Zomaar omgeboekt naar Brussel

20-05-2015 16:43 69 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vriend en ik gaan deze zomer naar Bali met Qatar airways vanaf Amsterdam. Geboekt via Cheaptickets.



Per toeval zag ik vandaag dat ze onze terugvlucht zomaar hebben omgeboekt naar Brussel, zonder hiervan ook maar enige melding te maken.



Eerste vraag: kan dit zomaar?

Tweede vraag: wat zijn onze rechten? Recht op een reisvergoeding o.i.d. omdat we zowat naast Schiphol wonen en dus niet zomaar dit ticket geboekt hebben?
Alle reacties Link kopieren
Lijkt me dat dit niet zomaar kan.



Let wel: je hebt als reiziger in de EU vrij veel bescherming en rechten. Cheaptickets en Qatar Airlines hebben er helemaal geen interesse in om jou op die rechten te wijzen en gaan ervan uit dat het voor jou te veel uitzoekwerk is om uit te vinden wat jouw rechten zijn.

Daarbij zijn vliegtuigmaatschappijen er bekend om dat ze je met een kluitje het riet in sturen totdat de reiziger naar de rechter stapt.



Het zou kunnen dat deze omboeking naar Brussel gezien wordt als vertraging, je komt immers uren later aan op jouw eindbestemming door deze grap. Dan zou deze pagina jouw misschien verder kunnen helpen: https://www.consuwijzer.n ... ten-bij-vertraagde-vlucht



Een informatiepagina voor omboekingen vond ik niet helaas en of de bovenstaande site in deze situatie geld weet ik niet. Misschien kan je contact opnemen met het ILT (Inspectie Leefomgeving en Transport: http://www.ilent.nl/onder ... ering_en_instapweigering/)
Alle reacties Link kopieren
Bij ons werd een vlucht een aantal jaren geleden ook gewijzigd naar vertrek vanaf een Duitse luchthaven.

We kregen daar overigens wel keurig bericht over en konden dat accepteren of anders kosteloos annuleren.



Vorig jaar konden we heen wel vanaf Eindhoven vliegen, maar moesten we terug opeens naar Rotterdam; dat werd pas relatief kort voor vertrek bekend en toen konden we kiezen voor busvervoer vanuit Rotterdam naar Eindhoven.



Het is heel raar dat cheaptickets julie niks heeft laten weten; met hen heb je zaken gedaan, dus zij moeten je informeren. Qatar als vervoerder staat daar buiten.
quote:minnimouse schreef op 20 mei 2015 @ 19:13:

[...]





Hoezo hotelkosten? Brussel is nou niet bepaald het andere eind van de wereld. Je hoeft helemaal geen hotel te nemen. Sterker nog: vanuit Brussel kun je rechtstreeks met de trein naar Amsterdam en zo lang duurt dat niet.. Ik zeg niet dat ik het vind kloppen of dat het ideaal is maar overdrijven is ook een vak.

Ik zie dat ik het verkeerd heb uitgelegd. Ik bedoelde de hotelkosten van je vakantie. Ze hebben de optie gekregen om dan maar te annuleren (de vlucht), maar dan ben je ook je geld kwijt van je hotels in Bali. Je besluit nl. zelf te annuleren, zie dat maar eens terug te krijgen van je verzekering.

Dus overdrijven Nee, ik vind niet dat TO overdrijft. Ik vind dit heel vreemd van Cheap tickets.
Alle reacties Link kopieren
Het is ook wel wat overdreven om te annuleren, zo'n drama is het toch ook niet.

Ik zou het wel netjes vinden als ze je treinkosten vergoeden.
Alle reacties Link kopieren
Heb je al iets gehoord, TO ?
Alle reacties Link kopieren
Ja ze hebben gebeld gisteren. Treinkosten worden niet vergoed.



Optie gekregen om 2 dagen later weg te gaan. Ze gaan nu nog navragen of we wellicht die 2 dagen in Qatar kunnen blijven, lijkt ons leuk. Maar anders wordt het gewoon Brussel dus...
Alle reacties Link kopieren
Ik werk bij een reisbureau, wat raar, Qatar Airways vliegt elke dag naar Amsterdam.

Op welke datum zou je terug komen?
Alle reacties Link kopieren
Op 28 juli. Die is ook nog gewoon te boeken op de site. Heel vreemd
Alle reacties Link kopieren
Heeel erg raar dit.

Belachelijk gewoon dat zoiets zomaar zou kunnen en dan nog zonder enige vergoeding van de extra kosten ook. Ben je lid van de consumentenbond of heb je een rechtsbijstandverzekering? Of dreig met Radar. En eis in elk geval vergoeding van het treinkaartje. Of twee nachten hotel, áls je langer wil blijven.
.
Alle reacties Link kopieren
Qatar Airways heeft waarschijnlijk het vluchtschema gewijzigd en vliegen ze die dag eenvoudigweg niet op Amsterdam. Een luchtvaartmaatschappij mag dat doen en hoeft aan de goedkoopste boekingsklassen ook geen compensatie te betalen. Wel moeten ze de passagier het recht geven het ticket te annuleren of om te zetten naar een datum waarop wel naar Ansterdam wordt gevlogen
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
quote:impala schreef op 22 mei 2015 @ 17:54:

Heeel erg raar dit.

Belachelijk gewoon dat zoiets zomaar zou kunnen en dan nog zonder enige vergoeding van de extra kosten ook. Ben je lid van de consumentenbond of heb je een rechtsbijstandverzekering? Of dreig met Radar. En eis in elk geval vergoeding van het treinkaartje. Of twee nachten hotel, áls je langer wil blijven.





Van dreigen met Radar zullen ze wel onder de indruk zijn in Qatar!



Zoals ik al eerder schreef, komt het best vaak voor dat er vluchten worden gewijzigd.

En of je dan recht hebt op vergoeding hangt van de boekingsklasse af, zoals oudebaas ook schrijft.

Je hebt helemaal niks te eisen, want het zijn simpelweg de voorwaarden waaronder je boekt.
Alle reacties Link kopieren
Nee in Qatar niet. Maar Cheap Tickets misschien wel. Dat is toch de partij waar to mee te maken heeft? En volgens hun site vliegt qatar nog steeds naar Amsterdam, zegt to.



Ik heb trouwens nooit gehoord dat je zomaar ergens anders heen gevlogen mag worden als je een ticket boekt naar een bepaalde bestemming. Bizar is dat.
.
Alle reacties Link kopieren
Cheap tickets heeft zich vast helemaal dichtgetimmerd met disclaimers.

Zij kunnen niks doen aan de schemawijziging, maar ik vind het op zijn zachtst gezegd wel heel erg slordig dat zij TO niet geinformeerd hebben.
Alle reacties Link kopieren
Jeetje, wat raar dat dit kan. Hadden ze ook Bali - Amsterdam kunnen wijzigen in Bali - Madrid? Lijkt me niet. Maar waarom dan wel Brussel?
Alle reacties Link kopieren
Ja, dat weet ik ook niet.



Zoals ik 2 dagen geleden schreef, moesten wij 3 jaar geleden opeens vanaf een Duitse luchthaven vertrekken, omdat die bestemming niet meer aangevlogen werd vanuit Nederland.

We konden toen wel gratis annuleren, maar hadden ook alles al geregeld qua autohuur en accomodaties en zouden ook nog terugvliegen vanaf een andere luchthaven; dan heb je niet veel andere keus dan het maar accepteren.



En vorig jaar oktober zouden we van en naar Eindhoven vliegen en kregen we een paar weken vantevoren te horen dat we wel konden vertrekken vanaf Eindhoven, maar dat we terug moesten naar Rotterdam.

Dat vond ik ook heel raar, zeker omdat op onze vertrekdag er helemaal geen toestel vanuit Rotterdam ging; het was dus niet zo dat ze terug 2 vluchten gecombineerd hadden.
Alle reacties Link kopieren
quote:egjel schreef op 22 mei 2015 @ 17:49:

Op 28 juli. Die is ook nog gewoon te boeken op de site. Heel vreemd



Er is idd nog een vlucht op 28 juli. Weg om 19.05 uur en dan aankomst in Amsterdam volgende dag om 14.00 uur. De wachttijd is wel lang in Doha, 9 uur en 10 minuten, maar dan krijg je een hotelovernachting.



Je zou kunnen vragen of ze je kunnen omboeken naar deze vlucht.
Alle reacties Link kopieren
@darida heb jij een telefoonnummer van Qatar Airways in NL? Ik vind op Internet alleen een Belgisch 0900 nummer...
Alle reacties Link kopieren
Ik had namelijk die vlucht die jij noemt en ze zeggen dat die geannuleerd is.
Alle reacties Link kopieren
Het kantoor in Amsterdam is nog niet open. Je kan naar Brussel bellen, dit is het nummer 003223002400.

Heel raar dat ze zeggen dat die geannuleerd is!
Wat idioot dit! Wij parkeren onze auto altijd op Schiphol en moeten daarna nog een eind rijden. Het zou toch idioot zijn als je in Brussel afgezet wordt.
Die boekingsbureautjes (en sommige vliegtuigmaatschappijen) proberen het gewoon en ze regelen pas iets voor je als je gaat piepen. Veel mensen gaan er gewoon vanuit dat het wel zal mogen omdat ze iets vaags in de kleine lettertjes zetten.



Ik vlieg best veel, vaak voor werk, en er is geen sprake van dat ik met mijn auto naar schiphol ga (omdat ik niet voor de tiende keer vast wil staan in de schipholtunnel) om dan op de terugweg na een vliegreis van twintig uur met de trein vanuit Brussel naar schiphol te moeten, om daarna met de auto weer een stuk terug te rijden in dezelfde richting.



Het is me een paar keer gebeurd dat vluchten uitvielen. In alle gevallen werd er daarna voor een hotelovernachting, maaltijden, een vervangende vlucht of een andere acceptabele oplossing gezorgd. Die had ik trouwens niet altijd gekregen als ik iets minder weerbaar zou zijn geweest.

Waarschijnlijk is die vlucht vol en kunnen ze meer tickets verkopen door mensen die dat pikken over te zetten naar Brussel. Niet mee akkoord gaan. Je hebt Amsterdam-Bangkok-Amsterdam geboekt, dus het is belachelijk dat ze je in Brussel zouden kunnen afzetten, en dat jij dan zelf mag maar zien hoe je thuiskomt. Terwijl het vliegtuig dat je in eerste instantie hebt geboekt gewoon vliegt!

Ik zou eerst een goed gesprek met Cheap Tickets voeren, en als dat niet helpt direct contact opnemen met Qatar en het voorleggen. Het wil nog wel eens helpen om dat via Twitter te doen, zodat iedereen mee kan lezen.



Mijn ervaring is trouwens dat je het best direct bij de airline kunt boeken, dat levert het minste gezeur op.
Alle reacties Link kopieren
Heeeeel raar! Nu een dag later terug en wel naar amsterdam.



Extra lange overstap in Qatar deden ze niet aan helaas. Nu een dagje langer Bali dus.... niet heeeeeeeeel naar ;)
Balen zeg

Maar toch, hun beslissing kost jou een extra nacht hotel en misschien ook een extra vakantiedag.

Het is beter dan Brussel, maar ze zouden die nacht natuurlijk gewoon moeten vergoeden.
Alle reacties Link kopieren
Ja Dat vind ik ook hoor! Of in ieder geval ons zelf op de hoogte brengen in plaats van dat ik er nu toevallig zelf achter kwam.



Cheaptickets zei: u stond wel op de lijst om gemaild te worden maar had geen prioriteit gezien we pas 8 juli vertrekken....



Gelukkig maar dat ik het gezien heb want moeten nu wel een en ander regelen ja!

Bij Qatar airways zelf werd ik echt abnormaal onvriendelijk te woord gestaan trouwens. Dacht dat hun service zo geweldig was....
Waarom boek je eigenlijk via cheaptickets.nl? Dit gezeur kan toch alleen maar van hun vandaan komen? Misschien hebben ze net iets te enthousiast en te cheap tickets verkocht?



Ik kan me niet voorstellen dat het Qatar Airways zelf is die je doodleuk naar Brussel stuurt terwijl ze die dag gewoon op AMS vliegen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven