Suikerfeest krijgt officiële feestdag......

04-09-2008 01:10 140 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoorde net op de radio dat het Suikerfeest een officiële feestdag gaat krijgen. Dan moet de Moslimgemeenschap ietsje groter zijn, maar toch, het zit eraan te komen......

Ik had in de eerste instantie zoiets van : O ja? En waarom dan wel? Niet dat ik de Moslimgemeenschap hun feest misgun, maarre....daar wordt toch al heel erg rekening mee gehouden? Het vervelende van het Suikerfeest is nml. dat het niet, zoals bij ons Kerst bijv. op een vast tijdstip is..... En bovendien, waarom zouden we dit moeten gaan doen?

Ik heb hier dus wel gemengde gevoelens hierover.

Ben heel erg benieuwd wat jullie hier van vinden......
Onzinnig.
De moslimgemeenschap is mij groot zat.(persoonlijke mening).

Het enige voordeel dat eraan zit, is dat als "wij" vrij willen met de kerst en oud en nieuw, dat geen probleem is voor de moslims.

Dan werken ze graag voor ons, maar, dan moeten we ook wel voor hun werken als het suikerfeest is.

Ik vind het een prima oplossing!
Niet een beetje vreemd dat er een feestdag komt die niets met onze eigen roots te maken heeft?

Ben het gedeeltelijk met je eens teleguppie....
Prima!!! Van mij mag 't. De moslimgemeenschap in Nederland word steeds groter. Ik weet hoe belangrijk de Ramadam en het Suikerfeest voor hun is. Er word door hun meer waarde aan gehecht dan wij dat bijv met 2e pinksterdag doen.
[b][message=1912967,noline]Bloesie schreef op 04 sepHet vervelende van het Suikerfeest is nml. dat het niet, zoals bij ons Kerst bijv. op een vast tijdstip is

Eh, ik noem een Pinksteren, ik noem een Pasen, ik noem een Hemelvaartsdag..... Christelijke feestdagen die niet op een vaste dag vallen. Dus je punt is?

Ik vind het prima dat het Suikerfeest een officiële feestdag gaat worden. Dat is nu eenmaal een logisch gevolg van het feit dat er veel moslims in Nederland wonen. Ik heb er geen moeite mee.
Ligt er aan hoe het in praktijk in elkaar zit.

Bij mijn vorige werkgever (Nederlandse directeur/geen moslim) kregen moslims die deelnamen aan het Suikerfeest vrij. Daarvoor in plaats werd dan tweede Paasdag gewerkt, Gevolg: niet moslims (waaronder mezelf) werd dringend verzocht om tweede Paasdag ook te werken, want ja er moesten wel controles worden uitgevoerd op de productie. Werd je er ook nog op aangekeken dat je niet bereid was midden op tweede Paasdag een paar uur te komen werken?!

Dat vind ik dus de wereld op zijn kop. Werk ook niet meer bij dat bedrijf; ze hadden wel meer vreemde regeltjes...
Ben er principieel op tegen.

Ze kunnen gewoon 'n vrije dag nemen als er 'n feestdag van hen is. Moeten Nederlanders in 't buitenland ook als zij daar koninginnedag willen vieren. Zometeen willen de hindu's ook vrij op alle Indiase feestdagen (en die zijn niet op de vingers van 2 handen te tellen)

En hoe gaat dit verder in z'n werk? Krijgen Nederlanders ook vrij op suikerfeest?

Ik had liever gezien dat we er 'n voor iedereen geldende bankholiday bij zouden krijgen in september ofzo. De 1e maandag van de maand, net zoals in veel andere landen. In die periode hebben we namelijk nog geen feestdag.

Van mij mogen ze 5 mei trouwens wel afschaffen. Die dag is tenslotte ook maar voor 'n klein deel van Nederland 'n vrije dag. Een vaste maandag of vrijdag als feestdag inlassen die voor de hele bevolking geldt is veel socialer.
Guinnevere schreef op 04 september 2008 @ 02:21:

[...]

Eh, ik noem een Pinksteren, ik noem een Pasen, ik noem een Hemelvaartsdag..... Christelijke feestdagen die niet op een vaste dag vallen. Dus je punt is?

Juist kerst kan door z'n vaste datum erg ongelukkig (in 't weekend) vallen. Pasen en pinksteren zijn tenminste gegarandeerde vrije maandagen en dankzij hemelvaarts vaste donderdag kun je ook dan 'n lang weekend hebben.

Ik hecht overigens het meest aan pasen, pinksteren en hemelvaart als vrije dagen, door de gunstige periode (voorjaar) en de gegarandeerde lange weekenden. De geloofsbetekenis zal me worst zijn, maar die vrije dagen zijn mij heilig!
Onzin plan.

Het idiote van het suikerfeest is bovendien dat marokkanen en turken het suikerfeest niet noodzakelijkerwijze op dezelfde dag vieren.

Het suikerfeest is als de nieuwe maan zichtbaar is, maar let op: in hun eigen land!

Krijgen we daar een hoop gedoe over.

Kortom, direct naar de prullenbak, zo'n voorstel.
[quote]willem1959 schreef op 04 september 2008 @ 07:40:

Het idiote van het suikerfeest is bovendien dat marokkanen en turken het suikerfeest niet noodzakelijkerwijze op dezelfde dag vieren.

Het suikerfeest is als de nieuwe maan zichtbaar is.

Hierin heeft Willem gelijk dus dat wordt idd moeilijk vast te stellen.

Turken weten aan het begin van de ramadan wanneer het einde is en de arabieren kijken naar de maanstand (alsof of dat niet van te voren bekent is, maar ach) de avond voor het suikerfeest.

Ik ben het er ook mee eens dat het geen officieele feestdag hoeft te worden.

Het suikerfeest duurt btw 3 dagen dus....
Alle religieuze feestadagen per direct afschaffen en vervangen door een ongeveer gelijk aantal vrijelijk op te nemen dagen naar keuze. Kan iedereen ermee doen wat-ie wil.
En het slachtfeest dan ook maar gelijk erbij nemen?

Sorry maar is echt niet nodig hoor en de meeste moslims zitten niet op deze discussie te wachten zodat ze wederom in een slecht daglicht kome te staan.
Tjeeses, wat een stelletjes misgunner weer.

Take it or leave it, maar een kleine nieuwe generatie NEDERLANDER zijn nou eenmaal MOSLIMS.

En daar hoort het jaarlijkse suikerfeest bij.

Het valt ieder jaar op een ander dag, maar daar wordt er heus wel rekening mee gehouden.

Als het niet kan dan kan het niet.

Iemand met onregelmatige werkdagen zoals ziekenhuispersoneel en vliegers hebben toch ook niet ieder jaar op kerst vrij?!
complicated schreef op 04 september 2008 @ 07:54:

Alle religieuze feestadagen per direct afschaffen en vervangen door een ongeveer gelijk aantal vrijelijk op te nemen dagen naar keuze. Kan iedereen ermee doen wat-ie wil.
Helemaal mee eens..
smurfi schreef op 04 september 2008 @ 07:59:

Tjeeses, wat een stelletjes misgunner weer.

Take it or leave it, maar een kleine nieuwe generatie NEDERLANDER zijn nou eenmaal MOSLIMS.

En daar hoort het jaarlijkse suikerfeest bij.

Het valt ieder jaar op een ander dag, maar daar wordt er heus wel rekening mee gehouden.

Als het niet kan dan kan het niet.

Iemand met onregelmatige werkdagen zoals ziekenhuispersoneel en vliegers hebben toch ook niet ieder jaar op kerst vrij?!

Probleem is Smurfi met dit soort ideeen die van de overheid, komen de moslims wederom in een apart kader geplaatst worden.

Ik weet van vele moslims dat ze hiet echt niet op zitten te wachten, vooral omdat ze weten wat voor reacties dat weer uitlokt.

Gaat bij niet om misgunnen hoor.
Zusenzo, inderdaad je hebt wel gelijk. Ik sta ook niet op springen over dit soort discussies dat 'wij weer' een extra behandling krijgen juist om zulke bovenstaande reacties.

Trouwens, in Duitsland is het suikerfeest zolang ik me herinner een (betaalde) verlofdag.
Ik vind wat Complicated voorstelt ook een beter idee: "Alle religieuze feestdagen per direct afschaffen en vervangen door een ongeveer gelijk aantal vrijelijk op te nemen dagen naar keuze."

Ook in het kader van scheiden van kerk en staat.

Ik vind die 2e dagen altijd nogal idioot (2e pinksterdag, 2e paasdag, 2e kerstdag). Ik bepaal liever zelf wanneer ik een vrije dag kan opnemen.
Omen schreef op 04 september 2008 @ 08:19:

Ik vind wat Complicated voorstelt ook een beter idee: "Alle religieuze feestdagen per direct afschaffen en vervangen door een ongeveer gelijk aantal vrijelijk op te nemen dagen naar keuze."

Ook in het kader van scheiden van kerk en staat.

Ik vind die 2e dagen altijd nogal idioot (2e pinksterdag, 2e paasdag, 2e kerstdag). Ik bepaal liever zelf wanneer ik een vrije dag kan opnemen.
Domme onzin opmerking. In nederland is al scheiding van kerk en staat. Niet zomaar wat roepen.
:rofl:
Ik ben zelf zwaar niet-gelovig..

Maar vind al die extra vrije dagen natuurlijk wel fijn. Ga daar niet hypocriet over doen.

Vind het prima als het een erkende feestdag wordt, maar wel voor IEDEREEN.

En niet alleen voor de moslims.

Immers zij krijgen ook kerst etc. doorbetaald als ze dan niet werken.

En degenen in winkels etc. worden gevraagd om te werken en niet verplicht, functies daargelaten waarin je ook op feestdagen moet werken.

Dus andersom zou het mijns inziens ook moeten zijn, dan.

En anders al die feestdagen afschaffen, ook kerst etc.

Zoveel mensen "vieren" het, maar hebben geen enkele binding met de kerk. Dan schiet het zn doel ook wel voorbij.

Maar goed, zou het zelf ook niet fijn vinden die dagen niet meer vrij te zijn.
willem1959 schreef op 04 september 2008 @ 07:40:

Onzin plan.

Het suikerfeest is als de nieuwe maan zichtbaar is, maar let op: in hun eigen land!

Krijgen we daar een hoop gedoe over.

Kortom, direct naar de prullenbak, zo'n voorstel.

Politiek correct gezien is Nederland hun thuisland dus als die dag er dan toch moet komen dan wanneer in Nederland de nieuwe maan zichtbaar is lijkt me..

Daar hoeft dan geen gedoe over te zijn..
zolang het niet ipv een andere feestdag komt, vind ik alles prima.
Wat een onzin zeg.
Bovendien kun je apart verlof aanvragen op religieuze gronden, dus ik zie het probleem nu, nu het nog geen officiele feestdag is, niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven