Commentaar van anderen omdat ik niet wil drinken

29-04-2015 14:16 158 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nee, ik ben niet zwanger en toch drink ik liever niet. Ik vind wijn best lekker, maar ik voel me na 1 glaasje al niet meer fit. Ik heb dan het gevoel dat ik ieder moment in slaap kan vallen, niet prettig. Ik drink daarom sinds een paar weken niet meer. Ik verbaas me echter behoorlijk over het commentaar wat ik daarop krijg van anderen. Drinken is blijkbaar normaal en hoort er gewoon bij. Ik heb vrienden die me iedere keer vragen waarom ik niet drink. Voor hun is het normaal, ze drinken iedere dag en behoorlijk veel ook nog. Als ik bij ze ben en wel drink blijven ze mijn glas vol gooien, ook als ik aangeef genoeg te hebben. Ik heb daarom ook besloten om bij hun helemaal niet meer te drinken omdat ik toch altijd meer drink dan ik wil. Ze hebben ook echt lekkere wijn, begrijp me niet verkeerd, maar achteraf heb ik toch weer spijt.

Ik drink nu dus niet meer, en dat zijn ze niet van me gewend. De opmerkingen zijn dan ook niet van de lucht. Ik heb al minstens 20x uitgelegd waarom ik niet meer wil drinken, maar ze blijven aandringen. Ik heb echt het gevoel dat ik ze zwaar teleurstel als ik niet gezellig meedrink. En ondertussen blijf ik maar uitleggen waarom ik niet wil drinken, iedere keer weer en het begint nu best vermoeiend te worden. Ik vind het vervelend om iedere keer weer dezelfde discussie aan te gaan omdat ze het gewoon echt niet begrijpen.



Is dit herkenbaar voor anderen en hoe reageren jullie op dit soort commentaar? En hoe kan ik hier het beste op reageren? Ik wil niet boos worden maar ik moet zeggen dat de irritatiegrens wel een beetje bereikt is.
Alle reacties Link kopieren
quote:foeksia72 schreef op 29 april 2015 @ 15:47:

[...]





Schenk je wat druivensap in een wijnglas. Kun je gezellig samen drinken.



Nee, ik ben een zeikerd, daar hou ik ook niet van.

Ik drink vooral water:)
Alle reacties Link kopieren
Zit me nu af te vragen of je dit kunt vragen in een cafe: druivensap in een wijnglas. Ben je op dat moment in ieder geval van het gezeur af. Moet je wel elke keer een rondje halen.
Er zijn van die sociale gelegenheden waarbij je op bijvoorbeeld werk, sportverenigingen of verjaardagen standaard dezelfde groepjes tegenkomt en waarmee op veel vlakken prima te converseren is maar er altijd toch wel veel tussen zitten die behoren tot het drinken hoort er bij en af en toe zeker te veel en als iemand dat niet doet is zo iemand "ongezellig".



Schapen noem ik dat.



Ik snap best dat het leuker is soms qua saamhorigheid allemaal beetje hetzelfde te willen, maar er werd ooit geopperd dat een spaatje rood ook wel erg gewoontjes er uit ziet. Stop er een pluutje in en een citroentje op de rand en het wordt al gezelliger.
Alle reacties Link kopieren
quote:vitamined schreef op 29 april 2015 @ 15:48:

[...]





Nee, ik ben een zeikerd, daar hou ik ook niet van.

Ik drink vooral water:)Water met een olijfje erin, staat ook nog es chique.
quote:foeksia72 schreef op 29 april 2015 @ 15:50:

Zit me nu af te vragen of je dit kunt vragen in een cafe: druivensap in een wijnglas. Ben je op dat moment in ieder geval van het gezeur af. Moet je wel elke keer een rondje halen.Zo doen ze het in ieder geval in films. Vantevoren aan de barman aangeven dat als er om een wodka wordt gevraagd er een watertje moet worden ingeschonken vanwege een alcoholprobleem. Weet niet meer welke film dat pas was waar ik dat weer in zag.
Drinken is gek genoeg de norm in Nederland, en als je daar van afwijkt kun je opmerkingen verwachten. Ik kan me er ook over verbazen dat het normaal is om alcohol cadeau te geven. Bijvoorbeeld in een kerstpakket, of als je een huis koopt. Ik vind dat raar. Ik drink ook zelden en krijg er wel eens opmerkingen over maar daar ga ik nooit op in.
Ik heb ooit in een (metal)kroeg thee in een Hoegaardenglas gekregen, met de boodschap dat ze één keer een uizondering zouden maken, en ik de rest van de avond maar iets normaals moest bestellen.



Dat werd dus water. Vonden ze ook niet leuk
Ik rook niet, ik drink niet en over drugs hoef ik het al helemaal niet te hebben. Daar is nog nooit commentaar op gekomen. Glas wijn? Nee dankjewel, heb je cola light?



Maar ik vind alcohol niet lekker, dat maakt het wel makkelijker om uit te stralen dat ik het echt echt echt niet wil .
Ik vermoed dat mensen de ruimte nemen die ze krijgen.

In mijn geval (ik drink ook niet) nooit commentaar. Ik denk dat ik vanuit iedere vezel in mijn lijf uitstraal dat als ik iets niet wil ik het niet doe.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nu zwanger en moet zeggen dat het leven zonder alcohol verdomd saai en vermoeiend is.

Als je niet drinkt en de rest van de groep wel zit je toch al gauw in een hele andere mood / vibe zeg maar...



Normaal gesproken nodig ik nooit mensen uit voor feestjes waar van ik weet dat ze niet drinken. Wij doen het wel en hebben geen zin op commentaar over hoe slecht het is voor ons.



''Heb je de vrijdag avond borrel staat er z'n wijsneus naast je ff uit te leggen hoe slecht alcohol wel niet voor je is... Fucker realiseert niet dat je hele week keihard hebt gewerkt en gewoon lekker wilt ontspannen.''



Volwassenen die alcohol niet lekker vinden snappen het gewoon niet... Ik lus ook geen wiskey, maar een goede Barolo zeggen we geen nee tegen.
life is to celebrate
quote:LeolaMarie schreef op 29 april 2015 @ 18:08:

Ik ben nu zwanger en moet zeggen dat het leven zonder alcohol verdomd saai en vermoeiend is.

Dat zegt meer over jou en je leven dan over 'fuckers' die niet van alcohol houden.
Alle reacties Link kopieren
Of water in een wodka glas, parapluutje erin.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Leolamarie: Goed dat je niet drinkt tijdens zwangerschap, maar de manier waarop je een en ander verwoord doet vermoeden dat de overmatige alcohol bij jou reeds iets heeft aangetast.
Wat een flauwekul zeg. Stom dat ze aandringen.



Ik krijg nooit commentaar op het geen-alcohol-drinken. Maar goed, in mijn omgeving zijn er ook mensen die vanwege hun religie niet drinken. Dat scheelt.
Ik vind dat best wel apart...en totaal niet herkenbaar.

Het is toch gewoon drinken, je hoeft toch niet uit te leggen waarom je wel of niet iets wilt drinken? je kiest gewoon wat je wilt hebben.. de een wil koffie, de ander wil fris, en weer een ander wil een wijntje of biertje...ik vraag altijd wat wil je drinken? als een open vraag, dus die persoon kan gewoon kiezen, waarom zou je dan nog een oordeel geven over de keuze van het drankje?

Zelf drink de ene keer wel, de andere keer niet, ik heb nog nooit de vraag gehad waarom ik wel of geen alcohol dronk.

En het boeit mij ook totaal niet, of iemand anders wel of geen alcohol drinkt, dat mag je toch gewoon zelf weten?
quote:Morrowind schreef op 29 april 2015 @ 18:29:

[...]





Dat zegt meer over jou en je leven dan over 'fuckers' die niet van alcohol houden.



+1



*Deze fucker gaat op haar handen zitten*
Alle reacties Link kopieren
Heel herkenbaar. Ik heb jaren geleden pfeiffer gehad en sindsdien word ik bijna altijd na 1 of 2 wijntjes ziek, waardoor ik bijna nooit meer drink. Vriendinnen van me hebben dat ook een lange tijd niet begrepen en bleven dan aandringen en zeuren. En wanneer ik dan wel wat dronk bleven ze mijn glas ook maar bijvullen. Dit vond ik dan ook erg vervelend. Maar dit is nu wel minder geworden.
Alle reacties Link kopieren
Zoek een vriendengroep waar drank niet DE graadmeter is voor gezelligheid.



Wij hebben daar dan ook nooit last van.

Man drink niet en ik bij gelegenheid 1 glas.

Geen gezeur uit onze omgeving omdat die mensen samen met ons op dezelfde level zitten qua gezelligheid, social talk etc.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
Alle reacties Link kopieren
Komt iedereen dan lopend naar je toe als je een feestje geeft leolamarie? Ik neem aan dat sommige mensen moeten rijden. Ik lust graag een glas wijn, maar als ik de auto nog in moet drink ik geen druppel. Nooit. En zelfs dan krijg je nog opmerkingen. Ah joh... Je mag twee glazen hebben. Nee, nee en nog eens nee. Al had ik maar een glas op en ik zou iemand aanrijden kan ik mezelf al niet meer recht aankijken in de spiegel. Dan noem me me maar een 'zeikerd' of een fucker. Ik ben namelijk ook zo'n trut die mensen erop aanspreekt als ze met te veel alcohol op de auto in stappen. Dan maar een party pooper. En ik ontspan net zo goed zonder als met alcohol. Ook na een week hard werken. Als jij het nodig hebt om te ontspannen dan is je afhankelijkheid van alcohol al te groot en dus ongezond.



Ik drink niet om te drinken. Bij het eten een glas wijn is lekker. Maar drinken om te drinken? Nah nog nooit gedaan
"As je denk dat je mooi ben dan ben je een embersiel leleike kuthoer"
Alle reacties Link kopieren
Ik drink nooit alcohol, leg dan uit dat ik het niet lekker vind. Bij mij dringt nooit iemand aan. Soms vind iemand het apart of zo, maar dat is dan niet mijn probleem.
Alle reacties Link kopieren
Misschien juist als je het gaat proberen uit te leggen dat mensen door vragen? Ik leg nooit uit waarom ik iets niet drink, waarom zou ik? Wat maakt het iemand anders nou uit wat ik wel of niet drink?



Wil je een wijntje? Nee dank je, doe mij maar een glas water. Zo simpel kan het zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:LeolaMarie schreef op 29 april 2015 @ 18:08:

Ik ben nu zwanger en moet zeggen dat het leven zonder alcohol verdomd saai en vermoeiend is.

Als je niet drinkt en de rest van de groep wel zit je toch al gauw in een hele andere mood / vibe zeg maar...



Normaal gesproken nodig ik nooit mensen uit voor feestjes waar van ik weet dat ze niet drinken. Wij doen het wel en hebben geen zin op commentaar over hoe slecht het is voor ons.



''Heb je de vrijdag avond borrel staat er z'n wijsneus naast je ff uit te leggen hoe slecht alcohol wel niet voor je is... Fucker realiseert niet dat je hele week keihard hebt gewerkt en gewoon lekker wilt ontspannen.''



Volwassenen die alcohol niet lekker vinden snappen het gewoon niet... Ik lus ook geen wiskey, maar een goede Barolo zeggen we geen nee tegen.Ik vraag me soms of jij nou serieus bent (en dus knettergek) of dat je een lolletje aan het maken bent.
Alle reacties Link kopieren
quote:---klaproos--- schreef op 29 april 2015 @ 19:47:

Misschien juist als je het gaat proberen uit te leggen dat mensen door vragen? Ik leg nooit uit waarom ik iets niet drink, waarom zou ik? Wat maakt het iemand anders nou uit wat ik wel of niet drink?



Wil je een wijntje? Nee dank je, doe mij maar een glas water. Zo simpel kan het zijn.Maar dat is dus vaak het probleem, gewoon nee volstaat vaak niet. Dan komt toch vaak de vraag 'waarom niet?', of gewoon de opmerking 'eentje kan toch wel". En waarom zou je dan moeten gaan liegen in de zin van ik lust het niet of ik moet rijden terwijl dat voor dan niet aan de orde is. Als iemand die vraag stelt geef ik een eerlijk antwoord. Maar ook dat antwoord wordt dan vaak niet gewoon geaccepteerd maar wordt een discussie onderwerp.
quote:baukje schreef op 29 april 2015 @ 20:15:

[...]



Maar dat is dus vaak het probleem, gewoon nee volstaat vaak niet. Dan komt toch vaak de vraag 'waarom niet?', of gewoon de opmerking 'eentje kan toch wel". En waarom zou je dan moeten gaan liegen in de zin van ik lust het niet of ik moet rijden terwijl dat voor dan niet aan de orde is. Als iemand die vraag stelt geef ik een eerlijk antwoord. Maar ook dat antwoord wordt dan vaak niet gewoon geaccepteerd maar wordt een discussie onderwerp.



En daarom is het toch beter om het niet op een discussie uit te laten draaien. Als men niet genoeg aan je antwoord heeft, toch bij dat antwoord blijven. Ik geloof dat daar een term voor is, "de LP die blijft hangen" oid. Als je geen nieuwe discussiepunten aandraagt, is de lol er voor een ander op een gegeven moment af.



- "Wat wil je drinken?"

- "Doe maar een glaasje water."

- "Wil je echt niets anders?"

- "Nee, water is prima."

- "Maar dat is toch ongezellig?"

- "Ik wil gewoon een glas water."

- "Maar je hoeft toch niet te rijden?"

- "En toch wil ik een glas water."

- "Lust je geen alcohol?"

- "Ik heb gewoon zin in water."

etc. etc.



Op die manier komt de zeikerd ook veel eerder over als een zeikerd, in plaats van dat jij je moet lopen te verdedigen. En ze hebben jouw 'nee' gewoon te accepteren, daarvoor hoef je echt niet in discussie te gaan. Je wil gewoon geen alcohol, klaar!
Alle reacties Link kopieren
quote:Paekzwart schreef op 29 april 2015 @ 15:53:

[...]





Zo doen ze het in ieder geval in films. Vantevoren aan de barman aangeven dat als er om een wodka wordt gevraagd er een watertje moet worden ingeschonken vanwege een alcoholprobleem. Weet niet meer welke film dat pas was waar ik dat weer in zag.Dat was in de film 'Focus' met Will Smith.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven