Heeft de seksuele vrijheid ons gelukkiger gemaakt?

25-08-2008 13:55 62 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik kijk altijd best wel mijn ogen uit op deze pijler. Mensen gaan naar parenclubs, hebben SV's, geven uiting aan hun bi-seksuele gevoelens....

In hoog tempo zijn dit soort gedragingen aan het normaliseren. En gelukkig maar. Sowieso is tolerantie denk ik een groot goed, maar ook is het fijn wanneer je je verlangens kunt bevredigen.

Toch vraag ik me soms af of we nu ook echt gelukkiger zijn geworden hierdoor? Als ik soms lees in de verschillende topics, is er toch ook een hoop verdriet onder mensen. Afwijzing, twijfels over de eigen aantrekkelijkheid, relaties die meer betekenden voor jou dan voor de ander, jaloezie, verveling, dingen doen waar je later spijt van kreeg, psychische verwarring en minderwaardigheidsgevoelens, seksverslaving.....

Is die seksuele vrijheid en al die opwinding nu echt goed voor de meeste mensen? Of zijn wij mensen toch eigenlijk vrij traditioneel en passen we toch beter bij een wat eenvoudiger leven?

Wat denken jullie?
-
anoniem_7130 wijzigde dit bericht op 26-08-2008 10:17
Reden: te veel ontopic
% gewijzigd
Volgens mij kun je dit breder trekken... Het speelt volgens mij namelijk niet alleen op seksueel gebied, maar over het algemeen gezien mogen we zoveel kiezen, dat alleen de keuzemogelijkheden je al horensdol kunnen maken.

Ik zou een beetje meer structuur soms wel lekker vinden hoor,'zo hoort het en zo gebeurt het'.

Maar gut, grote kans dat ik daar dan tegen aan ga schoppen, omdat het tegen mijn eigen vrijheid in druist...
Geleerd, ik weet het, helemaal off topic, maar het is vandaag of gister al eerder gezegd, geen nieuwe topics in augustus toch?

Daarna (het topic van je ban) ging je (niet nieuw) er omheen lullen door te zeggen dat dat alleen deze pijler betrof, en zie hier......

Doe nou toch eens wat rustig en neem de gelezen berichten ook eens in je op in plaats van als een wildeman allerlei topics te openen en krampachtig door te gaan met je doelstelling asap online te veranderen in een topminnaar....

Maar hé, het is maar een advies, dus ik neem aan dat je er niks mee doet/van leert.....

Be my guest....
thee wijzigde dit bericht op 25-08-2008 14:02
Reden: aanvulling
% gewijzigd
Ik sluit me volledig bij Thee aan!
@Thee; integendeel, ik heb elders al uitgelegd dat ik veel heb gedaan met jullie reacties en me anders wil opstellen....

Mijn doelstelling is ook niet langer om asap te veranderen in een topminnaar.

En volgens mij valt het wel mee met het aantal topics dat ik open toch?
Heeeee, je ban is opgeheven en je gaat weer los. Word je niet moe van jezelf? Afijn, er zal wel weer genoeg volk op af komen.
Ik denk dat de seksuele vrijheid juist nog niet groot genoeg is. Als je net zo goed seks kunt hebben met mensen als dat je met ze gaat tenissen/voetballen of weet ik wat, dan is de huidige jaloezie niet meer nodig. Nu is seks toch nog iets tussen 2 partners en alles wat je daar buiten doet kan de relatie dus nekken.
@Carlice: ik vind het jammer dat je zo praat.... Tijdens mijn ban heb ik echt wel een flink aantal avonden lopen denken aan alles wat er tegen me gezegd is.

Ik heb er ook met een aantal en familieleden over gesproken, en dat heeft ook weer veel dingen opgeleverd.

Het is niet eenvoudig om het onderwerp van discussie te zijn en open te staan voor wat er wordt gezegd. Desalniettemin heb ik geprobeerd om dingen op te steken en, zonder mijn persoonlijkheid te willen veranderen, te schaven aan mijn presentatie en meer rekening te houden met anderen.
@Elninjo: zou jij graag in een dergelijke wereld willen leven?

Ben je zelf dus ook makkelijk met seks, of word jij ook psychisch beperkt door die maatschappelijke taboes?
Zonde van al dat offtopic gedoe. Ik vind het een boeiend onderwerp, iets waar ik zelf best vaak met vriendinnen vriendinnen over heb.
Geleerd schreef op 25 augustus 2008 @ 14:15:

@Elninjo: zou jij graag in een dergelijke wereld willen leven?

Ben je zelf dus ook makkelijk met seks, of word jij ook psychisch beperkt door die maatschappelijke taboes?
Ikzelf heb niet makkelijk seks, alleen met mannen voor wie ik iets meer voel, dus dat is zeer beperkt. Zelf ben ik ook absoluut monogaam in relaties, maar dat komt óók doordat dat relatie-patroon door de maatschappij wordt geindoctrineerd. Als er niet zo'n stempel op seks zou liggen maar het zou algemeen geaccepteerd worden als hobby/sport die je met meerdere mensen kunt/mag uitoefenen, dan is de jaloezie-factor in relaties waarschijnlijk 'n stuk minder. Althans, dat is mijn gedachtegang daar over.
En wanneer je in een monogame relatie bent, mis je dan de seksuele vrijheid en mogelijkheden tot experimenteren?
Geleerd schreef op 25 augustus 2008 @ 14:20:

En wanneer je in een monogame relatie bent, mis je dan de seksuele vrijheid en mogelijkheden tot experimenteren?
Ja
Geleerd schreef op 25 augustus 2008 @ 14:20:

Nee, want ik ben nu al 'n paar jaar fulltime single en zou dus kunnen doen en laten wat ik wil op dat gebied, maar ik heb die behoefte gewoon niet.
Geleerd schreef op 25 augustus 2008 @ 14:08:

En volgens mij valt het wel mee met het aantal topics dat ik open toch?

Alleen vandaag heb je al een paar topics op deze pijler geopend (terwijl je beloofd had dat sowieso niet meer te doen deze maand). Afgezien van het feit dat je je met het vertellen van onwaarheden heel ongeloofwaardig maakt: het overgrote deel van de forummers opent nooit een topic, of sporadisch eentje en leest en schrijft alleen mee met topics van anderen.

Zou het in jouw geval ook niet handiger zijn om eerst eens wat meer credits op te bouwen door mee te schrijven in bestaande topics, je mening hier en daar kenbaar te maken, ook eens op andere pijlers wat gaan neuzen en niet alleen interesse te tonen in de seksuele ervaringen van mensen vrouwen, voor dat je de sekspijler weer overspoelt met topics waardoor mensen zich binnen de kortste keren weer aan je gaan ergeren?

Als je je ècht wat anders op wilt gaan stellen lijkt dat me een prima aanpak om mee te beginnen.
Lijkt me een goed advies van Capibara. In het begin startte ik weinig topics op, en nu start ik nog steeds weinig nieuwe topics op. Ik schrijf nog het vaakst in topics die door anderen al zijn gestart.

In Seks start ik bijna nooit topics op. In Relaties start ik topics op die met mijn persoonlijkheid en sociale ervaring te maken hebben. Dat zijn vaak geen liefdesrelaties maar andersoortige relaties. De laatste topics die ik wel zelf ben begonnen, (maar dat is al weer een tijd terug), waren gestart in Entertainment. Op dat gebied kan ik wat op dit forum betekenen.

Nu meer on-topic. Persoonlijk draagt de seksuele vrijheid niets nieuws voor mij bij; alles zal voor mij hetzelfde blijven. Natuurlijk respecteer ik het seksuele gedrag van anderen behalve als het gaat om verkrachting, pedofilie en seks met dieren; daar houdt mijn tolerantie op. Dat zijn geen gelijkwaardige seksrelaties. Homofilie, SM, seks met in totaal meer dan twee personen (trio's, parenclubs - ik weet niet precies wat swingen is; daarvoor zou ik de relevante topics moeten nalezen) is wel aanvaardbaar. Deze vormen van seks zijn niet wat voor mij.

En ik denk dat de wereld van Elninjoo een utopie is. Ik zal niet zo gemakkelijk seks hebben met andere mensen, als andere activiteiten. Voor veel mensen is seks iets intiems tussen twee partners. Nogmaals, ik veroordeel de vrijere seksvormen niet. De bestaande seksuele vrijheid moet niet worden beknot. Ik vermoed dat ik enig voordeel zal hebben van Elninjoo's wereld, maar dan denk ik nog - en daar heb ik in den treure over gehad - dat seks voor mij niet bereikbaarder zal worden.
World of Warcraft: Legion
hans66 schreef op 25 augustus 2008 @ 15:47:

Lijkt me een goed advies van Capibara. In het begin startte ik weinig topics op, en nu start ik nog steeds weinig nieuwe topics op. Ik schrijf nog het vaakst in topics die door anderen al zijn gestart.

In Seks start ik bijna nooit topics op. In Relaties start ik topics op die met mijn persoonlijkheid en sociale ervaring te maken hebben. Dat zijn vaak geen liefdesrelaties maar andersoortige relaties. De laatste topics die ik wel zelf ben begonnen, (maar dat is al weer een tijd terug), waren gestart in Entertainment. Op dat gebied kan ik wat op dit forum betekenen.
'k Wil niet vervelend zijn, maar de enige replies en/of topics die ik van je gelezen heb draaien alleen maar om seks. Vraag me af of jij nog wel 'ns aan andere dingen denkt dan alleen maar seks. Lijkt me een behoorlijk saai leven.
Ik denk dat gebruik van vrijheid alleen gezond uitpakt voor mensen met verantwoordelijkheidsgevoel naar anderen en de volwassenheid om tegenslagen te verwerken. Of dat nu sexuele vrijheid is of iets anders.

Dat in de jaren '70 relaties massaal naar de klote gingen had, denk ik, veel minder met sexuele vrijheid te maken, als wel met sexuele onvolwassenheid, gegroeid in een periode van onvrijheid.

De vrijheid jezelf te zijn, je te uiten (ook sexueel) op de manier die bij jou past, lijkt me eerlijk gezegd een absolute voorwaarde voor geluk.

Dat ik persoonlijk die vrijheid vind in een tamelijk traditioneel monogaam huwelijk, dat voor een buitenstaander erg lijkt op een huwelijk uit de onvrije jaren van de kleinburgerlijke moraal, maakt niet dat mijn vrijheid in essentie anders is dan die van, pakweg, BGB (ik heb haar toestemming ooit gekregen haar als voorbeeld te gebruiken X-D) die van buitenaf gezien een "wild sexleven" heeft.

Vrijheid zit niet in uiterlijkheden, niet in experimenten of gedrag, maar in de mogelijkheid jezelf te zijn. Het grappige is dat BGB en ik, hoewel we op het oog de beide uitersten van "sexuele vrijheid" kiezen, in essentie precies hetzelfde hier tegenaan kijken: werkelijke vrijheid vind je in in vrijheid je binden, en in die binding elkaar werkelijke vrijheid te geven.

Sorry als het wat wollig klinkt, ik reken op BGB die het in één zin veel beter weet te zeggen :)
elninjoo schreef op 25 augustus 2008 @ 16:49:

'k Wil niet vervelend zijn, maar de enige replies en/of topics die ik van je gelezen heb draaien alleen maar om seks. Vraag me af of jij nog wel 'ns aan andere dingen denkt dan alleen maar seks. Lijkt me een behoorlijk saai leven.
Tijd dat je andere topics van mij gaat lezen, dacht ik zo, en niet alleen leest wat jij in deze pijler van mij leest. Dus ga naar andere pijlers, zoek daar eens berichten van mij op, en baseer je mening daarop, en niet alleen op deze Seks-pijler. Verder bepaal ik zelf wel wat ik schrijf (tenzij dat in strijd is met de forumregels), en ook in welke pijlers ik schrijf. En dat is niet alleen deze pijler.
World of Warcraft: Legion
@Elninjo:

"Seks is als geld. Als je erover kunt beschikken is het niet zo belangrijk, maar als je tekort komt wordt het alles overheersend"

(Ik weet even niet meer van wie dit citaat ook alweer is).
@Rider: mooi gezegd!
Zo, daar leg je een zware last op mijn schouders, Rider !

Ik ga het niet samenvatten ; je hebt het prima omschreven ; niet iedereen kan vrijheid aan en .... zelfs vrijheid is begrenst .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
elninjoo schreef op 25 augustus 2008 @ 16:49:

[...]

Hans kan zichzelf prima verdedigen, heeft ie ook al gedaan, maar ik kom hem op veel meer topics tegen dan alleen op deze pijler
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
blijfgewoonbianca schreef op 25 augustus 2008 @ 18:57:

Zo, daar leg je een zware last op mijn schouders, Rider !

Ik ga het niet samenvatten ; je hebt het prima omschreven ; niet iedereen kan vrijheid aan en .... zelfs vrijheid is begrenst .
:) OK

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven