oma wil oppassen als wij de baby halen en brengen

22-05-2015 14:57 84 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Wij krijgen bijna ons eerste kindje (dochter) en mijn moeder geeft aan zeer graag te willen oppassen. Ik ga drie dagen werken waarvan 1 dag thuis. Mijn man werkt 6 dagen op onze boerderij (twee locaties op een klein halt uur rijden van elkaar). Nu zou ik onze dochter graag 1 dag in de week naar kdv willen doen, 1 dag (mijn thuiswerkdag) samen met mijn man opvangen (beide soort van in huis werkdag) en om de week schoonmoeder (kan mijn man man haar makkelijk meenemen naar de andere boerderij) en andere week dat mijn moeder komt oppassen. Dit laatste is het "probleem". Mijn ouders wonen kleine 50km bij ons vandaan, 3 kwartier rijden. Mijn moeder wil niet onze kant op komen maar wel dat wij onze dochter s ochtends brengen en s avonds weer halen. Dit zal mijn man moeten gaan doen omdat ik een uur naar mijn werk reis (totaal andere richting uit) en vroeg moet beginnen. Mijn moeder werkt zelf twee avonddiensten in de week mijn vader nog fulltime. Mij moeder durft eigenlijk niet alleen onze kant op te rijden (is ook druk verkeer rond adam/haarlem in de spits. Ze wil dolgraag oppassen en band met haar kleindochter en vreest dat die vooral met andere oma gaat ontstaan omdat die op relatief korte afstand op de andere boerderij woont waar mijn man ook vaak is. Hoe pak ik dit aan. 2 dagen kdv is voor ons ook geen probleem maar wel dat zij niet zou "mogen" oppassen...
Alle reacties Link kopieren
Wat misschien ook wel een ding is is dat mijn man hier vaak zal zijn als ze oppast. Ze hebben een prima band maar de boerderij is van mijn schoonouders, wij huren het huis en mijn man zit met zijn ouders in de mastschap. Mijn schoonvader is hier ook heel vaak en het is natuurlijk gewoon een bedrijf waar de heke dag heel hard gewerkt wordt. Kan me voorstellen dat ze zich daar wat onrustig bij voelt. Verder is ze hier niet bekent in de omgeving en zal ze verwacht ik niet echt het erf af komen. We hebben geen buren en dorp is ruim 2km. Wel dan ze als de baby wat groter is leuke fietstochtjes maken naar Haarlem of in 20 min met de trein in Zandvoort zijn..
anoniem_208267 wijzigde dit bericht op 22-05-2015 16:35
Reden: onduidelijk
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Mijn persoonlijke ervaring is dat die door velen benoemde onrust best meevalt.

Wij hebben al 3 kinderen lang meerdere oppaasvormen (beiden een vrije dag, 1 dag kdv en beide opa/oma-stellen 1 dag) en dat bevalt ons prima.

Geen last van onrust en/of te weinig vertrouwen opbouwen op het KDV.



Het zal gerust per kind verschillen maar voor mij zou dat wisselende aspect geen nadeel zijn.

Ik vind het juist een meerwaarde dat opa's en oma's zo intenstief betrokken zijn. Mits ze dat willen en kunnen. En mits het praktisch redelijk haalbaar is.

Maar 2x 50 km heen en weer rijden rond je werkdag valt niet in de categorie praktisch haalbaar.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
quote:ankalida schreef op 22 mei 2015 @ 16:00:

Je gaat niet een klein kindje wekelijks 200 km in een auto heen en weer slepen omdat oma niet met het OV/de auto durft. Ik zou een extra dag kdv regelen.



Ennuh, thuiswerken met een klein kind in huis? Het is je eerste zeker? Want anders wist je dat dat niet kan.Het kind hoeft maar de helft van de ritten mee, natuurlijk. Dat is 'maar' 100 km omdat oma niet zelf wil reizen.
Alle reacties Link kopieren
Als oma zo graag wil oppassen, moet ze wat aan haar rijvaardigheid gaan doen. Dus hop, rijles nemen en zorgen dat ze niet meer zo mutserig doet. Is ook nog eens veiliger.
Alle reacties Link kopieren
Zou te gek voor woorden zijn zeg, 200km per dag rijden omdat oma niet in de 'drukke' stad wil rijden.

Kan ze niet een paar rijlessen nemen?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Voor het kind zal het niet veel uitmaken. Ik zou er voor mezelf niet aan beginnen. Veel te veel 'gedoe'. Kost een hoop tijd die je veel leuker en nuttiger kunt besteden als je beiden werkt. Het niet willen rijden is echt oma's probleem. Als ze graag genoeg wil, moet ze haar angst maar overwinnen. Wil ze dat niet, dan spelen vast nog andere zaken een rol.

En of je alleen een band kunt opbouwen met een vaste oppasdag... Lijkt me wat overdreven.
Alle reacties Link kopieren
quote:Miffy schreef op 22 mei 2015 @ 16:40:

[...]



Het kind hoeft maar de helft van de ritten mee, natuurlijk. Dat is 'maar' 100 km omdat oma niet zelf wil reizen.Je hebt gelijk. Iets te snel gereageerd. Maar nog steeds een forse rit voor een oppasdagje.
...
"Sorry mam, wat jij bedacht heeft gaat niet werken, want" en dan rekensommetje kilometers + tijd, dan ziet ze hopelijk uit zichzelf dat dat niet realistisch is. Afgezien van het gesleep met baby.
quote:redbuIIetje schreef op 22 mei 2015 @ 15:01:

Beetje ver om voor 'n oppasbeurt helemaal op en neer te moeten rijden in de spits.

Zou kind gewoon naar de opvang doen en je moeder beloven dat zij af en toe 'n heel logeerweekend krijgt, dan hebben jullie ook 'ns vrij.



+1



Zeker met een verse baby zou ik niet zo gaan zeulen. Tenminste niet stelselmatig.
Alle reacties Link kopieren
Of oma komt zelf of als de kleine wat groter is idd een nachtje laten slapen. Anderhalf uur en dat maal 2 voor een oppas... En dat alleen maar omdat die andere oma.... echt te belachelijk voor woorden.
Mijn dochter gaat een dag per week naar opa & oma. Zij willen haar best halen en brengen, maar dat vind ik onzin: ze helpen ons al door op te passen! Ik breng dochter 's ochtends heel vroeg naar hen toe (ongeveer 40 min. rijden), laat daar de auto staan en ga met het OV vanaf hun huis naar mijn werk (45 min). Na werk ga ik weer naar hun huis, eet gezellig met ze mee en rij daarna met dochter weer naar huis. Ben die dag van huis van 07h 's ochtends tot ongeveer 19h à 19h30. Zou zoiets een optie zijn voor je?
Dan gaat je vader een keertje samen met haar met het ov reizen. Dan weet ze hoe het werkt en dat er niets engs aan is. Als ze wil. En anders houdt het op.
quote:Teigera schreef op 22 mei 2015 @ 20:01:

Mijn dochter gaat een dag per week naar opa & oma. Zij willen haar best halen en brengen, maar dat vind ik onzin: ze helpen ons al door op te passen! Ik breng dochter 's ochtends heel vroeg naar hen toe (ongeveer 40 min. rijden), laat daar de auto staan en ga met het OV vanaf hun huis naar mijn werk (45 min). Na werk ga ik weer naar hun huis, eet gezellig met ze mee en rij daarna met dochter weer naar huis. Ben die dag van huis van 07h 's ochtends tot ongeveer 19h à 19h30. Zou zoiets een optie zijn voor je?



TO geeft aan dat ze de andere kant op moet. Dus dat zou dan drie kwartier heen, drie kwartier terug en nog eens drie kwartier ofzo naar haar eigen werk zijn. Beginnen om 8 uur?? Dan dus gaan rijden rond kwart voor zes en dan mag er geen tegenslag zijn. Dus opstaan om uiterlijk vijf uur omdat moeder wil oppassen??



Mwah.
Eens met Redbulletje. Veel relaxter voor iedereen.
Misschien een idee om ergens halverwege de baby-overdracht doen? Dat doen wij met oma, die aan de andere kant van het land woont. We treffen elkaar halverwege de route bij een wegrestaurant.
Alle reacties Link kopieren
quote:Broedkippetje schreef op 22 mei 2015 @ 16:33:

Mijn persoonlijke ervaring is dat die door velen benoemde onrust best meevalt.

Wij hebben al 3 kinderen lang meerdere oppaasvormen (beiden een vrije dag, 1 dag kdv en beide opa/oma-stellen 1 dag) en dat bevalt ons prima.

Geen last van onrust en/of te weinig vertrouwen opbouwen op het KDV.



Het zal gerust per kind verschillen maar voor mij zou dat wisselende aspect geen nadeel zijn.

Ik vind het juist een meerwaarde dat opa's en oma's zo intenstief betrokken zijn. Mits ze dat willen en kunnen. En mits het praktisch redelijk haalbaar is.

Maar 2x 50 km heen en weer rijden rond je werkdag valt niet in de categorie praktisch haalbaar.



Helemaal eens met deze post.



Wij hebben de opvang ook zo geregeld. Werkt bij ons geweldig!

Heel fijn dat oma graag wil, maar eigenlijk kan het gewoon niet. Ik zou er zelf gek van worden.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons passen de schoonouders 1 x per week op. Zelfde afstand en wij vonden, want we zijn verhuisd richting hun ivm werk van mijn man, het heerlijk om onze twee de avond van tevoren te brengen. Nachtje rust en ook een ontspannen ochtend. Ik at dan naar mijn werk bij hun en nam de kinderen mee terug. Het bereiden van eten kost ook tijd en hoefde ik dan niet te doen. Erg relaxed.



Maar het is een idee, misschien werkbaar?
Voor mijn schoonouders was het ook lastig te organiseren om doordeweeks op te passen. Daarom passen ze nu elke maand een weekend op. En dat is lekker! Heerlijk bijslapen, uiteten, de krant kunnen lezen, je rommel kunnen laten liggen zonder dat er een kind aan zit.

Misschien ben ik er nog wel blijer mee dan een vaste oppasdag. En ze hebben net zo goede band met mijn schoonouders als met mijn ouders. (mijn ouders passen overigens ook niet vast op. )

Ik denk dat als mijn schoonouders een vaste oppasdag hadden gehad, dat ik mij dan bezwaard zou voelen om ook nog eens oppas te vragen voor een keertje uit eten oid.
Je denkt erg voor je moeder: ze wil/kan/durft dit niet en zal het wel vervelend vinden dat schoonvader zoveel aanwezig is, ze kent niemand, je vindt haar zielig en wil voor haar zorgen, maar uiteindelijk help je haar daar niet mee.

Als ze graag wil oppassen, maar ze durt niet met het ov, omdat ze het nog nooit heeft gedaan, dan is dat haar probleem. Je helpt haar, je gezin en jezelf het beste door je grenzen aan te geven.
Alle reacties Link kopieren
Misschien kan je samen met haar eens de treinreis maken zodat ze ervaart dat het niet moeilijk / eng / vervelend is. Op en neer rijden lijkt me voor een waarschijnlijk drukke boer met 2 boerderijen niet te doen...
Het is praktisch niet haalbaar, dus houdt het op. Als zij niet wil rijden/ov geen optie is dan zijn er geen mogelijkheden om haar te laten oppassen. Tenzij zij zich aanpast, maar dat wil ze blijkbaar niet.



Overigens eens met de posters dat je thuiswerken wel kunt vergeten met een baby/kind om je heen. En 's avonds werken? Onderschat niet hoeveel energie het kost om dag en nacht met een baby in de weer te zijn. 's avonds werken? Het is maar zeer de vraag of je baby 's avonds slaapt. En als dat al zo is, dan zou het zomaar kunnen dat je die tijd heel hard nodig hebt om zelf (voor) te slapen/bij te komen.
Dat inderdaad ook nog eens. Baby's putten je volledig uit en reken maar dat je de hele dag met haar bezig bent. Werken met een baby thuis kan niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:olivia1 schreef op 23 mei 2015 @ 11:34:

Dat inderdaad ook nog eens. Baby's putten je volledig uit en reken maar dat je de hele dag met haar bezig bent. Werken met een baby thuis kan niet.



Dat is ook wel weer heel stellig.



Ík kon het ook niet hoor, met míjn kinderen. Maar er zijn ouders met baby's die op een of andere manier toch wel wat uren kunnen maken. Een vriendin van mij bakte met haar 18 maanden oude dochter (en dat was ook een mak baby'tje) om zich heen dagelijks taarten (hobbybedrijfje).

Ik kon mijn kind(eren) wel even laten spelen, maar geen uuuuuren vrij maken om een taart te bakken, versieren etc.

Zij dus wel en dat bijna dagelijks.
Alle reacties Link kopieren
Mijn man werkt een dag thuis sinds onze zoon er is en dat is altijd prima gegaan. Dus dat geklets van 'het is zeker je eerste, haha, thuiswerken kan helemaal niet met een baby' ging bij ons in ieder geval niet op. Tuurlijk ben je af en toe met de kleine bezig, maar die slaapt ook veel en als het eens een dag in de soep loopt doe je 's avonds of in het weekend nog wat. Beetje flexibel zijn, zowel jij als je baas.



Daarnaast passen opa en oma een dag per week op, wonen 60 km bij ons vandaan. We brengen op zondagavond, eten dan gezellig mee, kind blijft slapen (toen hij nog baby was legden we hem zelf nog in bed) en wordt de volgende dag rond een uur of 6 weer thuisgebracht. Ideaal. De andere opa en oma wonen veel te ver weg voor zo'n constructie (100+ km) maar de band is even goed.
Poeh, ik vind het wel heel onrustig voor een baby, al dat gesleep en al die verschillende gezichten. Ik zou voor een thuiswerkdag gaan en de rest gastouder of kinderdagverblijf, en de opa's en oma's vooral voor de leuk laten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven