Het begin van jouw internet

14-04-2015 15:42 150 berichten
Ik vroeg me gisteren ineens af wat ik eigenlijk deed toen ik voor het eerst internet toegang kreeg. Ik kan het me niet meer precies herinneren, maar ik geloof dat ik Ilse als startpagina had en dan snel het nieuws las en even op de chat ging kijken (je moest toen nog inbellen, dus niet te lang op die chat blijven hangen anders werd het veel te duur, maar ik vond chats wel reuze interessant toendertijd).



Wat deed jij, of hoe herinner jij je jouw internet-begin?
Mijn eerste ervaring met internet is van voor de opkomst van het web. Je had e-mail, usenet, telnet, en dat was het wel zo ongeveer. Eigenlijk was telnet de kernservice, en internet was nog echt wat het van oorsprong was: een netwerk van netwerken, net iets meer geintegreerd dan de netwerken van bbs-en die je in die tijd had, maar ook niet veel meer. Wilde je iets, dan had je minstens basiskennis van unix, en wilde je iets meer, dan kende je C. Nerd-heaven. En toen kwam het web, en surfen, en de gebruikers die geen flauw idee hadden en hebben van wat internet is, en wat er technisch onder de motorkap gebeurt. De nerds, de hackers, werden professionele rotzakken (die hackers graag crackers noemden om hun eigen nerd-titel te redden) en script-kiddies die geen idee hadden wat ze deden maar toch graag rotzooi trapten.



Hoe mooi het ook allemaal geworden is, ik heb nog wel eens heimwee naar die tijd
Ilse als zoekmachine inderdaad. En later google. 'Hoe schrijf je dat?' vroeg ik aan de leraar informatica. Nu niet meer voor te stellen. Een half uurtje per keer (/per dag denk ik?) mocht ik op internet thuis, maar dat rekte ik altijd zeker tot 40 minuten. Soms tijdens de informatica-les mochten we op internet als er tijd over was. Ik mailde met mijn beste vriendin en met mijn vriendje vanaf het emailadres van mijn vader. Verder bezocht ik alleen maar pagina's over Britney Spears. Oh ja, en ik had een schrift waarin ik ieder internetadres schreef dat ik kende. De Britney-haatclub stond ook in het schrift met een waarschuwing erbij dat ik die pagina niet moest bezoeken. Vergeef me, ik was 12. En heel soms chatten op geen idee wat voor pagina's, waar ik me voordeed als iemand anders, ter vermaak. Vriendinnen vroegen soms om mijn MSN-adres. Ik wist dat het iets met mijn mailadres was, dus dat gaf ik dan maar, maar ik durfde niet te zeggen dat ik helemaal niet wist wat MSN was. Toen ik het eindelijk wist en voor het eerst op MSN kwam, had ik dan ook een shitload aan vriendschapsverzoeken van weet ik veel wie, haha.
Alle reacties Link kopieren
quote:Krullevaer schreef op 24 april 2015 @ 00:01:

Ilse als zoekmachine inderdaad. En later google. 'Hoe schrijf je dat?' vroeg ik aan de leraar informatica. Nu niet meer voor te stellen. Een half uurtje per keer (/per dag denk ik?) mocht ik op internet thuis, maar dat rekte ik altijd zeker tot 40 minuten. Soms tijdens de informatica-les mochten we op internet als er tijd over was. Ik mailde met mijn beste vriendin en met mijn vriendje vanaf het emailadres van mijn vader. Verder bezocht ik alleen maar pagina's over Britney Spears. Oh ja, en ik had een schrift waarin ik ieder internetadres schreef dat ik kende. De Britney-haatclub stond ook in het schrift met een waarschuwing erbij dat ik die pagina niet moest bezoeken. Vergeef me, ik was 12. En heel soms chatten op geen idee wat voor pagina's, waar ik me voordeed als iemand anders, ter vermaak. Vriendinnen vroegen soms om mijn MSN-adres. Ik wist dat het iets met mijn mailadres was, dus dat gaf ik dan maar, maar ik durfde niet te zeggen dat ik helemaal niet wist wat MSN was. Toen ik het eindelijk wist en voor het eerst op MSN kwam, had ik dan ook een shitload aan vriendschapsverzoeken van weet ik veel wie, haha.Ahhhh wat lief
Alle reacties Link kopieren
DDS, de digitale stad.

http://nl.m.wikipedia.org/wiki/De_Digitale_Stad



En nieuwsgroepen op usenet, de voorlopers van fora.



Eerste zoekmachine? Altavista misschien?



Het allercoolste? Contact leggen met andere fans van mijn favo muziek en dan bootlegs uitwisselen. Op cassettebandjes, per post. Muziek ging nog niet digitaal.
.
Alle reacties Link kopieren
Er werd gesproken over De Digitale Snelweg, waarmee je de hele wereld in huis kon halen. Ik kon me er geen enkele voorstelling van maken voor ik ooit online was geweest en was razend nieuwsgierig.
.
Alle reacties Link kopieren
quote:Bij_Zonder schreef op 14 april 2015 @ 17:21:

[...]



Dat soort sites zat ook met webrings aan elkaar geknoopt. Dan had iemand een webring bedacht over bijvoorbeeld CIA complotten (of hondenrassen, elfjes of modelvliegtuigjes), die maakte dan een website waar een index op kwam met alle "aangesloten" websites en zo'n aangesloten site mocht dan een button plaatsen. Met die button kon je dan naar de indexsite maar ook naar de volgende site in de webring. Of, en dat was helemaal tha bomb, een knop waarmee je naar een random site van de webring kon gaan.



Na een poosje kwamen er buttons van meerdere webrings op zo'n site en kon je van hondenrassen naar dierenpensions naar vakantiehuisjes naar caravans dwalen.





Webrings ja. Helemaal vergeten. Spannend was dat.



Contacten leggen en chatten was in de begintijd zo leuk omdat het allemaal leuke slimme en hulpvaardige mensen waren. Voorlopers en innovators met een behoorlijk iq en dito opleiding. Nu heeft elke boerenlul internet. En dat merk je. Ook op dit forum.
.
quote:impala schreef op 24 april 2015 @ 01:07:

[...]





Webrings ja. Helemaal vergeten. Spannend was dat.



Contacten leggen en chatten was in de begintijd zo leuk omdat het allemaal leuke slimme en hulpvaardige mensen waren. Voorlopers en innovators met een behoorlijk iq en dito opleiding. Nu heeft elke boerenlul internet. En dat merk je. Ook op dit forum.
Alle reacties Link kopieren
quote:impala schreef op 24 april 2015 @ 00:52:

Er werd gesproken over De Digitale Snelweg, waarmee je de hele wereld in huis kon halen. Ik kon me er geen enkele voorstelling van maken voor ik ooit online was geweest en was razend nieuwsgierig.Inderdaad, ik ook niet. Mijn man kwam op een dag thuis met de mededeling dat er iets zou komen via de computer waar de hele wereld met elkaar verbonden zou worden. Ik weet nog heel goed dat mijn eerste reactie 'maar we hebben toch teletekst??' was.
Alle reacties Link kopieren
quote:impala schreef op 24 april 2015 @ 01:07:

[...]





Webrings ja. Helemaal vergeten. Spannend was dat.



Contacten leggen en chatten was in de begintijd zo leuk omdat het allemaal leuke slimme en hulpvaardige mensen waren. Voorlopers en innovators met een behoorlijk iq en dito opleiding. Nu heeft elke boerenlul internet. En dat merk je. Ook op dit forum.
MSN-en en startpagina en vrij snel zat ik al op het Viva forum wat toen nog Max was.
Alle reacties Link kopieren
En vooral dit gevoel in het begin:



Alle reacties Link kopieren
Alleen in het begin ??

.
Alle reacties Link kopieren
quote:impala schreef op 24 april 2015 @ 09:04:

Alleen in het begin ??

Uh
De eerste computer kwam bij ons in huis ergens midden jaren 80. Een kaypro 10. Met een heuse harddisk, van wel 10 Mb!

Internet kreeg ik pas veel later, tegelijk met mijn eerste eigen computer, volgens mij in 1994 of 1995.

Met een 36k6 inbelmodem. Reuze snel. Een website met plaatjes duurde maar een minuut om te laden (als het meezat, en anders zette ik een pot thee in de tussentijd).

Ik mocht van mezelf twee uur per week internetten. Ik woonde zelfstandig, maar was verder nog een arme student.

Mailtjes maakte ik inderdaad van te voren, zodat ze gelijk verstuurd konden worden.

Netscape als browser en Altavista als zoekmachine.

Geen idee meer wat ik verder deed. Af en toe met studiegenoten een mud spelen of in de metro van de digitale stad hangen. Verder vond ik het vooral reuze interessant om allerlei informatie op te zoeken.
quote:ninon schreef op 23 april 2015 @ 23:38:

[...]





Dat deed ik ook NYC, onder werktijd op werkgerelateerde prikborden, hele rellen vonden daar plaats waarbij er regelmatig verwezen werd naar de nettiquette. Het ip-adres met naam van je werkgever was voor iedereen zichtbaar, privacy was nog niet zo belangrijk. Leuke tijd was dat.Schreef ook gewoon met mijn eigen naam en achternaam. En als iemand nog meer wilde weten gaf ik vlot mijn e-mailadres. Openbaar.
1 van de eerste sites die ik ooit zag was rotten.com... toch bijzonder dat dat niet internet-afstotend heeft gewerkt. Integendeel.
Ik denk dat ik zo rond 1993 internet had. Ik weet nog dat ik al heel gauw een hobbywebsite had, al zal dat wat later zijn geweest. Het was een enorm gedoe om de website up te loaden. Dat uploaden duurde soms zomaar een uur, en nog veel langer als de inbelverbinding weer eens wegviel. Heel frustrerend. Al gauw waren er programaatjes die uploads konden herstellen en verder ging waar je was gebleven.



Tegenwoordig is een website maken en uploaden, als dat nog nodig is, een fluitje van een cent.
Alle reacties Link kopieren
Dat jullie dat allemaal nog weten, ik kan me er eigenlijk helemaal niks van herinneren, behalve dat ik op de Marco Borsato chat zat.
Alle reacties Link kopieren
De Marco Borsato chat
Alle reacties Link kopieren
Ik weet nog dat je internet bij Kpn moest aanvragen per.......internet.

Lekker handig als je dat nog niet hebt. Puberzoon heeft het bij een vriend gefixt en wij zaten jaren opgescheept met een e-maiIadres met twee underscores.....
Ilse inderdaad! Goh, helemaal vergeten. Mijn eerste gedachten gingen naar MSN, CU2... Gaaf was dat, heerlijk, dat sentiment!
Alle reacties Link kopieren
Ha, en dan de computer zelf...nam bijna een heel bureau in beslag. Mega groot geval, dus in begin stond ie boven op een kleine slaapkamer. (in woonkamer geprobeerd maar m2 eraf was geen optie)

En dan de verbinding die zo traag was dat ik ging opstarten, daarna ff douchen of stofzuigen en dán kon ik aan de slag.

Met heeeeeel veeeeeeel geduld....
Alle reacties Link kopieren
Haha leuk topic! Ik kwam voor het eerst online toen ik bij Zonnet een e-mailaccount aanmaakte in 1996 (ik was 12). Toen begonnen ook net op de radio de eerste "www.pagina.nl" links genoemd te worden bij reclames. Ik weet nog dat ik tegen mijn moeder zei dat ik ze ging opschrijven en ging bezoeken (met een veels te trage en peperdure inbelverbinding). Niet veel later vond ik ICQ en ohhh wat was dát spannend! Chatten met mensen over de hele wereld
Ik deed toen ook net een opleiding aan de hogeschool in de avonduren, had van studiegenoten gehoord hoe makkelijk het was om e.e.a. vanuit elkanders mailadres toe te sturen.. bestond nog amper. Met een zonnet-diskette en een 2e hands modem (1998) proberen internetverbinding te krijgen om een mail te versturen was iedere avond weer een uitdaging.



Dat inbellen met daarbij dat typische modem-geluidje zal ik nooit meer vergeten.

Briljant toch ook, hoe snel de techniek gaat. Sprak oma van slechts 37 jaar.
Alle reacties Link kopieren
quote:jubelientje schreef op 25 april 2015 @ 12:37:

Dat jullie dat allemaal nog weten, ik kan me er eigenlijk helemaal niks van herinneren, behalve dat ik op de Marco Borsato chat zat.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven