courgettes

01-09-2008 11:04 50 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder heeft sinds dit jaar courgette-planten in de tuin. Nu komt ze dus om in de courgettes, en heeft ze mij ook met een aantal opgescheept :)



Wat is nou een lekker recept, waar je veel courgettes in kan verwerken?



Zelf kom ik niet verder dan courgettesoep, maar zelfs daar heb ik geen recept van...
Alle reacties Link kopieren
Ik gooi er altijd 1 of 2 door de zelfgemaakte pastasaus(ui,gehakt,knoflook,prei,gezeefde tomaten,gepelde tomaten,verse tomaten en courgette dus en kruiden met basilicum+oregano of pesto)

Ik schil de courgettes wel want mijn vriend vind de schil niet lekker maar het hoeft niet perse.

Ik maak dan zoveel dat ik voor 6x in de diepvries kan doen...
Alle reacties Link kopieren
http://www.nrcnext.nl/uit...6.ece/Courgette_courgette



Janneke Vreugdenhil kookt een week lang met courgettes
Alle reacties Link kopieren
Dit is een lekker recept voor courgettesoep, ik heb toevallig gisteren het restje uit de diepvries op. Op de site van albert heijn staan sowieso veel lekkere recepten met courgettes.



Wat ik zelf erg lekker vind zijn courgette-pannenkoekjes. Ik maak een dik pannenkoekenbeslag, daar haal ik schijfjes courgette doorheen en die bak ik in olie. Bij het serveren doe ik er poedersuiker op. Als ik lui ben laat ik het beslag achterwege, bak ik de schijfjes en eet ze toch met poedersuiker. Zo lekker!
Oeh ik heb laatst ook courgettesoep gemaakt voor het eerst. Zal even zoeken of ik het opgeslagen heb (meestal schrijf ik het ff snel over vanaf internet, mijn koelkast hangt dus vol met uitgeprobeerde en lekker bevonden recepten :-d )



En ik heb nog wel een goed recept voor gevulde courgette!
Alle reacties Link kopieren
schil de courgette,en snijd in blokjes.

gehakt rul bakken met een ui erdoor.

dan courgette erbij,ff laten stomen.

flink kerrie poeder erover en sambal erdoor.

lekker met een aardappel.

simpel,snel en lekker.
Ingrediënten (2 pers.):

2 grote courgettes

350 gr. rundergehakt

1 ui

1 knoflookteentje

ongeveer 6 champignons

plat stuk jonge kaas

paneermeel

peper

zout

Bereiding:

Snijd de kontjes van de courgettes, halveer ze overlangs, haal het vruchtvlees eruit en kook ze ongeveer 8 min. in een ruime pan. Haal de courgette- helften uit de pan en laat ze uitlekken. Rul intussen het gehakt, voeg de ui en de knoflook toe en kruid het geheel met peper en zout. (ik doe meestal gewoon een beetje gehaktkruiden, met peper en zout wordt het erg flauw.). Snijd de champignons in kleine stukjes. Voeg de champignonstukjes aan het gehaktmengsel toe. Het stuk kaas in kleine dobbelsteentjes snijden en snel door het gehaktmengsel roeren. De courgettehelften in een ingevette ovenschaal leggen en vullen met het gehaktmengsel. Als er vulling overblijft, kun je dat gewoon naast de courgettes in de ovenschaal doen. Het geheel bestrooien met paneermeel en in 20-30 minuten gaar laten worden in de oven (220 graden).
Alle reacties Link kopieren
hahaha, mijn moeder ook!

ik verwerk ze tot kindvriendelijke koekjes, tis wel even wat werk maar ze zijn heerlijk.



2 middelmaat courgettes:



rasp de courgettes en meng de rasp met een lepeltje citroensap en wat zout. Laat half uurtje staan, giet vocht af.

2 eieren erdoor, 3/4 zakje geraspte kaas (30+kaas kan ook), paar gesnipperde bosuien, teentje geperste knoflook (of meer naar smaak!) peper, lepeltje sambal. Roeren, weer wat vocht afgieten, en dan bloem erdoor mengen tot de boel redelijk slap maar wel gebonden is.



antiaanbakpan goed heet maken, vuur temperen, lichte olijfolie erin en met een eetlepel bergjes beslag in de pan doen en platdrukken tot een koekje. keren met een spatel, laten uitlekken op keukenpapier.

Ze moeten snel dichtschroeien en daarna nog even doorgaren, dus je moet je gashoogte goed bijhouden.



serveren met loempiasaus en/of yoghurt/muntsaus, met wat warm turks brood erbij is dit een maaltijd.
Soep ga ik voor je opzoeken op de koelkast :)
Alle reacties Link kopieren
oja, je moet ze bij dit recept niet schillen!
Alle reacties Link kopieren
En probeer ook eens de bloemen te gebruiken...



Moeilijk aan te komen dus als je ze dan toch in eigen tuin (of die van je moeder) hebt staan zou ik daar zeker iets mee doen.



Vullen met roomkaas en kruiden. Door een beslag halen en even in de frituur :)
Jaaa Tatje! Inderdaad :)
Alle reacties Link kopieren
Ooo, lekker allemaal zeg... Ik vind courgettes een van de lekkerste groenten die er is. Op die NRC-pagina zag ik een courgette-cake die ook uitgeprobeerd zal moeten worden!
Alle reacties Link kopieren
Jeetje, wat een reacties!

Courgettes door de pasta doe ik altijd al, dus nu wilde ik eens iets proberen waarin de courgetets centraal staan, zeg maar.



Die gevulde courgettes, klinkt ook goed!



En ben benieuwd naar de soep :)



Allemaal bedankt voor de reacties, meer tips blijven natuurlijk welkom :)
Alle reacties Link kopieren
Gestoofde courgettes:



Courgette in blokjes snijden. Tomaat in blokjes. Op aluminiumfolie leggen. Peper, zout en verse knof eroverheen. Plakjes roomboter erop. Folie dichtvouwen en het pakketje stoven in de oven of op de BBQ.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Alle reacties Link kopieren
Griekse kofta van Knorr ;-)



Wat ik wel eens doe :



cougette in dunne plakjes snijden, door een mengsel van ei\bloem\peper en zout halen. Even in laten trekken en dan kort frituren of bakken in een klein laagje -olijf-olie
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
Alle reacties Link kopieren
Foto is een beetje donker. Maar een lekker gerecht. Alleen de selderij lust ik er niet in.



http://www.mijnalbum.nl/Foto-GCNZU6OZ.jpg



Courgettes met tomaat



Ingredienten voor 4 personen



500 gr. courgettes

1 takje selderij (doe ik zelf niet omdat ik die smaak er niet lekker bij vind)

300 gr. tomatenblokjes (kan ook uit blik), anders even tomaten ontvellen

oregano, zout, peper, 1 teentje knoflook (geperst)

4 eetlepels olijfolie

2 eetlepels geraspte (Parmezaanse) kaas (kan wel iets meer hoor dan 2 lepels)



Bereiden;



- Was de courgettes en snijd er de uiteinden af. Snijd ze in ronde plakjes met een dikte van 1/2 cm. Was de selderij heel goed en snipper het kruid. Leg de courgettes in één laag in een voldoende ruime magnetronschaal en bestrooi ze met de selderij.



- Schenk de tomatenblokjes in een kom (indien uit pot, niet het vocht). Voeg een theelepeltje oregano, het geperste knoflookteentje, wat zout en een mespunt peper toe. Roer de ingredienten goed door elkaar heen en schenk dit mengsel over de courgettes.



-Bedruppel het geheel met de olie, zet de schaal in de magnetron en programmeer deze voor 7 min op de hoogste stand.

Schep de courgettes dan even om, bestrooi ze met de kaas en laat ze nog 8 min. koken op half vermogen.



- Laat het gerecht nog 5 min. in de uitgeschakelde magnetron staan alvorens het op te dienen.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Gevulde courgetten:

snij de kopjes van de courgette. Snij de courgette door de midden. Hol beide helften uit tot een halve centimeter van de rand. Hak het vruchtvlees fijn.

Rul gehakt met peper en zout. Bak het vruchtvlees van de courgette even mee. Blus af met 2 dl. sinaasappelsap. Roer een half bouillonblokje erdoor. Gooi er een klein handje rozijnen door.

Zet de courgettehelften in een ingevette ovenschaal. Vul de courgettehelften met dit mengsel, wat teveel is gewoon op de bodem van de schaal. Bestrooi met geraspte kaas. Dan zo'n 20 min. in de oven tot de courgette gaar en de kaas gesmolten is.

Lekker met zilvervliesrijst.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe altijd gourgette op de pizza.



Zelf deeg maken en saus.



Gourgette heel dun in de lengte raspen (dunschiller) beetje bacon erover heen en in de oven...



Met dank aan Jamie :)
Gevonden!



3 courgettes

1 liter kippenbouillon

100 gr knoflook-kruiden roomkaas

2 theelepels kerriepoeder



Kook de courgetten 15 minuten in de bouillon, daarna pureren en zeven. Voeg de kerrie en de roomkaas toe en breng het weer tot aan de kook.



Garneren met een dotje slagroom en wat bieslook. Eet smakelijk!
Alle reacties Link kopieren
Dit (Gehakt, prei, courgette oveschotel) recept is lekker, makkelijk en goedkoop te maken.

In plaats van gehakt ook lekker met kip :)
Alle reacties Link kopieren
Courgette met tomaat en mozarella





Ingredienten:

3 grote vleestomaten, 1 courgette, 2 bolletjes morzarella, potje groene pesto, potje creme fresh, 1 zakje geraspte pittige kaas (bijvoorbeeld oude kaas of parmezaanse kaas),





was de courgette, en snijd in plakken, was de tomaten en snijd in plakken, snijd de morzarella in plakken en vet een lage ovenschaal in met olijfoliedoe om en om een plak courgette, dan een plak tomaat en een plak morzarella. doe dit zo, dat de hele oven schaal vol is met de groente en de kaas. Doe in een apart schaaltje vier grote eetlepels creme fresh. Doe er 2 grote eetlepels groene pesto door. Roer dit goed door. Doe er een scheutje olijfolie bij. Nogmaals goed doorroeren. Dit mengsel (vrij dik mengsel) doe je over de groente en kaas in de schaal. Strooi nu het zakje geraspte kaas er over heen. De schaal in de oven plaatsen. In ongeveer 30 min. op 200 graden.
Alle reacties Link kopieren
Ook toevallig, wil ik hier een topic over courgettes openen, staat er al 1 bovenaan. Ik ga eens even lezen wat jullie te bieden hebben, mijn schoonmoeder heeft namelijk courgettes meegenomen gisteren en ik heb er nu een stuk of 6. En het zijn reuzen!
Alle reacties Link kopieren
Courgette plakjes zijn ook lekker op de bbq. Met een beetje olie, zout, peper en knoflook insmeren en dan bbq-en.
Plakjes courgette flink bruin grillen onder de grill of op de barbecue, en dan een druppeltje balsamico erover. Vind ik zelf erg lekker.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven