psychose en opname gehad iemand tips? Deel 2

06-06-2014 00:03 2433 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ruim een half jaar geleden heb ik een opname van ruim 9 maanden achter de rug omdat ik een psychose gehad heb. Nu heb ik nog steeds last van een stem in mijn hoofd en weet er niet altijd goed mee om te gaan. Dit is in het kort het verhaal in deel 1 staat meer, succes met het lezen.
Alle reacties Link kopieren
Wat voor instelling is dat RB? Een soort opname of meer iets om te wonen?

En ben je de laatste tijd bij je ouders geweest of in je eigen woning?



Ik hoop dat er iets gevonden wordt waar je beter geholpen kunt worden.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Alle reacties Link kopieren
Rb, fijn om van je te horen! Ik ben inderdaad ook wel benieuwd om te horen of het meer een soort van opname-instelling is of om te wonen. Wat ontzettend naar dat je weer in het ziekenhuis hebt gelegen. Kom je je dagen en beetje door?



Moonlight, GGZ kan zo klinisch zijn he. Dan kan er in zo'n praktijk (als het onder een grote instelling staat) zo'n ziekenhuissfeer hangen. Ik ben daarom doelbewust naar een vrijgevestigde praktijk gegaan (wel in de tweede lijn). Mijn psych heeft een hele mooie huiselijke kamer.

En wat goed dat je eerlijk bent. Heb je er lang over gedaan om dat te leren. Ik herken dat wel dat eerlijk zijn tegen je psych niet altijd makkelijk is. Ik heb het tenminste moeten leren. Het is mij aardig goed gelukt. Het heeft als bijkomend voordeel dat ik tegen mijn ouders, familie, vrienden tegenwoordig ook gewoon eerlijk ben. Dus als het k.. gaat kan ik dat ook gewoon tegen ze zeggen. Vroeger had ik nog wel eens de neiging om te zeggen dat het goed ging als het niet goed ging.



Hier gaat het verder redelijk. Ik ben wat moeier dan vorige week. Ben denk ik toch te druk geweest. Ik doe deze week alleen mijn verplichte dingen qua werk en sport en zingen. Verder doe ik even helemaal niets....
Alle reacties Link kopieren
Klopt wel wat je zegt. Ik ben tijdens de opname al begonnen met een soort van spel 'hoe laat ik zien dat het allemaal goed gaat' met de artsen.

Nu pas, vele artsen later ook, heb ik niet meer het gevoel als een gek gezien te worden maar juist als een mens dat optimaal wil functioneren, ook als dat af en toe met een pilletje meer of minder is.



Was vandaag in t ziekenhuis voor bloedprikken en het hele restaurant en de winkel hebben een make over gehad. We gingen vaak even naar t winkeltje tijdens opname en hingen vaak in restaurant.

Het is wel meteen 'het ziekenhuis' van deze plaats dus hoe dan ook moet je er soms heen, als iemand ziek is oid.

Toch wel fijn dat het restaurant bijna onherkenbaar veranderd is. Hoewel het ook raar is dat de plekken van toen er niet meer zijn, althans niet herkenbaar, het is ook fijn. Ik kan verder.



Is toch prima om rustig aan te doen? Ik probeer zelf ook om dan idd niet zingen af te zeggen omdat dat ook structuur biedt, maar andere dingen wel rustig aan te doen. Eten wat makkelijker, etc.



Hier is alles even in een stroomversnelling. Ik had gisteren een razend drukke dag op werk met iemand inwerken en kreeg tussendoor mail dat ik bij een huis mag komen kijken. Had daar zondag op gereageerd. Eigenlijk ook onverwacht maar ik zag het en dacht: Die moet ik hebben.

(via sociale woningstichting)

Donderdag dus mail, s avonds de huurster gesproken. Zij kon me vertellen dat nummer 1 t/m 3 niet waren komen opdagen. En ik was 4... oftewel als ik het mooi vind dan heb ik het.

(kennelijk geen urgente gevallen die voor gaan deze keer)

Wilde graag met oudste broer gaan kijken. Die was meteen enthousiast. Oudste broer is technisch en kritisch. Jongste broer is ook technisch en handig, maar die heeft niet zoveel besef van geld. Kan niet echt beoordelen wat een schappelijke woning voor schappelijke prijs is.

Anyway, ik kon gisteren niet, broer vandaag niet. Morgenavond gaan we kijken.



En ik ben best druk in mijn hoofd nu maar tegelijk is het fijn om het druk te hebben met dingen die er echt toe doen. Dit is even echt belangrijk.



Maar zal wel veel werk worden, verhuizen. Gelukkig staat jongste broer te springen om te klussen en te helpen.

Ik schreef hem zelfs: Als ik jou zo hoor hoop ik bijna dat het een ouwe bende is met een heleboel kluswerk.

Hahahaha maar is wel fijn.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Alle reacties Link kopieren
Hmz ik had een gesprek met iemand op WA en het ging niet helemaal goed, geloof ik. Maar het was ook eigenlijk niet het soort gesprek voor WA (was niet de vriendin van laatst).

Ik zie diegene zondag 'live' maar merk dat het me beetje dwars zit. En dat appen om het er weer over te gaan hebben waarschijnlijk het alleen maar erger maakt.



(wat moeten jullie hiermee? niks maar ik moest het even kwijt)
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Alle reacties Link kopieren
De aanmelding is weg voor KIB Eindhoven. Dan kunnen jullie zelf ff kijken wat het inhoudt. Het gaat om de trainingsunit om daar terecht te kunnen. Maar eerst komt er een consultatiegesprek met hen en mijn begeleiders en mijn ouders en ik. Dan wordt er naar een passende oplossing gekeken. Als het goed is hoor ik woensdag meer erover, hoop ik.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga meteen even kijken wat het is.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Alle reacties Link kopieren
Komt op mij wel integer over. In ieder geval een mooie duidelijke website waar goed wordt uitgelegd hoe of wat.

Ik hoop dat je je er meer serieus genomen zult voelen. Als het allemaal doorgaat, tenminste.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal, ik heb eindelijk de mogelijkheid om weer eens op het forum te kijken. Het gaat bergopwaarts en ben dit weekend thuis. Ik heb aardig wat bij te lezen, maar dat doe ik later als ik me beter kan concentreren.

RB, succes met die instelling in Eindhoven. Ik hoop dat je er terecht kunt en er ook echt iets aan zult hebben. Hoe lang duurt het voordat je meer weet?

Moon, ik las net even vluchtig de laatste pagina door en ik zag dat je vandaag (?) kunt gaan kijken naar een ander huis. Wat spannend!

Flaxie, Aso en alle anderen... ik zwaai even naar jullie

Iedereen een goed weekend gewenst!
Alle reacties Link kopieren
Ik snap er niets van! Vanmorgen had ik hier iets geplaatst en nu is het weg. Vaag!!! Ik had geschreven over de instelling waarvoor ik ingeschreven sta. Er komt in ieder geval een consultatiegesprek met hen en mijn begeleiders, ouders en ik. Dan verder kijken of het intern wordt of niet
Alle reacties Link kopieren
Nouja nu staat het er weer??? Hee mari goed iets van je te lezen!!!!! Gelukkig dat het bergopwaarts gaat!!!
Alle reacties Link kopieren
RB, ik kan je bericht over die instelling ook gewoon lezen, hoor.

Waar verblijf je nu? In je eigen huis of bij je ouders?

Hoe vul je je dagen? Kom je ze een beetje door?



Ik wens jullie allemaal een heel prettige zondag!
Alle reacties Link kopieren
Mari goed je even te lezen! Het is weer ijsjestijd



Blij te lezen dat het weer bergopwaarts gaat.



Ja ik heb bij het huis gekeken en ben er positief over, maar nog niet definitief ja gezegd. Nog even een dagje over nadenken.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Alle reacties Link kopieren
Hai Moon! Uiteraard heb ik ijs gegeten vandaag, want daar was het inderdaad het weer wel voor.



Wat spannend om een beslissing te nemen omtrent dat huis. Is het groter dan je huidige huis? Ligt het ver weg van de plek waar je nu woont? Ligt het strategisch goed qua openbaar vervoer enzo? Moet je morgen beslissen of is dinsdag vroeg genoeg? Succces met nadenken en wikken en wegen!
Alle reacties Link kopieren
Mariquita: Ik heb in mijn huidige huis meer ruimte, maar ik betaal ook veeeeeeel meer. Dus ik kan ook leven met minder ruimte, mijn nieuwe huis zou 45 m2 zijn.

Wel zit er én een zolder bij en een heel ruime berging. Weet nog niet of de zolder ook geschikt is om de was te drogen... dat zou ideaal zijn (staat nu altijd in de weg).



Het is redelijk dichtbij mijn huidige huis. Aan dezelfde kant van de stad, wat ik een prettige wijk vind. (er zijn wijken die wat meer aso zijn en waar ik mij denk ik niet snel thuis zou voelen)

Heel rustige buurt, ook veel oudere mensen.

Heel dicht bij het station, wat voor mij heel prettig is.



Verder heb ik nu geen 'buiten'. Ja ik mag in de tuin van mijn huisbaas zitten, aan de noordkant maar dat doe ik nooit, vind dat niet relaxed. Nieuwe huis heeft eigen balkon op het zuiden.



Eigenlijk wil ik morgen met mijn moeder nog even kijken, om het zeker te weten. Heb geSMSt of dat kan. En dan moet ik dinsdag voor 9.00 uur mailen.

Zit al de hele dag met Ikea-boek en bouwmarktfolders om ideeën op te doen hahaha.



Ik heb ook ijs gegeten! Schepijs uit zo'n bak. Heb bij mijn ouders asperges gegeten en we hadden bessenijs toe... lekker!!



Ben blij te horen dat het weer wat beter gaat Mari. Ik weet dat je in goede handen bent op de momenten dat het minder gaat, maar toch heb ik liever dat je gezellig bij ons bent
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Alle reacties Link kopieren
Dank je wel voor de lieve woorden aan het einde van je post, Moon. Lief van je!



Dat huis heeft best wel wat voordelen als ik dat zo lees. Je noemt eigenlijk alleen maar voordelen op. Op de iets mindere ruimte na dan, maar dat vind je sowieso niet zo'n probleem. Zo'n positief beeld van dat huis zegt ook wel wat, nietwaar?



Ik ga zo lekker slapen.

Slaap lekker alvast!
Alle reacties Link kopieren
Ja is waar. Heb net gehoord dat het niet mogelijk is om een tweede keer te komen kijken (gisteren zei ze van wel en aangezien moeder het ook graag wilde zien had ik geSMSt of dat kon). Ze is niet thuis morgen.



Dus ik moet de beslissing nemen op basis van de eerste bezichtiging. Denk dat ik het wel doe.



Zal morgen een begin maken met toonbaar maken van mijn huidige huis. Aangezien er kijkers kunnen komen komende tijd...
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Alle reacties Link kopieren
Spannende tijden Moon, hoop dat het allemaal gaat lukken!!!! Per wanneer zou je over kunnen? Al snel? Pfoe ben blij dat ik verhuizing achter de rug heb.



Mari ik logeer op dit moment nog ff bij mijn ouders in afwachting van Eindhoven. Daarna verder kijken als het ambulant wordt, ga ik met WMO kijken wat ze kunnen beteken voor me voor hulphond. Als het intern wordt, zal dat traject nog even uitgesteld worden tot na de opname.
Alle reacties Link kopieren
Ja is idd spannend! Zit nu met werk ook in een drukke periode. Begin april was mijn beoordeling niet uitsluitend positief en ik wil nu laten zien dat ik het echt kan. Dus hard werken.

Huis komt leeg per 10 juni. Maar aangezien ik nog wat wil klussen kan ik er niet meteen in die datum.



En om mijn huidige huis leeg te krijgen wordt ook nog een flinke klus. Ik had veel ruimte en heb daarom weinig spullen weggegooid de afgelopen jaren en er wel steeds meer bij gekregen

Verder heb ik in mijn nieuwe huis veel inbouwkasten. Echt iets van oudere huizen natuurlijk. (ik zeg steeds inloopkasten maar ik bedoel inbouwkasten ) en daarom hoef ik niet mijn kasten en boekenkast allemaal mee te nemen.



Dus misschien huur ik opslagruimte voor de weken dat ik nog aan het klussen ben. Officieel heb ik twee maanden opzegtermijn van mijn huidige huis, maar de gewoonte is dat ze zo snel mogelijk een andere huurder zoeken en dat je niet aan die twee maanden vast zit. (naast mij zit zo'n zelfde appartement en daar hebben al 5 verschillende mensen in gezeten in de tijd dat ik er woon).



Dus ja... ik ga zo maar eens aankleden en aan de slag met opruimen



Gezellig trouwens dat jullie hier weer schrijven RB en Mariquita.



RB spannend, ik hoop dat je over een tijdje zelfstandig kunt wonen met hulphond. Dat je je huis kunt aanhouden
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Alle reacties Link kopieren
Succes Moon met opruimen ik weet er alles van nog van mijn eigen verhuis! Dus echt heel veel succes!!!!!!



Ja ik hoop ook op zelfstandig wonen, maar als opname noodzakelijk is ga ik daar eerst voor. Ik wil er alles aan doen om niet meer in gevaarlijke situaties te komen.
Alle reacties Link kopieren
Ja dat begrijp ik hoor!



Ik bedoel meer, ik hoop dat je je woonhuis kunt aanhouden in die tijd. Weet nog dat een tijd geleden je daarover twijfelde maar ik hoop dat het gewoon kan en mag.

Is toch prettig als je naar een 'gewoon' leven kunt terugkeren en dan meteen je eigen plekje hebt zonder eerst verhuisstress en dat soort dingen.

(Ik spreek uit ervaring )
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Alle reacties Link kopieren
Dat is wel de bedoeling dat ik weer terug keer naar mijn eigen appartement. Ik verlang er zelfs naar!!! Alleen is dit nog niet het juiste moment. Eerst werken aan mijn problemen en dan weer zelfstandig wonen!
Alle reacties Link kopieren
Moon, jammer dat je niet nog even mag komen kijken met je moeder in dat huis. Heb je geen foto's gemaakt?

Mocht je besluiten te gaan verhuizen naar dit huis, dan zul je het inderdaad erg druk krijgen. Ik hoop dat je dat allemaal op een vrij rustig tempo kan doen zodat je jezelf niet voorbij loopt. Verhuizen is vaak erg stressvol natuurlijk. Ook wel een uitdaging waar je tegelijkertijd juist energie van kunt krijgen.



RB, ik hoop ook dat je na een een eventuele opname terug kunt keren naar je appartement, want zo lang heb je daar nog niet gewoond volgens mij en ik zou me zo voor kunnen stellen dat je daar hevig naar verlangt. Als je zelfstandig woont heb je zoveel meer privacy en die is kostbaar. Ik vind het hebben van weinig privacy een groot gemis in mijn leven. Op dit moment heb je die bemoeienis van je ouders en de behandelaars nog echt nodig en het is fijn dat je die mensen om je heen hebt. Ik hoop gewoon voor jou dat je na die opname in Eindhoven (ik duim voor je dat het doorgaat) genoeg handvatten krijgt en een goede behandeling krijgt zodat je daarna weer in je appartement kunt trekken en dat je je zelfstandigheid dan terugkrijgt.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij heeft het -achteraf gezien - veel energie gekost om mee te draaien in het gezin na mijn behandeling. Het was een bewuste keus omdat ik nog niet klaar was om het allemaal alleen te doen en omdat ik ook geen goede betaalbare woonruimte kon vinden. De stad waar ik woon is niet echt een studentenstad en ik heb wel een tijdje de zolder gehuurd bij een alleenstaande man maar dat was toch niet zo'n succes.

Maar het kostte me moeite om altijd maar bezig te zijn met de 'sores' van het gezin, de familie en om op mijn mindere dagen niet me goed te kunnen terugtrekken.

Zoals ik nu soms dagen op mijn slaapkamer kan zitten met de gordijnen dicht, series kijken, als ik moe ben. Mijn familie gaf me niet de ruimte om mij op die manier terug te trekken (begrijpelijk ook wel).



Dus ik gun jou ook dat je gewoon je eigen plek kunt houden voor het moment dat je er aan toe bent.



Mari ik was best zenuwachtig zaterdag voor de bezichtiging. Heb mijn telefoon en camera klaargelegd en ben ze vervolgens vergeten.... En mijn broer maakt al zijn telefoons stuk ( ) dus die kon ook geen foto's maken.

Het zal wel even stressvol worden maar ik heb in de zomer 6 (!) weken vrij omdat de directrice van mijn werk op reis gaat. Dan ligt alles stil. Dus meubels opknappen enzo dat kan allemaal in de zomer.



Eerder zag ik een beetje op tegen die zes weken omdat ik bij mijn huidige huis dus geen buitenzit-plekje heb en ik ook niet zoveel geld te besteden heb. Wat dat betreft komt dit op het goede moment.



Verder vind ik 'verhuizen' een prima reden om bij het werk af en toe iets eerder weg te gaan en ook andere dingen even op een laag pitje te zetten. Ik zal met mijn collega's samen even kijken wat een handige tijdsindeling is, maar van de directrice mag ik schuiven met mijn uren en dagen dus dat komt goed.



Ik merk nu dat ik op een redelijk volwassen manier en zonder paniek kan aangeven dat iets te druk wordt. Had met mijn psyciater ook een heel 'volwassen' gesprek over slecht slapen en ik ben heel blij dat dat nu kan.



Jij 'klinkt' ook goed Mariquita. Voel je je ook goed?
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk Moonlight een nieuw huis



Mariquita fijn dat het weer wat beter gaat.



Vandaag een hele drukke dag erg leuk maar lig nu op apegapen....
Alle reacties Link kopieren
Moon, mooie vooruitzichten zeg.

Waar ik meteen aan denk: als je zoveel spullen hebt, kan het heel fijn zijn om te gaan opruimen. Wat is ballast,en wat wil je nog wel echt meenemen naar je nieuwe plek? Wat hoort nog bij jou, en wat niet meer? Ik vind zelf zo'n proces van opruimen veel ruimte geven in mijn hoofd. Tip: tijd voor nemen!



Aan de anderen van dit topic ook een groet en veel liefs!
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven