Werk & Studie alle pijlers

ervaringen werkprocessen meenemen

29-05-2015 20:36 11 berichten
Ik werk momenteel bij een bedrijf in de gezondheidszorg. Continu zijn wij bezig met onze processen te verbeteren en optimaliseren.



Ik zou graag mijn eerdere werkervaring in soortgelijke bedrijven willen toepassen om onze processen te verbeteren.

Er is 1 bedrijf waar ik echt een goede ervaring heb opgedaan waarvan ik vond dat een bepaald proces bij dat bedrijf fantastisch werkte. Deze kennis en ervaring zou ik graag mee willen nemen in dit bedrijf om onze processen te verbeteren. Alleen vraag ik me af, tot hoever mag je hierin gaan?

Natuurlijk gebruiken wij onze eigen producten en ontwikkelen we onze eigen documenten, maar ik zou graag een gedeelte van de werkwijze van dat bedrijf willen meenemen.



Mag dit zomaar?
wat denk je dat er niet zou mogen? Zoals je het omschrijft lijkt het mij geen probleem.
Nee, je kan niet zomaar gegevens van een concurrent bedrijf meenemen in een ander bedrijf om 1 pp 1 te implementeren in hun bedrijf. Dat is bedrijfsinformatie en we wachten even op Nummerzoveel wat zij ervan vind



maar ik zou graag een gedeelte van de werkwijze van dat bedrijf willen meenemen.

Hoe wil je dit meenemen? In je hoofd door je ervaring? Of fysiek op papier, printen van het proces en in je aktentas mee naar buiten nemen en op het bureau van het andere bedrijf leggen?
Alle reacties Link kopieren
En het gaat puur om het proces? Of hoort daar een naam van een instituut bij?
'kennis en ervaring' lijkt mij iets anders dan 'gegevens van een concurrerend bedrijf'. Maar ik blijf meelezen, ben benieuwd. TO, kun je wat specifieker zijn? Gaat het om een unieke productiemethode of om een handige werkvolgorde?
Alleen een jurist, die alle details van deze situatie kan vragen, kan jou hier een goed antwoord op geven. Met de info die je hier geeft valt dat bij lange na niet te beoordelen.



De hamvraag is waar het precies om gaat. Wat deed de oude werkgever anders dan anderen? Hoe is dat proces ontwikkeld? Wat zijn voor de oude werkgever de gevolgen als de nieuwe werkgever het ook zo zou doen? Kortom, een hoop vragen ipv antwoorden.



Maar ik vermoed dat jij over de schreef gaat als je deze info deelt, omdat jij hier anders de vraag vast niet zou stellen
quote:Doreia schreef op 29 mei 2015 @ 20:45:

Dat is bedrijfsinformatie en we wachten even op Nummerzoveel wat zij ervan vind

Nou, niet zoveel nog dus enzo
Alle reacties Link kopieren
Als het gaat om protocollen met instructies denk ik dat je dat makkelijk kan ' meenemen'. Een beetje Google - wonder heeft zo wat protocollen gevonden op internet. Bovendien ook nog eens beschikbaar via Vilans. Werkprocessen zijn in de zorg nou niet echt uniek te noemen. Ze moeten voldoen aan zoveel kwaliteitsnormen, dat een unieke manier van werken nauwelijks te vinden is. Dus ik ben erg benieuwd naar welk werkproces jij bedoeld....
leef, geniet en eet!
Dankjewel voor het meedenken tot zover.



Ik heb niets op papier. De werkwijze zit in mijn hoofd.

Bedrijf vanwaar ik de werkwijze (deels) mee wil nemen ( vanaf nu bedrijf X) zit elders in het land, wat dat betreft zullen we niet direct concurreren. Echter is bedrijf X wel echt groot in ons vak en daardoor wordt dit bedrijf op sommige vlakken voor ons als voorbeeld gezien.



Het zit eigenlijk zo.. Ons bedrijf en bedrijf X werken beide met hetzelfde informatieprogramma op de computer voor het verwerken van onze diensten.

Wij doen dit op dit moment op een bepaalde manier en dat is een hele logische en vanzelfsprekende manier zoals eigenlijk elk bedrijf dat met dit systeem werkt ook werkt.

Maar bedrijf X werkt op een hele andere manier met dit systeem om hetzelfde resultaat te krijgen. Op deze manier werken met dit systeem is best uniek maar vooral ook in eerste instantie niet logisch. Maar ik denk dat als wij op deze manier ook gaan werken, dat wij dan veel beter aan onze kwaliteitsnormen kunnen voldoen.

Omdat dit in eerste instantie niet de meest logische manier van met dit systeem om te gaan is zal ik zeker een draagvlak moeten creëeren. Door erbij te vermelden dat bedrijf X ook op deze manier te werk gaat verwacht ik dat het draagvlak groter wordt en dus meer haalbaar.



Verder zou ik soms een aantal handvatten uit hun werkwijze buiten het computerprogramma om willen gebruiken. Dit allemaal om de kwaliteit omhoog te krijgen en beter kunnen garanderen dat wij aan de regels die ons zijn opgelegd voldoen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie het probleem niet. Zolang er verloop is bij bedrijven van mensen die uit andere organisaties worden zowel de goede als slechte ideeen gedeelt. Je neemt altijd kennis mee en het lijkt me stug dat je alles kunt scharen onder eigendom of bedrijfsgeheim.
Alle reacties Link kopieren
Als jullie dat programma al gebruiken en het slechts een andere manier is van werken ermee, is het enige probleem dus om jouw huidige bedrijf zover te krijgen dat zij hun werkwijze veranderen. Een manier van werken kan niet geclaimd worden door bedrijf X. Dat is werkervaring die jij hebt opgedaan en dat mag meegenomen worden naar een andere werkgever. Ik neem aan dat op een manier van rapportage geen eigendomsrechten zitten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven