SOA-test

21-05-2015 19:36 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb even een vraagje aan mensen die ervaring hebben met een soa-test laten doen..

Volgende week ga ik een soa-test laten doen, omdat ik mijn vriend twee keer oraal bevredigd heb zonder condoom. Ondertussen heb ik niets meer met hem, maar het bleek dat hij me gewoon bedrogen heeft. Ik kreeg bij biologie het onderwerp soa's en toen kreeg ik een heel naar gevoel in mijn maag. Wat als ik het ook heb? Dat kwam vooral doordat ik al een tijdje terug in mijn keel gekeken had en hele rare bultjes/zweertjes achter in me keel had gezien. Ik dacht ik moet het gewoon voor de zekerheid doen, dan weet ik het zeker.



Dus heb ik bij UMC polikliniek soa een afspraak kunnen maken. Het is anoniem en gratis. Alleen daar gaat mijn vraag dus over. Is het gratis, omdat je echt niets hoeft te betalen voor die test of omdat het door je verzekering wordt verzekerd? Mijn ouders mogen hier echt niet achter komen en zij kunnen mijn verzekeringswerk zien. Ik heb gelezen dat ik onder de risicogroep val, ik ben 17, en dat het sws gratis is. Ik wil gewoon niet dat er iets bij mijn ouders kan komen. Daarom deed ik het ook niet bij de huisarts, omdat je daarvan toch een overzicht krijg als je de dokter bezocht hebt.



En daarnaast nog 1 extra vraagje: stel dat ik iets heb, en ik heb medicijnen nodig, blijft dat dan ook alleen bij het UMC of komt mijn huisarts iets te weten? Want ik moet natuurlijk wel die medicijnen betalen en dat doe ik liever gewoon cash ^^



Hopelijk heeft iemand duidelijke antwoorden hierop.



Groetjes
Alle reacties Link kopieren
Anoniem betekent echt anoniem. Als je echt zeker wil weten dat jouw onderzoek onder anoniem&gratis valt kan je het nog even navragen, ik denk dat ze deze vraag vaker horen.



Als je een recept meekrijgt voor medicijnen kan je die bij de apotheek halen en contant betalen, daar hoeft verder niemand iets van te weten.



Succes
Alle reacties Link kopieren
Bedankt!
quote:qstix schreef op 21 mei 2015 @ 19:50:

Twee keer gepijpt en al een SOA test doen. Zucht waar gaat dat heen.Beter als er mee rondlopen en andere mensen besmetten toch?
quote:qstix schreef op 21 mei 2015 @ 19:50:

Twee keer gepijpt en al een SOA test doen. Zucht waar gaat dat heen.Ik hoop dat jouw reactie slaat op ex van TO? Die ging namelijk vreemd. Ik vind TO alleen maar verstandig
Alle reacties Link kopieren
Nee ik wil zeker niemand besmetten. En al die dingen over onvruchtbaarheid en nare gevolgen, laat ik me maar gewoon even testen : )
Alle reacties Link kopieren
Ja ik vind TO ook verstandig!



Trouwens beide instellingen horen niks aan jouw ouders te vermelden, zowel de huisarts als UMC.
Alle reacties Link kopieren
Het was gelukt vandaag. Volgende week woensdag de uitslag per telefoon!
Alle reacties Link kopieren
Mooi, succes en het zal allemaal wel meevallen!
Alle reacties Link kopieren
Vandaag het telefoontje gehad! De uitslag is negatief. Positief voor mij dus!! Ik ben heel erg opgelucht. Ik raadt het mensen aan als ze in dezelfde situatie terechtkomen, dat ze zeker naarhet UMC kunnen gaan
Hebben ze je ook goed geinformeerd over de risico's?



Door pijpen zonder condoom is de kans namelijk echt te verwaarlozen klein dat je wat kan oplopen. Alleen als je echt deepthroat en hij komt achter in je mond klaar, loop je er kans op. De slijmvliezen die namelijk gevoelig zijn zitten helemaal achter in je keel. Zelfs dan is de kans nog klein.

Een SOA-test kost 250 euro, als ze overal op testen.

In veel steden hebben ze onlangs de regels verscherpt. Je moet homo/prostituee zijn willen ze je gratis testen (of onder de 23 dacht ik), of klachten hebben, of gewaarschuwd zijn door iemand met een SOA. Dit is omdat iedereen zich veelvuldig laat testen, maar eigenlijk geen risico hebben gelopen. Het is aan de ene kant belachelijk dat je je niet zomaar meer kan laten testen (wel via de huisarts maar dit gaat van je eigen risico af). Maar aan de andere kant, het kost gewoon een hoop geld.



Maar fijn dat je niks had.
Alle reacties Link kopieren
Ja, op je 17e ben je bij je ouders verzekerd en de hoofdverzekeringsnemer krijgt regelmatig een overzicht van alle kosten die gemaakt zijn en wat je daarvan zelf moet betalen omdat het bijvoorbeeld onder het eigen risico valt. Nu heb je als 17-jarige geen eigen risico, maar evengoed komt alles op het overzicht. Als ik nu inlog kan ik alles van het hele gezin zien, ook van mijn eveneens 17-jarige zoon. Ik vind dat wel raar hoor, want ik vind dat een 17-jarige ook recht heeft op privacy. Om deze reden zal deze anonieme mogelijkheid ook wel in het leven geroepen zijn. Maar als je een recept krijgt en je moet naar de apotheek geef dan gewoon je probleem aan, vraag desnoods een prive-gesprek aan als je niet wilt dat de hele apotheek mee luistert, daar hebben ze bij ons een apart kamertje voor. De beste oplossing lijkt mij dan ook dat je ze tegen contante betaling mee krijgt.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij is pijpen zonder condoom wel heel veilig. Er zou een heel klein kansje zijn dat je wat oploopt. Maar die kans is heel erg klein.



Tenminste, dat dacht ik altijd. Ik hoop dan ook maar dat het zo is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven