Gezondheid alle pijlers

Boulimia tandarts

30-06-2015 09:57 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit dr. Phil te kijken ( ) en begon na te denken over mijn eigen situatie. Ik heb 5 jaar lang geworsteld met boulimia, gelukkig gaat het nu al ruim 3 jaar prima met me maar m'n gebit heeft een een opdonder van gehad. Ik ben in die jaren niet naar de tandarts geweest, 3 jaar geleden maakte ik toch maar een afspraak en zijn er veel herstelwerkzaamheden verricht zodat er uiterlijk niets meer te zien was Ik heb nooit met iemand gesproken over mijn probleem en ook de tandarts vroeg me niet hoe het zo ver gekomen was.



Na een jaar ben ik verhuisd en kreeg ik een nieuwe tandarts, eerste kennismakings-/ controle-afspraak ging prima, er was niets aan te merken op m'n gebit, geen gaatjes etc.

Een half jaar geleden ging ik weer voor de halfjaarlijkse controle en er was van alles aan de hand, m'n gebit was onrustig, tandvlees was niet goed, opgezwollen en rood en uit 3 kiezen zijn delen afgebroken, dit laatste had ik zelf al opgemerkt bij 2 van de 3 kiezen..

M'n tandarts was verbaasd en vroeg me naar m'n eetgewoontes etc. Ook ik was een beetje van slag, ik poets goed, eet gezond, geef niet meer over.. Nu vraag ik me of dit nog de nasleep is van mijn boulimia. Kan de tandarts iets vermoeden? Ik peins er niet over om het haar te vertellen. Zijn er meer mensen die dit ervaren hebben? Ik baal er gewoon ontzettend van dat ik het blijkbaar zo verprutst heb Ik ben benieuwd naar tandartservaringen van anderen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nergens last van qua eetstoornissen en heb gewoon een slecht gebit. Mischien is dat wat er bij jou ook aan de hand is? Ik poets veel, flos, vaak tandarts en toch een slecht gebit. Het is wat het is.
never a failure, always a lesson
Mijn nieuwe tandarts zag mijn gebit vroeg me letterlijk of ik boulimia heb gehad. Veel overgeven leidt tot tanderosie.

Maar nee, ik heb als kind voor het laatst overgegeven.



De tandarts heeft het beste met je voor. Als iemand veel frisdrank (met koolzuur) drinkt of citroensap water drinkt, geeft ze daar tips voor. Ze is geen psychotherapeut, ze hoeft je niet door te zagen.



Je beslist zelf wat je vertelt. Eventueel zeg je: "Ik heb veel last gehad van misselijkheid en overgeven. Maar dat is al jaren voorbij."
Alle reacties Link kopieren
Super stom van je om helemaal niets te willen vertellen. Zou je het je arts ook niet vertellen als je alsnog klachten krijgt van je ES? - en ja, dat kan...



Als je medische professionals broodnodige basis info onthoudt kun je ook niet van ze verwachten dat ze je naar behoren behandelen.



En daarbij, ook een tandarts heeft zoiets als beroepsgeheim hoor. Je informatie is vertrouwelijk en die gaat hij of zij echt niet op straat gooien.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het gewoon vertellen.

Heb ik destijds ook gedaan. Lijkt mij belangrijke informatie voor een tandarts.

Hij is je een arts , niet de eerste de beste op de hoek van de straat die je het verteld.

Informatie achterhouden voor iemand die je behandeld lijkt mij een slecht idee.
Alle reacties Link kopieren
Tegenwoordig moet ik bij mijn tandarts één maal per jaar een uitgebreide vragenlijst invullen. Er worden dan vragen gesteld over onder andere algemene conditie, medicatiegebruik en doorgemaakte ziekten. Dit geeft voor de tandarts duidelijkheid waar hij rekening mee moet houden tijdens een behandeling. Valt mij op dat jouw tandarts niet dit doet. Stel dat jij een hartaandoening hebt, dan moet een tandarts dit wel weten in verband met de gebruikte verdoving.

Ik vind het niet slim dat jij een dergelijke ernstige aandoening niet met hem besproken hebt, aangezien het wel gevolgen heeft voor jouw gebit en behandeling.
Ik zou het wel vertellen. Tijdens zo'n behandeling overvalt het je, maar voor de volgende keer kun je je voorbereiden. Of je zegt wat Leeuwin zegt. De tandarts heeft vast meer patiënten die een ES hebben (gehad), dus die ziet dat echt wel vaker.
Alle reacties Link kopieren
Over een ES hoef je je bij een arts toch niet te schamen?
Frankly my dear, I don"t give a damn
Mijn mondhygieniste vraagt ook bij ieder bezoek naar mijn gezondheid en als ik een opmerking heb wordt die ook genoteerd. Ik vind dat een prima regel.

Aan een gebit kun je heel wat opmerken en een slecht gebit kan ook weer gevolgen hebben voor je gezondheid.
Waarom vertel je het niet gewoon?
Alle reacties Link kopieren
quote:Rubella schreef op 30 juni 2015 @ 11:43:

Tegenwoordig moet ik bij mijn tandarts één maal per jaar een uitgebreide vragenlijst invullen. Er worden dan vragen gesteld over onder andere algemene conditie, medicatiegebruik en doorgemaakte ziekten. behandeling.Heb ik nog nooit hoeven doen bij mijn tandarts en daar kom ik de afgelopen jaren toch wel regelmatig.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook een boulimia-verleden (en heel soms steekt het nog de kop op!) en dat kun je inderdaad terugzien aan mijn tanden. De tandarts heeft met wat omwegen gevraagd of ik misschien een idee had waardoor dit kon komen. Ik heb het haar verteld. Mocht het verslechteren (of als ik weer terugval), dan zou ze me facings aanraden. Volgende controle is in november. We shall see!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven