Gezondheid alle pijlers

Erfelijkheidsonderzoek borstkanker

26-04-2015 17:01 173 berichten
-
anoniem_228725 wijzigde dit bericht op 18-04-2018 19:00
0.00% gewijzigd
quote:Saliziatinka schreef op 05 mei 2015 @ 11:21:

Nou bah morgen gaat het gebeuren. Ik zat vanochtend weer allerlei websites te lezen over erfelijkheid. Daar word je ook niet echt blij van, jakkie.

Heb inmiddels met mama en zus erover gehad waarom ik me een beetje 'vergeten' voelde en we begrijpen het nu veel meer van elkaar.



Goed dat je het op tafel hebt gegooid, er zo snel mogelijk over praten is idd veel beter dan opkroppen.



Stop met googlen!! Ik heb dat bewust nooit gedaan, juist omdat vooral de horrorscenario's worden opgelepeld. Maak jezelf niet nog ongeruster!

Lieve Saliziatinka,

Ik duim heel hard voor je vandaag en hoop zo erg dat we hier straks een opgeluchte post van je zien!
Moet steeds aan je denken....
Relatief fijne uitslag. Er is geen brca1,2 of de check2 gen gevonden. Dus wat dat betreft opluchting.

De reden waarom er zo veel vrouwen in de familie dan borstkanker hebben, en dat het aan 2 kanten zit (bij meerdere mensen) is een indicatie dat we een soort 'brca 3' zouden kunnen hebben. De geneticus vertelde ook dat ze nav ons verhaal wel brca1,2 verwachtte.

Voor mij verandert er nu nog jiet zo veel. M'n zus begint met jaarlijkse mammografie en ik begin daar over +- 5 jaar mee.

Morgen bespreek ik het met mijn huisarts.
quote:Saliziatinka schreef op 06 mei 2015 @ 19:07:

Relatief fijne uitslag. Er is geen brca1,2 of de check2 gen gevonden. Dus wat dat betreft opluchting.

De reden waarom er zo veel vrouwen in de familie dan borstkanker hebben, en dat het aan 2 kanten zit (bij meerdere mensen) is een indicatie dat we een soort 'brca 3' zouden kunnen hebben. De geneticus vertelde ook dat ze nav ons verhaal wel brca1,2 verwachtte.

Voor mij verandert er nu nog jiet zo veel. M'n zus begint met jaarlijkse mammografie en ik begin daar over +- 5 jaar mee.

Morgen bespreek ik het met mijn huisarts.



Nou Saliziatinka, dat is alvast een hele geruststelling. Ik denk dat een indicatie brca3 wel in meer families voor zou kunnen komen, maar dat zal pas in de toekomst bekend worden.

Nog een fijne avond gewenst.
Geen BRCA dus, maar een niet-informatieve uitslag. Je weet eigenlijk niet meer dan gisteren. Jammer. Gelukkig komen je zus en jij wel in aanmerking voor regelmatige controles. Niet dat je daarmee iets voorkomt, maar er kijkt tenminste iemand regelmatig naar.



Heb je je al verdiept in hoe je goed zelfonderzoek doet? Dat is voor jou nu wel van belang.
Dankjewel Mary!



Erizo, ja zelfonderzoek moet ik inderdaad gaan doen. Er staan op internet geloof ik veel handleidingen of miss zelfs filmpjes. Ik moet daar wel echt aan blijven denken. Ook met m'n zus afspreken dat we elkaar eraan herinneren.



Hm ja het is inderdaad jammer dat we eigenlijk geen info hebben gekregen. Maar het is beter dan info krijgen die zegt dat je brca1,2 hebt natuurlijk. Eigenlijk is dit de best mogelijke uitslag denk ik. Want als ze geen erfelijkheid vermoeden dan doen ze ook geen onderzoek lijkt me.
Alle reacties Link kopieren
quote:Saliziatinka schreef op 06 mei 2015 @ 19:07:

Relatief fijne uitslag. Er is geen brca1,2 of de check2 gen gevonden. Dus wat dat betreft opluchting.

De reden waarom er zo veel vrouwen in de familie dan borstkanker hebben, en dat het aan 2 kanten zit (bij meerdere mensen) is een indicatie dat we een soort 'brca 3' zouden kunnen hebben. De geneticus vertelde ook dat ze nav ons verhaal wel brca1,2 verwachtte.

Voor mij verandert er nu nog jiet zo veel. M'n zus begint met jaarlijkse mammografie en ik begin daar over +- 5 jaar mee.

Morgen bespreek ik het met mijn huisarts.



Die drie zaken zijn dus 'weggestreept'. Dat zal wel een opluchting zijn.

Ik wil nog meer zeggen, maar weet het nu niet te verwoorden. Komt misschien nog.
Pfoeh.... fijn dat brca 1 en 2 zijn uitgesloten. Eerlijk gezegd heb ik ook nooit gehoord van een 3e variant.

Dat je zus nu en jij later gecontroleerd gaan worden is iig wel een pluspunt.

Het spijt me voor jullie dat je het nu toch meer blijft spelen dan gehoopt.
Ja die derde variant bestaat ook niet. Er is gewoon nog veel te veel wat ze niet weten om te kunnen zeggen dat we geen risico hebben. En vanwege de familiehistorie vermoeden ze dus sterk dat er wel 'iets' is wat t verklaart.



Dank voor jullie reacties
Het voelt zo surreal om die informatie online te lezen over dingen als zelfonderzoek en mammografie. Het wordt nu echt even reëel dat dit ook voor mij is nu.
Alle reacties Link kopieren
quote:Saliziatinka schreef op 06 mei 2015 @ 22:41:

Het voelt zo surreal om die informatie online te lezen over dingen als zelfonderzoek en mammografie. Het wordt nu echt even reëel dat dit ook voor mij is nu.



Maar je blijft wel gecontroleerd worden, dat is goed.

Niet dat ze zeggen, brca1 en 2 heb je niet, dan doen we niks meer voor je.
quote:Saliziatinka schreef op 06 mei 2015 @ 22:41:

Het voelt zo surreal om die informatie online te lezen over dingen als zelfonderzoek en mammografie. Het wordt nu echt even reëel dat dit ook voor mij is nu.Dat begrijp ik wel, maar het is toch ook een fijne wetenschap dat je goed onder controle staat. Mochten ze een keer iets afwijkends zien of voelen, dan ben je er op tijd bij. Dat hoeft dan zeker niks kwaadaardigs te zijn, maar ze houden het wel in de gaten. Je kunt ook 1x per jaar je huisarts vragen of hij/zij je borsten wil onderzoeken, als je dat zelf moeilijk vindt. Die weet precies waar hij/zij op moet letten.
Je hebt nu nog steeds geen zekerheid, en dat maakt je gevoel waarschijnlijk ook dubbel. Aan de ene kant "yesss.....geen brca", aan de andere kant "maar wat nu?".



Het is ook vreemd om nu ineens zo intensief met je lijf bezig te zijn, in de loop van de tijd wordt het minder heftig denk ik, omdat het wat meer naar de achtergrond verdwijnt.



Mary zegt het idd goed, die controle blijft en dat is fijn. En hulp krijgen bij zelfcontrole door de huisarts vind ik een hele goeie. Meer kun je nu niet doen, je doet waarschijnlijk al veel meer dan de gemiddelde Nederlandse vrouw.



Hoi Saliziatinka,

Hoe is het met je? Hoop dat het wat rustiger voor je is.



Ik zit nog steeds te wachten, het is inmiddels 4 weken geleden. Hoop dat de uitslag nu elk moment gaat komen, wil heel graag wat meer zekerheid, liefst als in 'mevroi, u is gewoon een pechgevalletje' natuurlijk
Vanmiddag half vier hoor ik de uitslag...
quote:Grobbekuiken schreef op 13 mei 2015 @ 14:25:

Vanmiddag half vier hoor ik de uitslag...Spannend Grobbekuiken, sterkte hoor.
Ohh ik hoop zo dat er voor jou ook goed nieuws is!!



HEt is voor mij idd een stuk rustiger geworden. Deze week ook heel druk met school dus weinig tijd om ergens aan te denken. Heb met de huisarts besproken dat er binnenkort, als ik me er rustig bij voel, samen een zelfonderzoek doen en vanaf 30 elk jaar een mammo. Maar het mag van ze ook altijd eerder als ik me zorgen maak. Dus dat is heel fijn
Fijn dat je genoeg afleiding hebt en rustiger, helpt mij enorm.

Goed dat je met je ha hebt gesproken, ik weet zeker dat die veel begrip had.



Gelukkig! Ik heb geweldig nieuws gehad. Ik ben niet erfelijk belast! Ben echt enorm opgelucht!
quote:Grobbekuiken schreef op 13 mei 2015 @ 18:50:

Fijn dat je genoeg afleiding hebt en rustiger, helpt mij enorm.

Goed dat je met je ha hebt gesproken, ik weet zeker dat die veel begrip had.



Gelukkig! Ik heb geweldig nieuws gehad. Ik ben niet erfelijk belast! Ben echt enorm opgelucht! Wat fijn voor je, dat heb je in ieder geval weer achter de rug.
Oh gelukkig! Heeft het nog invloed op je behandeling? Of ben je daar nog over aan het nadenken?
quote:erizo schreef op 13 mei 2015 @ 19:49:

Oh gelukkig! Heeft het nog inclined op je behandeling? Of ben je daar nog over aan het nadenken?



Het punt was o.a. dat ze zonder uitslag nog niet wilden bestralen omdat reconstructie bij verwijdering dan heel moeilijk zou worden (aantasting van de huid).

Maar ik krijg sowieso eerst die chemo, daarna wordt er pas bestraald, dus blijft alles uiteindelijk als gepland.
Ohhhh wat fijn!! Ben blij voor je :D :D

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven