Vriendin van broertje voelt zich buitengesloten

28-05-2015 17:43 106 berichten
Hallo allemaal,

Ik zit met een probleempje waar ik graag jullie visie op zou willen lezen.

Afgelopen pinksterweekend zijn ik en mijn vriend een weekend weg geweest met mijn broertje en zijn vriendin, mijn zusje met haar vriend en 2 vrienden van hem. In totaal met 8 personen dus.

Vriend, ik, broertje en zijn vriendin kenden de 2 vrienden van zwager niet of nauwelijks.

Broertje heeft sinds een paar maandjes een relatie met zijn vriendin dus zij kent ons ook niet heel goed.

(Zijn vriendin is Duits en ze spreekt met mijn broertje en ook met ons Engels.

We zijn een paar maanden geleden met broertje en zijn vriendin uit eten geweest wat erg gezellig was.)



Het weekend van 'ter ere van' de verjaardag van zusjes vriend.

Het weekend zat propvol gepland met allerlei leuke activiteiten die m'n zusje georganiseerd had.



Nu whatsapp ik een beetje met m'n broertje omdat ik zag dat zijn vriendin erg stilletjes was terwijl ik haar wel anders ken. Nu krijg ik te horen dat zij het allemaal niet zo leuk gevonden hebben.

Zijn vriendin voelde zich genegeerd.

Als ik het weekend na ga snap ik dat niet helemaal.

Zaterdag overdag hebben we heel veel activiteiten gedaan waarbij echt kletsen er niet in zat. Behalve 1 moment dat ik samen met haar even aan de kant heb gezeten en toen hebben we ook gezellig gekletst.

Zaterdagavond hebben we spelletjes gedaan.

Het was een spel met vragenstellen aan de andere groep. Zij zat bij mij in de groep en we hebben alle vragen vertaald, tenzij ze aangaf dat ze de vraag al begrepen had.

Ze deed ook gewoon mee.

Daarna hebben we een drankspel gedaan.

Ik vond er zelf niet zo heel veel aan maar deed wel gewoon leuk mee.

Ik hoorde achteraf dat m'n broertje de drankjes van zijn vriendin dronk. Dus ik denk dat zij er niet zo veel aan vond. Ze gingen vroeger naar bed dan de rest.

De dag erna hebben we nog een activiteit gedaan waarbij ik een paar keer met haar probeerde te communiceren over de activiteit maar dat liep een beetje stroef.

Zo goed is mijn Engels ook niet eigenlijk.



Ik vind dat als je met een wat grotere groep bent, je zelf verantwoordelijk bent voor 'je plekje'.

Als ik achteruit zou gaan zitten dan zouden mensen ook niet mij persoonlijk aanspreken om een kletspraatje, mede ook omdat het gewoon meer een groepsgesprek was, ik weet niet goed hoe ik dat moet uitleggen. Als iemand iets zei was dat dus gewoon voor iedereen bedoeld.

Soms werd er iets vertaald maar lang niet altijd. Ook omdat zij best al een hoop begrijpt in het Nederlands, maar dat heb ik misschien overschat.



Jeetje het is echt een heel verhaal geworden, maar ik hoop dat jullie de essentie ervan begrijpen.

Ik heb dus absoluut niet de intentie gehad om haar te negeren.



Maaaaaaar... We gaan volgend weekend met zn 6en naar een pretpark.

Broertje wil dat wij meer ons best doen en Engels gaan praten.

Ik vind het allemaal erg geforceerd zo.

Hoewel ik denk dat nu wel in een kleiner groepje zijn het allemaal wat makkelijker zal zijn, voelt het nu wel een beetje gemaakt zeg maar...



Wat vinden jullie?
Alle reacties Link kopieren
Het is vervelend als je een taal niet snapt, die iedereen om je heen spreekt.



Maar zolang ik merk dat mensen hun best doen om me er af en toe bij te betrekken, vind ik het helemaal niet zo erg. Dan drink ik nog een drankje en klets dan weer verder mee in het engels. Net als bij een groep waarvan ik de taal wel spreek, hoef ik ook niet zo nodig bij elke punt van conversatie betrokken te zijn.



Jij hebt haar er duidelijk bij geprobeerd te betrekken, maar de fraulein gaat nu steeds tegen jouw broer klagen. Ik vind dat zij zelf ook wat begrip op mag brengen voor jullie situatie en blij mag zijn met de goede intentie. Zij komt nu ietwat stokerig over (tussen jullie en je broertje).



Dit doet ze waarschijnlijk ook omdat ze totaal geen zin heeft in meteen nog weer een weekend 'verspillen', aan gezellig lopen doen met zijn familie. Zelfs zonder de taalbarriere lijkt me dat erg vermoeiend.



Het is dus uiteindelijk jouw broer, die beter alleen met jullie had kunnen afspreken of zijn eigen plannen met haar kunnen regelen.



Niet eerlijk van hem dat hij jou hier nu mee opzadelt, vooral omdat het ook nog eens om je verjaardag gaat.
Alle reacties Link kopieren
quote:hgjb266 schreef op 28 mei 2015 @ 20:45:

[...]





Sorry maar dit is echt de omgekeerde wereld, in hoeveel landen komen Nederlanders en daar spreken ze ook een andere taal en gaan ze ook niet ineens allemaal Nederlands praten omdat er 1 Nederlander bij is. Ik vind dat vriendin zich aan moet passen.Ze passen zich niet aan een wildvreemde aan, maar aan de vriendin van hun broer waar ze er bewust voor kiezen dat ze gaan chillen/rondhangen/socializen met een buitenlander.

En we hebben het hier over engels, de internationale taal, waarvan je toch mag verwachten dat iedereen er wel een woordje van spreekt. Het hóéft niet perfect, Engels is óók niet háár moedertaal. Maar wees fatsoenlijk genoeg om iedereen van het gezelschap een eerlijke kans te geven om zich bij de groep aan te kunnen sluiten.
Ik kan me goed voorstellen dat zij zich buitengesloten voelt maar ook dat jij je gepikeerd bent omdat je daar mede verantwoordelijk voor wordt gehouden terwijl je het gevoel hebt dat je je best hebt gedaan.



Waarschijnlijk had ze zich ook wel als Nederlands sprekende soms buitengesloten gevoeld in een groep waar sommigen samen een lang verleden hebben, er worden grappen gemaakt die je nog niet snapt, er worden anekdotes verteld, etc. Dat wordt natuurlijk vele malen erger als er ook nog een taalbarriere is. Al spreken jullie perfect Engels. Alleen al omdat het bij de anderen raar voelt om in een andere taal dan normaal te communiceren.



Bovendien zijn drinkspelletjes sowieso niet leuk als je niet meedrinkt.



Misschien waren haar verwachtingen gewoon te hoog.



Je zou haar tegemoet kunnen komen door haar te vertellen dat je begrijpt hoe ze zich voelt (als je dat doet) en dat jij echt je best doet. Misschien is het handig om een (subtiel) teken ofzo af te spreken als ze niet mee kan komen in het gesprek.



Bedenk ook dat Duitsers (Belgen, Fransen, wie niet eigenlijk) niet gewend zijn om zo assertief (in hun ogen vaak agressief) te zijn als veel Nederlanders.



En sommigen zullen zich altijd buitengesloten voelen, sommigen worden dat ook, omdat ze gewoon niet in de groep passen. Kan ook.



Ik vind het nogal wat om te verwachten dat anderen zich compleet voegen naar jouw wensen en dus ook één op één gesprekken als zij in de buurt is in een vreemde taal gaan voeren. Ik zou daar niet aan mee doen. Heb ik ook niet gedaan toen ik een Amerikaanse vriend had en een Deense huisgenoot. Vonden zij ook helemaal niet nodig.



Ik denk dat de reacties heel anders waren geweest als de vriendin van je broer Marokkaans of Turks was.
Alle reacties Link kopieren
SaveTheDay schreef op 28 mei 2015 @ 19:26
Alle reacties Link kopieren
quote:SaveTheDay schreef op 28 mei 2015 @ 19:26:

Hoe kan iemand van deze generatie geen of slecht Engels spreken?



Om voor mijzelf te spreken:



- niet serieverslaafd zijn

- niet gameverslaafd zijn

- niet in een internationaal bedrijf werken

- in mijn hbo opleiding weinig nodig gehad (wel artikels lezen volgens mij maar geen engelse presentaties)

- niet de behoefte om de hele wereld rond te reizen



Vanaf de middelbare school geen tot weinig engels meer nodig gehad, en dus ver weg gezakt aangezien dat al niet mijn beste vak was.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ricubaru schreef op 28 mei 2015 @ 20:55:

[...]





Ze passen zich niet aan een wildvreemde aan, maar aan de vriendin van hun broer waar ze er bewust voor kiezen dat ze gaan chillen/rondhangen/socializen met een buitenlander.

En we hebben het hier over engels, de internationale taal, waarvan je toch mag verwachten dat iedereen er wel een woordje van spreekt. Het hóéft niet perfect, Engels is óók niet háár moedertaal. Maar wees fatsoenlijk genoeg om iedereen van het gezelschap een eerlijke kans te geven om zich bij de groep aan te kunnen sluiten.

Aanhang neem je er uit verplichting bij, ze hebben die meid niet zelf als vriendin gekozen. Als het niet klikt met aanhang van 'n sibling vind ik dat je dat gewoon moet kunnen zeggen en broer de keus moet geven of alleen te komen of weg te blijven.



Vind ook dat Nederlanders altijd geacht worden zich aan te passen. En dat is prima in situaties waar je er zelf voor kiest. Maar als je met 'n gezelschap uit bent en je moet elke grap ook nog 'ns in het Engels uitleggen, dan gaat de lol er gewoon snel af. Jammer dan dat die meid zich niet thuis voelt, ze hoeft zich ook niet thuis te gaan voelen. Ze moet gewoon lekker met broertje vrijen tot ze op elkaar zijn uitgekeken, of als het serieus is, tot ze Nederlands geleerd heeft. In zo'n vroeg stadium je scharrel al meeslepen op allerlei familieverplichtingen vind ik sowieso onnodig.
Shoot first, ask questions later!
Alle reacties Link kopieren
Spreekt het Duitse meisje wel goed Engels trouwens? Mij valt het vaak op dat Duitsers (of mensen uit Duitstalige landen) vaak beroerd Engels spreken. Al hebben ze 'n redelijke studie gedaan en kom je ze tegen op reis door Australie.
Shoot first, ask questions later!
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend woont in Nederland, zijn familie ook, maar hij en zijn familie hebben een andere cultuur dan ik. Pas op een familiefeest was de voertaal de taal van het land van oorsprong en ik was de enige die die taal niet begreep. Iedereen daar kon in principe goed Nederlands spreken maar men sprak hoofdzakelijk die andere taal. Ik kan zeggen, het voelt niet fijn. Ik probeerde gesprekjes aan te knopen maar die bloedden al snel dood. Ik snap het wel dat men heel graag bij zo'n gelegenheid de oude moedertaal oppakt, dat het een gewoonte is. De aanwezigen waren niet gewend dat er een van oorsprong Nederlandse aanwezig was. Maar ik voelde me behoorlijk eenzaam en buitengesloten. Terwijl ik wel gewoon lid van de familie was. Ik was alleen ineens toch een vreemde. Ik kan me dus goed voorstellen hoe de vriendin van jouw broer zich voelde. Ik deed echt mijn best maar werd er toch erg verdrietig van.

Mijn oplossing is om nu heel hard mijn best te doen om de familietaal te leren. Het zal een hele klus worden maar ik ga er alles aan doen om me niet meer zo buitengesloten te voelen.
“Als ondertussen de geest die liefde is ons allen maar leidt en beschermt. Dat is zo belangrijk.” Jeroen van Merwijk
Alle reacties Link kopieren
quote:Zorroo schreef op 28 mei 2015 @ 21:24:

Mijn vriend woont in Nederland, zijn familie ook, maar hij en zijn familie hebben een andere cultuur dan ik. Pas op een familiefeest was de voertaal de taal van het land van oorsprong en ik was de enige die die taal niet begreep. Iedereen daar kon in principe goed Nederlands spreken maar men sprak hoofdzakelijk die andere taal. Ik kan zeggen, het voelt niet fijn. Ik probeerde gesprekjes aan te knopen maar die bloedden al snel dood. Ik snap het wel dat men heel graag bij zo'n gelegenheid de oude moedertaal oppakt, dat het een gewoonte is. De aanwezigen waren niet gewend dat er een van oorsprong Nederlandse aanwezig was. Maar ik voelde me behoorlijk eenzaam en buitengesloten. Terwijl ik wel gewoon lid van de familie was. Ik was alleen ineens toch een vreemde. Ik kan me dus goed voorstellen hoe de vriendin van jouw broer zich voelde. Ik deed echt mijn best maar werd er toch erg verdrietig van.

Mijn oplossing is om nu heel hard mijn best te doen om de familietaal te leren. Het zal een hele klus worden maar ik ga er alles aan doen om me niet meer zo buitengesloten te voelen.Dat vind ik echt omgekeerde wereld. Zou daar geen deel van willen uitmaken, laat staan hun taal leren.
Shoot first, ask questions later!
Alle reacties Link kopieren
quote:SaveTheDay schreef op 28 mei 2015 @ 19:26:

Hoe kan iemand van deze generatie geen of slecht Engels spreken?



Het is maar hoe je 'Engels spreken' definieert, maar het feit dat veel Nederlanders zich uitstekend kunnen redden op vakantie met Engels of dat ze uitstekend series kunnen volgen of Harry Potter kunnen lezen in het Engels betekent nog niet dat de taal ook goed wordt gesproken.

Ik vind het bijvoorbeeld juist lastig om sociale gesprekken te voeren. Om anekdotes uit de losse pols te vertellen. Anekdotes die gaan over een specifieke grappige situatie, in een andere tijd dan het heden met een bepaalde humor erbij.

Om me heen merk ik dat het precies dat is waar mensen moeite mee hebben.

Dat je een paar akkoorden op de gitaar kan spelen maakt je nog niet een gitaarvirtuoos, die door tientallen jaren oefenen kan improviseren, ook samen met anderen (dat zijn die anekdotes denk ik).



Nederlanders overschatten hun eigen Engels (of onderschatten de Engelse taal) denk ik in veel gevallen.
Alle reacties Link kopieren
quote:redbuIIetje schreef op 28 mei 2015 @ 21:28:

[...] Dat vind ik echt omgekeerde wereld. Zou daar geen deel van willen uitmaken, laat staan hun taal leren.Ja, mee eens, dat is het ook in feite. Maar toch zal ik als ik het anders wil, zelf wat moeten ondernemen.
“Als ondertussen de geest die liefde is ons allen maar leidt en beschermt. Dat is zo belangrijk.” Jeroen van Merwijk
Alle reacties Link kopieren
Ten eerste: Het is voor een Duitse(r) die studeert echt niet moeilijk om nederlands te leren, zeker niet om het te verstaan.

Ik had dit weekend 2 Oostenrijkers mee op scouting de kamp, de ene kon helemaal geen nederlands, nou na 4 dagen begreep hij bijna alles als de context duidelijk was.

Ten tweede: het is voor Nederlanders ook neit moeilijk om Duits te verstaan. Als jullie in het nederlands praten en zij in het Duits terugpraat kom je al een heel eind.

Ten derde: het is ook niet onmogelijk om met je familie een andere taal te spreken dan je moedertaal.

Ik heb eht geluk dat ik mijn met schoonfamilie 2 gemeenschappelijke talen heb en mijn vriend 3 gemeenschappelijke talen etm mijn familie heeft. Maar toen mijn vriend nog geen nederlands kon praatten we net zo makkelijk duits of engels met elkaar. Perfect? nee natuurlijk niet, maar wat maakt dat nou uit.

Ten vierde: Dit gaat om zo ongeveer het kleinst mogelijke taal en cultuurverschil, wees blij dat ze geen andere taalachtergrond heeft, want dan zou eht veel en veel moeilijker zijn.



Jullie moeten dus allemaal niet zo moeilijk doen, maar vooral je vroertje en zijn vriendin niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:strike schreef op 28 mei 2015 @ 21:41:

[...]





Het is maar hoe je 'Engels spreken' definieert, maar het feit dat veel Nederlanders zich uitstekend kunnen redden op vakantie met Engels of dat ze uitstekend series kunnen volgen of Harry Potter kunnen lezen in het Engels betekent nog niet dat de taal ook goed wordt gesproken.

Ik vind het bijvoorbeeld juist lastig om sociale gesprekken te voeren. Om anekdotes uit de losse pols te vertellen. Anekdotes die gaan over een specifieke grappige situatie, in een andere tijd dan het heden met een bepaalde humor erbij.

Om me heen merk ik dat het precies dat is waar mensen moeite mee hebben.

Dat je een paar akkoorden op de gitaar kan spelen maakt je nog niet een gitaarvirtuoos, die door tientallen jaren oefenen kan improviseren, ook samen met anderen (dat zijn die anekdotes denk ik).



Nederlanders overschatten hun eigen Engels (of onderschatten de Engelse taal) denk ik in veel gevallen.Klopt. Ik baal er ook van dat ik daar niet los op ben. Ik schrijf ook beter Engels dan dat ik 't spreek. Lijkt me echt gaaf als je het kunt spreken als 'n native.
Shoot first, ask questions later!
Alle reacties Link kopieren
quote:silviaapje schreef op 28 mei 2015 @ 17:59:

Bedankt voor alle reacties.

Mijn Engels is niet echt goed, maar dat is natuurlijk geen reden om het niet te proberen.

Denk dat ik me zelf gewoon heel erg ongemakkelijk voel als ik Engels probeer te praten en het lukt niet zo goed. Ik schaam me dan nogal



Lees het boekje, I always get my sin.. ;) Je bent echt niet de enige. ;)

Ik zou voorstellen om even met je schoonzus te praten (met je broer er bij) voorafgaande aan het weekend.

En dan desnoods even met de hele groep voordat het uitje begint.. Ff allemaal luisteren !! Desnoods betrek je het op jezelf.. Ik vind het niet zo prettig als iedereen nederlands praat terwijl zijn dat (nog) niet kan
Idd waarom praat zij niet gewoon Duits en jullie Nederlands. Hoef je alleen de snelheid aan te passen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Angelaatje1970 schreef op 29 mei 2015 @ 05:51:

[...]





Lees het boekje, I always get my sin.. ;) Je bent echt niet de enige. ;)

Ik zou voorstellen om even met je schoonzus te praten (met je broer er bij) voorafgaande aan het weekend.

En dan desnoods even met de hele groep voordat het uitje begint.. Ff allemaal luisteren !! Desnoods betrek je het op jezelf.. Ik vind het niet zo prettig als iedereen nederlands praat terwijl zijn dat (nog) niet kanDan creeer je een situatie waarbij de anderen geen zin meer hebben af te spreken wanneer broer die meid mee neemt.
Shoot first, ask questions later!
quote:Angelaatje1970 schreef op 29 mei 2015 @ 05:51:

[...]





Lees het boekje, I always get my sin.. ;) Je bent echt niet de enige. ;)

Ik zou voorstellen om even met je schoonzus te praten (met je broer er bij) voorafgaande aan het weekend.

En dan desnoods even met de hele groep voordat het uitje begint.. Ff allemaal luisteren !! Desnoods betrek je het op jezelf.. Ik vind het niet zo prettig als iedereen nederlands praat terwijl zijn dat (nog) niet kanLees dit echt met verbazing, nou wat Redbulletje zegt, ik zou afhaken als ik de hele dag alleen engels mag spreken. Echt overdreven, vriendin overdrijft en doet zielig.
Beetje aanpassen en vriendin betrekken, ja tuurlijk, maar "ik vind het niet prettig als iedereen Nederlands spreekt"....kom op zeg,
Als ik tussen een groep friezen of limburgers zit die dialect praten, voel ik me ook opgelaten, want ik versta er geen biet van. Als iedereen zich een beetje aan elkaar zou aanpassen, kom je een heel eind.
Alle reacties Link kopieren
Ik vond het bij ex juist heel relaxt dat ik niet met zijn familie kon praten, zij spraken geen van allen Engels en ik vrijwel geen Italiaans. Hoefde ik alleen maar de hele dag lief te glimlachen en iedereen was gelukkig.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt je verheven voelen.....maar literatuur in een andere taal lezen doe je blijkbaar ook niet.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
quote:mary57 schreef op 29 mei 2015 @ 09:51:

Als ik tussen een groep friezen of limburgers zit die dialect praten, voel ik me ook opgelaten, want ik versta er geen biet van. Als iedereen zich een beetje aan elkaar zou aanpassen, kom je een heel eind.Degene die jouw gezelschap verkiest inderdaad, maar in groepen zal niet iedereen op jou aanwezigheid zitten te wachten, dus kun je ook geen algehele aanpassing verwachten.
Shoot first, ask questions later!
quote:redbuIIetje schreef op 29 mei 2015 @ 10:05:

[...]



Degene die jouw gezelschap verkiest inderdaad, maar in groepen zal niet iedereen op jou aanwezigheid zitten te wachten, dus kun je ook geen algehele aanpassing verwachten.Nee, dat snap ik, sommige mensen zijn meer met zichzelf bezig, dan ff rekening te houden met een ander. Dat zegt dan meer over die personen dan over mij.
Alle reacties Link kopieren
Klinkt wel alsof de vriendin zich waarschijnlijk ook buitengesloten zou voelen als iedereen wel haar taal sprak, ze voelt zich gewoon een buitenbeentje dat te weinig aandacht krijgt. Helemaal omdat 'de groep' haar buiten zou sluiten, terwijl het helemaal geen echte groep was, vier van de mensen kenden elkaar amper. Ze is mogelijk gewoon niet zo sociaal en probeert op deze wijze haar vriendje te manipuleren voor aandacht.
Alle reacties Link kopieren
quote:redbuIIetje schreef op 29 mei 2015 @ 08:47:

[...]



Dan creeer je een situatie waarbij de anderen geen zin meer hebben af te spreken wanneer broer die meid mee neemt.



Dat maak je er nu zelf van. Ik zeg ook niet dat er alleen maar engels gesproken zou moeten worden. maar als je besluit om met zijn allen wat gezelligs te gaan doen, je ook weet dat ze geen nederlands spreekt, dan lijkt het me ook wel een beetje logisch dat daar rekening mee gehouden wordt. Net zoals zij moet begrijpen dat er ook wel nederlands gesproken zal worden. (maar goed, ik was er niet bij, zoals de meesten hier om te weten of de een of de ander overdrijft)



Maar als je het even bespreekbaar maakt kom je volgens mij eerder ergens, dan als iedereen maar alles gaat aannemen en veronderstellen.

Dan kan het nog steeds uitlopen op een situatie dat ze niet meer willen afspreken als de broer en zij erbij zijn, maar misschien ook niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven