Entertainment alle pijlers

Mannen en hun geheimen betreft vrouwen.

19-04-2015 12:04 56 berichten






Hoe vind je een nieuwe vriendin als je geen cent te makken hebt? Vier mannen wisselen tips uit. 'Een vrouw met een Gucci-pet spreek ik natuurlijk niet aan.'

Door: Maartje Duin 19 april 2015, 11:30



Single Issue Partij



Nederland telt steeds meer alleenwonenden. Als lijsttrekker van de Single Issue Partij blogt journalist, radiomaker en ervaringsdeskundige Maartje Duin over hun leven. Volg de partij op Facebook of Twitter.





Abheek is blut. Het duurt nog zeven dagen tot zijn uitkering en huurtoeslag worden gestort. 'Ik red het wel. Mijn koelkast staat vol met rijst, kip en uien. Maar als een meisje op straat me nu zou vragen: kun je een patatje voor me kopen, zeg ik nee.'



Abheek (57) zit in de schuldhulpverlening en leeft van een paar honderd euro per maand. Imro, Rudy, Raji en Selim zijn niet veel rijker. Op een rode Marokkaanse hoekbank in het Haagse Vadercentrum zitten ze thee te drinken. Hier leren ze lassen, koken, houtbewerken. Het buurtcentrum geeft hun dagen structuur. Maar goed ook, zegt Abheek. 'Als ik de hele dag alleen thuis zit, ga ik piekeren, of val ik terug in de drank.'



Abheek, Imro, Rudy, Raji en Selim wonen alleen. Ze behoren tot de groep die demografen de 'verloren mannen' noemen: laagopgeleid, werkloos, vaak gescheiden, met een verhoogd risico op psychische problemen, verslaving en isolement. Naarmate vrouwen steeds hogeropgeleid worden en meer verdienen, zijn deze mannen als partner steeds minder in trek.

Blijf van M'n Lijf Huis



Op hun beurt omschrijven Abheek, Imro, Rudy, Raji en Selim hun ex-vrouwen als achterdochtig en respectloos. Omringd door boze moeders, zussen en vriendinnen, die met geroddel en gestook hun huwelijk kapotmaken. En dan, zonder enige aankondiging, worden zíj, mannen, op straat gezet. Of is zo'n vrouw opeens foetsie, met de kinderen erbij. Als je doorvraagt, duiken die vrouw en kinderen later op in een Blijf van M'n Lijf Huis. Blijken er nachtclubs en andere vrouwen in het spel. Maar soms ook is er geen verklaring. Hier, onder het tl-licht, zitten de mannen er maar mee.



Want vind maar eens een nieuwe vriendin als je geen cent te makken hebt. 'Een vrouw wil toch dat je iets voor haar koopt', zegt Imro (50), een gezette man met een dun staartje dat vanonder een gleufhoed vandaan komt. Door zijn optredens als zanger in een Javaanse band ontmoet hij wel eens iemand. Soms gaat zo'n vrouw mee naar huis. Maar beklijven doen die contacten nooit. Hij vermoedt dat het door zijn financiële situatie komt. 'Ik ben in vijf jaar met veel duwen en trekken twee keer op vakantie geweest. Dus een veeleisende vrouw moet ik niet hebben. En een vrouw die zelf goed verdient? Ach, dat is een speld in een hooiberg zoeken.' Er zit niets anders op, besluit hij schouderophalend, dan wachten tot hij meer geld heeft.

Zware ballen





'Dan krijg je toch zware ballen, man!' roept Selim. Hij is 36, heeft pretogen en een glimmend trainingspak. Hij wil niet op de foto: zijn vier scharrels mochten eens ontdekken dat ze niet de enige zijn. Geld is volgens Selim minder belangrijk dan een plan van aanpak. 'Ik zoek ze op internet uit', doceert hij. 'Aan de kleding en de make-up kun je al veel afleiden over het karakter. Een vrouw met een Gucci-pet spreek ik natuurlijk niet aan. Ik zorg dat ik ze zo snel mogelijk aan de telefoon krijg. ''Oh, wat heb je een zwoele stem'', zeggen ze dan. Dat gaat goed. Maar dan komt het afspreken. Wat kan ik doen? Zelfs in de McDonald's ben je zo twintig euro kwijt. Dus ik zeg: kom bij mij thuis, dan ga ik voor je koken. De eerste twee keer doe ik de boodschappen, ik zeg niks. De derde keer begin ik erover. Laatst had er eentje biologische uien gekocht. Bijna twee fokking euro! Dan zeg ik: meisje, als je een toekomst met mij wilt, moet het goedkoper.'



De andere mannen horen Selims tips instemmend aan. Niet naar Parijs, maar naar een tentoonstelling voor half geld. Geen rode rozen, maar de bloemen van Albert Heijn - aan het eind van de dag kosten die maar één of twee euro, 'en dat stickertje met 35% korting peuter je eraf.'



Abheek heeft een ander plan van aanpak. 'Je moet mikken op oudere vrouwen', zegt hij, 'die ook geen auto en geen internet hebben.' Hij heeft zijn zinnen nu gezet op een voormalige buurvrouw van 64. Hij introduceerde haar bij de Weggeefwinkel, en laatst gaf hij haar een stekje van de planten waar het huis van zijn buurman vol mee staat. Kostte hem geen cent, en ze was er erg blij mee. 'Ze is heel eenzaam', glundert hij. 'Ik denk dat het wat wordt.'



Op verzoek van de geïnterviewden zijn hun namen gefingeerd.





Ik vind het zeer vermakelijk leesvoer.



Zit er nog een lekker ding voor één van jullie tussen?
Alle reacties Link kopieren
quote:Cateautje schreef op 19 april 2015 @ 12:39:

[...]



Jij valt over dat blijf van mijn lijfhuis. Ja, daar gaan Surinaamse moeders naartoe als ze hebben besloten geen huwelijk meer te willen, maar zijn meestal met geen vinger aangeraakt.



Bron?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Cato, leer eens lezen:





Op hun beurt omschrijven Abheek, Imro, Rudy, Raji en Selim hun ex-vrouwen als achterdochtig en respectloos. Omringd door boze moeders, zussen en vriendinnen, die met geroddel en gestook hun huwelijk kapotmaken. En dan, zonder enige aankondiging, worden zíj, mannen, op straat gezet. Of is zo'n vrouw opeens foetsie, met de kinderen erbij. Als je doorvraagt, duiken die vrouw en kinderen later op in een Blijf van M'n Lijf Huis. Blijken er nachtclubs en andere vrouwen in het spel. Maar soms ook is er geen verklaring. Hier, onder het tl-licht, zitten de mannen er maar mee.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
Nee sorry, ik heb toch ook liever een meer succesvol exemplaar. Een partner die op geld gaat beknibbelen tijdens 't daten vind ik een enorme afknapper. Ook vind ik een eerste date bij iemand thuis niet erg gepast. Als er in de datingfase al zo knieperig wordt gedaan dan wordt het niks.
Shoot first, ask questions later!
Het begint me te dagen. Het gaat hier om cultuurverschillen die niet bekend zijn en dan kan het zijn dat je dingen gaat zien en denken die er niet zijn.



Godzijdank kunnen die mannen er zelf wel relativerend naar kijken.
Alle reacties Link kopieren
quote:Cateautje schreef op 19 april 2015 @ 12:39:

[...]



Jij valt over dat blijf van mijn lijfhuis. Ja, daar gaan Surinaamse moeders naartoe als ze hebben besloten geen huwelijk meer te willen, maar zijn meestal met geen vinger aangeraakt.



Bijvrouwen zijn een fenomeen dat erbij hoort in die wereld, maar ik neem aan dat die mannen, op eentje na hun lesje wel hebben geleerd. Of kan dat niet? tuurlijk schat, er is ook genoeg ruimte in die huizen voor al die vrouwen die er zomaar zitten he
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
quote:Cateautje schreef op 19 april 2015 @ 12:33:

Jeetje, ik had niet gedacht zoveel tragiek los te maken.?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Maar er zijn toch ook vrouwen genoeg die geen cent te makken hebben?

Wellicht moeten die heren het dan bij die vrouwen zoeken?
quote:Cateautje schreef op 19 april 2015 @ 12:43:

Het begint me te dagen. Het gaat hier om cultuurverschillen die niet bekend zijn en dan kan het zijn dat je dingen gaat zien en denken die er niet zijn.



Godzijdank kunnen die mannen er zelf wel relativerend naar kijken.Je heb gelijk hoor
Alle reacties Link kopieren
Ah, de Verloren Mannen. Die heb je ook in het wit hoor, pleeenty. Boven de 50, alleenstaand, niet erg meer geneigd zich aan te passen aan de ander, niet (meer?) gemotiveerd om aan zichzelf te werken, overgewicht, minder aantrekkelijke persoonlijkheid. Ik wens ze veel wijsheid en groei of mogelijkheid tot groei toe.



Maar ook ik, de rasoptimist, zie het somber in voor deze mannen. Het uitgebluste vuur, het gebrek aan overtuiging, passie, fatsoen, intellect, humor, ontwikkeling, ik weet niet welke het is maar een van die zaken, maakt dat het me niet zo verdrietig maakt. Eerder moe ofzo. De laat-maar-zitten mensen lijken het zelf ook niet erg te vinden namelijk.
Mensen kunnen alleen zichzelf redden.
Alle reacties Link kopieren
Mannen met een petje binnenshuis stralen al kansloosheid uit. Zeker op die leeftijd. En dan denken dat ze God's gift to women zijn. jakkes.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:gladoortje74 schreef op 19 april 2015 @ 12:47:

Ah, de Verloren Mannen. Die heb je ook in het wit hoor, pleeenty. Boven de 50, alleenstaand, niet erg meer geneigd zich aan te passen aan de ander, niet (meer?) gemotiveerd om aan zichzelf te werken, overgewicht, minder aantrekkelijke persoonlijkheid. Ik wens ze veel wijsheid en groei of mogelijkheid tot groei toe.



Maar ook ik, de rasoptimist, zie het somber in voor deze mannen. Het uitgebluste vuur, het gebrek aan overtuiging, passie, fatsoen, intellect, humor, ontwikkeling, ik weet niet welke het is maar een van die zaken, maakt dat het me niet zo verdrietig maakt. Eerder moe ofzo. De laat-maar-zitten mensen lijken het zelf ook niet erg te vinden namelijk.Ja, klopt wat je schrijft. Je weet het beter te verwoorden dan ik. In de eerste instantie heb ik daar dit topic niet voor geopend, het ging mij om het gesprek dat die vier mannen hebben. Ach ja.
Alle reacties Link kopieren
Ah, alsjeblieft, don't make me do the hand to face. Geen enkele vrouw of man zit in een blijf van mijn lijf huis als er geen sprake is van mishandeling. Als voormalig begeleider durf ik daarvoor mijn hand in het vuur te steken.



Cateautje, niet leuk om te horen misschien maar de meer traditionele Surinaamse families, in de pedagogiek staan die, met andere traditionelere culturele/etnische achtergronden, bekend om de losse handjes, vooral van man naar vrouw toe maar ook wel naar de kinderen. Ik beweer dus NIET dat mishandeling niet voorkomt bij niet Surinaamse families, maar de meest ouderwetse, traditionele mensen in het algemeen, daarbij zie je vaker mishandeling dan bij de modern denkende families.



En laten we eerlijk zijn, voor alle mensen boven de 60 jaar is mishandeling van de man naar de vrouw toe, iets wat in hun jeugd mogelijk niet meteen en altijd, als afwijkend of fout werd beschouwd. De tijden zijn gelukkig veranderd maar mensen die in hun eigen tijd zijn blijven hangen, ja, die moeten wat inhalen nu, als ze dat nog kunnen en willen. En dat zal moeten want vrouwen willen graag een beetje respect. En terecht.
Mensen kunnen alleen zichzelf redden.
Alle reacties Link kopieren
quote:Cateautje schreef op 19 april 2015 @ 12:56:

[...]



Ja, klopt wat je schrijft. Je weet het beter te verwoorden dan ik. In de eerste instantie heb ik daar dit topic niet voor geopend, het ging mij om het gesprek dat die vier mannen hebben. Ach ja.



Is het een tv programma?



Mij lijken die mannen 10 x niks.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Alle reacties Link kopieren
quote:Cateautje schreef op 19 april 2015 @ 12:43:

Het begint me te dagen. Het gaat hier om cultuurverschillen die niet bekend zijn en dan kan het zijn dat je dingen gaat zien en denken die er niet zijn.



Godzijdank kunnen die mannen er zelf wel relativerend naar kijken.



Als lezende man snap ik in ieder geval ook niet zo goed waarom de mensen hier dit topic zo zwaar oppakken. Is juist een hartstikke leuk geschreven artikel ook, met lekkere dikke knipogen in de tekst. Ik ben het helemaal met je eens dat het vermakelijk leesvoer is.



Thanks for sharing zeg ik dan!



(Ik ben wel benieuwd waar het artikel vandaan komt, er staat geen bron vermeld)
Alle reacties Link kopieren
quote:kerol schreef op 19 april 2015 @ 13:05:

[...]





(Ik ben wel benieuwd waar het artikel vandaan komt, er staat geen bron vermeld)http://www.volkskrant.nl/ ... w-een-crimineel~a3890912/
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:gladoortje74 schreef op 19 april 2015 @ 13:01:

Ah, alsjeblieft, don't make me do the hand to face. Geen enkele vrouw of man zit in een blijf van mijn lijf huis als er geen sprake is van mishandeling. Als voormalig begeleider durf ik daarvoor mijn hand in het vuur te steken.



Cateautje, niet leuk om te horen misschien maar de meer traditionele Surinaamse families, in de pedagogiek staan die, met andere traditionelere culturele/etnische achtergronden, bekend om de losse handjes, vooral van man naar vrouw toe maar ook wel naar de kinderen. Ik beweer dus NIET dat mishandeling niet voorkomt bij niet Surinaamse families, maar de meest ouderwetse, traditionele mensen in het algemeen, daarbij zie je vaker mishandeling dan bij de modern denkende families.



En laten we eerlijk zijn, voor alle mensen boven de 60 jaar is mishandeling van de man naar de vrouw toe, iets wat in hun jeugd mogelijk niet meteen en altijd, als afwijkend of fout werd beschouwd. De tijden zijn gelukkig veranderd maar mensen die in hun eigen tijd zijn blijven hangen, ja, die moeten wat inhalen nu, als ze dat nog kunnen en willen. En dat zal moeten want vrouwen willen graag een beetje respect. En terecht.Steek die hand maar niet in het vuur, want je zou je weleens kunnen branden. Mijn werkervaring is dat die mishandeling wordt geveinsd om op zo'n manier sneller aan een huis te komen met een urgentieverklaring. Het komt zelfs voor dat dat gedaan wordt en als moeders dan een huis krijgt, dan trekt vader gewoon weer bij hen in. Hier is dat aan de orde van de dag, niet alleen in Surinaamse gezinnen, maar ook Turken maken veel gebruik van die truc.
Alle reacties Link kopieren
Op elk potje past een dekseltje.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
quote:kerol schreef op 19 april 2015 @ 13:05:

[...]





Als lezende man snap ik in ieder geval ook niet zo goed waarom de mensen hier dit topic zo zwaar oppakken. Is juist een hartstikke leuk geschreven artikel ook, met lekkere dikke knipogen in de tekst. Ik ben het helemaal met je eens dat het vermakelijk leesvoer is.



Thanks for sharing zeg ik dan!



(Ik ben wel benieuwd waar het artikel vandaan komt, er staat geen bron vermeld)Jawel, het is een interview van de single issue partij en is ook door de Volkskrant overgenomen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Cateautje schreef op 19 april 2015 @ 13:09:

[...]



Jawel, het is een interview van de single issue partij en is ook door de Volkskrant overgenomen.. Sommigen stel ik misschien gerust, anderen teleur: de Single Issue Partij is, zoals de meesten wel direct door hadden, geen echte politieke partij. Het is een gedachte-experiment, een bijdrage aan een maatschappelijke discussie. Wat zou er in het programma van zo'n partij moeten staan? En uit wie bestaat het electoraat precies? Dat wil ik de komende maanden met jullie onderzoeken. En dan maar hopen dat de echte politiek dat oppikt.

Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:Cateautje schreef op 19 april 2015 @ 13:09:

[...]



Jawel, het is een interview van de single issue partij en is ook door de Volkskrant overgenomen.Juist..singles met issues
Alle reacties Link kopieren
Kansloze figuren. Niksnutten, losers geef het beestje een naam.

Nee, niks voor mij.
Ja en?
Alle reacties Link kopieren
Wat een treurnis op een zonnige zondag.
Alles komt goed, alleen de rest niet
Abheek heeft een ander plan van aanpak. 'Je moet mikken op oudere vrouwen', zegt hij, 'die ook geen auto en geen internet hebben.' Hij heeft zijn zinnen nu gezet op een voormalige buurvrouw van 64. Hij introduceerde haar bij de Weggeefwinkel, en laatst gaf hij haar een stekje van de planten waar het huis van zijn buurman vol mee staat. Kostte hem geen cent, en ze was er erg blij mee. 'Ze is heel eenzaam', glundert hij. 'Ik denk dat het wat wordt.'



De romantiek is ook ver te zoeken, ze kijken naar wat mogelijk bij hen blijft wegens eenzaamheid.
Eenzaamheid lijkt het mij niet, ik kan me wel voorstellen dat hij dit doet om warm vlees naast zich te krijgen en dat er voor hem gezorgd wordt.
quote:Cateautje schreef op 19 april 2015 @ 14:55:

Eenzaamheid lijkt het mij niet, ik kan me wel voorstellen dat hij dit doet om warm vlees naast zich te krijgen en dat er voor hem gezorgd wordt.Hij zegt het te mikken op oudere vrouwen zonder auto en internet, ik denk dat hij daarmee eenzame vrouwen bedoelt die sneller voor een man zoals hem gaan. In de zin van "beter iets dan niets".

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven