Alfabet met plaatjes voor kleuter

28-08-2008 16:16 24 berichten
Mijn dochter is op school al bezig met het leren herkennen van de afzonderlijke letters, en ze vind het erg leuk.

Nu wil ik voor haar een aantal plaatjes maken met daarbij de bijbehorende letter, zodat ze die bij elkaar kan zoeken.



Wie weet hier een leuke site voor , met simpele plaatjes.

Welke afbeeldingen zal ik gebruiken bij de letters?

Is er misschien een officieel alfabet-met-plaatjes-voor-kleuters?
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoontje heeft een boekje van Dick Bruna. Op de ene bladzijde staat steeds een letter en op de andere een plaatje. Ik weet niet of het nog te koop is, heb het op Koninginnedag gekocht.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet alleen dat de juf van mijn grut dat toendertijd helemaal niet op prijs stelde ivm de verschillende lettertypes. Pffff.



Maar probeer anders eens te zoeken op borduurpatronen alfabet, daar vindt je vast leuke plaatjes tussen, zoals Paddington, Nijntje etc. Merklappen als Googlezoekterm.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Alle reacties Link kopieren
ja kan ook samen plaatjes zoeken in tijdschriften en kranten.



bij de expo verkopen ze plastic ophang dingen voor kaarten en foto's.

daar alle letters in een vakje... en zoeken maar in en om huis, kunnen er ook echte spulletjes in.



en misschien toch blijven bij het lettertype van school, is makkelijker...
Ik blijf sowieso bij het lettertype wat ze ook op school gebruiken, daar heb ik al een voorbeeld van.

De juf geeft aan dat ze liever heeft dat we niet leren schrijven, behalve evt de eigen naam.

Letters leren herkennen, cijfers herkennen en begrippen (lang kort links rechts gisteren morgen etc) oefenen vind ze wel goed om thuis ook te doen.

Dochter is erg leergierig en wil thuis ook graag iets doen wat aansluit bij school (als ze niet "gewoon" aan het spelen is)

Borduurpatronen is ook een goed idee, zal ik ook eens op googlen.

En ik zal eens zien of ik een stapeltje oude tijdschriften kan opscharrelen, kunnen we mooi knippen en plakken, dat vind ze erg leuk om te doen.
Alle reacties Link kopieren
hoe oud is je dochter?

en waarom niet schrijven? Stempelen ze wel woordjes op school?
Alle reacties Link kopieren
Gewoon scrabbel te voorschijn toveren en losse plaatjes van bv memory.

Kunnen ze eindeloos met de letters combineren.
Alle reacties Link kopieren
Overigens moeten kinderen uiteindelijk toch leren dat er verschillende lettertypen zijn, want de a is bijvoorbeeld in gedrukte vorm anders dan de a die ze op school leren. Als ze nu al geïnteresseerd is in letters, zal ze ook best slim genoeg zijn om de verschillende schrijfwijzen van een letter te kunnen begrijpen. Ik heb destijds allerlei letters uit tijdschriften geknipt en dan juist ook dezelfde letters op verschillende manieren. Zodat ze dat ook meteen leerden.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
nijntje24 schreef op 28 augustus 2008 @ 19:23:

hoe oud is je dochter?

en waarom niet schrijven? Stempelen ze wel woordjes op school?




Schrijven kan beter niet worden aangeleerd door ouders die niet weten wat de correcte schrijfwijze van een letter is. Dus daarmee bedoel ik de wijze die op school gehanteerd wordt. Mochten kinderen het verkeerd aanleren, dan kunnen er foute schrijfpatronen insluipen en het is voor een meester/juf heel moeilijk om dat dan weer af te leren.

Bovendien is de motoriek van een kleuter over het algemeen nog niet dermate ontwikkeld dat het aan het schrijven van letters toe is. Vandaar dat er in de kleuterklassen gestempeld wordt, en niet geschreven.
Alle reacties Link kopieren
Leren schrijven is ook niet slim, stempelen is voor kleuters prima! En ik bedoelde eigenlijk het schrijven door middel van stempelen en niet zoals wij dat doen.

Verkeerd aanleren is inderdaad een groot risico, misschien kan de juf op school er iets mee doen.
Ik zou trouwens gewoon even op Google zoeken. Genoeg alfabetplaatjes te vinden. Uitprinten, plastificeren, klaar!



Wat ook goed is om te doen, zijn synthese- en analyse-oefeningen. Of is ze dat stadium al voorbij?
Miniloco en pocketloco zijn ook heel leuk voor leergierige kleuters.
En als je haar de letters leert, doe dat dan met klanken als:



ah buh cuh duh è fff ggg ....

en niet aa bee cee dee ee ef gee ....



Dat is makkelijker voor het leren spellen van woordjes. Voordat je van die "kaa" een "kuh" hebt gemaakt ben je weken verder.
Dat van de uitspraak, buh, ggg, duh ( :) ) wist ik ook al.

Deze week hebben ze de buh geleerd, en die zoekt ze dus overal op, op de jam, op de hagelslag, op het etiketje in d'r jas etc.

Juf zei idd dat verkeerd schrijven erg moeilijk weer is af te leren, en dat de motoriek nog niet genoeg ontwikkeld is voor het gepriegel/geschrijf met lettertjes.

Ze gaan dus vooral bezig met het ontwikkelen van die motoriek (door oa knutselen, gym, tekenen op grote vellen etc).



Ze zijn idd ook begonnen met stempelen van letters, dus ik ga ook nog maar eens op zoek naar letter-stempels (iemand een idee, niet al te duur?)



We hebben wel een loco-doos, zal ook eens kijken of daar een leuk letter-boekje bij te vinden is.



Mijn dochter is trouwens 4, en zit nu 3 weken in groep 2, en ze vind het geweldig.
Waxine schreef op 28 augustus 2008 @ 19:50:





Wat ook goed is om te doen, zijn synthese- en analyse-oefeningen. Of is ze dat stadium al voorbij?




Wat moet ik me voorstellen bij synthese- en analyse- oefeningen?

Nooit van gehoord :-$
Alle reacties Link kopieren
hakken en plakken van woorden zegt je dat iets?

in stukjes zeggen: aa p en dan moet je dochter ontdekken dat je aap zegt

of moeilijker s t oe l



het letterwinkeltje is een leuk boek voor groep 2.

misschien even googlen op ontluikende geletterdheid, kun je ook veel vinden.
Alle reacties Link kopieren
Handschriftontwikkeling is een apart vak op de pabo, kun je nagaan hoeveel waarde er aan gehecht wordt. Mijn pabo pleit voor hoofdletters, om mee te beginnen, omdat bij kleuters de fijne motoriek nog niet goed ontwikkeld is. Ze tekenen vaak op grote vellen, met grote strepen en die beweging maken kleuters nog vanuit de schouders. Hoofdletters liggen meer in het verlengde daarvan en zijn dus beter herkenbaar voor ze. Ook omdat ze allemaal even hoog zijn. Vaak zie je om die reden ook de namen van de kleuters op hun stoelen in hoofdletters. Later komen de kleine letters, zgn minusculs. De bolling van de letters en de lussen maakt het er niet makkelijker op voor ze. Je kan kleuters hier wel op voorbereiden door oefeningen te doen, waarbij je de fijne motoriek stimuleert door vanuit de pols te tekenen. Bijv door in een schrift, tussen twee lijnen te laten tekenen, dus zo klein mogelijk. Maar van de andere kant heb ik ook op scholen gezien dat ze juist geen hoofdletters gebruiken bij de kleuters maar kleine letters, omdat die beter aansluiten bij het lezen en schrijven vanaf groep 3.
Op de school van onze dochter hebben ze altijd eerst de hoofdletters geleerd, maar daar zijn ze op terug gekomen, omdat idd kleine letters beter aansluit bij groep 3.



Hakken en plakken van woorden is echt nog te ver weg.

Ze leren in principe hier in groep 2 alleen de letters (en dan ook nog niet allemaal begreep ik, de c enzo niet), en dan nog alleen maar herkennen en opzoeken.

Pas vanaf groep 3 gaan ze officieel leren lezen.



Het is dus niet de bedoeling dat ze al woordjes gaat leren.

Het gaat puur om de afzonderlijke letters, zodat ze die kunnen herkennen, en woorden kunnen ontdekken die die letter bevatten.

Verder leren ze wel dat letters samen woorden vormen, en dat woorden samen zinnen vormen, en die letters en woorden tellen ze en vergelijken ze.
Alle reacties Link kopieren
hakken en plakken is juist goed om te ontdekken dat letters samen een woord vormen.



je noemt de letters, je schrijft ze niet op..dus er komt geen lezen aan te pas.

dit doen ze in de klas waarschijnlijk ook. woorden klappen in lettergrepen ook zoiets en kinderen hebben veel plezier in dit soort oefeningen.
Ah oke, tja, ik ben ook geen schooljuf en het is voor mij al ruim 30 jaar geleden dat ik kleuter was :-$ .



Is een typ-machine ook wat?

Ik geloof dat mijn moeder nog een oude op zolder heeft staan.
paling schreef op 28 augustus 2008 @ 21:51:

Op de school van onze dochter hebben ze altijd eerst de hoofdletters geleerd, maar daar zijn ze op terug gekomen, omdat idd kleine letters beter aansluit bij groep 3.



Hakken en plakken van woorden is echt nog te ver weg.

Ze leren in principe hier in groep 2 alleen de letters (en dan ook nog niet allemaal begreep ik, de c enzo niet), en dan nog alleen maar herkennen en opzoeken.

Pas vanaf groep 3 gaan ze officieel leren lezen.



Het is dus niet de bedoeling dat ze al woordjes gaat leren.

Het gaat puur om de afzonderlijke letters, zodat ze die kunnen herkennen, en woorden kunnen ontdekken die die letter bevatten.

Verder leren ze wel dat letters samen woorden vormen, en dat woorden samen zinnen vormen, en die letters en woorden tellen ze en vergelijken ze.
Analyse en synthese van woorden is gewoon hakken en plakken. Dat doe je mondeling en daar kan je echt al mee beginnen in groep 2. Dit is goed voor het fonemisch bewustzijn. Kinderen die moeite hebben met analyse en synthese, zouden mogelijk leesproblemen kunnen krijgen in groep 3. Daarom is het goed om er juist nu al mee te beginnen. Ik neem aan dat de juf op school daar ook mee gaat beginnen binnenkort.
Alle reacties Link kopieren
paling schreef op 28 augustus 2008 @ 21:16:



Ze zijn idd ook begonnen met stempelen van letters, dus ik ga ook nog maar eens op zoek naar letter-stempels (iemand een idee, niet al te duur?)

Letter-stempels verkrijgbaar bij de Hema, rond de 5 euro dacht ik.
Alle reacties Link kopieren
een typ machine is leuk!

computer kan ook, typen in word.

eigenlijk hetzelfde als stempelen en je zit de juf niet in de weg!
Oke, ik ben alweer een stuk wijzer.

Ga morgen mijn moeder vragen of ze de typ-machine nog heeft.

En nu snel naar bed, de wekker gaat om 5.40 uur...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven