Polen (omgeving Krakau)

16-06-2015 00:25 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gisteren heb ik heerlijk spontaan met een vriendin een ticket naar Polen geboekt over een kleine maand. Met mijn reis van 7 maanden in het vooruitzicht eind dit jaar komt reizen er deze zomer minder van, we wilden eerst gaan kamperen maar konden met zo'n goedkoop ticket de verleiding niet weerstaan



Aankomst 's eind van de middag in Katowice en dan 14 dagen om een klein deel van dit prachtige land te verkennen. Sowieso staat Auschwitz op de to-do list en verder Krakau en de Tatra mountains. We gaan low-budget, dus hostels/AirBNB/B&B en reizen met het OV. Nu begrijp ik dat dat in Polen prima gaat en een eerste blik op AirBNB en booking.com laat zien dat er accomodaties genoeg zijn.



Waar we allebei voor zijn is combi van cultuur, natuur en ontspannen. We hebben allebei weinig zin om van plek naar plek te haasten in die 2 weken, dus verblijven in Katowice - Krakau en omgeving Zakopane/Tatra-gebergte is prima. Ene dag lekker de natuur in, andere dag misschien eens mountainbiken, dan weer een leuk plaatsje bezoeken, maar ook gewoon eens heerlijk luieren en genieten van het uitzicht.



Tips, ideeën, ervaringen: laat het weten!
Alle reacties Link kopieren
-Oskar Schindler fabriek (museum)

-Częstochowa : zwarte Madonna (schilderij)

-Zakopane (tandradbaan omhoog)

- bezoek eens een zoutmijn (georganiseerde tour)
De toekomst is niet meer wat het was
Alle reacties Link kopieren
Toevallig ben ik daar pas nog geweest. Voor Auschwitz zou ik ruim de tijd nemen voor zover dat lukt. De rondleidingen vinden in groepsverband plaats dmv een audiotour onder leiding van een gids. Vooral van het eerste kamp is nog veel over. In veel van de oude barakken is zeer veel te zien.



De Wieliczka-zoutmijn vond ik niet zo heel spannend. Ik vond het hier wel leuk om de miniatuurversies te zien van de oude werktuigen etc. Het was verder veel te veel ingesteld op toeristen.



In Krakau zelf raad ik je zeker de Schindlers list tour aan. Het is zeker aan te bevelen om de gelijknamige film van tevoren te bekijken. Krakau zelf is een studentenstad met vele gezellige restaurantjes, pubs, etc.



Qua natuur etc kan ik je helaas niet veel aanbevelen. Ik ben vooral voor Auschwitz geweest en voor een veel kortere periode (5 dagen).
Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
Alle reacties Link kopieren
Ondanks dat we allebei ook wel aardig van ongepland reizen houden, hebben we toch besloten onze accomodaties vast te leggen ivm hoogseizoen, korte tijd en omdat we enigszins low budget willen slapen. Zojuist 5 nachten Krakau geboekt en iig staat de Schindlertour, Auschwitz en trip naar de Eagle Nests ten noorden van Krakau op de planning. Gaan komende week even kijken hoe lang we naar het zuiden (omgeving Zakopane willen) en wat we daarna nog doen als we richting Katowice terug moeten.



De zoutmijn twijfel ik ook erg over, vriendin leek het wel leuk, zelf heb ik al de nodige mijnen gezien en zeker als het erg toeristisch is, hoeft het van mij niet zo.
Alle reacties Link kopieren
quote:fromfebruary schreef op 17 juni 2015 @ 22:44:



De zoutmijn twijfel ik ook erg over, vriendin leek het wel leuk, zelf heb ik al de nodige mijnen gezien en zeker als het erg toeristisch is, hoeft het van mij niet zo.



Leuk dat je "mijn" gebied gaat bezoeken

Die zoutmijn in Wieliczka is wel machtig hoor, aanrader!
Alle reacties Link kopieren
Ok ik kom nog met suggesties.

Als je in Zakopane bent kun je Morskie Oko gaan bezoeken. Het kan er wel druk zijn en je moet een stuk lopen de bergen in maar als je van natuur en wandelen houdt is het te doen. Doe het wel door de week en ga vroeg want in het hoogseizoen zal het ook daar druk zijn.

Bovendien altijd een vestje meenemen, als het 21-22 graden is in Krakau (op een mindere dag in de zomer) kan het in Zakopane 14-15 graden zijn.



http://www.polennieuws.nl ... weel-van-de-poolse-tatra/





In de buurt heb je ook de Pieniny National Park, waar je met een vlot (onder begeleiding) de Dunajec af kan.

Iets minder bezocht maar wel een leuke dagtrip.







Overzicht van de parken in Polen. Je hebt in die regio er namelijk meerdere.

https://en.wikipedia.org/ ... _national_parks_of_Poland



Voor enkel de regio: http://www.krakow-info.com/nationalparks.htm



Wil je het budget laag houden qua overnachtingen kijk dan uit naar "agroturystyka" en bordjes met "pokoje"

De 2e zul je in overvloed aantreffen in voornamelijk Zakopane door lokale mensen die kamers aanbieden bij hun thuis.

Is op zich een leuke ervaring de Górale ("bergmensen") zijn heel vriendelijk en sowieso zijn de meeste Polen heel gastvrij.
Kazimierz in Krakau is echt te gek!



Mocht je in een wilde bui zijn en echt even off the beaten track willen... Dan is "Paryja" agroturystyczne in Olpiny een tip, maar dan heb je wel een huurauto nodig. Een houten huisje in een oerbos in the middle of nowhere op een paarden rancho. Heel basic (ook echt maar 10,-/nacht ofzo). Was het absoluut hoogtepunt van mijn Polen trip! De eigenaar-cowboy spreekt geen engels, alleen een woordje Duits, maar als je paardrijlessen neemt laat ie de leraar Engels van het dorpje komen om de boel te vertalen



https://www.google.com/ma ... 5899757285870541554?gl=nl



Maar is wel wat verder dan Zakopane.
Alle reacties Link kopieren
Wauw, die foto's! Ik wist niet dat Polen er ook zo uit zag!!! Heb altijd eigenlijk een beeld van weilanden en bossen en grauwe steden voor ogen, maar dit ziet er wel heel mooi uit. Waar is dat?
..
Alle reacties Link kopieren
Polen is volgens een kennis die daar al een keer is geweest, een aanrader, vooral vanwege Kraków (ik gebruik op het Viva-forum de officiële spelling voor plaatsnamen) en Auschwitz. Andere redenen werden al hierboven door Mdh genoemd :quote:mdh schreef op 16 juni 2015 @ 00:50:

-Oskar Schindler fabriek (museum)

-Częstochowa : zwarte Madonna (schilderij)

-Zakopane (tandradbaan omhoog)

- bezoek eens een zoutmijn (georganiseerde tour)
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet of Gdańsk te ver uit de buurt ligt, maar er is een grappig gebouw bij Sopot (plaats in de buurt van Gdańsk), Krzywy Domek:







In het begin dacht ik dat iemand met Photoshop een grapje uitgehaald heeft.
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
quote:reizigster2004 schreef op 19 juni 2015 @ 14:22:

Wauw, die foto's! Ik wist niet dat Polen er ook zo uit zag!!! Heb altijd eigenlijk een beeld van weilanden en bossen en grauwe steden voor ogen, maar dit ziet er wel heel mooi uit. Waar is dat?Dat beeld heb ik ook gehad. De ervaringen van een kennis die in Polen is geweest, bewijzen het tegendeel!
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
quote:reizigster2004 schreef op 19 juni 2015 @ 14:22:

Wauw, die foto's! Ik wist niet dat Polen er ook zo uit zag!!! Heb altijd eigenlijk een beeld van weilanden en bossen en grauwe steden voor ogen, maar dit ziet er wel heel mooi uit. Waar is dat?



Heej Reizigster



De zuidkant dat grenst aan de oostkant van Tsjechie en verder naar het oosten dat grenst aan Slowakije heeft een natuurlijke berggrens met schitterende oorden



Op het kaartje is dat het rode gebied, met als hoofdstad Krakau.

Je kunt dus heel makkelijk een city trip verlengen naar een natuurvakantie want in minder dan 2 uur kan dit je uitzicht zijn:











Het rode gebied onder Krakau geeft heuvels/bergen aan en je ziet dat je er zo zit. Zelfs als je met je vliegtuig landt op Krakau kun je goed zien dat je dicht bij heuvelachtig gebied zit, vanaf daar begint het eigenlijk ook echt. Trouwens er zijn meer gebieden dat een berg/heuvelketen hebben (als je de rode gebieden bekijkt) maar het makkelijkst om alles te combineren is die regio.







Alle reacties Link kopieren
quote:hans66 schreef op 20 juni 2015 @ 07:26:

Ik weet niet of Gdańsk te ver uit de buurt ligt,



Een kleine 600 km. uit de buurt
Slik die kikker!
Alle reacties Link kopieren
Chestochowa heeft toch ook een prachtig stukje natuur? 20 jaar geleden ben ik op sleeptouw meegenomen en dit komt me erg bekend voor. Ligt toch vlakbij Krakow?



Veel plezier To!
Alle reacties Link kopieren
De beroemde zoutmijn zou ik wel doen, zeker als je vriendin het ook leuk vindt.

Hij is echt anders dan andere mijnen omdat de werkers vroeger de meest prachtige beeldhouwwerken etc van zout hebben gemaakt. Dat heb ik nog niet in andere mijnen gezien
Alle reacties Link kopieren
Mhm Crunchie, misschien toch nog overwegen dan!

Bedankt voor de tips, het ziet er geweldig uit



De tip van bloem is ook geweldig zeg, echt iets voor mij! Denk alleen dat vriendin daar minder voor in is, die heeft niets met paarden. Ik houd m wel even in gedachten!



Czetochowa hebben we ook overwogen omdat dit een prima uitvalsbasis is naar de Eagle Nests, die kastelen op het plateau boven Kraków. Uiteindelijk toch Kraków verkozen als standplaats, lag logistiek net wat lekkerder vanaf de luchaven van Katowice en ook van daaruit kunnen we prima dagtripjes maken naar het gebied ten noorden van Kraków.



We hebben nu 5 nachten Kraków, hoe lang raden jullie Zakopane aan? We hebben in totaal 14 dagen effectief te besteden.
Alle reacties Link kopieren
Ligt eraan wat je van plan bent fromfebruary, Zakopane zelf is maar klein en echt toeristisch, zeker in het hoogseizoen. Ter plaatse kun je met een gondel wat bergen op maar dan heb je het wel gehad.

Als je bijvoorbeeld Morskie Oko wilt bezoeken moet je 1 dag tellen, want je moet de laatste 3 kilometer als ik mij niet vergis (weet niet precies meer hoeveel) zelf omhoog lopen over steile gedeelten, en natuurlijk ook weer af.

En de rest is echt afhankelijk van wat je van plan bent.

Ik zie trouwens dat we dezelfde periode daarheen gaan
Alle reacties Link kopieren
Oh dat is toevallig Hoe lang ga jij en wat ga je zoal doen?



We willen in ieder geval een goede dagwandeling maken, waarschijnlijk ook wel een dagje rondsnuffelen in Zakopane zelf, een dag luieren/korte wandeling. Appartement wat we nu op het oog hebben ligt buiten Zakopane met prachtig uitzicht op de bergen en direct aan een wandelroute. Verder wil ik ook wel zo'n tocht over de Dunajec doen, maar misschien kunnen we dan beter na een dag of 4 Zakopane verder trekken richting Pieniny NP.
Alle reacties Link kopieren
Wij gaan 3 weken maar ik ga naar mijn familie (mijn moeder heeft daar ook een huis) dus voor ons is het gemakkelijk natuurlijk



4 dagen Zakopane is echt genoeg (wist je trouwens dat Koningin Juliana daar op huwelijksreis geweest is?)



Pieniny is ook een mooie streek buiten de Dunajec die je kan bevaren kun je ook een dagje gaan luieren bij het meer.

Dat heet Jezioro Czorsztynskie en ligt er letterlijk tegenaan. Er zijn stukken waar men stranden heeft gemaakt en het is in Polen, bij ons in de regio althans, heel gebruikelijk om te zwemmen in een rivier or meer.

Kun je wellicht combineren met een ochtend naar het kasteel wat aan een van de kades ligt (entree ¤1,25):













Mijn vriend wil dit jaar écht naar Morskie Oko gaan maar ik heb zo geen zin om dat laatste stuk te moeten klimmen

Ik kan voornamelijk niet wachten op het Poolse eten, zo lekker, en puur. Je zult bijvoorbeeld merken dat als je in een restaurant aardappels en "kotlet schabowy" besteld je er geen jus bij krijgt. Jus komt in de Poolse keuken bijna niet voor maar het smaakt zo goed dat je het ook niet mist.



Ik denk dat we sowieso wel een keer naar Krynica gaan, ligt nog een stukje naar het Oosten en is van oudsher een kuuroord.

Er zijn daar meerdere natuurlijke bronnen en voor paar cent kun je dan een glaasje water kopen voor je aandoeningen. Ik geloof er niks van maar ach om eens eruit te zijn is het leuk natuurlijk.



Hier heb je dus kraantjes met het verschillende bronwater, hebben allemaal hun eigen naam en "helende" werkingen. Ik vind het niet zo te pruimen maar er zijn mensen die hier hun flessen komen vullen en erbij zweren.









Hoe ga je eigenlijk je daar verplaatsen? Heb je een auto gehuurd of? Je weet dat de Poolse weggebruikers nogal een deathwish hebben he
Alle reacties Link kopieren
Haha om die reden gaan we ons lekker met het OV verplaatsen. Ik ben de enige met een rijbewijs en vriendin voelt zich bezwaard als ik de enige ben die kan rijden en ziet het in Polen idd niet zo zitten



Dat meer heb ik inderdaad ook al gezien en gekeken naar accomodaties. Ziet er prachtig uit! Ik neem aan dat dit prima te bereiken is met de bus, ik lees nl. dat de bus in principe overal wel komt in Polen (echte gehuchten daargelaten natuurlijk)?



Wat gaaf dat je familie daar vandaan komt, het zal voor jou weer vertrouwd thuiskomen zijn. Het eten kan ik me ook erg op verheugen, hoor ik goede dingen over! En zo goedkoop ook lees ik, onvoorstelbaar!



De planning ziet er nu als volgt uit:

dag 1: aankomst Katowice --> door naar Kraków

dag 2 - 5: Kraków

5 - 10 Zakopane (misschien dus toch een dag hier vanaf halen?)

10 - 14 nog in te vullen

14 - 15 terug naar Katowice, vliegen op dag 15 om 07.00 al dus willen op de avond van dag 13 of ochtend van dag 14 in Katowice zijn en daar nog dagje doorbrengen.



Dag 5 is een reisdag van Kraków naar Zakopane. Misschien vertrekken we 's ochtends vroeg naar Zakopane, maar als we nog niet klaar zijn met Kraków kan dit ook eind vd middag zijn.



Aan de ene kant ziet het gebied rond Pieniny NP er geweldig uit voor dag 10 tot 14, aan de andere kant is meer richting Katowice trekken ook een optie. Bielsko-Biala lijkt een aardige stad als uitvalshoek naar Babia Gora NP, iemand al ervaring in die richting? Vanuit Bielsko-Biala is een tocht naar Auschwitz-Birkenau net zo makkelijk gemaakt als vanuit Kraków, dat geeft in Kraków weer meer tijd voor andere dingen.
Alle reacties Link kopieren
Ja zeker vertrouwd, heb er helemaal zin in, verleden jaar niet geweest omdat we toen net een huis gekocht hadden maar nu kijken we weer met smacht ernaar uit!



De bussen komen inderdaad echt overal, ook in de kleine gehuchten maar wel met kans dat er geen planning hangt want tja dat zijn eigenlijk alleen locals die daar komen natuurlijk.

In principe ben je van Krakau in Zakopane in 2 uur en 15 minuten. Eerlijk gezegd zou ik in het hoogseizoen met de trein naar Zakopane gaan vanuit Krakau. Er is maar 1 weg die naar Zakopane gaat en zeker in de weekends is het ont-zet-tend druk met alle Polen die erheen trekken, sta je dus makkelijk in een heule lange file en dat kun je met de trein makkelijk omzeilen. Op papier hebben ze namelijk dezelfde reistijd maar in praktijk...

Ik zou inderdaad 1 dag van Zakopane halen misschien zelfs 2, het is zo'n kleine plaats dat heb je in 1 dag gezien en als je 2 dagen doet wandelen alleen voor de fun en niet als bergtoerist dan heb je het gauw gezien.

Als je de andere kant op wil zou ik je aanraden vanaf Bielsko-Biała richting Ustroń/ Wisła trekken. Bielsko zelf als stad is ook niet heel groot.

Kun je relaxen én actief bezig zijn.







Daar heb je dan ook weer een staatspark met een hele mond vol: Park Krajobrazowy Beskidu śląskiego. Ook richting Malinowska Skała waar je ook actief weer bezig kunt zijn met bijvoorbeeld mountainbiken omdat het terrein nogal ruig is en ook uitgestrekt. Of een grot daar in gaan. En kun je vanuit daar richting Babia Góra trekken.







Alle reacties Link kopieren
Oooh wat een heerlijke tips, hier kan ik écht iets mee!

Mountainbiken willen we ook heel graag, leuk
Alle reacties Link kopieren
Zakopane: mooie omgeving en moet prachtig wandelen zijn. Ik was er alleen in augustus en had het gevoel of ik op zaterdagmiddag in de Kalverstraat was beland. Wat een gekkenhuis, filerijden om bij het hotel te komen, leuke markt maar idioot druk. Chocholow in de omgeving is even leuk om te bekijken maar weet niet of het met het OV te bereiken is. Dunajec rivier is mooi, tocht met vlotten klinkt avontuurlijk maar is lopende band werk en voor oud en jong te doen, wel mooi en leuk om eens mee te maken maar stel je niet iets avontuurlijks voor.
Alle reacties Link kopieren
quote:rapanui schreef op 21 juni 2015 @ 22:08:

Zakopane: mooie omgeving en moet prachtig wandelen zijn. Ik was er alleen in augustus en had het gevoel of ik op zaterdagmiddag in de Kalverstraat was beland. Wat een gekkenhuis, filerijden om bij het hotel te komen, leuke markt maar idioot druk. Chocholow in de omgeving is even leuk om te bekijken maar weet niet of het met het OV te bereiken is. Dunajec rivier is mooi, tocht met vlotten klinkt avontuurlijk maar is lopende band werk en voor oud en jong te doen, wel mooi en leuk om eens mee te maken maar stel je niet iets avontuurlijks voor.



Klopt Zakopane is een gekkenhuis zo druk, vandaar ook, niet in het weekend gaan en met een dag of 2-3 heb je echt alles gehad.



Als je nog wat wil weten ofzo roep je maar Fromfebruary
Alle reacties Link kopieren
Mhm, Zakopane misschien toch even heroverwegen...we komen daar donderdag aan en gaan maandagochtend weg, pakken dus inderdaad het weekend mee (18 & 19 juli). Aan de andere kant zitten we buiten Zakopane, in ieder geval za & zo lekker dagje natuur en de bergen in plannen...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven