3 Diagnoses? Huuuuhhhhh!!

29-06-2015 23:55 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo lieve forummers,



Ik zit op het moment behoorlijk in de knoop in mijn leven. En waar kan je dan het beste komen klagen? Hier... Ik zou het graag in real life doen, maar mijn sociale kring is niet opgewassen tegen de problemen die ik met me mee zeul.



Ongeveer 2 jaar geleden kreeg ik de diagnose Angstoornis NAO. Hier kreeg ik medicijnen voor... Gaandeweg de gesprekken met het GGZ bleken mijn problemen veel en veel dieper te zitten dan aanvankelijk gedacht. Daarom kreeg ik een maand geleden een onderzoek voorgeschoteld waarin ze op zoek gingen naar een andere oorzaak van mijn problemen.



Vandaag kreeg ik dus de uitslag van dit onderzoek...

Ik ben er eigenlijk nog steeds stil van... Ik weet dat een stempel niet zo veel zou moeten teweegbrengen, want de problemen waren er voor de stempel ook gewoon, alleen heeft het nu een naam gekregen. Maar dit... Ik heb hier nog nooit van mijn leven van gehoord!



De prognose is ook heel vaag... Ik kan er op internet echt heel weinig over vinden. Over 2 dagen heb ik een afspraak met mijn psychiater, maar man man ik pieker me helemaal suf! Hoe moet ik hier nu uit komen? Een is een chronische psychische aandoening en ik weet niet of ik hier mee ga kunnen leven...
We teach people how to treat us
Wat veranderd er precies nu het een naam heeft?

Je bent en blijft nog steeds wie je was, toch?
Alle reacties Link kopieren
En wat is het?
Heb je geen informatie mee gekregen nav de uitslag?
Alle reacties Link kopieren
Je weet wel of je er mee kan leven, want dat doe je nu al. Blijf kalm en houd Google even op afstand, het doet je geen goed zo te lezen. Heb je tot je met je psychiater kan praten iemand om naartoe te gaan?
Harry stared at the word "Pig," and looked up at the tiny owl now fluttering around the light fixture on the ceiling. He had never seen anything that looked less like a pig.
Alle reacties Link kopieren
Maar je bent toch nu niet anders dan 5 minuten voordat je de kamer van de psych instapte?

Diagnoses zijn er alleen maar om jezelf handvatten te geven om met bepaalde tot nu toe lastige gebleken zaken om te leren gaan.

Laava blijft laava hoor, alleen ze krijgt misschien iets meer een handleiding waarmee ze uiteindelijk haar denken en handelen meer zelf kan leren bijsturen.

Hoe cool is dat?





Meer betekenen diagnoses in mijn denken niet.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Oh god hoor, weer een klaagtopic over psychische diagnostiek en wat zijn we van de leg, maar het is wel geheim.



Ik ga op handen zitten!



Sterkte TO.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dubbus schreef op 30 juni 2015 @ 00:02:

Oh god hoor, weer een klaagtopic over psychische diagnostiek en wat zijn we van de leg, maar het is wel geheim.

Jij wilde wel erg graag weten welke diagnoses er gesteld zijn zeker?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Lijkt me best erg als je de rest van je leven medicijnen moet slikken.

Sterkte.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik pieker me suf over die drie diagnoses. Nr. 1 =NAO, nr. 2 heb je vandaag gekregen. Wat is dan nr. 3?

Komt die nog, of heb ik iets gemist?



Lijkt me heel naar voor je. Vooral dat je geen steun vindt in je omgeving.
Speechless
Alle reacties Link kopieren
Ik ben het helemaal eens met Enn, jij blijft jij. Daar verandert een diagnose niets aan. Gelukkig maar!
Alle reacties Link kopieren
Zie het positief: een diagnose geeft duidelijkheid en is vaak de eerste stap naar een oplossing.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pigwidgeon_ schreef op 30 juni 2015 @ 00:01:

Je weet wel of je er mee kan leven, want dat doe je nu al. Blijf kalm en houd Google even op afstand, het doet je geen goed zo te lezen. Heb je tot je met je psychiater kan praten iemand om naartoe te gaan?



Ze leeft er nu niet mee, althans, niet naar tevredenheid.

Anders was ze niet onder behandeling.
piet pompies, baba bomboy
Ach, zoveel mensen hebben tegenwoordig één of meer diagnoses van de GGZ. De enige mensen die geen diagnose hebben, zijn de mensen die nooit bij de GGZ binnen zijn geweest. Als ze daar wel zouden binnenlopen, komen ook zij met een diagnose naar buiten. Voor iedereen is er wel een diagnose of twee, drie. Maak je dus niet druk.
quote:yette schreef op 30 juni 2015 @ 07:11:

Zie het positief: een diagnose geeft duidelijkheid en is vaak de eerste stap naar een oplossing.



Dit.

In ieder geval weet je iets en kan je gericht hulp vragen en daardoor misschien wat meer kwaliteit aan leven winnen.
quote:milna schreef op 30 juni 2015 @ 08:44:

Ach, zoveel mensen hebben tegenwoordig één of meer diagnoses van de GGZ. De enige mensen die geen diagnose hebben, zijn de mensen die nooit bij de GGZ binnen zijn geweest. Als ze daar wel zouden binnenlopen, komen ook zij met een diagnose naar buiten. Voor iedereen is er wel een diagnose of twee, drie. Maak je dus niet druk.Door de bezuinigingen is het gehele systeem veranderd. Instellingen worden nu per diagnose betaald, het loont dus om meerdere diagnoses te stellen. Nog nooit zoveel diagnoses per patiënt gezien als de laatste jaren.
Alle reacties Link kopieren
quote:polydox schreef op 30 juni 2015 @ 13:24:

[...]



Door de bezuinigingen is het gehele systeem veranderd. Instellingen worden nu per diagnose betaald, het loont dus om meerdere diagnoses te stellen. Nog nooit zoveel diagnoses per patiënt gezien als de laatste jaren.





Daarom, psychologen/psychiaters zijn dol op etiketjes plakken.Niet dat de genezing er vaak ook maar iets makkelijker van wordt!

En nog leuker is het om de diagnose na een jaar of 2 te herzien



* is ook erg benieuwd naar de geheimzinnige diagnoses *
Alle reacties Link kopieren
quote:milna schreef op 30 juni 2015 @ 08:44:

Ach, zoveel mensen hebben tegenwoordig één of meer diagnoses van de GGZ. De enige mensen die geen diagnose hebben, zijn de mensen die nooit bij de GGZ binnen zijn geweest. Als ze daar wel zouden binnenlopen, komen ook zij met een diagnose naar buiten. Voor iedereen is er wel een diagnose of twee, drie. Maak je dus niet druk.Wat een generalisatie zeg... hierom praat ik dus met niemand over mijn shit. Ik hoef geen medelijden. Dat zeker niet... maar mensen die zeggen ach, iedereen heeft wel wat en hiermee eigenlijk zeggen dat dit van mij dus niks voorstelt... hier kan ik echt niet mee dealen.
We teach people how to treat us
Je schreef dat je vandaag een afspraak gaat krijgen met de psychiater. Heb je al een lijstje gemaakt met wat je allemaal uitgelegd wilt krijgen? Vraag ook om informatie boekjes zodat je altijd terug kan lezen. Ik snap dat diagnoses soms kunnen overdonderen en dat is niet erg. Je mag je best even uit het veld geslagen voelen als je de draad maar weer weet op te pakken.

Het feit dat iets chronisch is betekent echt niet dat je er niet mee zou kunnen leven.

Misschien kun je om ervaringen van mensen hier vragen, hoe zij het ervaren, welke therapie(en) zij hebben gevolgd en hoe zij naar de toekomst kijken. Heeft niets met medelijden te maken maar soms heb je even een gesprek met een lotgenoot nodig.
Alle reacties Link kopieren
quote:KiaOraHoi schreef op 01 juli 2015 @ 02:47:

Je schreef dat je vandaag een afspraak gaat krijgen met de psychiater. Heb je al een lijstje gemaakt met wat je allemaal uitgelegd wilt krijgen? Vraag ook om informatie boekjes zodat je altijd terug kan lezen. Ik snap dat diagnoses soms kunnen overdonderen en dat is niet erg. Je mag je best even uit het veld geslagen voelen als je de draad maar weer weet op te pakken.

Het feit dat iets chronisch is betekent echt niet dat je er niet mee zou kunnen leven.

Misschien kun je om ervaringen van mensen hier vragen, hoe zij het ervaren, welke therapie(en) zij hebben gevolgd en hoe zij naar de toekomst kijken. Heeft niets met medelijden te maken maar soms heb je even een gesprek met een lotgenoot nodig.



Hoihoi bedankt voor je reactie...



Ik heb nog niks opgeschreven ook al zit ik wel met een hoop vragen. Ik ben voornamelijk mijn leven aan het overdenken. Zit nu met vrienden op een camping en net voor het eerst eigenlijk een open gesprek gehad met hun over mijn problemen en diagnose en zo. Welliswaar met wat drank op... toch... toen ik er zat voelde het gesprek goed en nu lig ik op bed en ben ik weer onzeker... en bang. En negatief. Ik ben bang dat het mensen afschrikt... dat ze me niet meer zien als een persoon maar meer als een persoon+diagnose/problemen... snap je?
We teach people how to treat us
Hoe reageerden jouw vrienden dan?

Want ik heb ook wel vrienden met problemen en ik zie dat los van de persoon. Ze vinden je leuk anders zijn het je vrienden niet .
Alle reacties Link kopieren
vaak gaan meerdere stoornissen hand in hand met elkaar. Er hangen namen aan, ze kunnen deels met elkaar overlappen, het een veroorzaakt het ander.... Een stoornis betekent niet dat je gek bent. Het is meer dat je met bepaalde persoonlijkheidstrekken bijvoorbeeld even niet goed om kan gaan. Misschien lukt dat straks wel (als je hulp hebt gehad) en verdwijnen klachten. En dan ben je er misschien weer vanaf óf kun je er gewoon mee omgaan.

Niemand is perfect. De een heeft neurotische trekken, de ander heeft angstfobieen. De een is er zich van bewust en de ander niet. En als je het je wel bewust bent heb je een nieuwe stap gemaakt: nu kun je er iets aan veranderen en je bijvoobeeld laten helpen



veel sterkte joh! Xx
Alle reacties Link kopieren
het maakt natuurlijk wél uit, diagnoses. Natuurlijk ben je dezelfde erna, maar je zou toch liever een diagnose krijgen waardoor blijkt dat je klachten te verhelpen zijn. Je krijgt gewoon op een briefje dat het nog vaak lastig voor je is (de vraag is of dit ook zo is, het is maar psychologie die dit beweert). Bovendien is het een stigma en mensen reageren daar wel op (het verschilt wel per diagnose).



@Laava. Toen ik mijn diagnose kreeg probeerde ik het te begrijpen (de diagnose het dsm systeem). Ik raad je dit ten sterkste af. Je kan heel heel veel vragen stellen, maar het is een vage (alfa) wetenschap die zich af en toe vermomd als bèta wetenschap en die daardoor te harde uitspraken doet (je diagnoses bijv). Dit is zeer verwarrend. Probeer, als dit gaat, je te richten op je gevoelens en je herstel. Met denken ga je er niet uitkomen (bij mij wil mediteren hier weleens een stop in zijn).

Ik heb door de jaren verschillende diagnoses gehad die ook weer niet de juiste bleken (borderline, schizo-affectief en nu bipolair). Het is allemaal voortschrijdend inzicht. Laat het een beetje gaan en richt je op je symptomen en hoe je die kunt bestrijden.

En geef jezelf ook even de tijd. Je mag best nu nog even ondersteboven zijn natuurlijk. Neem even de tijd om het te verwerken. En vergeet niet dat het leven grillig is. Ik kan uit eigen ervaring ook vertellen dat dingen soms ontzettend kunnen opknappen. Meer dan jezelf kunt begrijpen. Maar over diagnoses piekeren, brengt je niet ver.

Sterkte!
Ik vind heel stabiele mensen maar saai.
Alle reacties Link kopieren
quote:KiaOraHoi schreef op 01 juli 2015 @ 03:09:

Hoe reageerden jouw vrienden dan?

Want ik heb ook wel vrienden met problemen en ik zie dat los van de persoon. Ze vinden je leuk anders zijn het je vrienden niet .Nou, ze reageerden met dat ze het altijd al gedacht hadden (niet lelijk bedoeld)... ook zei die jongen tegen mijn vriend dat hij echt niet met zoiemand zou kunnen samenleven (ook niet lelijk bedoeld, maar komt wel erg hard aan)... vervolgens gaven ze een hoop tips met hoe hiermee om te gaan.
We teach people how to treat us

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven