Werk & Studie alle pijlers

Slim of doorzettingsvermogen?

29-06-2015 22:58 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mensen die op de universiteit zitten, zijn ze slim of beschikken ze gewoon een flinke dosis doorzettingsvermogen? Ik snap niet waarom Nederland een schoolsysteem heeft dat duidelijke onderscheid creeert. Van mensen uit mij omgeving worden er vaak opmerkingen gemaakt van dat mensen op de uni slimmer zijn dan mensen op het hbo of mbo? Is het daadwerkelijk het geval? Waarom bestaat mbo en hbo niet in andere landen? Jongeren in andere landen gaan gewoon rechtstreeks naar de middelbare school naar de uni, iedereen heeft gelijke kansen, of je het nou haalt of niet...tja... dat ligt aan jezelf.

Ik heb opgemerkt dat mensen zich beter voelen dan anderen alleen omdat ze ''hoger'' studeren dan iemand anders die bijv. op het mbo zit.



Wat vinden jullie hiervan?
Mijn ervaring is dat vooral HBO-ers neerkijken op MBO etc.



Ik sprak trouwens laatst een man die verpleegkunde had gedaan en die deze opleiding qua moeilijkheidsgraad gelijk vond staan met elke willekeurige universitaire studie, want het was allemaal erg wetenschappelijk en theoretisch.



Zelf vind ik dat het met slimheid niks te maken heeft. Er zijn voor de ene opleiding andere capaciteiten cq vaardigheden nodig dan voor een andere opleiding. Je bent of theoretisch of praktijkgericht. Doorzettingsvermogen heb je voor elke opleiding nodig.
Alle reacties Link kopieren
Is het niet zo dat iemand die het VMBO heeft afgerond (en ondertussen ouder is dan 21) ook naar de universiteit mag, als hij/zij maar door de 21+ toets komt? of is dat alleen voor HBO?



Ik zou trouwens nooit 50-85 uur per week willen studeren! Als ik dat had moeten doen om de universiteit af te ronden, nou, dan maar liever niet! Dus wilskracht is, naast intelligentie en doorzettingsvermogen, ook een grote factor!
Ionize this!
Alle reacties Link kopieren
Ook in het buitenland hebben ze diverse niveaus. In de VS bijvoorbeeld heb je college (MBO) en University (HBO/WO). Een Bachelor of Master diploma kun je in elk land halen. Deze graadmeter is internationaal vast gelegd.



Of mensen slimmer zijn die de universiteit doen hangt van de persoon af. De één is een doorzetten en doet er alles aan een diploma te krijgen, de ander doet het met 2 vingers in zijn neus.

Wie is beter? Geen van beide.
Alle reacties Link kopieren
quote:Elandic schreef op 30 juni 2015 @ 08:56:

Ik gok op een medische studieGoede gok ;) . En in België, waar het nog een hele hoop meer theorie is ...
Ik ken iemand met, ik vermoed, een gemiddeld iq. Met keihard werken en heel veel uren maken heeft hij zijn universitaire studie afgerond. Daarna met net zoveel inspanningen een deel van het postdoc gedeelte, om vervolgens te zakken op de praktijkstage. Ik zag dat eigenlijk al aankomen, want het lukte hem niet om de theorie te vertalen naar concrete casussen. Het mooiste zou zijn als je precies op het niveau zit dat je wel serieus moet werken maar je niet bovenmatig hoeft in te spannen om het niveau te halen. Tenzij je studeren heel leuk vindt natuurlijk
Alle reacties Link kopieren
quote:safrat schreef op 30 juni 2015 @ 09:39:

Mijn ervaring is dat vooral HBO-ers neerkijken op MBO etc.



Ik sprak trouwens laatst een man die verpleegkunde had gedaan en die deze opleiding qua moeilijkheidsgraad gelijk vond staan met elke willekeurige universitaire studie, want het was allemaal erg wetenschappelijk en theoretisch.



Zelf vind ik dat het met slimheid niks te maken heeft. Er zijn voor de ene opleiding andere capaciteiten cq vaardigheden nodig dan voor een andere opleiding. Je bent of theoretisch of praktijkgericht. Doorzettingsvermogen heb je voor elke opleiding nodig.HBO-V is een redelijk pittige studie. En ik ken universitaire studies waarvan ik betwijfel of ze wel het predikaat 'wetenschappelijk onderwijs' mogen dragen. Dus het kán, wat ie zegt.
Alle reacties Link kopieren
TO je hebt wel veel topics geopend over intelligentie en opleidingsniveau, valt me op. Ik zit zelf op de uni en ik vind het nogal kort door de bocht als mensen neerbuigend doen over MBO'ers. Mijn broer doet MBO en ik zou niet kunnen wat hij doet (zorg). Maar ook binnen de uni heb je mensen die negatief over anderen doen die bijvoorbeeld lagere cijfers halen. Of je nu goed of minder goed kunt leren, je zal altijd arrogante eikels tegenkomen. Ik heb daar ook wel eens last van. Ieder heeft zo zijn talent en dus heeft iedereen - als hij zijn talent weet te vinden en aan te boren - even veel kans om succesvol te zijn in het leven. Daar kan een opleiding aan bijdragen, maar dat hoeft dus niet. Twijfel dus niet zo aan jezelf, nergens voor nodig! Ik weet zeker dat jij ook ergens goed in bent (en misschien moet je het nog ontdekken), onzekerheid en twijfel werken alleen maar tegen je. Doorzettingsvermogen en leuk vinden wat je doet, zijn volgens mij belangrijke factoren.



Kijk anders hier eens even https://nl.wikipedia.org/wiki/Meervoudige_intelligentie. "Als je laag op een IQ-test scoort, betekent dit volgens Gardner dus niet dat je niet intelligent bent. Het betekent alleen dat je niet verbaal/linguïstisch, logisch/mathematisch en/of visueel/ruimtelijk intelligent bent. Op één van de andere manieren kan je wel erg intelligent zijn en heel erg uitblinken en daardoor zelfs heel succesvol worden."



Ik neem hier even IQ omdat dat toch een graadmeter is in ons onderwijssysteem. Als je MBO doet ben je dus niet dom, je bent op een andere manier intelligent. Ik ken promovendi die nog geen stofzuigerzak kunnen verwisselen.... :P
Ik kan toevallig erg goed stofzuigerzakken vervangen, maar daar koop je ook geen brood voor. Betere voorbeelden zijn die van begaafde loodgieters of violisten, maar wat dan als je daar ook geen aanleg voor hebt?
Alle reacties Link kopieren
@Minkedewit er zijn gelukkig meerdere dingen die je kunt doen in het leven dan loodgieter of violist zijn. ;) Het voorbeeld van de stofzuigerzak is om te laten zien dat je nog zo slim kunt zijn op de éne manier - maar op de andere vlakken toch vaardigheden kunt missen. In dit voorbeeld gaat het om gewoon praktisch inzicht. Het idee is dat het andersom ook geldt: je mist misschien een talent (denk je), maar dat wil niet zeggen dat je volledig dom of hopeloos bent. MBO staat daarom ook in mijn optiek ook niet gelijk aan minder intelligent, alleen ánders intelligent.
Oh, op die manier. Ik denk dat je wel kunt stellen dat een academicus (in het algemeen) intelligenter is dan een MBO'er als het gaat om cognitieve intelligentie. Het gaat pas mis als je daar een waardeoordeel aan wilt geven en de een minder waard vindt dan de ander. Sociale intelligentie, praktisch inzicht, etc. zijn net zo belangrijk, en ook daar heb je grote verschillen tussen mensen. Ik denk dat het voor iemand met een hoge sociale intelligentie makkelijker is om succesvol te worden in werk dan voor iemand met een hoog IQ.

De meeste mensen hebben van alles een beetje, en blinken niet echt uit in een van die aspecten.
dubbel
quote:Tia.Dalma schreef op 03 juli 2015 @ 16:04:

[...]



HBO-V is een redelijk pittige studie. En ik ken universitaire studies waarvan ik betwijfel of ze wel het predikaat 'wetenschappelijk onderwijs' mogen dragen. Dus het kán, wat ie zegt.Dat verpleegkunde "redelijk pittig" kan zijn, prima. Wetenschappelijk? Nee. Het is en blijft toch een vorm van praktijkonderwijs. Dat een dergelijke opleiding vergeleken kan worden met elke wetenschappelijke studie lijkt mij niet juist. Misplaatste zelfverheffing, maar ik weet dat hij met elke willekeurige studie, dat ook zo letterlijk bedoelde en helaas is dit slecht één van de vele voorbeelden waaruit moest blijken dat ik toch wel met een bijzonder slimme man te maken had.



Het ging mij overigens niet om de moeilijkheidsgraad van een studie. Het maakt voor mij niets uit of je arts, loodgieter of leraar bent, maar met pochen heb ik niets. Het is een kwestie van vaardigheden. Niet gelijk, wel gelijkwaardig. Het pochen doet afbreuk aan die gelijkwaardigheid.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven