Vriend maakt nare opmerkingen over mijn hobby. Tips?

27-06-2015 14:14 131 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo viva,



Ik heb inmiddels meer dan drie maanden een relatie. Het is nog steeds vrij pril, maar het gaat over het algemeen zeer goed!



Laat ik allereerst beginnen met het feit dat ik al 9 jaar zing en ook wat lessen volg. Ik ben geen prof, maar heb na al die jaren wel aardig wat techniek opgebouwd en vind het gewoon erg leuk . Toen ik mijn vriend een paar maanden geleden leerde kennen heb ik mijn zanghobby een tijdje laten versloffen: ik stak ten eerste best wel veel tijd in hem, was daarnaast druk met mijn scriptie en was ook weinig in de stad waar ik de lessen volg. Maar goed, dat terzijde - inmiddels heb ik de lessen weer opgepakt!



Doordat ik er op dat moment niet zoveel mee bezig was, had ik hem de eerste twee maanden nog niet verteld dat ik zingen graag als hobby deed. Nu ben ik laatst wat meer gaan uitweiden over het feit dat ik redelijk kan zingen en vroeger een tijdje in een bandje zat, en toen maakte hij plots hele plagerige opmerkingen die niet goed bij mij vielen. Dingen zoals "Ja sure, dat zeggen ze allemaal. Ik ben juist wel blij dat ik een vriendin heb die net zo slecht kan zingen als ik!" Toen stelde ik voor om een filmpje van een eerder optreden te laten zien en pakte mijn telefoon om youtube te laden. Daarop zei ik dat het geluid vanuit mijn telefoon natuurlijk niet van topkwaliteit was, waarop hij weer inhaakte: "Ja natuurlijk, wijt het daar maar aan!"



Ik begrijp perfect dat het hier om plagerijtjes kan gaan en meestal vind ik dat ook niet erg, maar ik vond dit echt niet leuk. Ik legde dan ook mijn telefoon weg en zei iets in de trant van "Laat maar, ik durf het niet te laten zien als je zo doet." Uit zijn gedrag leidde ik vervolgens af dat hij absoluut niet door had dat ik een beetje ontzet was.

Het ligt altijd een beetje gevoelig bij mij om te zeggen dat ik zingen leuk vind, omdat ik echt zo'n type ben dat plankenkoorts krijgt (ook als ik slechts een filmpje laat zien) wanneer mensen om wie ik heel veel geef mij horen zingen en het 'beoordelen'. Terwijl ik daar met 300 vreemden bij wijze van geen problemen mee heb, haha!



Op 4 juli ga ik ook zingen op een open podium (iets dat mijn docente geregeld heeft) en ik durf het hem door dit gedoe gewoon niet te vertellen. Ik voel mij best wel rot onder het feit dat ik iets simpels als een hobby niet met hem kan delen. Moet ik mijn vriend hiermee confronteren of overreageer ik?



Ik besef mij dat het beter geweest was als ik op het moment zelf gereageerd had, maar ik was bang dat ik uit mijn slof zou schieten. Vandaar.
Alle reacties Link kopieren
(heel kort even off topic, dank je Dubbus voor de geplaatste link, prachtig)



Iets meer dan drie maanden een relatie is nog kort, je kent elkaar al best goed maar je kan "elkaar nog niet lezen en schrijven". Plagen (wederzijds) kan prima als je zelfverzekerd bent, maar kan soms verkeerd vallen, omdat je onzeker bent, of verdrietig of weet ik wat. Die ander kan dat niet altijd aanvoelen, vooral als je normaal een plagerijtje met een plagerijtje teruggeeft en er wel om kan lachen. Plagerijtjes kunnen zelfs liefdevol zijn.

Ik ben bijvoorbeeld voorzichtig met plagende opmerkingen naar mensen die ik niet goed ken. Als ik niet in de stemming ben voor plagen of als het over een onderwerp gaat waar ik onzeker over ben, geef ik dat aan. De ander kan dat niet altijd goed inschatten.



Je hebt er nu al een stap ingezet door het met hem te bespreken en hij herkende en erkende gelijk dat hij achteraf gezien ook wel doorhad dat het niet de juiste reactie was. Dat is al een hele goede stap van jullie beiden.

Nu kun je als je wil nog een keer een gesprek met hem aangaan dat je het altijd heel moeilijk vindt om op te treden voor bekende mensen. Ik kan me voorstellen dat nu al zo snel een optreden met hem erbij in het publiek je heel zenuwachtig gaat maken en dan krijg je een selffulfilling prophecy. Ik kan me ook voorstellen dat je even een beetje tijd nodig hebt om bij te komen van de afgelopen periode. Het schrijven van een scriptie kost heel veel energie, en dat kan je nu misschien een beetje voelen. Dan komt alles nog eens extra hard binnen.



Heel veel succes en vooral ook veel plezier met je optreden!
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp uit laatste reactie van TO dat vriend begrip heeft getoond voor hoe ze zich voelt over zijn grapjes. Zal wel opgelost zijn dan.
Ik denk dat liefde ook een hoop illusie is..

Als je net verkering hebt dan idealiseer je elkaar nog want dit is de man van je dromen en daar zit ook veel projectie in en hoe langer je elkaar kent hoe meer je elkaars mindere kanten ziet en dan valt ie een beetje van zijn sokkel en als dat om een beetje interesse tonen gaat. . als dat al teveel gevraagd is??terwijl dat eigenlijk best wel belangrijk is in een relatie dan is die illusie al een heel stuk uit elkaar gebarsten en dat wil je niet na een paar maanden verkering!
Alle reacties Link kopieren
Misschien een heel rare insteek hoor, maar wellicht vind vriendje TO wel helemaal the bomb and fantastisch, los van dat zingen. Kan ook. En dat hij daarom niet naar het filmpje keek omdat hij haar met of zonder zingen gewoon heel leuk vind en het niet nodig vindt dat te bewijzen door dat filmpje te kijken.



Maar hey, als TO het liever uitlegt als desinteresse moet ze dat vooral doen.



Je hebt zelf de keuze hoe je vrij neutrale acties (een filmpje niet meteen bekijken ook al vind jij dat hij dat moet doen terwijl je dat niet eens duidelijk vraagt) uit wil leggen, positief, neutraal of negatief.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren
Nog een tweede update: Sommigen vroegen of ik hem meegevraagd had naar het optreden. Nu weet ik toevallig dat hij die dag niet kan (hij moet naar België toe die dag), dus dat heb ik niet gevraagd . Maar het lijkt mij inderdaad om de redenen die paperlatern hierboven uitlegt sowieso niet echt verstandig. (Scriptiestress heeft overigens inderdaad meegespeeld, ik wacht nog op de uitslag.)



Boebezoebe, ik snap dat 'desinteresse' een negatieve uitleg kan zijn voor sommigen, maar ik vind dat eigenlijk wel meevallen: wie weet zegt het hem gewoon niks. Dat is voor mij juist vrij neutraal. Ik heb besloten dat ik het er voorlopig maar niet meer met hem over heb.
Weet hij nou wel al dat het een serieuze hobby voor je is? Of ging dat gesprek er alleen over dat je die opmerkingen niet leuk vond.
Alle reacties Link kopieren
Wees duidelijk naar hem en eerlijk naar hem.



Vertel gewoon dat het iets is waar jij serieus tijd in steekt als hobby, zelfs al is het even op een zijspoor geraakt door studie.

Vertel hem dan ook dat jij het niet waardeert als hij er kleinzielig over doet of grapjes over maakt, het is een deel van jou.

En net als bij elk muziek instrument, sport vereniging of dansschool, jij oefent en gaat repeteren conform jouw planning.



Nodig hem uit wanneer er weer eens een optreden komt waarbij hij aanwezig kan zijn.





Ik heb ook zo mijn hobby's, Ik vind het leuk en stop er mijn energie in, tezamen met een heleboel andere mensen die dezelfde hobby hebben. Ik ga mij ook niet verdedigen ervoor. Ik vraag ook niet aan hen om mee te doen. Een ander hoeft het van mij ook niet leuk te vinden. Maar iemand die het continue belachelijk gaat lopen maken laat ik wel weten dat die persoon een stoornis heeft en die is heel snel exit.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
quote:alinea schreef op 28 juni 2015 @ 10:53:

[...]





Wat gek als je van iemand houdt dan ben je toch ook blij als iemand ergens gelukkig mee is dat heeft toch alles met de relatie te maken, zo begint de liefde toch?

Je verdiept je in elkaar ,je wil weten waar je geliefde gelukkig van wordt, je bent blij als je geliefde gelukkig is, desinteresse past daar toch niet echt in thuis.

Als ik dol ben op iemand en ik kom achter een Nog onbekend talent dan wil daar alles van weten, het delen complimenten geven en je geliefde zich geliefd en belangrijk laten voelen. Maar ja misschien neemt het gros wel met minder genoegen.Complimenten geven, je geliefde belangrijk laten voelen, dat is mooi. Maar wat nu als de hobby, het talent, weet ik wat, je echt niets zegt?
quote:to_maatje schreef op 28 juni 2015 @ 13:21:

[...]









Ach ja, ik vind interesse tonen belangrijk, en dan bedoel ik niet elke keer aanwezig zijn, maar op zijn minst één keertje, gewoon omdat mijn geliefde dat leuk zou vinden...



Mijn vriend heeft een (voor mij) onmogelijke muzieksmaak, maar ik bedoel dan echt serieus dat ik het gevoel heb dat mijn oren bloeden als ik er te lang naar luister. En dan zit ie ook nog eens in een amateurbandje waar iedereen die zin heeft (met/zonder talent) in toegelaten wordt

Toch ben ik een paar keer gaan kijken, gewoon omdat hij het zo leuk vindt en ik het dan weer leuk vind om hem te zien glunderen van plezier. ook al bloeden mijn oren. Maar hij snapt dan ook wel dat ik niet wekelijks/maandelijks ga komen en dat ik liever niet de hele avond naar zijn favoriete bandje luister en dat hij mij ook niet moet gaan proberen te bekeren.



In dat geval:dit



Ik vind dit een heel mooi voorbeeld van hoe je blij kan zijn voor iemand en dat je diegene gelukkig ziet een reden is om eens wel mee te gaan of wel eens te vragen naar zijn of haar hobby en interesse te tonen.

Het is toch niet allemaal ikke ikke ikke wat maakt het uit dat je er zelf geen bal aan vindt als die ander blij is ben jij blij voor de ander.
In dit geval zeker, kijk als ze nou wandelende takken fokt en je walgt er echt van dan met je dat ook kunnen zeggen maar zingen is toch best wel gaaf als je het kan en om dan zo ongeinteresseerd te doen is toch niet leuk.
Oh, ik vind het mooi dat mijn partner een hobby heeft en daar van geniet. Zonder meer. En ik kom kijken als dat gewaardeerd wordt. Maar het zegt me totaal niets, dus complimenten geven is eerder risicovol dan wat anders
Ik toon zelf ook geen interesse als iemand zingen als hobby heeft. De reden daarvan is dat ik wil voorkomen dat iemand mij filmpjes laat zien waarin ze zingt en waarover over ik me dan gedwongen voel een mening te geven (lees: moet liegen dat ze zo goed is) om haar niet te kwetsen. Ik houd niet van die dwang.



Veel mensen die zelf denken dat ze kunnen zingen, kunnen namelijk niet zingen. Kijk maar naar de audities van Idols bijv. En slecht zingen gaat door merg en been en is moeilijk te verdragen. Dat is het voordeel van een hobby als breien: als iemand een slechte sok heeft gebreid, doet het me niks.
quote:milna schreef op 30 juni 2015 @ 09:05:

Ik toon zelf ook geen interesse als iemand zingen als hobby heeft. De reden daarvan is dat ik wil voorkomen dat iemand mij filmpjes laat zien waarin ze zingt en waarover over ik me dan gedwongen voel een mening te geven (lees: moet liegen dat ze zo goed is) om haar niet te kwetsen. Ik houd niet van die dwang.



Veel mensen die zelf denken dat ze kunnen zingen, kunnen namelijk niet zingen. Kijk maar naar de audities van Idols bijv. En slecht zingen gaat door merg en been en is moeilijk te verdragen. Dat is het voordeel van een hobby als breien: als iemand een slechte sok heeft gebreid, doet het me niks.Ik vind totaal geen interesse tonen erger dan eerlijk je mening geven, mag je niet eerlijk zeggen dat je iets mooi of lelijk vind? Moet je dan sneaky doen en het onderwerp ontwijken? Communicatie is belangrijk ook als je het niet mooi vind.
quote:alinea schreef op 30 juni 2015 @ 09:29:

[...]

Ik vind totaal geen interesse tonen erger dan eerlijk je mening geven, mag je niet eerlijk zeggen dat je iets mooi of lelijk vind? Moet je dan sneaky doen en het onderwerp ontwijken? Communicatie is belangrijk ook als je het niet mooi vind.



Ik zeg het gewoon eerlijk als ik het niks vind, maar mensen kunnen vaak niet dealen met een eerlijke mening. Dat merk je al op dit forum bij bepaalde topics. Voor je het weet, opent TO een topic dat haar vriend heeft gezegd dat ze niet kan zingen en dat het pijn doet aan zijn oren en dan is hij ook weer een ongevoelige l*l volgens het forum. Het is nooit goed.



En hoezo sneaky doen? Ik heb geen behoefte aan filmpjes waarin iemand zingt en het interesseert me geen snars als iemand zingen als hobby heeft, want de meeste mensen kunnen toch niet zingen, dus ik vraag er ook niet naar. Heeft niks met sneaky doen te maken. Als ik vind dat iemand een leuke hobby heeft, vraag ik er wel naar. Anders niet.
Ik denk dat to liever eerlijk zegt dat hij het niks vind mocht het zo zijn dan dat het hem helemaal geen bal interesseert, dan kun je er tenminste wat mee net als een topic:mijn vriend zegt dat ik vals zing dan hoort ze eerlijk eh waarschijnlijk heeft ie gelijk dat is hele andere feedback op een heel ander probleem.
En dat hele ongeïnteresseerde:als IK vind dat iemand een leuke hobby heeft, vraag IK er wel naar. Anders niet.

Tja moet je zelf weten. De een is wel geinteresseerd in anderen en de ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Een vol geluid wil niet zeggen dat je echt kan zingen hé. Dus misschien vind je vriend het wel niet echt mooi.

Deze mevrouw vind ook dat ze mooi kan zingen

https://www.youtube.com/watch?v=dGKmgeECups



Zonder voorbeeld van TO is het niet te beoordelen of het echt grapjes zijn of dat hij probeert duidelijk te maken dat hij het niet mooi vind.
Alle reacties Link kopieren
TO reageerde eerder al gepikeerd doordat haar vriend niet zo reageerde op haar hobby als ze hoopte/verwachtte. Nu is dat uitgepraat, maar het zou me niets verbazen als vriend bang is wéér verkeerd te reageren en dus maar liever niets doet. En wie weet, misschien heeft ie haar al opgezocht op youtube en vindt hij het niets.
Later is nu
quote:nina1966 schreef op 30 juni 2015 @ 10:46:

Zonder voorbeeld van TO is het niet te beoordelen of het echt grapjes zijn of dat hij probeert duidelijk te maken dat hij het niet mooi vind.



Hoeveel duidelijker moet het worden gemaakt dat vriend van TO haar nog nooit heeft horen zingen door al dit gedoe?



Ik vind het zelf een kleine moeite om interesse te tonen voor iets wat voor je geliefde zo belangrijk is, ook al heb je er zelf niks mee. Om eerlijk te zijn vind ik het nogal kinderachtig om die interesse alleen te tonen als je zelf iets met die hobby hebt.



Stel je partner werkt op een verzekeringskantoor. Ga je dan niet luisteren naar de verhalen over het werk omdat je niks met verzekeringen hebt? Daar GAAT het toch helemaal niet om? Het gaat om je partner en waar die blij of niet blij van wordt.



En dat is nog iets anders dan mee naar elke oefensessie, elk optreden, enz, enz. Maar totaal geen interesse? Zou ik echt heel apart vinden en op iemand die zo kortzichtig alleen met zichzelf en de eigen interesses bezig is zou ik heel snel afknappen.
Alle reacties Link kopieren
TO rept er pas over na 3 maanden relatie. Hoe moet hij dan weten dat het zo belangrijk voor haar is? Ja, ze zegt het, maar heeft het niet laten zien, de afgelopen tijd. En dat het zingen wat gevoelig ligt, dat snapt hij nu, maar hoe belangrijk het zanggedeelte in haar leven is, dat moet hij eerst zien.

En zodra hij op die en die avond niet langs hoeft te komen, want dan is ze zingen, ze dat en dat én dat weekend niet kan, want dan is ze optreden, zodra hij dát merkt, weet hij zéker dat het een groot deel van haar leven is, lijkt me zo. En dan komt er vast ook interesse. Nouja.. of niet.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Flauw van je vriend, maar jij moet tegen een pesterijtje kunnen en gewoon lekker doorgaan met zingen.



Ik zing in een koor, heb ook zangles. Als ik thuis oefen, heeft mijn man commentaar, maar daar trek ik me niets van aan.

Het is míjn hoby, ik geniet er van. Dat houdt niet in dat iedereen dan maar in aanbidding moet liggen voor mijn stemgeluid en/of de optredens van mijn koor. Sommigen vinden het leuk, anderen helemaal niet. Smaken verschillen, zo simpel is het.

Echtgenoot komt wel trouw naar ieder optreden, al gaat hij liever naar The Stones





@vivaamber

Zo"n vrouw van boven de 50 die (o.a.) popliedjes zingt, ben ik dus ook !!! Wanneer kom je luisteren
Alle reacties Link kopieren
quote:parbleumondieu schreef op 27 juni 2015 @ 17:20:

[...]



Plankenkoorts is een verschijnsel dat niet verdwijnt als je best wel redelijk bent in wat je doet. Als je heeeeel erg goed bent, zul je wel zelfverzekerd genoeg zijn, denk ik, maar de best wel te pruimen amateur is vaak nerveuzer dan nodig. Dat is ook een motivatie om toch nog maar eens wat te oefenen.



Er is geen enkel verband tussen niveau en talent en plankenkoorts.



Mensen zoals Adele, Robbie Williams en Barbara Streisand hebben er bijvoorbeeld enorm veel last van. Toch niet echt gemiddelde artiesten.

Streisand en Williams hebben weleens optredens gecanceld door hun plankenkoorts.
Alle reacties Link kopieren
Voor iedereen die altijd een "eerlijke mening" wil geven, die dan meestal negatief uitvalt:

het lijkt wel mode om maar altijd en overal te ventileren dat iets niet mooi, leuk, lekker of flatteus is, want we vinden allemaal onze mening zó belangrijk.

Vaak is diegene die om een mening vraagt, toch al onzeker. Anders vraag je niet hoe de ander het vindt.

Iemand met voldoende zelfvertrouwen gaat gewoon zijn/haar eigen gang zonder om een oordeel te vragen.

Een beetje milder zijn als naar je mening gevraagd wordt, is soms sociaal handiger.
quote:amarna schreef op 01 juli 2015 @ 08:14:

Voor iedereen die altijd een "eerlijke mening" wil geven, die dan meestal negatief uitvalt:

het lijkt wel mode om maar altijd en overal te ventileren dat iets niet mooi, leuk, lekker of flatteus is, want we vinden allemaal onze mening zó belangrijk.

Vaak is diegene die om een mening vraagt, toch al onzeker. Anders vraag je niet hoe de ander het vindt.



Het is niet dat anderen hun mening zo belangrijk vinden: jij maakt zélf de mening van een ander zo belangrijk door ernaar te vragen.



Ik vraag nooit naar de mening van een ander over hoe iets me staat, want ik maak zelf wel uit of iets me leuk staat of niet. Trouwens, als iets je leuk staat, zeggen mensen het vaak wel uit zichzelf, zelfs van onbekenden op straat. Ik vind dat onzekere gedrag alleen maar irritant. Je moet zelf weten hoe je erbij loopt, ik ben niet je kledingstylist/haarstylist of zo.
Alle reacties Link kopieren
Je maakt hetzelfde punt als Armana Milna
Later is nu

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven