samen ontbijten, hoe doe je dat

22-05-2015 16:46 107 berichten
ik verbaas mij altijd over de hoeveelheid mensen die samen ontbijten. Bij ons lukt dat nooit. Wij hebben twee kinderen, 1 van bijna 11 die graag uitslaapt en 1 van 8 die iedere dag om half zeven met een rammelende buik wakker wordt. Zelf ben ik om 7 uur toch wel klaarwakker terwijl man het liefst tot half tien in zijn bed ligt.

In de praktijk komt het erop neer dat jongste ontbijt rond 7 uur, ik dan begin met mijn twee liter koffie om wakker te worden.

zo rond 8 uur krijg ik ook trek. Oudste komt om half negen of negen uur naar onder en heeft dan honger.

Man staat rond half tien op, drinkt eerst twee koppen koffie en wil dan eten.

De enige manier waarop wij samen zouden kunnen ontbijten is als jongste moet wachten, daar wordt zijn ochtendhumeur echter niet beter van of als de rest veel eerder opstaat wat weer niet bevorderlijk is voor hun humeur.

ik vraag me dus serieus wel eens af hoe dat bij andere gezinnen gaat, wij zijn toch niet het enige gezin met verschillende opsta tijden
Op schooldagen ontbijt om half acht. Kinderen (3 stuks) en ik. Volgehouden tot dit schooljaar. Man is om zes uur weg. Nu zijn man en dochter vroeg weg maar nog steeds ontbijt om half acht met de jongens. In het weekend ligt het aan de activiteiten van iedereen of we samen ontbijtennof niet. Zondag meestal met zijn allen, met eieren gebakken of gekookt, verse jus, lekkere broodjes. Op zaterdag wisselt het, ivm spot en weekendbaantjes. Jongste is wel vaak eerder wakker maar kan goed wachten, eerder nam hij wel eens vast ontbijtkoek oid.



Kinderen zijn inmiddels pubers, dus ontbijttijd wordt overlegd en iedereen houdt zich eraan.
Alle reacties Link kopieren
In het weekend, OK, laat ieder lekker zijn eigen tempo aanhouden, zou ik zeggen.



Maar door de week moet iedereen toch op een bepaalde tijd op om op tijd op school/werk/andere bezigheid te zijn? Dan is het toch niet zo'n heksentoer om tussen 7 en half 8 samen te ontbijten, lijkt me?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:pejeka schreef op 22 mei 2015 @ 20:06:

In het weekend, OK, laat ieder lekker zijn eigen tempo aanhouden, zou ik zeggen.



Maar door de week moet iedereen toch op een bepaalde tijd op om op tijd op school/werk/andere bezigheid te zijn? Dan is het toch niet zo'n heksentoer om tussen 7 en half 8 samen te ontbijten, lijkt me?Ook doordeweeks heb je binnen een gezin toch veel verschillende tijden? Wij deden het daardoor nooit.
quote:pejeka schreef op 22 mei 2015 @ 20:06:

In het weekend, OK, laat ieder lekker zijn eigen tempo aanhouden, zou ik zeggen.



Maar door de week moet iedereen toch op een bepaalde tijd op om op tijd op school/werk/andere bezigheid te zijn? Dan is het toch niet zo'n heksentoer om tussen 7 en half 8 samen te ontbijten, lijkt me?Dat is hier dus wel een heksentoer geworden. Man trekt om zes uur de deur achter zich dicht, dochter om vijf over zeven, anders mist ze de trein van half acht. Zoon fietst om klokslag acht uur weg naar de havo. Maar jongste hoeft pas om tien voor half negen weg te fietsen. Als ik werk vertrek ik om tien voor acht. Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om om half zes gezamenlijk te gaan ontbijten. Half acht met zijn drieën is het hoogst haalbare. De een al fris gewassen in de kleren, de ander in pyjama. En dat zal langzaamaan weer veranderen. Het zij zo!
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn allemaal uitslapers, twee kinderen van 1&4. De oudste gaat meestal wel zelf al maar beneden en vermaakt zich dan uitstekend totdat wij ook wakker zijn. Meestal rond half 9/9uur is de jongste wakker en staan we allemaal op. Ontbijten ongeveer half tien (in het weekend dan).
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 22 mei 2015 @ 20:06:

In het weekend, OK, laat ieder lekker zijn eigen tempo aanhouden, zou ik zeggen.



Maar door de week moet iedereen toch op een bepaalde tijd op om op tijd op school/werk/andere bezigheid te zijn? Dan is het toch niet zo'n heksentoer om tussen 7 en half 8 samen te ontbijten, lijkt me?Hier heeft vaak een van de kinderen een of meerdere uren vrij 's morgens. Dan vind ik het niet aardig dat kind uit bed te plukken. Hij is 19 jaar, dat krijg ik ook niet voor elkaar. Voordeel van gespreid ontbijten vind ik ook het gespreid in de badkamer kunnen zijn. Ook al hebben we twee badkamers, het is toch prettig als dat een beetje gestroomlijnd verloopt.
Twee keer ontbijten. (voor degene die het eerst opstaat althans)



Door de week staan we redelijk tegelijk op maar gaat alles redelijk vlug. Op de vrije dagen van mijn vrouw wil ze langer in bed blijven liggen en ontbijt ik samen met zoon. En om 10 uur schuif ik graag nog eens aan tafel voor een kopje koffie, smoske, beschuit of maak ik eieren klaar voor iedereen.
Wij ontbijten eigenlijk altijd altijd samen, maar lang niet altijd gezellig aan tafel. Ook vaak zat op de bank met de tv aan, omdat mijn man en zoon 's ochtends niet op hun best zijn 😉. Wij staan ook allemaal tegelijk, om half 7, op. Kinderen zijn dan al wakker maar mogen niet eerder uit hun kamer, spelen daar zachtjes. Man gaat dan eerst douchen en ik en de kinderen gaan naar beneden. Ik ga brood smeren voor iedereen en maak alle lunchpakketten en fruittrommels etc. Tegen de tijd dat ik daarmee klaar ben is man uit de douche en eten we allemaal. Daarna verder met het ochtendritueel...
quote:ambra schreef op 22 mei 2015 @ 20:32:

[...]





Hier heeft vaak een van de kinderen een of meerdere uren vrij 's morgens. Dan vind ik het niet aardig dat kind uit bed te plukken. Hij is 19 jaar, dat krijg ik ook niet voor elkaar. Voordeel van gespreid ontbijten vind ik ook het gespreid in de badkamer kunnen zijn. Ook al hebben we twee badkamers, het is toch prettig als dat een beetje gestroomlijnd verloopt.Oh ja, die badkamer! Als ik niet werk dan ontbijt ik in pyjama, met mijn haar door de war! Als iedereen dan weg is, is de badkamer voor mij!
Alle reacties Link kopieren
quote:florita schreef op 22 mei 2015 @ 20:29:

Wij zijn allemaal uitslapers, twee kinderen van 1&4. De oudste gaat meestal wel zelf al maar beneden en vermaakt zich dan uitstekend totdat wij ook wakker zijn. Meestal rond half 9/9uur is de jongste wakker en staan we allemaal op. Ontbijten ongeveer half tien (in het weekend dan).Ik ben jaloers op je uitslaapkinderen!
Alle reacties Link kopieren
In mijn jeugd ( way back ) altijd samen aan de ontbijttafel. Heb ik zulke fijne herinneringen aan.

Pa en ma naar t werk, kinderen naar school. Maar elke dag samen. Pot thee, koffie , boterhammen. Lunch per persoon klaarmaken.



En op zondag uitslapen en ja weer samen lui ontbijten.



Ook het avondeten.....we wachtten op elkaar en zaten rustig een uur te tafelen en de dag door te nemen.

Those were the days



Ben nu al jaren alleen, maar nog altijd maak ik werk van een relaxed en heerlijk ontbijt..Of t nu om 07.00 is of 10.00



En dat geldt voor alle maaltijden.



Maar vruuger .....warm memories...
Come fly with me on a jetplane
Alle reacties Link kopieren
quote:vitamined schreef op 22 mei 2015 @ 21:03:

[...]





Ik ben jaloers op je uitslaapkinderen! Ja het is heel fijn. Aan de andere kant zijn ze wel regelmatig Savonds wakker (vooral de jongste), dan heeft ze dus veel energie.
Alle reacties Link kopieren
Wij ontbijten bijna nooit samen, enkel op vakantie.

Mis dit ook niet, ben niet zo een prater ' s morgens...

's Avonds eten we trouwens wel dagelijks samen
Heb je het over het ontbijt in het weekend TO? Dan lijkt een brunch tegen 10.00 me ook een prima plan. Of een lunch, want waarom zou je ontbijt per se samen moeten doen, als jullie 's ochtends allemaal liever op een andere manier/moment opstarten?



Wij ontbijten wel altijd samen doordeweeks, is routine geworden. Heel fijn, dan hoef je 's ochtends niet zo na te denken. In het weekend doen we trouwens maar wat: dan ontbijten we juist allemaal op verschillende momenten, wanneer we daar zin in hebben. Ik ben niet zo van de georganiseerde uitgebreide ontbijtjes, veel te veel gedoe zo vroeg. Goede lunches of diners met vrienden daarentegen :-)
Alle reacties Link kopieren
quote:florita schreef op 22 mei 2015 @ 21:29:

[...]



Ja het is heel fijn. Aan de andere kant zijn ze wel regelmatig Savonds wakker (vooral de jongste), dan heeft ze dus veel energie.



Hier ook wakkere kinderen 's avonds, maar toch slapen die gluiperds niet uit;)

Net mijn oudste op bed gelegd...



Hier nog jonkies, dus samen ontbijten kan. Maar ze vinden het ook leuk om samen aan hun Ikeakindertafeltje te zitten. Dan laat ik ze ook lekker.



Vroeger ontbeten wij (ik kan het me alleen nog herinneren vanaf puberleeftijd) niet samen. Eigenlijk bijna helemaal niet. Iedereen stond op eigen tijd op, boterham voor naar school smeren en hup, op de fiets.

Ik heb het ook echt niet gemist. Avondeten wel altijd samen.



Toen we nog alledrie op de basisschool zaten, geloof ik wel dat we 'een soort van' gezamenlijk startten. In ieder geval herinner ik me het kopje thee met melk nog. Maar het ging bij ons altijd rommelig, dus dat ging vast en zeker vaak anders.



Nu gaat het bij mij thuis ook rommelig. We doen gewoon wat uitkomt op dat moment. Ik vind dat zelf wel fijn.
Brunch tien uur, mmhhmmm idee trekt me niet zo. Het idee van gezamenlijk lunchen trekt me meer. Ook omdat de helft van het gezin gewoon pas trek krijgt bij de lunch. De enige die in de ochtend echt met smaak wat eet is jongste.
En door de week, man trekt om 7 uur de deur achter zich dicht, 1 dag in de week vertrek ik om half acht. 1 dag gaat jongste vroeg naar oma en opa. Die ochtenden eten we aan het buffet in de keuken tussen het boterhammen smeren door.
Mijn jongste kan ik om 11 uur 's avonds in bed leggen en dan is hij nog om 7 uur op.

Mijn oudste is een hele slechte slaper, is met regelmaat nog ver na middernacht wakker, kruipt ook vaker tussen ons in omdat ze dan beter slaapt. Haar laat ik indien mogelijk ook zolang mogelijk slapen.
Lunch vind ik ook veel leuker dan ontbijt: meer keuzemogelijkheden, meer tijd om voor te bereiden, en iedereen is tenminste in een goed humeur :-)



En bij de uitgebreide zondagslunches denk ik altijd terug aan die bij mijn (buitenlandse) oma vroeger: al die familie om de tafel, meerdere gangen met soms bizarre gerechten, eindeloos kletsen en koffie achteraf, waar ik een suikerklontje in mocht dopen.
Wij zijn solitaire ontbijters, zelfs op dagen dat we allemaal op dezelfde tijd de deur uit moeten. Oudste zit met koptelefoon en/of laptop en eet een broodje, jongste ontbijt voor de tv en ik zit aan tafel met de krant. Werkt het best voor ons als we elkaar 's morgens met rust laten.

Als ik doordeweeks bij mijn vriend ben gaat hij meestal om 7 uur de deur uit. Dat is het tijdstip dat mijn wekker voor het eerst gaat In het weekend heeft hij al ontbeten en 60 km gefietst als ik mijn bed uit kom (en dat is dan om 10 uur of zo, hij gaat gewoon belachelijk vroeg op voor een vrije dag).
Doordeweeks eet ik samen met de kinderen, ergens tussen 7.30 en 7.45. Wel met gedekte tafel enzo, maar getreuzel en gekeuvel is geen optie want het schema is tamelijk strak. Het is wel even samen zitten maar nooit langer dan een kwartier. Man is om 6 uur de deur al uit, dat is me echt te vroeg voor een gezamenlijk ontbijt.



In het weekend ontbijten we wel samen met elkaar maar meestal niet aan tafel. We beginnen vaak met koffie/warme melk, hangen wat rond op de bank en na verloop van tijd regelt man croissantjes/broodjes/crackers die we al bankhangend opeten. We zijn allemaal uiterlijk 8.00 uur beneden (helaas hebben wij geen uitslapers geproduceerd) en zijn dan een uur later meestal wel aan het eten. Ik vind het wel prima zo.



Met feestdagen en dergelijke eten we wel uitgebreid aan tafel. Degene met honger moet dan maar even tevreden zijn met een crackertje ofzoiets tot het feestontbijt aanvangt.
Wij ontbijten ook maar zelden samen. Jammer dan.



Wat jij kunt doen; Met je jongste samen rustig een klein ontbijtje nemen (jij koffie en een cracker, hij/zij een boterham). Dan wachten tot je man ook beneden is en dan gezamelijk eten, dus gewoon om tien uur. Hij neemt zijn koffie dan maar samen met zijn eten.

Mits je dat perse wilt hoor. Zoals je opmerkt; je bent echt niet de enige met verschillende ritmes in één gezin.
Alle reacties Link kopieren
quote:NYC schreef op 22 mei 2015 @ 20:51:

Twee keer ontbijten. (voor degene die het eerst opstaat althans)



Door de week staan we redelijk tegelijk op maar gaat alles redelijk vlug. Op de vrije dagen van mijn vrouw wil ze langer in bed blijven liggen en ontbijt ik samen met zoon. En om 10 uur schuif ik graag nog eens aan tafel voor een kopje koffie, smoske, beschuit of maak ik eieren klaar voor iedereen.



Je bent een Belgische!!!



Sorry, dit klinkt heel suf, maar bij de meeste mensen heb ik het vanwege woordgebruik en zinsconstructies vaak snel door. Maar ondanks dat ik jou graag en dus veel lees, is het de eerste keer dat ik bij jou een typisch Belgische term zie. Grappig.



(Sorry voor off-topic)
'Wie de werkelijkheid durft aan te kijken en het daarbij weet uit te houden, kan het overkomen dat er een andere kijk op de werkelijkheid komt.' Frans Vosman
Alle reacties Link kopieren
Nee Ceetie, de NL Limburgers hebben NYC geannexeerd .





OT: op werkdagen lukt samen ontbijten alleen op de dagen dat man thuis is. Andere dagen ontbijt ik alleen met zoon.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Door de week ontbijten man en zoon samen. Ik moet om 6 uur de deur uit dus ben dan al weg.



In het weekend ontbijt ik met zoon samen, wij zijn meestal vroeg op. Soms schuift man dan ook aan, soms slaapt hij uit en ontbijt later, waarbij zoon dan gewoon gezellig nóg een ontbijtje eet.



Lunchen doen we in het weekend wel altijd met zijn allen.



Ik vind het vooral belangrijk dat een van ons de tijd heeft/neemt om met zoon samen te ontbijten. Of we er dan allebei bij zijn vind ik minder van belang. Maar ik wil in ieder geval niet dat zoon in zijn eentje aan tafel zit te eten, dat vind ik geen fijn begin van de dag.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven