Euthanasie en palliatieve zorg. Wat mag wel en wat mag niet?

22-10-2013 19:12 257 berichten
Naast de "zwartepietendiscussie" loopt er momenteel nog een andere belangrijke discussie namelijk over de euthanasiewet. Twee gebeurtenissen geven aanleiding om de euthanasiewet opnieuw te bekijken.

In Tuitjenhorn pleegde een huisarts zelfmoord nadat hij een ernstig benauwde en terminale patiënt kennelijk een fatale dosis morfine zou hebben toegediend. De inspectie stelt de huisarts op non-actief omdat er vragen zijn rond het overlijden van de patiënt. Het OM heeft een strafrechtelijk onderzoek gestart waarna de huisarts zelf het leven niet meer aankon. Wat er precies is gebeurd, is nog steeds niet duidelijk want noch de IGZ (Inspectie voor de Gezondheidszorg) noch het OM willen openheid van zaken geven. Het is nog steeds niet duidelijk waarom de betreffende huisarts strafrechtelijk vervolgd werd. Veel meer dan "de huisarts heeft dingen gedaan die ver buiten de normale medische praktijk vallen" wordt er niet gezegd. Met name onder huisartsen leidt dit tot grote onrust omdat voor hen niet meer duidelijk is waar de grens ligt tussen palliatieve zorg en moord.

De weduwe van de overleden terminale patiënt is juist heel tevreden over de handelswijze van de huisarts en heeft in een interview voor RTV N H duidelijk haar visie op de gebeurtenissen gegeven en is woedend op justitie.



Verder speelt momenteel de rechtzaak tegen de zoon die zijn 99 jarige moeder heeft geholpen. .

De VVD wil nu dat het kabinet onderzoek gaat doen naar de euthansiewet. en naar de grenzen en mogelijkheden binnen die wet.



Persoonlijk vind ik het diep en diep triest dat een zoon zich min of meer gedwongen voelt om zelf zijn moeder te "helpen" en dat het OM vervolgens zo'n showproces voert. En dat daarnaast een huisarts zich zo bedreigd voelt door het OM en de IGZ nadat hij zijn patiënt in stervensnood wèl heeft "geholpen" dat hij zichzelf van het leven berooft. In dat laatste geval blijven de betrokken instanties zich hullen in stilzwijgen over wat er echt is gebeurd maar doen ze wel alle moeite om zichzelf vrij te pleiten.

Op deze manier wordt het wel erg onduidelijk waar de grenzen liggen.
Alle reacties Link kopieren
Het is euthanasie op eigen initiatief van de huisarts (zonder ook dat het in de gemeenschap die naam mag hebben)
Alle reacties Link kopieren
Ik moet zeggen dat ik niet alles gelezen heb, maar ik heb wel eens van een oude rot in de thuiszorg horen vertellen dat een overdosis morfine niet bij iedereen lekker valt. Hij vertelde dat het effect soms kan zijn dat mensen het gevoel hebben dat ze in brand staan. Hij vertelde me dat hij mensen gillend van de pijn heeft zien sterven omdat ze voelden dat ze in brand stonden. Vandaar dat een overdosis morfine niet de beste keuze is om het overlijden te bewerkstelligen. Gelijdelijke opvoering van de dosis kan wel, met palliatatieve sedatie in de vorm dormicum ( slaapmiddel) Voorzover ik erover gelezen heb, had die huisarts die zich gesuicideert heeft wel een overdosis morfine gegeven.
Alle reacties Link kopieren
quote:marianko schreef op 22 oktober 2013 @ 20:42:

Overigens verbaast mij altijd de term "wilsonbekwaam". Zodra het om euthanasie gaat, is iemand bij dementie heel snel wilsonbekwaam en wordt euthanasie heel moeilijk ondanks wat die patiënt zelf nog wil. De zaak wordt echter 180 graden omgekeerd als het gaat om de autonomie t.a.v. het zelfstandig wonen en/of de financiën. In die gevallen moet er bij een demente eerst iets verschrikkelijk mis gaan voordat iemand kan worden gedwongen tot bijvoorbeeld dwangzorg of opname.Zo mee eens.
Alle reacties Link kopieren
Palliatieve zorg zie ik als de verzorging van een doodlopende zaak waarbij het deze patiënt zo pijnloos wordt gemaakt door een toenemende dosering van pijnstillers, zoals Morfine, zodat deze patiënt geen pijn meer lijdt tot aan het moment van overlijden. Dat de oorzaak van overlijden in vele gevallen juist veroorzaakt wordt door de hoge dosis Morfine die door de duur heen wordt opgebouwd om nog effect te hebben is dan beter dan dat zo'n patiënt de longen uit zijn lijf schreeuwt totdat zijn hart het begeeft of dat hij stikt hierdoor vanwege zijn met bloed volgelopen longen.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
Alle reacties Link kopieren
http://www.nrc.nl/nieuws/ ... -brief-uit-naar-minister/



http://www.nrc.nl/opinie/ ... huisarts-uit-tuitjenhorn/
"Mijn man heeft ingegrepen in een situatie waarvoor geen regels bestaan."

Die regels bestaan gelukkig wel.
Ja, die regels bestaan gelukkig. En als de IGZ nu oordeelt dat de dagen voorafgaand aan de 'euthanasie' er fouten zijn gemaakt door andere artsen, dan was er misschien milder gekeken naar het handelen van de overleden huisarts, of schuldig zonder straf oid.

Maar ja, dat zullen we nooit weten vanwege de zelfmoord.

Blijft dat het verschil tussen 10 en 1000 mg morfine natuurlijk waanzinnig is, helemaal als je daar bewust over liegt. Dan weet je dat je fout zit.

Heb ook gehoord dat deze zaak zorgt voor veel verwarring bij mensen. Mensen die in paniek raken als arts begint over palliatieve sedatie ('ze gaat dan niet meteen dood toch?') Of andersom, dat mensen het te lang vinden duren met sedatie, als ze de verwachting hebben dat het na het aankoppelen van het infuus zo gebeurd is.

Hoe dan ook is er heel veel moeite gedaan om euthanasie te legaliseren. Ik vind dat huisartsen de plicht hebben om de regels zo goed mogelijk te volgen. Ik kan me voorstellen dat als hier te vaak zo nonchalant mee wordt omgegaan, dat het wel eens afgeschaft zou kunnen worden. En dan hebben we toch een hele mooie verworvenheid weer verloren. Zuur dat dat dan komt door mensen die zichzelf boven de wet vinden staan, of de wet niet belangrijk vinden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven