Hoevaak was jij je beddengoed?

21-04-2015 16:06 121 berichten
Iehhhhw!! Ik hoorde toch zojuist een ranzig nieuwsbericht op de radio, kreeg acuut overal jeuk

Was er een onderzoekje gehouden onder studenten, afijn lees gewoon even zelf



PERSBERICHT 1 op de 5 Nederlandse studenten wast zijn beddengoed minder dan eens per maand

Een op de vijf studenten wast zijn beddengoed minder dan eens per maand. Dat blijkt uit onderzoek van de website Studenten.net onder 394 respondenten. Twintig procent van de respondenten gaf aan minder dan eens per maand zijn bed te verschonen, nog eens 19 procent gaf aan dat gemiddeld eens per maand te doen. Slechts 11 procent van de studenten doet het wekelijks.



Aanleiding voor de poll waren de resultaten van onderzoeksbureau YouGov onder Britse jongeren tussen de 18 en 24 jaar. Daaruit bleek dat 37 procent van de Britse jongeren zijn beddengoed slechts één keer per maand verschoont. Onder Nederlandse jongeren ligt dit aantal dus nagenoeg gelijk met 39 procent die zijn bed maandelijks of nog minder vaak dan dat wast.



Het grootste deel van de studenten, 31 procent, verschoont zijn beddengoed om de twee weken. 19 procent om de drie weken. Slechts één procent van de Nederlandse studenten wast zijn beddengoed meer dan een keer per week.



Hoe vaak je je beddengoed dan wel zou moeten wassen?

De London School of Hygiene and Tropical Medicine vindt: eens per week. Je loopt het gevaar dat je bacteriën verspreidt, dus zou het wassen van je beddengoed net zo'n gewoonte moeten zijn als je handen en eten wassen. Overigens word je er niet per se ziek van als je wat langer onder je lakens meurt, maar je verkleint wel het risico. 's Nachts laat je veel huidcellen en zweet achter in je bed. Dat trekt weer huisstofmijten aan, die met hun uitwerpselen astma, jeukende ogen en rinitis (een neusaandoening) kunnen veroorzaken.



Bioloog adviseert: eens per zes weken

In Nederland zijn we iets minder strikt. In 2011 zei bioloog Annelies van Bronswijk tegen de Volkskrant dat minstens eens per zes weken aan te raden is als je gevoelig bent voor huisstofmijt. Als je gezond bent, ligt het aan je persoonlijke hygiëne hoe vaak je je bed zou moeten verschonen.



Ik ben zwaar allergisch voor huisstofmijt en verwissel/was mijn beddengoed elke week. Maar ik kan mij niet anders herinneren dat ik dat altijd deed al, ook toen ik een tiener was. Nu moet het alleen dus. Ik vind het lekker om onder een fris dekbed te slapen, maar vind het ook hygiënischer ivm zweten, huidschilfers ed. Wil gewoon niet wekenlang in mijn eigen (en die van vriend en hij in die van zijn eigen) viezigheid slapen



Hoe zit het bij jullie?
Alle reacties Link kopieren
quote:Desperate_Housewive schreef op 21 april 2015 @ 17:17:

Eens per 2 weken. De ene week ons bed, andere week dochters bed soms een keer extra, als ik ziek ben bv. Maar ik heb een tweepersoons dekbed, dus die overtrekken zijn niet heel handig en heb gewoon ook geen zin om het vaker te verschonen.

Dit. Ene week ons bed, andere week dat van zonen. Onze kussenslopen wel wekelijks, pyjama's idem.

Op maandag want dan is het tenminste een routine.



Oh en vriend maakt de bedden weer op want die kan dat zo goed. ..
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
Alle reacties Link kopieren
1 keer per 2 weken. Tenzij het buiten erg warm dan vind ik het frisser om het 1 keer in de week te doen.
Het leven is een feestje, maar je moet zelf de slingers ophangen!
Alle reacties Link kopieren
Elke dinsdag een schoon bed
Iedere week.

En als het nodig is vaker, bijvoorbeeld bij ziekte. Ik ga de bacteriën en virussen dan oa te lijf door te te verzuipen in wasmiddel
Eens in de twee weken. En dat van zoon ongeveer om de vier dagen.
Alle reacties Link kopieren
quote:maisy schreef op 23 april 2015 @ 15:18:

Iedere week.

En als het nodig is vaker, bijvoorbeeld bij ziekte. Ik ga de bacteriën en virussen dan oa te lijf door te te verzuipen in wasmiddel Volgens mij zijn bacteriën dol op wasmiddel.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
.dubbel
Een leven zonder zorgen, dat is pas leven.
Alle reacties Link kopieren
Minimaal 1 keer per week. In de zomer 2x per week. En heb ik last van mijn maandelijkse problemen kan ik het nog wel om de dag doen, krijg altijd zin om te schoonmaken dan. :')
Een leven zonder zorgen, dat is pas leven.
quote:Solomio schreef op 23 april 2015 @ 15:37:

[...]



Volgens mij zijn bacteriën dol op wasmiddel. Kan zijn, maar ze kunnen toch minder goed tegen de 60 of 90 graden waar ik ze op was
Alle reacties Link kopieren
Om de 2 weken, kussenslopen en pyama's (slaapshirt) wekelijks of als er veel getranspireerd is vaker.

Vind niks zo lekker als schoon, fris ruikend beddengoed. Zet ook elke morgen ramen wagenwijd open en laat bed goed luchten. Gooi het pas in de middag dicht!
Alle reacties Link kopieren
Tsja, ik wou dat ik kon zeggen elke week.



Maar ik heb er zoooo'n hekel aan en de tijd gaat zo snel en dan is het opeens al weer langer geleden.

Ik vind het zo stom dat ik het vaak maar half doe. Dan is het minder erg. Dus de ene keer het onderlaken en de andere keer het sloop (ene is wit en andere bont dus gaat ook in een aparte was).



Ik slaap er ook (meestal) alleen in en vind eigenlijk nooit dat het muf ruikt of stinkt. Maar dat kan aan mijn reukvermogen liggen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben student Maar het verschilt. Soms 2x per week, soms 1x per week en soms 1,5 week niet. Als ik het nodig acht doe ik het. En dat is in mijn ogen met alle activiteiten die bij een bed horen toch echt wel vaker nodig dan eens per maand...
Alle reacties Link kopieren
Als ik de kans en tijd heb twee keer per week. Er is en slaapt niks fijner dan een schoon bed (en dan helemaal wanneer het beddengoed op de waslijn heeft hangen drogen.
Alle reacties Link kopieren
Toen ik geen droger had;

1x per 3 weken alles, kussenslopen 1x per week.



Nu en samenwonend en een droger;

Kussenslopen om de dag (die wax in zijn haar, jakkie)

Rest in de winter 1x per anderhalve week en in de zomer 2x per week.
Alle reacties Link kopieren
1 keer per week, op zondag . Heerlijk om op zondagavond in een fris bedje aan de nieuwe week te beginnen!
In de winter elke 2 weken (kan het zo slecht kwijt in huis) en in de zomer elke week, kan het mooi buiten in de tuin hangen.

Als straks onze baby er is doe ik dan als baby iets ouder is ene week de (dan) 2 kinderbedden en de andere week die van ons.
Alle reacties Link kopieren
Weet het niet..!

wanneer ik wakker wordt geschud om het te verschonen. Ik ga het eens bijhouden. Ik denk elke 2 weken.
Alle reacties Link kopieren
Vroegguhr, in tijden van daten.. wanneer ik ook maar een kleine kans verwachtte ;)
Alle reacties Link kopieren
2x per week lekker een fris bed.
Enjoy the little things in life
quote:Solomio schreef op 21 april 2015 @ 17:24:

Uit de OP:



Bioloog adviseert: eens per zes weken

In Nederland zijn we iets minder strikt. In 2011 zei bioloog Annelies van Bronswijk tegen de Volkskrant dat minstens eens per zes weken aan te raden is als je gevoelig bent voor huisstofmijt. Als je gezond bent, ligt het aan je persoonlijke hygiëne hoe vaak je je bed zou moeten verschonen.



Leest niemand dit? Blijkbaar is 1x per 6 weken voldoende wanneer je last hebt van huisstofmijt, dus waarom zou je het dan elke week doen?



Wat een fijn excuus.

Ik verschoon het beddengoed meestal als ik verder weinig was heb. Kan heel goed eens per 6 weken zijn. (Heb ik nu mijn imago als slons bevestigd?)
-

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven