Scheiding... Ervaringen delen A-Z

13-05-2015 22:38 81 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hai!

Ik ben Sylvia en al een aantal jaren actief en lezer op t Viva forum.

Niet eerder dan vandaag zou een topic als dit in me op zijn gekomen....

Na kletsen over gezondheid, zwanger zijn en moeder worden, sporten en werken aan een slanker lijf, is vandaag dan toch de dag dat ik zoek naar ervaringsdeskundigen en lotgenoten die te maken hebben met echtscheiding.



Na 13,5 jaar samen en volgende week onze 8ste trouwdag is de 'koek op'.

HIJ hakte een klein maandje geleden de knoop door en sinds afgelopen donderdag realiseer ook ik mij dat er geen weg terug is.



Vandaag bij een zogeheten scheidingsplanner geweest en ik trap dit topic af met een concrete vraag:

Wat kostte jouw scheiding???



Hoop dat we elkaar kunnen informeren, steunen en van praktische tips kunnen voorzien ❤️
quote:Katoo1974 schreef op 28 mei 2015 @ 17:14:





Een vraag aan jullie; hoe zijn jullie aan urgentie gekomen? Ws. blijft ex in het huis wonen (hypotheek en dik salaris) en ik naar een huurhuisje. Met mijn inschrijfduur kan ik onmogelijk aan een gewoon huurhuis komen. Kortom: hoe 'regelt' jullie mediator urgentie en hebben jullie die ook gekregen? Ik heb alleen een briefje, de woningcorporaties beslissen of je het al dat niet krijgt.Daar ben ik ook benieuw naar.
Alle reacties Link kopieren
Hier een scheidingsmakelaar gehad, hij regelde met de woningstichting huizen die heel erg duur waren of huis wat haast onbewoonbaar was. Heb geweigerd, woonde in koophuis, wilden/konden er geen van beiden blijven wonen, ex ging weg en ik had 2 jaar de tijd een passende woning te vinden. Kreeg na ruim 1 1/2 jaar een passend appartement met een cis indicatie. Huis heeft 4 jaar in totaal te koop gestaan.

Kosten scheidingsmakelaar 1500 euro ieder van ons, zat alles in. Niet naar de rechtbank geweest. Kinderen waren de deur al uit.
het is nooit te laat om te leven
Ook hier gescheiden. Toen we er allebei uit waren dat we gingen scheiden, ben ik me eerst gaan verdiepen wat er allemaal geregeld moest worden. Nu is het bij iedereen de situatie natuurlijk anders. Wij konden zonder ruzie de scheiding in gang zetten. Wat ik heb gedaan:

Naar juridisch loket gegaan om vragen te stellen. Welke advocaat, wat moet er op papier komen, verdeling huis en goederen, kosten enz enz. Nadat ik daar mijn informatie heb ingewonnen heb ik thuis alles op papier opgesteld. Dus (bij kinderen) ouderschaps

plan, verdeling van huis, goederen enz. Samen met ex doorgenomen, advocaat gebeld voor afspraak en papieren overhandigd. Dat gedeelte waren we het over eens! De advocaat heeft alimentatie en financiële gedeelde geregeld. Dit naar ons opgestuurd. Nagekeken en het was snel en goed geregeld. In totaal 2 keer bij advocaat gezeten en in 3 maand de scheiding officieel rond. Kosten: 113 euro p.p. Dit ivm minimum loon beide partijen. Kregen toevoeging. Had eerder contact met ander advocaat en daar zou het tegen de 2000 euro aanlopen. Dit eerst navragen bij juridisch loket of je er voor in aanmerking komt. Het scheelt enorm in de kosten. En je krijgt een lijst mee met de advocaten die het voor een mooie prijs regelen.
Alle reacties Link kopieren
quote:zeeuwsknoopje schreef op 26 mei 2015 @ 19:05:

Kinderen mogen niet op hun 12de zelf beslissen waar ze gaan wonen, hoor. Als je de scheiding niet kan regelen en bij de rechter terecht komt ivm omgangregeling dan wil de rechter van kinderen vanaf 12 jaar hun verhaal ook horen om mee te nemen in de uitspraak. Mensen denken altijd dat kinderen zelf mogen kiezen, maar het is natuurlijk belachelijk dat een kind van 12 zelf gaat bepalen waar hij/zij woont.

Het lijkt me voor de band van je kinderen onderling, hoe groot het leeftijdsverschil ook is niet echt bevordelijk. Zelf ben ik ook gescheiden dus weet hoe het gaat, maar ik zou nooit m'n kinderen ook uit elkaar halen.





Je hebt gelijk, ik was niet goed op de hoogte. Nu wel, dank je.

Vanwege het co-ouderschap is de oudste om en om 5 dagen bij mij en 5 dagen bij zijn vader. De bedoeling is dat de jongste op de woensdag na school ook naar papa gaat en dan blijft slapen en dan brengt hij ze donderdags naar school. Dus woensdagmiddag tot donderdagochtend zijn ze sowieso samen en dan het ene weekend bij mij en het andere weekend bij papa. Altijd samen in het weekend dus. Het is voor ons ook voor het eerst dat we hier mee te maken krijgen en we denken dat het goed gaat werken maar als dat niet zo is dan passen we de verdeling gewoon aan.
Alle reacties Link kopieren
Hey hai allemaal!

Er is gewoon n maand voorbij sinds de laatste post...

Hoe is het intussen met iedereen?

Hier is het convenant definitief. Gaat deze week naar de rechtbank.

Ik wil deze week mijn eigen bankrekening gaan openen en weer wat spullen (strijkijzer, koffiezetter, waterkoker) gaan aanschaffen...

De eerste meubels staan in de garage en ik heb urgentie verleend gekregen.

So far, so good?!



Onze kids zijn redelijk oké, al is mijn zoon wel onrustig en door zijn onzekerheden ook op school niet zo fijn handelbaar voor de juffen.

Daar gaan we nu hopelijk hulp bij vinden.



Sinds een week is papa van de kids weer thuis.

Een plekje elders is tot nu toe EN onhandig EN oncomfortabel EN duur...

Voorlopig is hij dus op zolder...



Hoe hangt jullie scheidingsvlag / nieuw-begin-vlag erbij?
Alle reacties Link kopieren
We zijn weer een aantal dagen verder... intussen lijkt een nieuwe plek voor mij steeds n beetje concreter te worden... Ben voor n droomhuisje nu nummer 1 van de 29... dus als er geen andere mensen met urgentie reageren, dan kan ik volgende week bezichtigen... wellicht zelfs al concrete plannen maken!

Duim maar ff met me mee...



Aanschaf van de spulletjes zoals ik eind juni aangaf is gelukt... Vandaag heeft papa van de kids gezorgd dat mijn 'nieuwe' bed in de grondverf staat.

Vind het bijzonder om te ervaren hoe we elkaar juist nu van dienst kunnen zijn. Dat had ik echt niet verwacht.



Allemaal een fijne zondagavond en goed begin van de nieuwe week!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven