Wat eten jullie met kerst?

24-05-2015 14:27 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij eten konijn!



Tot zover mijn grapjes.



Het volgende is aan de hand. Bij het opschonen van een mestvaalt zijn er 3 jonge, wilde konijntjes overgebleven. Moeder en/of 2 broertjes of zusjes zijn in dit strijdgeweld helaas gesneuveld. 3 bleven er over. Het antwoord van de dierenambulance vond ik lastig: 'daar komen we niet voor, de natuur zijn gang laten gaan en niet te veel over nadenken.' Dat lukte niet, dus ik heb ook de konijnenopvang gebeld voor advies.



Die gaven een totaal tegenstrijdig advies. Opvoeden met de fles, maar je ook realiseren dat je daarmee een bepaalde verantwoordelijkheid op je neemt. Ze kunnen zich daarna waarschijnlijk niet meer zelfstandig redden in de natuur, maar ze blijven die vrijheidsdrang wel houden. Verder gaan ze ze zich na 3 maanden voortplanten, met 5 maanden ruzie maken enz. Dus rekening houden met gescheiden rennen, genoeg bewegingsruimte, maar ook met het sociale aspect wat konijnen nodig hebben (dus elkaar kunnen zien en contact hebben).



Wij hebben besloten om de konijntjes te 'redden'. Ik weet nog steeds niet of we hier goed aan gedaan hebben of niet, maar we hebben ze nou eenmaal. En we willen zo goed mogelijk voor ze zorgen.



Alle tips zijn welkom en er valt behoorlijk wat te organiseren qua bewegingsruimte.
You may say I'm a dreamer, but I'm not the only one.
Alle reacties Link kopieren
quote:zeeuwsmeisje1981 schreef op 24 mei 2015 @ 15:40:

[...]





Ajo, maak je niet zo druk. Vertrouw op je boerenverstand. Breng die beestjes gewoon groot en zie dan verder.

Ik had ze ook niet laten creperen hoor!Nee, dat vond ik zielig.
You may say I'm a dreamer, but I'm not the only one.
Alle reacties Link kopieren
Hoe grappig ook, ik zou de titel van dit topic laten aanpassen, zodat er meer serieuze reacties komen, en voordat het verplaatst wordt naar Eten.
quote:denachtzuster schreef op 24 mei 2015 @ 15:38:

[...]



Sorry! Te laat. Ik haal altijd het noorden en zuiden door de war.



Regel jij het verder even? De kosten voor de treinkaartjes maak ik wel naar je over.



Tsss, je leert het ook niet he?



Maar ik was er om 19 uur, maar niemand hoor! Dus denk dat ze bij BAM zijn.
Moeilijk. Je moet een nest bouwen met veel stro en er een warmtelamp (kuikenlamp) boven hangen het is 's nachts nog best fris. Hier een heel goed document: http://www.hetkonijn.nl/k ... ding_wildkonijn_hazen.pdf



Ik zou een opvang zoeken die de dieren wel op kan nemen, dit is haast niet te doen als je geen ervaring hebt
hebben ze de ogen al open?
Alle reacties Link kopieren
quote:sabbaticalmeds schreef op 24 mei 2015 @ 20:06:

hebben ze de ogen al open?Ja, en de oortjes gaan omhoog dus ik denk dat ze een week of twee oud zijn.
You may say I'm a dreamer, but I'm not the only one.
quote:denachtzuster schreef op 24 mei 2015 @ 20:22:

[...]



Ja, en de oortjes gaan omhoog dus ik denk dat ze een week of twee oud zijn.kon je dat document openen?
Alle reacties Link kopieren
Ze liggen nu in een hok onder de trap, met een hele berg hooi over zich heen.
You may say I'm a dreamer, but I'm not the only one.
quote:denachtzuster schreef op 24 mei 2015 @ 20:27:

Ze liggen nu in een hok onder de trap, met een hele berg hooi over zich heen.Binnen?
heb je ze al gewogen?
Alle reacties Link kopieren
quote:sabbaticalmeds schreef op 24 mei 2015 @ 20:25:

[...]



kon je dat document openen?Ja, dat dezelfde document had ik zelf ook al gegoogeld en de mensen van de konijnenopvang zeiden ongeveer hetzelfde, maar ik blijf onzeker of we hier goed aan gedaan hebben. Ze gaan overigens wel als een tierelier.
You may say I'm a dreamer, but I'm not the only one.
Alle reacties Link kopieren
Ja, we hebben ze binnen.
You may say I'm a dreamer, but I'm not the only one.
Alle reacties Link kopieren
Op advies van de konijnenopvang geven we ze geitenmelk (poeder van de dierenarts) trouwens. We hebben ze niet gewogen (wil er ook niet te spastisch mee doen), maar we zien wel dat ze gewoon goed aankomen.
You may say I'm a dreamer, but I'm not the only one.
Alle reacties Link kopieren
quote:friezinnetje2014 schreef op 24 mei 2015 @ 19:45:

[...]





Tsss, je leert het ook niet he?



Maar ik was er om 19 uur, maar niemand hoor! Dus denk dat ze bij BAM zijn.Ik hoor het wel als ze weer terecht zijn. Pfff.... Tegenwoordig kun je zelfs je kinderen niet meer met een gerust hart op de trein zetten!
You may say I'm a dreamer, but I'm not the only one.
quote:denachtzuster schreef op 24 mei 2015 @ 20:48:

Op advies van de konijnenopvang geven we ze geitenmelk (poeder van de dierenarts) trouwens. We hebben ze niet gewogen (wil er ook niet te spastisch mee doen), maar we zien wel dat ze gewoon goed aankomen.Hoe gaat het vandaag?
Alle reacties Link kopieren
quote:sabbaticalmeds schreef op 25 mei 2015 @ 11:23:

[...]



Hoe gaat het vandaag?Het gaat goed. We hebben een groot buitenhok te leen gekregen. Ze eten paardebloemen bladeren en hooi. Ze drinken ook zelfstandig. Ze willen heel graag uit het hok. Dat is dan weer wel zielig. Aanwezigheid van ons als mensen levert ze een hoop stress op.
You may say I'm a dreamer, but I'm not the only one.
quote:denachtzuster schreef op 27 mei 2015 @ 14:26:

[...]



Het gaat goed. We hebben een groot buitenhok te leen gekregen. Ze eten paardebloemen bladeren en hooi. Ze drinken ook zelfstandig. Ze willen heel graag uit het hok. Dat is dan weer wel zielig. Aanwezigheid van ons als mensen levert ze een hoop stress op.Fijn dat het goed gaat!!!
Alle reacties Link kopieren
quote:denachtzuster schreef op 24 mei 2015 @ 15:28:

Ihildehuit

Hee, ik weet opeens wie jij bent. Leuk!



Over die konijnen: wilde konijnen blijven wild heb ik wel eens begrepen. Die houd je dus niet zomaar in een hok. Ik zou ze nu laten aansterken tot ze groot genoeg zijn om zelf te overleven, en ze daarbij zo min mogelijk oppakken, zodat ze daarna weer de natuur in kunnen.
Alle reacties Link kopieren
Geen idee wie jij bent Prik, maar het is zeer zeker de bedoeling dat ze weer de natuur in gaan.
You may say I'm a dreamer, but I'm not the only one.
Alle reacties Link kopieren
Tot groot verdriet van de kinderen, maar op advies van de knijnenopvang gaan we de beestjes volgende week toch uitzetten. Ze worden stapelgek in gevangenschap.
You may say I'm a dreamer, but I'm not the only one.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven