Moet ik stoppen bijstandsmoeder te helpen?

04-05-2015 21:31 361 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hai allemaal,



Ik ben hier nieuw en heb eigenlijk direct een kwestie die ik jullie wil voorleggen. Graag tips, een andere kijk op de zaak of what so ever.



Twee jaar geleden kwam ik via een Marktplaats-advertentie in contact met een jonge, zwangere vrouw in de bijstand. Ze was met spoed op zoek naar een goedkope baby-uitzet, ik had nog een kinderwagen, ledikant en commode staan en besloot haar te helpen.



Er ontstond een mailwisseling tussen ons, en toen ik de spullen bij de dame in kwestie langsbracht hebben we nog ruim twee uur gezellig zitten kletsen. Ik herkende me enorm in haar verhaal. Ooit was ík namelijk die alleenstaande zwangere (en later moeder) in de bijstand. Ik kon geen werk vinden, nauwelijks rondkomen en intussen kreeg ik wel te maken met vooroordelen en naargeestige opmerkingen in de trant van "uit de staatsruif vreten" en de dooddoener "van míjn belastingcenten!"



Ik ben destijds weer gaan studeren, voltijd, naast de zorg voor een (toen nog) vaak ziek kind, en heb intussen een baan gevonden waarmee ik meer dan leuk verdien. Maar vergeten hoe het was als single bijstandsmoeder doe ik nooit meer, en ik voelde dus ook direct een soort "connectie" met deze vrouw.



We bleven contact houden, ook na haar bevalling. Zij woonde op een veel te duur en te klein studentenkamertje (te weinig punten voor een sociale huurwoning en een baby is tegenwoordig geen reden meer voor urgentie) en kon ook toen absoluut niet rondkomen. Ik ben toen maandelijks pakketten gaan samenstellen met babyvoeding, luiers, kleertjes etc., en stuurde die naar haar op of bracht het langs. Dat is zo'n beetje een gewoonte geworden, ook nu haar dochter al iets ouder is. Nu maak ik maandelijks een pakket met dingen die ze gewoon heel goed kan gebruiken; potten groenten/bonen, blikjes vis, verse groente die wat langer houdbaar blijft, pakken rijst, pasta, soms wat aardappelen, een paar broden, pakjes boter, potten jam en pindakaas als beleg. Omdat ik inmiddels verhuisd ben en niet meer in de gelegenheid om spullen langs te brengen, koop ik dus houdbare producten die gemakkelijk op te sturen zijn naar haar.



Maar de laatste tijd lijkt ze steeds minder tevreden. Al eerder had ze aangegeven bepaalde dingen niet te lusten. Helemaal prima, daar heb ik rekening mee gehouden. Maar ze begint echt te klagen over de producten die ik koop. De voedingswaarden van de groenten in blik stellen niets voor, er wordt teveel zout aan toegevoegd, ze eet liever witbrood en ik stuur bruin en dan ook nog dat goedkope, de pasta is niet lekker, of ik in plaats van huismerk liever Honig wil kopen voortaan, want ik kan makkelijk een paar euro extra missen. Of het geld naar haar kan overmaken, zodat ze zelf iets uit kan zoeken.



Ben ik gek, of is dit apart gedrag? Ik voelde me eigenlijk redelijk beledigd. Ze hoeft me echt niet de hemel in te prijzen omdat ik haar help met voedsel en andere huishoudelijke artikelen. Ik ben niet iemand die continu bedankt hoeft te worden. Ik ben iemand die rekening probeert te houden met haar wensen, omdat ik juist vind dat ook zij, ondanks dat ze niets te besteden heeft, iets te eisen heeft. Maar dit alles bij elkaar gaat me een beetje ver. Ik heb er zelfs over gedacht te stoppen haar te helpen. Maar ik wil zeker weten dat ik dat niet uit rancune doe. Sta ik wel in mijn recht, of stel ik me gewoon ontzettend aan? Zo ja, wat zouden jullie in deze situatie doen?



Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Tja of ze leeft wel op witbrood, cola, krentenbollen en suikerbrood. Wie zal het zeggen? Genoeg mensen met weinig geld die heel ongezond eten. Alleen: wil jij bijdragen aan dat ongezonde eetpatroon?
Alle reacties Link kopieren
quote:appelientjex schreef op 06 mei 2015 @ 09:29:

Tja of ze leeft wel op witbrood, cola, krentenbollen en suikerbrood. Wie zal het zeggen? Genoeg mensen met weinig geld die heel ongezond eten. Alleen: wil jij bijdragen aan dat ongezonde eetpatroon?Nee, zeker niet. Wel doe ik iedere maand een goed stuk chocolade (een grote reep van hele goede kwaliteit) in het pakket. Of ligakoeken voor haar dochter, of gewoon een pak koekjes/zak snoep/whatever. Ik vind niet dat iedereen alléén maar gezond hoeft te leven. Maar mijn ervaring is dat, toen ik weinig geld had, juist de gezondere producten te duur waren. Een zak chips of een fles cola is zo gekocht. Dat vind ik ook helemaal niet leuk om in zo'n pakket te doen. Dan liever iets lekkers van hele goede kwaliteit, zoals een Tony's Chocolonely reep, een doos bonbons van een speciaalzaak of een lekker pak koekjes van de bakker.
Alle reacties Link kopieren
Dat bedoel ik overigens niet om "haar mijn wil op te leggen", integendeel. Een fles cola is minder dan een euro, een zak chips heb je volgens mij al voor 45 cent. Genoeg pakken koekjes die ruim onder een euro zitten. Die zou ze dus zelf wel kunnen kopen. Ik vind het juist zo leuk om dan iets "bijzonders" te doen, iets dat gewoon niet zo snel gekocht kan worden van een minimum inkomen.
Alle reacties Link kopieren
quote:DeFallusVanOsiris schreef op 06 mei 2015 @ 09:40:

Dat bedoel ik overigens niet om "haar mijn wil op te leggen", integendeel. Een fles cola is minder dan een euro, een zak chips heb je volgens mij al voor 45 cent. Genoeg pakken koekjes die ruim onder een euro zitten. Die zou ze dus zelf wel kunnen kopen. Ik vind het juist zo leuk om dan iets "bijzonders" te doen, iets dat gewoon niet zo snel gekocht kan worden van een minimum inkomen.Daar spreek je jezelf weer tegen, want als ze om merkpasta vroeg, dan was het goed niet, toch? Dus aan de ene kant kan ze goedkope dingen wel zelf kopen, dus is het leuker om iets duurders tegeven, maar ze mag er niet om vragen. En ligt het aan mij dat ik gedroogde bonen of groenten in blik niks bijzonders vind?
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
quote:DeFallusVanOsiris schreef op 06 mei 2015 @ 09:25:

[...]





Ik snap je punt. Het is niet dat ik mijn normen en waarden op de hulp plak (althans niet bewust). (Ik las hier ook iets over "geitenwollensokken-linzen" waar ik toch even op in wil gaan. Linzen, bonen en andere peulvruchten zijn een essentieel onderdeel van onze voeding, en volgens mij wordt dit al làng niet meer enkel door geitenwollensokkentypes gegeten. Linzensoep, rijst met kip en linzen, linzenschotel...allemaal moderne gerechten die toch de nodige eiwitten leveren wanneer je niet dagelijks vlees eet of kunt bekostigen).



Ik denk met mijn hulp ook (vooral) aan haar dochter. En het lijkt mij niet wenselijk een peuter enkel witbrood te laten eten. Ook suikerbrood en krentenbollen zie ik meer als luxeproducten, geen essentieel onderdeel van de voeding. Maakt mij niet uit hoor, als ze er op een "normale" manier om gevraagd had, had ik echt wel een keer een suikerbrood en een zak krentenbollen in een pakket kunnen stoppen (naast het gewone brood). Maar enkel op suikerbrood en krentenbollen leven, dat gaat er bij mij niet in. Ik sluit dan ook niet uit dat haar basis al voorzien is. Dat ga ik nu dan ook testen op de manier die Doreia eerder voorstelde.

Ik ben het met je eens dat op suikerbrood en krentenbollen leven verre van gezond is.



Toch schrijf je hier dat je wel degelijk bewust dingen stuurt die zij en haar dochter volgens jou zouden moeten eten. En dan ben je dus wel bezig met opvoeding c.q. betutteling.



Ik begrijp dat je intenties heel goed zijn en qua gezond eten heb je ook echt gelijk, maar je hebt wel te maken met een volwassen individu. En die houden er niet van om betutteld te worden. Dus dat het dan een keer gaat botsen snap ik ook.



Ik vind trouwens dat je volkomen in je recht staat om met je hulp te stoppen en daar heb je niet eens een reden voor nodig. Het gebrek aan waardering voor je hulp en giften en het willen beslissen over jouw geld is dan feitelijk voldoende basis. Dat zou voor mij persoonlijk ook zwaarder tellen dan het argument dat je niet wilt meebetalen aan een ongezond voedingspatroon. Als je voor 25 euro per maand helpt en je wilt blijven helpen, dan zou het mij niet uitmaken of ze daar een supergezond pakket van kocht of zichzelf verwende met ongezonde producten, duurdere shampoo en lekker ruikend wasmiddel.



Het eerste argument is op basis van waardering en wederzijds respect, het tweede argument draait om ongelijkheid en betutteling. Zie je dat verschil?
Alle reacties Link kopieren
quote:boebezoebe schreef op 06 mei 2015 @ 09:46:

[...]





Daar spreek je jezelf weer tegen, want als ze om merkpasta vroeg, dan was het goed niet, toch? Dus aan de ene kant kan ze goedkope dingen wel zelf kopen, dus is het leuker om iets duurders tegeven, maar ze mag er niet om vragen. En ligt het aan mij dat ik gedroogde bonen of groenten in blik niks bijzonders vind?



In de winkels waar ik meestal kom, hebben ze de A-merken van haar "verlanglijstje" niet eens. Ik haal mijn dagelijkse boodschappen vaak bij EkoPlaza (prima huismerk) en het meeste voor haar haal ik ook daar.



En nee, groenten in pot en gedroogde peulvruchten zijn misschien niets bijzonders, maar wel iets dat zich gemakkelijk laat versturen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Doreia schreef op 05 mei 2015 @ 21:23:

[...]



Deze beste vrouw zit nog helemaal niet in de schuldsanering. Er is geen afloscapaciteit wegens dat zij in een te dure woning zit. Haar vaste lasten zijn te hoog. Daarom heeft zij maar 30 euro per MAAND te besteden doordat er beslag ligt op haar uitkering. Allemaal zaken die eerst moeten worden aangepakt. Verhuizen naar een goedkopere woning, waardoor afloscapaciteit ontstaat om een schuldregeling op te starten. Dan gaan ook de beslagen eraf, komt er meer ruimte in het budget en is de hulp van TO niet langer nodig, maar echt als luxe zoals het dan is bedoeld. Nu is deze vrouw van alles en iedereen aan het profiteren (ik denk echt dat ze meer mensen heeft die haar sponsoren) en zij daardoor in de woning kan blijven en dus in de situatie blijft zonder kans op verbetering. Door eigen toedoen. En zolang ze het prima vind, zal er niets veranderen.



Oke, dat dacht ik ergens te hebben gelezen van die schuldsanering. Klopte ook wel een beetje met het tijdframe dacht ik. In ieder geval niet langer dan drie jaar. Ik snap je punt wel trouwens dat er nu geen signaal is dat ze iets moet gaan doen. Maar goed, ik ken deze mevrouw en haar motieven niet, dus daar ga ik dan ook maar niet naar gissen.

Of deze mevrouw is gewoon niet zo goed in communiceren of ze blijft heel bewust in die dure woning zitten, zodat er geen afloscapaciteit ontstaat, maar waarom je in godsnaam zo lang met 30 euro per maand wilt doen.

Trouwens moet de Belastingdienst niet ook rekening houden met de beslagvrije voet en met de woonlasten en ziektekostenpremie? Want 30 euro per maand is echt heel weinig. 45 euro per week vind ik al wat moeilijk.
quote:DeFallusVanOsiris schreef op 06 mei 2015 @ 09:40:

Dat bedoel ik overigens niet om "haar mijn wil op te leggen", integendeel. Een fles cola is minder dan een euro, een zak chips heb je volgens mij al voor 45 cent. Genoeg pakken koekjes die ruim onder een euro zitten. Die zou ze dus zelf wel kunnen kopen. Ik vind het juist zo leuk om dan iets "bijzonders" te doen, iets dat gewoon niet zo snel gekocht kan worden van een minimum inkomen.

Maar dan beslis jij nog steeds voor haar wat dat bijzondere is. Misschien vindt zij bakkerskoekjes maar niks en heeft ze liever een suikerbrood. En misschien heeft ze liever een pot merkpasta dan een chocoladereep.



Ik hou ook niet van koekjes en zou liever een pot Calve pindakaas hebben of een stuk kaas met smaak in plaats van zo'n blok rubber van de Lidl. Bijvoorbeeld...



Als je wilt blijven helpen zou ik haar zelf voor het bedrag laten kiezen door een kadobon te doen van de supermarkt. En wil je niet meer helpen, dan kun je gerust stoppen omdat je haar opstelling niet prettig vindt.
Alle reacties Link kopieren
quote:DeFallusVanOsiris schreef op 06 mei 2015 @ 09:40:

Dat bedoel ik overigens niet om "haar mijn wil op te leggen", integendeel. Een fles cola is minder dan een euro, een zak chips heb je volgens mij al voor 45 cent. Genoeg pakken koekjes die ruim onder een euro zitten. Die zou ze dus zelf wel kunnen kopen. Ik vind het juist zo leuk om dan iets "bijzonders" te doen, iets dat gewoon niet zo snel gekocht kan worden van een minimum inkomen.

Dan heb je 't over merkloze varianten als je zulke lage prijzen noemt. Noem mij kieskeurig maar ik wil ook alleen maar echte coca cola, lays chips en roomboterkoekjes.



Persoonlijk ben ik 't ook met IBA eens dat als jij voor 25 euro p/m zou willen sponsoren het dan toch niet uit moet maken wat je daarvan koopt, 25 euro is en blijft 25 euro. En als jij dingen koopt waarvan jij vindt dat het gezond is, maar ze eet het niet, dan is het meer zonde van je geld dan 'n paar zakken enorm gewaardeerde lays chips en flessen coca cola.



Buiten dat vind ik dat je meer dan genoeg hebt gedaan en je geen greintje dankbaarheid hebt teruggekregen, dus hoog tijd om te stoppen met je sponsoring. Waarom biedt ze niet aan om als tegenprestaties bij jou te komen poetsen bijv?
Shoot first, ask questions later!
quote:redbuIIetje schreef op 06 mei 2015 @ 10:10:

[...]



Dan heb je 't over merkloze varianten als je zulke lage prijzen noemt. Noem mij kieskeurig maar ik wil ook alleen maar echte coca cola, lays chips en roomboterkoekjes.

Dat heb ik bij sommige merken dus ook. Voor veel dingen maakt het me niet uit (houdbare melk, pasta, pastasaus, rijst, boter, vla, etc) maar ik zou ook liever 1x per 2 maanden een zak goede chips hebben dan wekelijks het huismerk. En ik drink liever eens per maand goede cola (tenminste, ik vind persoonlijk pepsi en coca cola het lekkerste) dan wekelijks een goedkope variant.



Daarbij is het prettig om als volwassen mens wat zelf te kunnen beslissen.
Alle reacties Link kopieren
Niet mee eens, dan kan je net zo goed elke maand geld gaan geven ipv een voedselpakket. Bij de voedselbank heb je het ook niet voor t uitkiezen qua merkspullen. Als student nam ik ook weleens wat mee uit de voorraadkast van mijn ouders (pak drinken oid) en dan had ik t ook niet voor t uitkiezen. Was blij dat t überhaupt mocht! Laat staan dat ik ze mijn wensen doorgaf. Ik wil zou niet mee willen betalen aan een ongezond eetpatroon. Prima als iemand daarvoor kiest, maar dan niet van mijn geld.
Alle reacties Link kopieren
quote:redbuIIetje schreef op 06 mei 2015 @ 10:10:

Waarom biedt ze niet aan om als tegenprestaties bij jou te komen poetsen bijv?Omdat het OV ook niet gratis is, misschien?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:appelientjex schreef op 06 mei 2015 @ 10:44:

Niet mee eens, dan kan je net zo goed elke maand geld gaan geven ipv een voedselpakket. Bij de voedselbank heb je het ook niet voor t uitkiezen qua merkspullen. Als student nam ik ook weleens wat mee uit de voorraadkast van mijn ouders (pak drinken oid) en dan had ik t ook niet voor t uitkiezen. Was blij dat t überhaupt mocht! Laat staan dat ik ze mijn wensen doorgaf. Ik wil zou niet mee willen betalen aan een ongezond eetpatroon. Prima als iemand daarvoor kiest, maar dan niet van mijn geld.

Nogal wiedes dat je het bij de voedselbank niet voor het uitkiezen hebt. Die werken met beschikbare restpartijen op grote schaal.



Bij particuliere hulp heb je het over 1 op 1 contact en kun je best, als je dat wilt, rekening houden met iemands voorkeuren.



Waarbij de sleutelwoorden zijn: 'als je dat wilt...'
Alle reacties Link kopieren
quote:DeFallusVanOsiris schreef op 06 mei 2015 @ 09:25:

Ik las hier ook iets over "geitenwollensokken-linzen" waar ik toch even op in wil gaan. Linzen, bonen en andere peulvruchten zijn een essentieel onderdeel van onze voeding, en volgens mij wordt dit al làng niet meer enkel door geitenwollensokkentypes gegeten. Linzensoep, rijst met kip en linzen, linzenschotel...allemaal moderne gerechten die toch de nodige eiwitten leveren wanneer je niet dagelijks vlees eet of kunt bekostigen).

Dat hoef je mij ook niet te vertellen, maar grote groepen mensen vinden alles wat ze niet gewend zijn raar en bedoeld voor alternatieve types die konijnenvoer knagen. Dit leeft vooral\bij mensen die op witbrood en cola leven zoals jouw bijstandsmoeder.
quote:tinie schreef op 06 mei 2015 @ 09:53:

[...]

Oke, dat dacht ik ergens te hebben gelezen van die schuldsanering. Klopte ook wel een beetje met het tijdframe dacht ik. In ieder geval niet langer dan drie jaar. Ik snap je punt wel trouwens dat er nu geen signaal is dat ze iets moet gaan doen. Maar goed, ik ken deze mevrouw en haar motieven niet, dus daar ga ik dan ook maar niet naar gissen.

Of deze mevrouw is gewoon niet zo goed in communiceren of ze blijft heel bewust in die dure woning zitten, zodat er geen afloscapaciteit ontstaat, maar waarom je in godsnaam zo lang met 30 euro per maand wilt doen.

Trouwens moet de Belastingdienst niet ook rekening houden met de beslagvrije voet en met de woonlasten en ziektekostenpremie? Want 30 euro per maand is echt heel weinig. 45 euro per week vind ik al wat moeilijk.Daarom geloof ik niet zoveel van het hele verhaal dat deze mevrouw ophangt. En tel daarbij op dat ze commentaar heeft op het gegeven pakket. Dan kan zij zich kritiek veroorloven, want als de TO ermee zou stoppen, zou dit voor haar geen halszaak zijn. Anders kleedt je je vragen echt wel anders in, uit angst dat ze ermee zou willen stoppen en jij een deel van je aanvulling kwijt raakt. Nee, dit zaakje stinkt.
Alle reacties Link kopieren
quote:DeFallusVanOsiris schreef op 06 mei 2015 @ 09:40:

Een fles cola is minder dan een euro, Echt? Denk dat ik dit weekend eens in Nederland ga winkelen.
I don't care what is written about me so long as it isn't true.
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 06 mei 2015 @ 10:55:

[...]





Omdat het OV ook niet gratis is, misschien?Ze woonden toch heel lang in hetzelfde dorp/dezelfde stad? Of heb ik verkeerd gelezen?
I don't care what is written about me so long as it isn't true.
Alle reacties Link kopieren
quote:DorothyParker schreef op 06 mei 2015 @ 14:09:

[...]



Ze woonden toch heel lang in hetzelfde dorp/dezelfde stad? Of heb ik verkeerd gelezen?nu niet meer, daarom pakket per post
Om toch nog even een duidelijk antwoord op je vraag te geven: JA! STOPPEN!



Wat ga je eigenlijk doen TO? Als je je zo ergert aan die bijstandsmoeder, waarom daar nog geld in stoppen? Dan kun je je geld toch beter besteden? Eventueel aan iemand die het echt waardeert.
Alle reacties Link kopieren
quote:smulrol schreef op 06 mei 2015 @ 14:19:

[...]



nu niet meer, daarom pakket per postDat weet ik, maar dan had ze dus ook wel een tijd lang haar hulp kunnen aanbieden in het huishouden van TO.
I don't care what is written about me so long as it isn't true.
Alle reacties Link kopieren
Nou wordt er nog commentaar gegeven op wat TO geeft en hoe zij dat doet.



-Ze verwacht geen 'bedankt' zelfs.

-Ze neemt commentaar in overweging en handelt daar ook naar



en nog is het niet goed, want de verwende tante zou zich misschien wel eens lager kunnen voelen.



De waarheid is: ze staat lager. Ze heeft een kind gekregen terwijl ze nog niet eens een baan had en teert al jaren op andere mensen. Onverantwoordelijk en ze moet het maar eens goed voelen, anders verandert ze nooit iets.



Het enige waar dit soort mensen vaak goed in zijn is het afdwingen dat anderen dingen voor ze doen.



Al stuurde TO elke maand enkel een mand appels, zo lang ze die aanneemt, kan ze er blij mee zijn. Maar TO doet veel meer, maar zelfs een 'dank je wel' kan er niet af. Nee, ze begint te klagen en om merk producten te vragen. Erger nog: ze geeft aan dat TO dat wel zou moeten kunnen missen. Ze probeert dus niet alleen 'anders' af te dwingen, maar vooral ook 'meer' en 'luxer'.



TO: er zijn mensen die jouw hulp meer verdienen en wel blij zijn met gezond voedsel. Geef daar dan eens aan als je zo graag iemand wil helpen.
Alle reacties Link kopieren
quote:DorothyParker schreef op 06 mei 2015 @ 14:07:

[...]



Echt? Denk dat ik dit weekend eens in Nederland ga winkelen.Een fles coca cola van 1,5 liter kost hier ook gewoon 1,83 hoor.
Shoot first, ask questions later!
Alle reacties Link kopieren
quote:Doreia schreef op 06 mei 2015 @ 14:02:

[...]

Daarom geloof ik niet zoveel van het hele verhaal dat deze mevrouw ophangt. En tel daarbij op dat ze commentaar heeft op het gegeven pakket. Dan kan zij zich kritiek veroorloven, want als de TO ermee zou stoppen, zou dit voor haar geen halszaak zijn. Anders kleedt je je vragen echt wel anders in, uit angst dat ze ermee zou willen stoppen en jij een deel van je aanvulling kwijt raakt. Nee, dit zaakje stinkt.Ik gok dat er binnenkort (vanavond of morgen) de details nog salianter worden.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
quote:boebezoebe schreef op 06 mei 2015 @ 20:23:

[...]

Ik gok dat er binnenkort (vanavond of morgen) de details nog salianter worden.Ik bedoel met 'die mevrouw' de bijstandsmoeder voor het geval dit niet duidelijk is. Ik denk dat de TO in de praatjes trapt en dat de noodzaak helemaal niet zo hoog is als de bijstandsmoeder doet voorkomen.
Alle reacties Link kopieren
quote:boebezoebe schreef op 06 mei 2015 @ 20:23:

[...]





Ik gok dat er binnenkort (vanavond of morgen) de details nog salianter worden.Als je overtuigd bent van getroll wat doe je hier dan steeds.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven