Studeren en op jezelf wonen. Hoe betalen?

06-05-2015 19:23 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



In september ga ik beginnen met mijn opleiding.

Ik ben dan 21 jaar en ik woon op dit moment nog thuis.

Ik zou graag op mezelf willen wonen. Het hoeft wat mij betreft nog niet meteen in september, maar ik wil eigenlijk niet wachten tot na mijn studie, want dan kan ik pas (op zijn vroegst) op mijn 25e uit huis...

Ik heb nu een baantje in een supermarkt. Ik werk nu fulltime dus ik heb nu wel de mogelijkheid om te sparen. Ik denk dat ik in september ongeveer ¤2000 gespaard kan hebben.

Straks kan ik niet meer zoveel werken als nu. Ik schat dat mijn inkomen per maand dan rond de ¤300 zal zijn.

Nu vraag ik me af wat de mogelijkheden zijn.

Ik heb gekeken op diverse sites voor kamers en studio's en de prijzen (inclusief) liggen vaak toch wel rond de ¤400. Goedkopere kamers zijn kamers waar nauwelijks een éénpersoons bed in past.

Het liefst zou ik eigenlijk een studio huren, maar dat lijkt helemaal onbetaalbaar voor een student.

Ik zou sowieso niet weten hoe ik aan genoeg geld moet komen. Die ¤400 kan ik al niet eens betalen. Ik zou wel eventueel kunnen lenen (DUO) , maar ik wil liever geen gigantische schuld opbouwen.

Ik vraag me af hoe anderen dit doen, want ik kom er niet uit.
'Iedereen' die vanaf nu gaat studeren (en op zichzelf woont) eindigt met een studieschuld. Om die te beperken kun je zelf zoveel mogelijk werken en aan je ouders een bijdrage vragen. Als je de schuld zo snel mogelijk wilt aflossen mag dat ook gewoon. Zeker als je nog aan je studenteninkomen gewend bent is het de eerste jaren makkelijk om daarvoor geld vrij te houden.
Alle reacties Link kopieren
Misschien is het slim om eens een lijstje te maken van alle uitgaven die je zult gaan doen?



- Huur (400?)

- Boodschappen (300?)

- Gas, water, licht (als je huur niet inclusief is (80?)

- Verzekeringen (100?)

- Telefoon, internet (30?)

- Collegegeld, boeken (180?)

- Medicijnen/anticonceptie (15)

- Kleding, cadeau's en reiskosten (100)

- Kleine buffer aanleggen voor als je wasmachine bijvoorbeeld kapot gaat (50)



= 895 euro in mijn voorbeeldrekensom. Is maar een voorbeeld, maar zoveel was ik ongeveer kwijt als student, niet al te lang geleden.



Inclusief collegegeldkrediet kun je ¤ 1016,71 euro lenen. Ik zou niet meer lening dan je daadwerkelijk nodig hebt en daarnaast nog blijven bijverdienen. Als je geluk hebt dragen je ouders ook nog wat bij. DUO stuurde mijn ouders een brief met daarin het een adviesbedrag. Het moet dus mogelijk zijn zonder maximaal bij te lenen, zeker als je blijft werken.
Alle reacties Link kopieren
Gratis OV blijft toch gewoon?
quote:marjo67 schreef op 06 mei 2015 @ 19:44:

Vergeet niet dat vanaf het komend studiejaar Stufi en gratis OV te vervallen komen.

Op jezelf gaan wonen betekent dus alles moeten lenen bij DUO en ik lees dat je geen enorme schuld wilt opbouwen. Tja, dan zijn er 2 oplossingen, 1 thuis blijven wonen 2. Heel veel uurtjes buiten je studie erbij werken, maar dat lijkt me niet vol te houden.

Van de ¤2000, die je nu bij elkaar spaart kun je net je collegegeld betalen als het gaat om een HBO opleiding. MBO ligt wat lager....Ov is niet komen te vervallen toch? Dit wordt toch gewoon nog vergoed? En nu zelfs ook voor MBO studenten?
Qua boodschappen (eten, persoonlijke verzorging) zou ik eerder van 150 euro dan 300 euro per maand uitgaan.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle reacties!



Naar mijn weten krijg je nu alleen de OV kaart nog als gift van DUO. Verder kan je dacht ik alleen lenen.

Mijn ouders zijn eventueel wel bereid om ook een bijdrage te doen. Dat zou dan maximaal ¤100 p/m zijn.

Wel betalen zij mijn collegegeld. Dat scheelt gelukkig wel een groot bedrag.

Maar zelfs dan ben ik er nog niet.



Als ik het lijstje van mitsig even als voorbeeld neem:

- Huur (400?)

- Boodschappen (200?)

- Gas, water, licht (als je huur niet inclusief is (80?)

- Verzekeringen (100?)

- Telefoon, internet (30?)

- Collegegeld, boeken (180?)

- Medicijnen/anticonceptie (15)

- Kleding, cadeau's en reiskosten (100)

- Kleine buffer aanleggen voor als je wasmachine bijvoorbeeld kapot gaat (50)



Ik heb het bedrag voor boodschappen naar beneden bijgesteld en het collegegeld niet meegerekend en dan zit je nog steeds op een bedrag van ¤975. En ik denk dat sommige bedragen nog wel hoger kunnen uitvallen.

Dat houdt in dat ik dan nog ¤575 p/m zou moeten lenen.

Ik vind dat nogal een groot bedrag...

Na 4 jaar zit je dan al op ¤27.600...
http://www.rijksoverheid. ... udenten-ov-chipkaart.html



Ov blijft dus. Alleen als je je opleiding niet afrond binnen 10 Jr dien je het terug te betalen.

En ik meen 2 weken terug gelezen te hebben dat het voor mbo'ers onder 18 er doorheen is. Dat zij het nu ook eindelijk vergoed krijgen.
Kun je niet eventueel een baan voor in de avond/weekend/vakantie zoeken? Zo kun je eventueel toch op jezelf wonen?

Eventueel een bijdrage van je ouders erbij vragen?
quote:July1994 schreef op 06 mei 2015 @ 20:55:

Bedankt voor alle reacties!



Naar mijn weten krijg je nu alleen de OV kaart nog als gift van DUO. Verder kan je dacht ik alleen lenen.

Mijn ouders zijn eventueel wel bereid om ook een bijdrage te doen. Dat zou dan maximaal ¤100 p/m zijn.

Wel betalen zij mijn collegegeld. Dat scheelt gelukkig wel een groot bedrag.

Maar zelfs dan ben ik er nog niet.



Als ik het lijstje van mitsig even als voorbeeld neem:

- Huur (400?)

- Boodschappen (200?)

- Gas, water, licht (als je huur niet inclusief is (80?)

- Verzekeringen (100?)

- Telefoon, internet (30?)

- Collegegeld, boeken (180?)

- Medicijnen/anticonceptie (15)

- Kleding, cadeau's en reiskosten (100)

- Kleine buffer aanleggen voor als je wasmachine bijvoorbeeld kapot gaat (50)



Ik heb het bedrag voor boodschappen naar beneden bijgesteld en het collegegeld niet meegerekend en dan zit je nog steeds op een bedrag van ¤975. En ik denk dat sommige bedragen nog wel hoger kunnen uitvallen.

Dat houdt in dat ik dan nog ¤575 p/m zou moeten lenen.

Ik vind dat nogal een groot bedrag...

Na 4 jaar zit je dan al op ¤27.600...975 -/- 300 salaris = 675 = 32.400 excl rente!!
Alle reacties Link kopieren
Boodschappen moet je als student inderdaad met 200 per maand makkelijk kunnen redden. Verder lijkt het plaatje me redelijk. Misschien dat 100 euro voor verzekeringen wat veel is, aangezien je zorgtoeslag waarschijnlijk je zorgkosten gaat dekken?



¤27.600 in vier jaar is natuurlijk veel geld, maar als je er 30 jaar over mag doen om het terug te betalen...



Je kunt er ook voor kiezen om proberen om meer naast je studie te gaan werken. Maar dat moet je zelf willen/kunnen. Maar om niet te hoeven lenen moet je dan wel heel veel extra werken.



En verder is het als uitwonende student vaak op een houtje bijten en creatief met je geld om gaan...
Alle reacties Link kopieren
quote:maylo schreef op 06 mei 2015 @ 20:59:

[...]





975 -/- 300 salaris = 675 = 32.400 excl rente!!Klopt maar ik had er ¤100 p/m van mijn ouders bij gerekend.
Alle reacties Link kopieren
Antikraak vind ik trouwens een goede tip.

Als je Iers leuks weet te vinden, is het ideaal! Ik heb zelf ook antikraak gewoond.

Nu hadden wij wel echt enorm geluk, maar zo kun je je kosten wel drukken.
Alle reacties Link kopieren
Je kan ook kijken naar een alternatieve huisvesting. Als er bijvoorbeeld een paar studenten een sociale huurwoning (of appartement) huren, en een beetje handig zijn met leeftijden e.d. en daardoor gezamenlijk huurtoeslag krijgen, dan kan je al voor een kleine 200 euro een kamer van 20 m^2 hebben.



Voor de zorgverzekering krijg je zorgtoeslag, dat kan elkaar goed opheffen. Inboedelverzekering heb je al voor 3,4 euro voor een studentenkamer. telefoon met sim-only heb je voor een tientje.



Als je niet al te veel uitspattingen hebt, dan is 250 genoeg om te hebben na aftrek vaste lasten. 100 euro boodschappen (dit is zonder sigaretten of alcohol), misschien zelfs wat minder als je ieder weekend thuis eet, en dan nog 150 voor de rest. Het is niet ruim, maar je hoeft ook weer niet ieder dubbeltje om te draaien.



Voor je collegegeld kan je in de zomermaanden werken. nu heb je al 2000 euro gespaard, dit gaat op aan je collegegeld. Dan wordt het lastig om ook zelf je inboedel te betalen. Vaak zijn er wel mensen in je netwerk die nog een meubel over hebben die je mag hebben. Vraag vooral rond of iemand nog iets voor je heeft liggen! Soms kan je ook iets overnemen van de vorige bewoner van je kamer.
Ionize this!
Ik heb een kamer die goedkoper is dan ¤400 hoor. Het kan echt nog prima. Het ligt er natuurlijk wel aan in welke stad je woont (Amsterdam is niet te doen) en of je het belangrijk vindt om in het centrum te wonen.



Mijn ouders helpen me, ik werk erbij en ik heb wat spaargeld en hoef de komende twee jaar zeker niet te lenen.
100 euro ouderbijdrage vind ik best weinig. Waarschijnlijk kost je je ouders nu een stuk meer (als ik naar mijn puber kijk weet ik dat wel zeker). Wat is de bijdrage die DUO heeft berekend? Dat lijkt me een minimumuitgangspunt.

Inboedel e.d. kun je bijna allemaal wel via via regelen. Iedereen heeft wel ergens een meubel waar hij niets mee doet, of veel te veel serviesgoed in de kast. En bij de Kringloop kun je ook vaak voor weinig leuke dingen kopen.
quote:MinkeDeWit schreef op 06 mei 2015 @ 22:11:

100 euro ouderbijdrage vind ik best weinig. Waarschijnlijk kost je je ouders nu een stuk meer (als ik naar mijn puber kijk weet ik dat wel zeker). Wat is de bijdrage die DUO heeft berekend? Dat lijkt me een minimumuitgangspunt.

Inboedel e.d. kun je bijna allemaal wel via via regelen. Iedereen heeft wel ergens een meubel waar hij niets mee doet, of veel te veel serviesgoed in de kast. En bij de Kringloop kun je ook vaak voor weinig leuke dingen kopen.Ouders betalen ook 180 p.mnd aan college geld hè?! Is bij elkaar al 280 euro!
Alle reacties Link kopieren
Ga inderdaad niet direct in september een kamer zoeken, wacht tot januari daarna, als veel studenten afhaken omdat ze een onjuiste studiekeuze hebben gemaakt. Veel meer keuze, ook in de duurdere steden.



En ga in de zomervakantie werken, zoek heel tijdig een baan en maak veel uren en weken.



Als je op vakantie wilt, zoek dan een bijbaan in het buitenland, animatie , horeca. Veel werken maar toch een andere omgevomg.



Zoek een oppasbaantje erbij naast je studie, als de kinderen slapen kun je nog wat studeren.



Werk in het weekend, niet ieder weekend naar huis dus.



Heb je ook geld gereserveerd voor de inrichting van je kamer en een buffer voor een nieuwe laptop bijvoorbeeld?
De toekomst is niet meer wat het was
Alle reacties Link kopieren
Wat je zou kunnen doen is een bij baantje bij thuiszorg.

Dat erg goed voor een student en de uren zijn nog goed te combineren met je studie.



Ik zou het wel realistisch houden horeca is leuk, maar is het te doen om op vrijdag, zaterdag en zondag avond achter de bar te staan en dan maandag weer op college te verschijnen? Wat ook een hele leuke en goed betaalde bij baan is modelsatwork, verdiend net iets meer als een doorsnee hostess bij events omdat je dan zogenaamd model bent. Zijn gewoon goed verzorgde studenten die netjes ABN spreken dus laat je niet afschrikken door dat ''model'' gedeelte. En dat laatste zeg ik er alleen maar bij omdat ik niet weet hoe je er uitziet en wil dus niks of niemand kwetsen.



Let goed op er is een groot verschil tussen een particuliere studente kamer huren en een studente woning via woningnet. Heeft te maken met dat je bij de 1 recht hebt op huurtoeslag, en huur subsidie en bij de ander niet. Bij een sociale huurwoning wil de gemeente naast je stufi ook nog eens je inkomen aanvullen tot het minimum inkomen. Ik weet niet helemaal hoe dat zit maar hoorde het van een vriendinnetje een tijdje terug.



Die doet HBO heeft stufie en krijgt van het DWI een maandelijkse aanvulling. Misschien is er iemand die daar meer kennis over heeft?
life is to celebrate
quote:EvenWatAnders schreef op 06 mei 2015 @ 19:46:

Ik lig niet krom onder mijn studieschuld hoor, en ik heb een aardig hoge. Heb een eigen huis, werk en kan royaal rondkomen nu. Het was de investering meer dan waard, in mijn geval. En had het nooit bereikt als ik thuis was blijven plakken.



Eerste gedeelte snap ik en ben ik met je eens maar dat dik gedrukte begrijp ik niet. Als je studeert zodat je daarna een leuke/goede baan kan vinden dan maakt dat toch niet waar je slaapt tijdens die studie?

Behalve als je niet die studie zou kunnen doen omdat je thuis blijft wonen, bedoel je dat zo?
Ik zou zelf kijken waar je gaat studeren.



Als de afstand tot je ouders "hanteerbaar" is, zou ik nog een tijd blijven thuiswonen.

Bespaart je een boel leen-kosten.

En je kan op je 23 ofzo nog beslissen om alsnog op kamers te gaan.

Tegen dan heb je waarschijnlijk nog een paar zomers gewerkt en heb je wat extra spaarcenten.



Het wordt natuurlijk anders als je aan de andere kant van 't land gaat studeren.

Dan heb je weinig keuze.
quote:LeolaMarie schreef op 06 mei 2015 @ 22:44:

Wat je zou kunnen doen is een bij baantje bij thuiszorg.

Dat erg goed voor een student en de uren zijn nog goed te combineren met je studie.



Ik zou het wel realistisch houden horeca is leuk, maar is het te doen om op vrijdag, zaterdag en zondag avond achter de bar te staan en dan maandag weer op college te verschijnen? Wat ook een hele leuke en goed betaalde bij baan is modelsatwork, verdiend net iets meer als een doorsnee hostess bij events omdat je dan zogenaamd model bent. Zijn gewoon goed verzorgde studenten die netjes ABN spreken dus laat je niet afschrikken door dat ''model'' gedeelte. En dat laatste zeg ik er alleen maar bij omdat ik niet weet hoe je er uitziet en wil dus niks of niemand kwetsen.



Let goed op er is een groot verschil tussen een particuliere studente kamer huren en een studente woning via woningnet. Heeft te maken met dat je bij de 1 recht hebt op huurtoeslag, en huur subsidie en bij de ander niet. Bij een sociale huurwoning wil de gemeente naast je stufi ook nog eens je inkomen aanvullen tot het minimum inkomen. Ik weet niet helemaal hoe dat zit maar hoorde het van een vriendinnetje een tijdje terug.



Die doet HBO heeft stufie en krijgt van het DWI een maandelijkse aanvulling. Misschien is er iemand die daar meer kennis over heeft?College's zijn vaak overdag en de meeste thuiszorg ook nog steeds. En de werkgevers zitten echt niet te wachten op een student die wil werken om zijn rooster heen overdag.
Alle reacties Link kopieren
quote:Feeksje1977 schreef op 06 mei 2015 @ 23:14:

[...]College's zijn vaak overdag en de meeste thuiszorg ook nog steeds. En de werkgevers zitten echt niet te wachten op een student die wil werken om zijn rooster heen overdag.



Ja, afhankelijk wat voor opleiding je volgt.

Maar het verdiend hoger als gemiddeld en werk je zo de weekende overdag.
life is to celebrate
Alle reacties Link kopieren
Ik snap niet dat je zelf voor je collegegeld aan het sparen bent, terwijl je ouders dat betalen. Misschien heb ik ergens overgeen gelezen.



Verder heb ik in een kamer van 9 m2 gezeten; niet ruim, maar het was het gezelligste huis wat ik gewoond heb, dat is ook veel waard. Verder denk ik dat het heel goed voor je eigen ontwikkeling is als je tijdens je studie (kan ook vandaag je tweede jaar) op jezelf gaat wonen.
Je hoeft niet altijd te geloven wat je denkt.
quote:LeolaMarie schreef op 06 mei 2015 @ 22:44:

Wat je zou kunnen doen is een bij baantje bij thuiszorg.

Dat erg goed voor een student en de uren zijn nog goed te combineren met je studie.



Ik zou het wel realistisch houden horeca is leuk, maar is het te doen om op vrijdag, zaterdag en zondag avond achter de bar te staan en dan maandag weer op college te verschijnen? Wat ook een hele leuke en goed betaalde bij baan is modelsatwork, verdiend net iets meer als een doorsnee hostess bij events omdat je dan zogenaamd model bent. Zijn gewoon goed verzorgde studenten die netjes ABN spreken dus laat je niet afschrikken door dat ''model'' gedeelte. En dat laatste zeg ik er alleen maar bij omdat ik niet weet hoe je er uitziet en wil dus niks of niemand kwetsen.



Let goed op er is een groot verschil tussen een particuliere studente kamer huren en een studente woning via woningnet. Heeft te maken met dat je bij de 1 recht hebt op huurtoeslag, en huur subsidie en bij de ander niet. Bij een sociale huurwoning wil de gemeente naast je stufi ook nog eens je inkomen aanvullen tot het minimum inkomen. Ik weet niet helemaal hoe dat zit maar hoorde het van een vriendinnetje een tijdje terug.



Die doet HBO heeft stufie en krijgt van het DWI een maandelijkse aanvulling. Misschien is er iemand die daar meer kennis over heeft?



Wat je zegt over huurtoeslag en huursubsidie klopt niet hoor. Tegenwoordig heet het huurtoeslag, voorheen huursubsidie, je krijgt het niet allebei.

Als kamerbewoner heb je alleen recht op huurtoeslag als je een zelfstandige woning huurt, d.w.z. een kamer met eigen voordeur, badkamer, toilet en keuken.

Als je dus een appartement of huis deelt met anderen, heb je geen recht op huurtoeslag.
Bovendien krijg je nauwelijks huurtoeslag als je nog geen 23 bent.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven