gewoon ons huis wat moderniseren. Niet perse met als doel kinderen maar omdat we graag het huis willen veranderen. Die reis willen we graag maken omdat dit vaak niet meer gaat als je kinderen hebt.
Alle reacties Link kopieren
quote:meldepel schreef op 17 april 2015 @ 18:53:

TO, probeer het ook even vanuit zijn kant te bekijken. Duidelijk is er tussen jullie miscommunicatie, maar bedoelen jullie hetzelfde (iets met mars en venus).



Je bent nog maar 23, bent nog bezig met je studie, hebt een whiplash opgelopen wat ook niet makkelijk is. Jullie wonen écht nét samen en ervaren nu al wat probleempjes zoals dat jij door je vermoeidheid niet zoveel kan bijdragen in het huishouden. En ook hebben jullie regelmatig discussies.



Je bent dus nog helemaal niet voldoende gesetteld qua relatie en carriere, maar wilt al wel over minimaal een jaar een kind. Dan heb je met een beetje geluk nét een baan waar je voldoende uren mee maakt. Dan zijn er ook nog eens nog meer medische problemen bij jou dan die whiplash. En dat is reden waarom jij binnen 5 jaar een kind moet krijgen. Verder moet er voor die tijd ook nog een keuken vernieuwd worden en moet er op vakantie gegaan worden.



Zie je hoe benauwd dit kan overkomen?

Ik denk dat jij realistische doelen moet gaan stellen.



Hou er ook rekening mee dat nu jij maar een aantal uren per week werkt hij nu het meeste geld verdient. Dat is ook niet eerlijk.



Ik vind dat je het allemaal echt te snel wilt en dat is ook wat jouw vriend bedoelt met "jij wilt nu een kind", in mannentaal dan wel.



Ik begrijp dat dit benauwend over kan komen. Daarom wil ik ook eens gewoon rustig met hem er over praten en hem uitleggen dat hij zich helemaal niet zo druk hoeft te maken.

Ik werk nu maar een aantal uren per week vanwege het afstuderen. Over een maand ben ik klaar en werk ik ook meer uren.
Alle reacties Link kopieren
quote:bungaa schreef op 17 april 2015 @ 19:46:

Stel: je raakt over een half jaar zwanger, dan beval je over een jaartje.

Voor mij is over een jaar al best wel snel eigenlijk.

En ik snap dat er bij jou een soort van haast achter zit. Maar toch, als je zegt over 1 a 2 jaar aan kinderen beginnen, heb je nu de tijd om dit idee meer los te laten.

je hebt dat zelf ook al door. Eerst samen een leven opbouwen met zn 2tjes.

laat het maar even met rust.Zoals ik meerdere keren schrijf wil ik helemaal niet over een half jaartje zwanger raken. Dit gaat nog minstens 2 jaar duren. Ik zal inderdaad nog 1 keer met hem er over praten zodat hij begrijpt dat het van mij nog even niet hoeft en dan laat ik het onderwerp rusten.
Alle reacties Link kopieren
Misschien heeft hij het benauwd omdat alles al voor hem uitgestippeld is voor de komende jaren?

De eerste jaren moet je genieten, go with the flow, elkaar leren kennen. Je kunt best fantaseren over de toekomst, maar hier lijkt alles al vast te staan.
Mot met to
Alle reacties Link kopieren
@btje90 Nou mijn ouders zouden echt geen gat in de lucht zijn gesprongen als ik ze op mijn twintigste vertelde dat ik binnen een jaar aan kinderen wilde beginnen met een vriend die ik nog geen jaar kende, EN er vanuit ga dat zij maar lekker komen oppassen enzo. Mijn ouders zouden hebben gewild dat ik eerst mijn leven op een rijtje kreeg, mijn studie afmaakte, mijn ziekte (whiplash in haar geval) overwon etc
Alle reacties Link kopieren
Jullie zeggen volgens mij beide hetzelfde, jij wilt over ongeveer een jaar met kinderen beginnen, hij zegt dat jij volgend jaar aan kinderen wilt beginnen. Of begrijp ik je verhaal verkeerd?

Het klinkt alsof jij het een groot verschil vind, NU of OVER EEN JAAR, terwijl dat voor je vriend vrijwel hetzelfde voelt, dat zou het voor mij ook voelen, een soort druk dat je binnen korte tijd aan kinderen MOET beginnen. Of dat nu over 3 maanden is of over 2 jaar, het voelt als te snel en te verplicht.

Zo bedoel je het duidelijk niet, jij denkt aan je fysieke toestand waardoor de kans groot is dat je later geen kinderen meer kan krijgen, maar het blijft nog steeds een soort verplichting voor hem om snel aan kinderen te beginnen terwijl hij daar nog lang niet aan toe is.
Jullie communicatie loopt niet goed, dat baart mij zorgen.

Ook dat gekijf over het huishouden geeft ook aan dat jullie relatie nog niet in balans is.



Ik snap dat je aardig snel kinderen zou willen vanwege wat je noemde, maar ik zou er eerst voor zorgen dat jullie relatie beter loopt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven