Lijf & Lijn alle pijlers

Afvallen rond je 50 ste

26-05-2015 12:20 55 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn hele leven ben ik slank geweest en daar heb ik altijd wel enige moeite voor gedaan.

Ik ben niet het type die alles kan eten en toch slank is.

Nu ben ik de laatste weken weer bezig om er 5 kilo af te krijgen en ik merk dat het me totaal niet lukt.

Ik heb een tijdje mijn voeding bijgehouden en zat steeds tussen e 1200 en 1500 calorieën per dag, .maar het resultaat is nul

Sterker nog ik ben ook nog een kilo aangekomen. En daar baal ik natuurlijk erg van.

Ik sport er ook nog eens bij. Hardlopen.

Wat ik mijzelf wel altijd toe sta is een glaasje wijn. Dan zorg ik wel dat ik onder de 1500 calorieën blijf.

Je hoort altijd wel dat het moeilijker gaat rond je 50 ste. maar ik wil toch echt dat zwembandje weer kwijt voor de zomer,

Wie heeft hier ook ervaring mee.En wie heeft er tips.

Ik ben opzoek naar een gezond en goed vol t houden dieet.
Don't worry be happy
Kent/heeft iemand het boek "menopauze" van Sonja Kimpen? Ik merk dat ik langzamerhand "issues" krijg met mijn hormonen. Vorig jaar ben ik 10 kg afgevallen door goede en gezondere keuzes te maken. Dat ging dan ook heel langzaam.

Helaas heb ik de afgelopen twee maanden nogal last gehad van (stress?) hormonen en ben twee kilo aangekomen. (Terwijl ik dit jaar juist van plan was om nog vijf kilo af te vallen )

In ieder geval ben ik wel benieuwd naar dat boek, maar wil 'm alleen kopen als het echt zinvol is.
Alle reacties Link kopieren
Wou knap 10 kilo afvallen.Wat heb je toen voor dieet gevolgd?

Ik ken het boek niet. Is het informatie over de memo pauze of is het een dieetboek voor in de memo pauze
Don't worry be happy
Ik heb het eerste halfjaar bij weight watchers het propoints programma gedaan, en daarna via fatsecret colorieeën geteld. Inmiddels begin ik duidelijk al last te krijgen van veranderende hormonen, dus ik ben eigenlijk op zoek naar tips om daarmee om te gaan en tegelijkertijd nog wat af te vallen.

Sonja Kimpen is eigenlijk de Belgische Sonja Bakker. (Maar dan anders :-))
Alle reacties Link kopieren
oke . Ik ben er ook wel benieuwd naar. Ik heb nu een aantal weken calorieën geteld via een app op mijn mobile.

Heb me er steeds redelijk goed aan gehouden, maar ben zelfs gegroeid.....

Sinds ik niet meer ongesteld wordt (al bijna een jaar) komen de kilo,s er zomaar aan....

Ik was nu aan het twijfelen of ik nog een Sonja bakker ga volgen of dokter Frank.

Maar dit is dus ook een optie. Ik zal ook een gaan kijken naar dat boek.

Me erbij neer leggen en mijn groeiende lijf accepteren wil ik niet.

Voor de overige klachten ben ik bij een overgangs consulete geweest.

Daar heb ik allerlei pillen van gekregen die me wel door heel veel gedoe heen hebben geholpen.
Don't worry be happy
Alle reacties Link kopieren
Knap hoor 10 kilo afvallen voor een veertigplusser!



alcohol maakt dat je stofwisseling tijdelijk nog langzamer gaat en dat wil je niet natuurlijk.

Wijn schrappen dus zou ik zeggen



Ik eet trouwens al maanden minder dan 1500 kcal maar val ook geen gram af.

Zit in de pre-overgang (44 jaar)

Gebruik wel braaf natuurlijk progesteron en natuurlijk oestrogeen, maar synthestische/kunstmatige hormonen zijn veel sterker
Eerlijk gezegd heb ik in die periode ook chroomtabletten ingenomen. Dat helpt om je suikerspiegel stabiel te houden, en daardoor heb je minder zin in zoetigheid. (Mijn kwaal.)

Vanaf vandaag wil ik weer proberen om op die manier weer wat af te vallen. Vorig naar lukte het me om met tussen de 1300 en 1600 kcal per week ongeveer een halve kilo af te vallen. (Met uitzonderingen ivm feestjes oid.)
Alle reacties Link kopieren
Tussen de 1200 e 1500 en elke dag een glas wijn.

Dat betekent dat je feitelijk 1100-1400 aan calorieën over hebt om 'goede dingen' mee te doen.

Bij calorieën tellen is het niet alleen zaak om onder je max te blijven maar om ze in te vullen met goed eten. Je moet jezelf vóeden met die 1500 kcal.

Dat doe je nu denk ik niet.

Waarschijnlijk moet je toch ook je eetgewoontes aanpassen naar een gezond voedingspatroon.

Dus gewoontes veranderen.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht
Alle reacties Link kopieren
quote:theamuts schreef op 30 mei 2015 @ 12:24:

Vorig naar lukte het me om met tussen de 1300 en 1600 kcal per week ongeveer een halve kilo af te vallen. (Met uitzonderingen ivm feestjes oid.)

Een komma in je zin zal een wereld van verschil maken.

Anders had ik eigenlijk wel meer dan een halve kilo verwacht.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht
Alle reacties Link kopieren
Hoi Miedo,

Ja alcohol laten staan dat ga ik nu ook maar echt doen.

Ik wist niet dat daar je stofwisseling van vertraagt.

Je slikt natuurlijk oestrogeen? Ik dacht dat dat niet kon. Want toen ik hoorde dat al die ellende wordt veroorzaakt door de afname van oestrogenen zei ik: Doe mij dan maar een potje oestrogenen. Maar dat scheen dan weer niet te kunnen.



Ik heb nu ook teunisbloemolie gekocht. Zou ook helpen bij het afvallen . Tot nu ( na 1,5 week) toe geen resultaat.



Ook een goede tip Theemuts Chroom tabletten.
Don't worry be happy
quote:Kurritsj schreef op 30 mei 2015 @ 12:33:

[...]



Een komma in je zin zal een wereld van verschil maken.

Anders had ik eigenlijk wel meer dan een halve kilo verwacht.



Oeps! Hierbij een aanpasing:

"Vorig naar lukte het me om met tussen de 1300 en 1600 kcal per dag ongeveer een halve kilo af te vallen per week."
Voor mij was het vooral de keuze of ik zin had in iets kleins met veel calorieën of iets groots met weinig calorieën. En dat werkte toen heel goed. Waar het bij mij misgaat is als ik in een onrustige periode zit, meestal qua werk. Dan ga ik weer rücksichslos zitten schransen en heb ik het na die tijd pas door.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook rond de 50 en ik heb ook een klein gewichtsprobleem. Tot voort niet maar ik heb onlangs een zwaar hartinfarct gehad. Daardoor kan ik niet sporten, wel veel lopen om weer conditie op te bouwen, niet fietsen en niet werken. Dus alle beweging die ik had kan ik voorlopig niet doen met als gevolg dat er zo 1a2 kilo bij is gekomen die ik niet weg krijg. Uiteraard let ik op mijn voeding en vochtinname; natriumarm en vochtbeperkend is mijn verteld dus dat doe ik. Vervelend maar ik ga er toch vanuit dat het straks weer weg is als ik weer alles kan.
Alle reacties Link kopieren
@ kurrits Je hebt helemaal gelijk wat betreft dat glas wijn.

Voor de rest eet ik wel heel gezond.

Ik Vind het alleen vaak echt een cadeautje om tijdens het eten koken een glaasje wijn te drinken.

In sommige wijnen zit maar 60 tot 80 calorieën dus opzich niet echt veel.

Maar als het de stofwisseling vertraagd is het weer een ander verhaal.

Dan kan ik het beter laten.
Don't worry be happy
Als je voor dat wijntje wat anders laat staan kom je ook keurig aan je het maximaal aantal calorieën voor die dag.

Ik vind dat je 1. geen honger moet lijden, en 2. ook af en toe wat ECHT lekkers moet kunnen nemen. Alleen dan kun je het volhouden.
Alle reacties Link kopieren
@ Theemuts oh bah ja vervelend stress werkt vaak op de eetlust. dan troost je je met iets lekkers.

Ik had gister avond ook zo,n snoep bui en heb van alles naar binnen gewerkt waar ik nu toch echt veel spijt van heb.

Dus nu is het klaar. Maar als je je al een tijdje keurig aan alles houdt en er gaat niks af is dat ook zo deprimerend.



@Isabelle 49 wat naar een hart operatie. Dat is wel andere koek. Logisch natuurlijk als je minder beweegt je wel wat aan komt.

Balen is dat het er nu zo moeilijk af gaat. Maar 1 a 2 kilo is nog wel te doen toch?
Don't worry be happy
Alle reacties Link kopieren
@ theemuts Ja zo dacht ik ook over dat wijntje.

Zat keurig binnen de calorieën. maar na een maand nog niks af gevallen....

Dus ik zal het toch anders moeten aanpakken.
Don't worry be happy
quote:jojojanneke schreef op 30 mei 2015 @ 13:01:

@ theemuts Ja zo dacht ik ook over dat wijntje.

Zat keurig binnen de calorieën. maar na een maand nog niks af gevallen....

Dus ik zal het toch anders moeten aanpakken.Dat is wel raar. En eet je wel genoeg rauwkost, groente en fruit? En avondeten woog ik ook echt af, zodat ik zeker weten niet teveel nam.
quote:jojojanneke schreef op 30 mei 2015 @ 11:41:

Wou knap 10 kilo afvallen.Wat heb je toen voor dieet gevolgd?

Ik ken het boek niet. Is het informatie over de memo pauze of is het een dieetboek voor in de memo pauzeMeNopauze
Alle reacties Link kopieren
Ja rouwkost , groente en fruit eet ik voldoende.

Maar ik eet nu meer brood. Misschien is dat het ook....

Reageer nooit zo goed op brood. Alleen het is wel het makkelijkste en ik vind het lekker. Maar ik heb me voor genomen wat meer salades te eten. Twee jaar geleden deed ik dokter Frank. dat ging toen heel goed (was ik trouwens nog niet echt in de overgang).

Maar die recepten voor tussen de middag zijn vaak zo onhandig. Veel klaar maken. Brood is dan makkelijker.
Don't worry be happy
Alle reacties Link kopieren
oh hahahaha ja Meno pauze.

Goed dat je het ziet, Ik zeg al tijden memo pauze. hahahaha
Don't worry be happy
Hoeveel brood eet je dan?
Alle reacties Link kopieren
Ben zelf de 50 gepasseerd, heb nooit overgewicht gehad. Maar na een blessure periode en net wat te gemakkelijk met voeding omgaan was ik ruim 2 kilo aangekomen. Voor mij was dat een signaal om stappen te ondernemen om toen ik weer kon gaan trainen ook echt conditioneel weer op niveau te komen.

Ik tel nooit caloriën maar probeer altijd redelijk gezond te eten. Snoepen, fris , alcohol ed neem ik al nooit. Toch blijken er altijd wel dingen in je voeding die je gemakkelijk kunt schrappen dan wel minderen. Bij mij was dat een tussendoortje (in de vorm van studenten koeken die ook nog eens waren overgegaan in de versie met chocolade- ha, ha en dan beweren nee ik snoep nooit en eet geen chocolade).

's avonds nog maar een keer opscheppen en tijdelijk de noten (dat handje vol dat ongemerkt 3 bouwvakkershanden vol waren geworden) schrappen. Daarmee was ik in 4 weken tijd 2,5kilo afgevallen. Maar het is dus geen dieet en je moet het dan je rest van je leven ook zo houden. In mijn geval mocht ik weer wat toevoegen omdat ik zo meer bleek af te vallen dan ik zelf wilde (dus ik mag gelukkig weer wat van die toch wel gezonde noten-nu maar hopen dat mijn handen weer niet enorm gaan groeien).

Verder is mijn norm voor gezond eten heel eenvoudig hoor. Volkoren boterhammen als ontbijt en als lunch, 's avonds gewoon groente/vlees en aardappelen dan wel macaroni of rijst. Yoghurt met muesli, fruit. Bijna een keer per week worden mijn aardappels vervangen door volgens mij nog niet eens ongezonde friet. geloof ook niet in een speciaal dieet , zeker niet voor het zetten van de puntje s op de I .
Alle reacties Link kopieren
Thee muts

Ik eet 1 botherham in de ochtend en 3 tussen de middag.

Maar als ik brood eet heb ik altijd veel eerder een hongergevoel.

Dan snoep ik wel eerder dan als ik kwark of Yoghurt of salades eet.



Baukje Super gaaf dat het er bij jou snel afgaat. maar dat werkt bij mij niet zo hoor.

Ik heb een maand lang gezond gegeten. 3 maaltijden goed verdeeld over de dag en 3 gezonde tusssen doortjes en dan het glaasje wijn als extra maar dan zat ik wel tussen de 1300 en 1500 calorieën per dag.

In het verleden vloog het eraf,. Maar nu dus niet meer. Misschien moet ik wat meer geduld hebben.En pas over een maand weer op de weegschaal gaan staan,

Ik pak gewoon de draad weer op en zie wel hoe het loopt. Gisteren heb ik schandalig gezondigd omdat ik baalde dat er niks af was.....

Dus niet slim. vandaag vol goede moed weer verder.Ik volg even Sonja dan hoef ik niet zo na te denken wat ik ga eten. En ik neem aan dat zij alles goed heeft overdacht.
Don't worry be happy
Alle reacties Link kopieren
Logisch dat dat op deze leeftijd langzamer gaat dan een 20 jaar geleden. Maar ik snap het hele idee van kcal tellen niet zo. Als je altijd gezond probeert te eten en het blijkt dat je bij die eetwijze niet afvalt hetgeen je eigenlijk wel wil hoef je toch niet ineens je eetpatroon om te gooien en kcal te tellen. Het moet gewoon wat minder. zelf kies ik dan bewust voor de loze dingen die niet zoveel toevoegen of voor porties net wat kleiner.

Ja en met zo nu en dan zondigen en zo nu en dan een glaasje alcohol zou het weleens gewoon onmogelijk kunnen zijn op die manier je laatste kilo's te verliezen. Dan moet je je normale voedingspatroon misschien zo karig maken dat je het zeker weten niet vol blijft houden.

En maar een boterham in de ochtend, ja dan is het toch logisch dat je een hongergevoel blijft houden.



Zo het even volgen van Sonja, zou dat nu tot iets leiden denk je zelf? Ik heb me nooit in haar verdiept en ik hoor soms wel vaak verhalen dat ze met sonja iedere keer snel zoveel kilo kwijt zijn. Dat iedere keer klinkt mij dan al verdacht. Want jij gaat het dus even volgen. Om de laatste kilo's eraf te houden moet je daar blijven op blijven letten.
Sommige mensen hebben nou eenmaal die stok achter de deur nodig om weer op je eetpatroon te gaan letten. Sonja Bakker of calorieën tellen kan voor sommige mensen (mijzelf dus ook) nou net weer de juiste afslag zijn om weer op de goede route te komen. Na verloop van tijd sluipt het verkeerde eetpatroon er heus wel weer eens in, maar als je op tijd ingrijpt ben je zo weer op koers.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven