Wat te doen???

22-05-2015 19:45 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een goede vriend, al een paar jaar maar het is wel iemand met veel problemen (verslaafd aan drank en drugs) en bagage.

Ik heb ken hem al een aantal jaren en enerzijds is hij echt wel een goede vriend, waar ik ook mijn verhaal kan doen en mijn ei kwijt kan , aan de andere kant is het iemand met een behoorlijke rugzak, wat nogal wat problemen met zich mee brengt en waardoor ik weet dat ik deze vriendschap moet gaan breken omdat het mij begint op te breken.



Het punt is dat ik het momenteel heel moeilijk vind hem in de steek te laten (of voor mijn eigen gevoel in de steek laten) en gewoon keihard te zeggen zoek het maar uit het is je eigen schuld.

Hij is dus gepakt met iets illegaals, zal maar niet in details gaan, is ook niet belangrijk. In ieder geval moest hij op het politiebureau voorkomen laatst en nu heeft hij een oproep gekregen dat hij zich melden moet op het politiebureau volgens mij vriend voor arrestatie, hij moet zich in ieder geval melden. Ik heb geen idee hoe dat allemaal werkt, geen ervaring mee. Maar nu heeft hij gevraagd of ik met hem mee wil rijden, want hij moet op een politiebureau komen dat een uur rijden is. Ik wil helemaal niet mee, heb nu gezegd dat ik erover na wil denken, want voel me er helemaal niet lekker bij. Hij zegt niet te weten wat er gaat gebeuren en ik vind het nogal wat als hij wel in hechtenis wordt genomen, kan ik dat hele eind met een rotgevoel naar huis rijden.

Het probleem is dus dat ik heel moeilijk vind om nee te zeggen. Hij maakt het niet makkelijk door nogal zelfdestructief te reageren op mijn bericht dat ik erover na wil denken, hij kan heel manipulatief zijn!, hij weet precies hoe hij op je gevoel moet inspelen. En mijn verstand zegt wel dat het zijn eigen pakkie an is en ik er niks mee te doen heb en het ook niet mijn probleem is, maar het wordt zo wel mijn probleem gemaakt, of anders gezegd maak ik het mijn probleem, want ik voel me rot omdat ik eigenlijk niet wil meerijden en ik weet dat hij geen andere vrienden heeft die met hem mee kunnen rijden, daardoor heb ik het gevoel verplicht te zijn wel mee te rijden, maar dat dus eigenlijk liever niet wil. Wat zouden jullie doen, want ik weet het niet meer. Vind het gewoon heel moeilijk, voel me daarom ook ontzettend stom want ben hem niks verplicht, maar voor mij voelt het wel zo....
'Lieve vriend. Ik vind het heel rot voor je dat je je moet melden. Je hebt me gevraagd of ik je wil brengen. Ik heb erover nagedacht en nee, ik wil je niet brengen. Ik mag je heel graag als persoon, maar als je iets hebt gedaan wat illegaal is, dan wil ik daar niets mee te maken hebben. Dus kan ik je ook niet brengen. Je zult een andere oplossing moeten verzinnen om er te komen.'



En hij heeft echt wel anderen dan jij. Er rijden bussen, treinen, taxi's. Hij kan op de fiets, brommer, liften. Legio mogelijkheden. Niet jouw probleem.
Alle reacties Link kopieren
Hij kan toch de bus pakken?



Gewoon zeggen dat je er even over nagedacht hebt en dat je hebt besloten dat je hem niet gaat brengen. Succes en sterkte wensen en dan ophangen. Klaar.
Alle reacties Link kopieren
Doreias bericht ben ik het gedeeltelijk mee eens, ik vind niet dat je hoeft te zeggen waarom je het niet wil. Je hoeft je niet te verantwoorden. Gewoon zeggen dat je het niet gaat doen, klaar.
zomaardus, ben ik met je eens. Alleen het manipulatieve gedeelte, daarvan verwacht ik dat TO zich toch gaat verdedigen en dus heb ik de verdediging er al in gecalculeerd. Maar je kan beginnen met:

'Lieve vriend. Ik vind het heel rot voor je dat je je moet melden. Je hebt me gevraagd of ik je wil brengen. Ik heb erover nagedacht en nee, ik wil je niet brengen. Je zult een andere oplossing moeten verzinnen om er te komen.'



En dan niet verder in discussie. Gewoon niet.
Alle reacties Link kopieren
Vertel die vriend om eerst contact te zoeken met een goede strafrecht advocaat bij hem in de buurt. Deze kan je vriend adviseren wat te doen. En wat je vriend kan verwachten. Wanneer de politie hem wilt spreken, dan gaat dit ook gebeuren. Dus de oproep negeren heeft geen zin.



Jij bent niet zijn moeder noch zijn therapeut, dus je hoeft echt niet mee om hem te rijden. Je vriend zoekt de weg van de minste weerstand, en hij vermoed dat jij toch geen nee gaat zeggen. Jammerdebammer, dit keer dus wel.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Wil je je rot voelen omdat je gemanipuleerd wordt om iets te doen wat je niet wil of wil je je rot voelen door voor jezelf op te komen en je grenzen aan te geven?



Het is een van die twee.
Alle reacties Link kopieren
Niet doen.



Iemand die illegale dingen doet en heel manipulatief tegen je is, is ook geen goede vriend.



Laten verwateren dus.
Alle reacties Link kopieren
Zwakke typjes zoals jij (die zich snel schuldig voelen en vatbaar zijn voor manipulatie) kunnen hem niet helpen. Help eerst jezelf.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ja daar rekent hij inderdaad op dat ik wel met hem mee wil rijden. En voor een tijd terug was ik zo dat ik dat allemaal wel deed, dus nu wordt het min of meer van mij verwacht.

Het vervelende is gewoon dat hij heel erg op je gevoel kan inspelen, dreigen met zelfmoord, en echt in slachtoffer gaan spelen (en dit keer is hij geen slachtoffer, want is zijn eigen schuld) Maar dat inspelen op je gevoel en hij weet gewoon dat het werkt bij mij dat is zo vermoeiend en ik voel me rot, om iets waar ik niks aan kan doen. Zelfs nu vind ik het moeilijk om nee te zeggen en dat terwijl ik helemaal niet mee wil, het is mijn probleem ook niet. Daarom ook gezegd dat ik wil nadenken kan ik even over nadenken hoe ik dit ga aanpakken zodat ik mij ook niet rot hoef te voelen. En als ik echt mijn gevoel wil opvolgen dan verwijder ik hem uit de telefoon en fb en ga verder met mijn eigen leven, want het is gewoon een drama zijn leven. Geen behoefte aan eerlijk gezegd. Dan kan hij nog zo lief zijn en voor je klaar staan, de prijs vind ik tegenwoordig te hoog.

Ik moet echt leren grenzen aan te geven, daarom zit ook in deze ellende.
Alle reacties Link kopieren
quote:zimi schreef op 22 mei 2015 @ 19:58:

Wil je je rot voelen omdat je gemanipuleerd wordt om iets te doen wat je niet wil of wil je je rot voelen door voor jezelf op te komen en je grenzen aan te geven?



Het is een van die twee.ja dat is waar, zo zwart/ wit is het eigenlijk. dan is de keuze wel makkelijk he!
Het is denk ik dus gewoon geen goede vriend.

Als een echt goede vriend mij voor zoiets zou vragen zou ik gewoon gaan. Vrienden mogen fouten maken.

Het feit dat je niet wil omdat je moeite met hem hebt zegt vind ik meer over het ongelijkwaardige in de vriendschap. Daar zou ik verregaandere conclusies uit trekken. Het gaat niet om rijden.

Het gaat om jouw mening over zijn keuzes.

Als hij echt afglijdt, en ik heb ook weleens zo'n vriendschap gehad, en ik had op een gegeven moment steeds deze zin in mijn hoofd: Not my circus. Not my monkees. Ik had gewoon geen zin in dat drama steeds. Ook omdat ik een mening had over zijn rol daarin.

En dat vond ik van mezelf niet vriendschappelijk.
quote:disarm schreef op 22 mei 2015 @ 20:03:

Ja daar rekent hij inderdaad op dat ik wel met hem mee wil rijden. En voor een tijd terug was ik zo dat ik dat allemaal wel deed, dus nu wordt het min of meer van mij verwacht.

Het vervelende is gewoon dat hij heel erg op je gevoel kan inspelen, dreigen met zelfmoord, en echt in slachtoffer gaan spelen (en dit keer is hij geen slachtoffer, want is zijn eigen schuld) Maar dat inspelen op je gevoel en hij weet gewoon dat het werkt bij mij dat is zo vermoeiend en ik voel me rot, om iets waar ik niks aan kan doen. Zelfs nu vind ik het moeilijk om nee te zeggen en dat terwijl ik helemaal niet mee wil, het is mijn probleem ook niet. Daarom ook gezegd dat ik wil nadenken kan ik even over nadenken hoe ik dit ga aanpakken zodat ik mij ook niet rot hoef te voelen. En als ik echt mijn gevoel wil opvolgen dan verwijder ik hem uit de telefoon en fb en ga verder met mijn eigen leven, want het is gewoon een drama zijn leven. Geen behoefte aan eerlijk gezegd. Dan kan hij nog zo lief zijn en voor je klaar staan, de prijs vind ik tegenwoordig te hoog.

Ik moet echt leren grenzen aan te geven, daarom zit ook in deze ellende.

Hij kan dit zo doen, omdat jij er vatbaar voor bent. Jij denkt namelijk echt dat hij geen andere hulp heeft dan jij. Jij denkt echt dat hij een hulpeloos mens is dat zelfmoord gaat plegen omdat jij hem niet naar het bureau brengt.

Deze persoon slurpt alleen maar energie, zonder dat je energie voor terug krijgt.



Kom op voor jezelf. Je mag echt iemand uit je leven verwijderen wanneer deze niet meer goed voor je is. Dat is geen schande. Deze persoon past qua normen en waarden niet (meer) bij je en dan mag je iemand bedanken voor de leuke tijd maar dat hier de vriendschap stopt.



En ja, dat is rot. Want jij bent een pleaser. Alleen moet je leren om jezelf op de eerste plaats te pleasen en dan pas de rest van de wereld.
Alle reacties Link kopieren
gewoon nee zeggen, verder niks.

zaak afgedaan, jij hebt nee gezegd.
wij slapen nooit.
Knap dat je een vriendschap kunt hebben met een verslaafd iemand, of meent te hebben. Zulke mensen zijn vaak immers alleen maar op zichzelf en op directe behoeften bevrediging gericht waarbij ze totaal geen inlevingsvermogen hebben naar anderen en mijns inziens ook nooit iets kunnen ontwikkelen wat ook maar in de buurt komt van een gelijkwaardige vriendschap. Doordat je toch emotioneel betrokken bent, wat natuurlijk hoort bij een vriendschap wordt jij een bepaalde hoek in gemanipuleerd die niet prettig is. Ik denk dat deze vriendschap dan ook geen lang leven beschoren is. Zodra dingen ingaan tegen je eigen gezond verstand of weerstand gaan oproepen weet je dat je een verkeerde weg in slaat. Je zal echt duidelijke grenzen met zo iemand moeten afspreken en je niet als verkapte maatschappelijke werker of als voetveeg moeten laten gebruiken wil deze persoon jou nog langer in zijn omgeving hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven