Mitch Henriquez

29-06-2015 22:53 1170 berichten
Alle reacties Link kopieren
Er is nog geen topic over, dus ik dacht ik start er een. Voor wie het gemist heeft:



Het Openbaar Ministerie wijzigt zijn verklaring over de dood van de 42-jarige Arubaan Mitch Henriquez die zondag na zijn aanhouding in Den Haag overleed. Het OM is er niet langer zeker van dat Henriquez pas in de ambulance onwel werd.



Op basis van 'geringe informatie' verklaarde het OM aanvankelijk dat Henriquez in de ambulance onwel was geworden. Op beeldmateriaal vanuit het park waar de man werd opgepakt, is te zien dat daar 'ook al iets aan de hand' lijkt, zegt een woordvoerder van het OM tegen het AD. ,,Daarom trekken we eerder getrokken conclusies in, om de Rijksrecherche zonder vooroordelen haar werk te laten doen."



Night at the Park

De man werd opgepakt tijdens het festival Night at the Park in het Haagse Zuiderpark. Hij zou hebben geroepen dat hij een wapen had. Volgens het OM bleek hij op het moment van zijn arrestatie echter niet over een wapen te beschikken.



Twee getuigen die bij het incident waren, legden vanmiddag een roos op de plek waar Henriquez werd opgepakt. ,,Ik heb gezien hoe de man die al op zijn buik op de grond lag, werd geslagen op zijn hoofd met een politieknuppel. En dat terwijl vijf agenten hem al in bedwang hielden,'' zegt Esther de Ruijter. De Ruijter wil daarom een getuigenverklaring indienen.



Diepgaand onderzoek

De dood van de 42-jarige Arubaan heeft 'de Arubaanse samenleving zeer geschokt'. Dat zegt de oppositie op het eiland, de Electorale Volksbeweging (MEP). De partij eist vandaag in een brief aan het Nederlandse kabinet dat er 'een diepgaand onderzoek' komt.



Het Openbaar Ministerie laat weten dat op het lichaam van Henriquez sectie wordt verricht om meer over zijn overlijden te weten te komen. Burgemeester Van Aartsen van Den Haag betuigt zijn medeleven aan de familie van Mitch Henriquez.



Plasterk

Minister Ronald Plasterk (Koninkrijksrelaties) heeft maandag gebeld met de Arubaanse premier Mike Eman over het overlijden van Henriquez. Plasterk heeft ook gebeld met de Arubaanse gevolmachtigd minister in Den Haag, Alfonso Boekhoudt.



Plasterk heeft hun verzekerd 'dat er een onafhankelijk onderzoek zal plaatsvinden door de rijksrecherche' naar de omstandigheden rond de dood van Henriquez. Dat onderzoek moet de gang van zaken rond Henriquez' overlijden ophelderen. Plasterk hoopt dat er snel duidelijkheid komt, aldus een verklaring van zijn ministerie.



Bron:AD



Het is niet het eerste incident bij de Haagse politie. In de Haagse politiek spreekt men al langer over "racistisch politiegeweld". Wat vinden jullie? Incident of structureel probleem?
Am Yisrael Chai!
Ik zou wel filmpjes willen zien vanaf het begin van de arrestatie. Zien wat er precies is voorgevallen.



Terzijde: ik kan me best voorstellen dat er wel wat racistische agenten zijn in grote steden. Op een gegeven moment, als je alleen maar negatieve ervaringen hebt met bepaalde groeperingen, gaat dat je beeld bepalen, of je dat nou wil of niet. Net zoals dat andersom ook gebeurt: bepaalde groeperingen hebben ook een negatief beeld van blanke Nederlanders, dus dat heilige "Alle blanken zijn racisten" is nergens voor nodig. Veel allochtonen maken zich net zo goed schuldig aan racisme, heb ik gemerkt. En agenten zijn net mensen.
Alle reacties Link kopieren
Er heerst een naar klimaat in Nederland of laat ik zeggen wereld. Er gebeuren veel dingen ik denk van lat de oorlog maar komen kunnen we weer opnieuw beginnen.
Oscar Wilde “To live is the rarest thing in the world. Most people exist, that is all.
Alle reacties Link kopieren
Hier een reportage over de Haagse politie, specifiek die van bureau de Heemstraat, waar ook deze agenten vandaan kwamen.



http://omroepwest.bbvms.com/view/conten ... 36895.html
Am Yisrael Chai!
quote:fashionvictim schreef op 30 juni 2015 @ 09:24:

[...]





toch zijn er meerdere zaken bekend (waar in sommige gevallen ook door de rijksrecherche onderzoek naar is gedaan) waarbij de politie wel degelijk mensen vermoord heeft.

Volgens mij wordt er ALTIJD onderzoek gedaan door de rijksrecherche.quote:Er vallen relatief veel doden door politiegeweld in Nederland. Zowel door klappen/lichamelijk geweld als bij schietincidenten. Sterker nog: alleen in Canada en Amerika vallen meer doden door politiekogels dan in Nederland. Dat is nogal een twijfelachtige eer voor zo'n klein landje.Serieus? Kan me het haast niet voorstellen. Heb weleens gehoord van een schietincident, maar door klappen/lichamelijk geweld?
Alle reacties Link kopieren
Als je op Facebook de foto van deze man ziet, geintubeerd en al, dan zie je al dat er excessief geweld is gebruikt. Het gezicht is al bont en blauw.

En als deze man een aneurysma of een hartaanval kreeg, dan is dit ook gewoon door het toedoen van deze agenten.



Het gelieg en bedrieg vind ik ook stuitend, je ziet duidelijk dat de man al overleden was voordat hij de bus in werd gesleept. Echt verschrikkelijk. Die agenten in kwestie zouden alleen al voor dat feit ontslagen moeten worden.



De rellen van gisteren vind ik eigenlijk gewoon irritant, gajes wat graag komt rellen.

Protesteren ben ik voor maar die rellen is gewoon sneu klootjesvolk wat een uitlaatklep ziet en neemt.
Alle reacties Link kopieren
laat de derde wereld oorlog maar komen. New world order.
Oscar Wilde “To live is the rarest thing in the world. Most people exist, that is all.
Alle reacties Link kopieren
quote:zas schreef op 30 juni 2015 @ 09:45:

[...]





Volgens mij wordt er ALTIJD onderzoek gedaan door de rijksrecherche.



[...]



Serieus? Kan me het haast niet voorstellen. Heb weleens gehoord van een schietincident, maar door klappen/lichamelijk geweld?



Dat onderzoek waar fv het over heeft is gedaan in 9 landen. Op die lijst staan we inderdaad derde (na US en Canada), verder zie ik resultaten van België, Noorwegen, Ierland en UK. De overige 2 landen kan ik niet vinden. Tsja, heel erg dat we derde staan boven die andere landen maar ik vind het niet heel representatief. Bij ons is het 1 dode op 5 miljoen inwoners (per jaar), in Engeland, laatste op de lijst, is het 1 op de 27 miljoen.



Ik geloof zeker dat er buitensporig geweld is gebruikt in dit geval en ik ga er vanuit dat er groot onderzoek wordt gedaan. Wel heb ik het idee dat de Nederlandse politie over het algemeen echt niet geweldadig is als ik het vergelijk met veel andere landen. Ook vind ik niet dat je hierbij per definitie kunt concluderen dat het een racistische daad is.



Edit: intussen heb ik Duitsland en Frankrijk nog kunnen vinden, dus dat maakt 9. US/Canada met meer geweld, Ierland/Belgie/Duitsland/Frankrijk/Noorwegen/UK met minder.
Alle reacties Link kopieren
dubbel
Alle reacties Link kopieren
Verder wijst dit onderzoek trouwens op 1 politiedode door burgers in de 3 jaar. Aangezien er ongeveer 55.000 agenten in Nederland zijn komt dit dus neer op 1 op 165.000 tegenover de 1 op 3.000.000 van vorig bericht.

Een politieagent weet natuurlijk wel dat hij/zij een risicovol vak heeft maar laten we dat ook vooral niet vergeten.



Ik geloof dat de politie je beste vriend is, als je je ook als een vriend gedraagt.
Alle reacties Link kopieren
Je moet in zo'n drukke omgeving gewoon niet roepen dat je een wapen hebt tegen de politie! Wat had die man dan verwacht? Dat hem vriendelijk gevraagd werd of hij dat even nader wil verklaren?

Het is nogal een explosieve tijd op het moment hè. De tijd dat dit soort geroep met een sisser afliep is echt wel voorbij.

De volgende randdebiel aanwezig op een festival die roept dat hij een wapen heeft, heeft alle tijd om te schieten want de politie krijgt nu 100 richtlijnen mee voor ze wat kunnen doen.

Het is nogal makkelijk om met z'n allen te duiken op buitensporig geweld van de politie, maar voor het gemak wuiven we de aanleiding van deze gebeurtenis maar flauwtjes weg en wordt er gezegd: hij had geen wapen, dus het is racisme!

Alsof een blanke randdebiel op een festival wel gewoon kan roepen tegen de politie: Ik heb een wapen! En vervolgens fluitend verder kan lopen.

Dit soort geintjes moet je gewoon niet uithalen, dat lijkt me in ieder geval duidelijk nu.
Alle reacties Link kopieren
quote:Zusenzoo schreef op 30 juni 2015 @ 09:47:

Als je op Facebook de foto van deze man ziet, geintubeerd en al, dan zie je al dat er excessief geweld is gebruikt. Het gezicht is al bont en blauw.

En als deze man een aneurysma of een hartaanval kreeg, dan is dit ook gewoon door het toedoen van deze agenten.



Het gelieg en bedrieg vind ik ook stuitend, je ziet duidelijk dat de man al overleden was voordat hij de bus in werd gesleept. Echt verschrikkelijk. Die agenten in kwestie zouden alleen al voor dat feit ontslagen moeten worden.



De rellen van gisteren vind ik eigenlijk gewoon irritant, gajes wat graag komt rellen.

Protesteren ben ik voor maar die rellen is gewoon sneu klootjesvolk wat een uitlaatklep ziet en neemt.





Als je die reportage over bureau De Heemstraat bekijkt dan ligt dat volgens mij toch wat genuanceerder. Gisteren heeft een wethouder in Den Haag ook al gezegd dat ze al jaren probeert om het buitensporige geweld van de Haagse politie bespreekbaar te maken in de politiek, en in deze reportage komen ook weer oud-agenten, slachtoffers en advocaten aan het woord die een beeld schetsen van een bureau dat inderdaad racistisch geweld gebruikt. Die geluiden zijn er al een jaar of 10 over dit specifieke bureau.



Dan is het mijns inziens niet verwonderlijk dat als er dan een dode valt en men daar bij dat bureau gaat protesteren, dat daar dan ook de vlam in de pan slaat. Ik denk dat het te makkelijk is om dat af te doen als gajes dat lekker wil rellen, ik denk dat het ook aannemelijk is dat er jarenlange frustratie en machteloosheid jegens de politie naar boven komt.
Am Yisrael Chai!
quote:fashionvictim schreef op 30 juni 2015 @ 09:24:

[...]





toch zijn er meerdere zaken bekend (waar in sommige gevallen ook door de rijksrecherche onderzoek naar is gedaan) waarbij de politie wel degelijk mensen vermoord heeft. En ja, in veel gevallen gaat het om allochtone slachtoffers.



Er vallen relatief veel doden door politiegeweld in Nederland. Zowel door klappen/lichamelijk geweld als bij schietincidenten. Sterker nog: alleen in Canada en Amerika vallen meer doden door politiekogels dan in Nederland. Dat is nogal een twijfelachtige eer voor zo'n klein landje.

Voor het gemak laat je even weg dat er maar 9 landen onderzocht zijn in dat onderzoek. Je laat nu net overkomen dat het hier om een onderzoek gaat over de hele wereld



Schandalig dat een demonstratie tegen politie-geweld uitloopt op geweld tegen de politie. De relschoppers moeten zich schamen. Stelletje nietsnutten die elke gelegenheid aangrijpen om te rellen!
Nou hier zijn beelden van het "protest" http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/20 ... l#comments

[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 30-06-2015 10:30
Reden: ongepast
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ben geen groot fan van de politie.

Maar...

Ik vind het lastig om te oordelen over een situatie waar ik zelf niet in heb gezeten.

Zelf hoef ik me geen zaken af te vragen als:



* hij zegt dat hij een wapen heeft, stel dat hij dat heeft en om zich heen gaat schieten.

* hij doet niet wat ik zeg, stel dat hij een wapen heeft en om zich heen gaat schieten.

* de man zegt dat hij een wapen heeft, is stom dronken, wat gaat hij doen?

* er is een mensen massa, dit kan helemaal verkeerd gaan en uit de hand lopen.





Ik kom in mijn dagelijks leven niet in dit soort situaties, dus kan ik er ook niet over oordelen.

Mensen zeggen vaak:"In de oorlog had ik onderduikers in huis genomen."

Tsja, ik durf dat niet zo hard te zeggen.

Nu zeggen mensen:"Als ik die agent was, zou ik tegen mijn collega's in gaan, de man niet naar de grond werken en een ambulance bellen."

Tsja, ook dat durf ik niet zo hard te zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Dit artikel is ook wel opvallend, dat gaat over de man die ook in de reportage is te zien. En ook daarin wordt een beeld geschapen van een politiekorps dat liegt en verklaringen aflegt die in strijd zijn met camerabeelden.



http://www.vn.nl/Archief/ ... d-in-de-Schilderswijk.htm
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Ik snap wat je bedoelt FV.

Maar ik woon in Den Haag en de Heemstraat is gewoon een ghetto helaas.

Zullen natuurlijk jaren langen frustraties uitkomen, maar ook gewoon relnichten, die echt alleen maar op de sensatie afkomen. Dat is heel jammer en haalt de aandacht van het doel.
Alle reacties Link kopieren
quote:fashionvictim schreef op 30 juni 2015 @ 10:17:

Dit artikel is ook wel opvallend, dat gaat over de man die ook in de reportage is te zien. En ook daarin wordt een beeld geschapen van een politiekorps dat liegt en verklaringen aflegt die in strijd zijn met camerabeelden.



http://www.vn.nl/Archief/ ... d-in-de-Schilderswijk.htmVN is nou niet echt objectieve media te noemen. Het heet niet voor niks een opinieblad.
quote:Wageningen1985 schreef op 30 juni 2015 @ 10:12:

Nou hier zijn beelden van het "protest" http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/20 ... l#comments

[...]



Marokkanen. Ik zie Marokkanen op het filmpje. Noem het beestje bij zijn naam.



Er zijn genoeg Surinaamse en Indonesische moslims in Nederland en die kun je niet over één kam scheren met de Marokkaanse moslims. Ik zie tenminste geen Surinamers en Indonesische mensen op dat filmpje.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 30-06-2015 10:31
Reden: quote verwijderd
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
[...]? Er is Arubaan vermoord wat hebben de moslims er mee te maken?
moderatorviva wijzigde dit bericht op 30-06-2015 10:32
Reden: 'quote' verwijderd
% gewijzigd
Oscar Wilde “To live is the rarest thing in the world. Most people exist, that is all.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon even die posting melden. Discriminatie is namelijk verboden.
Alle reacties Link kopieren
quote:fashionvictim schreef op 30 juni 2015 @ 09:24:

[...]





toch zijn er meerdere zaken bekend (waar in sommige gevallen ook door de rijksrecherche onderzoek naar is gedaan) waarbij de politie wel degelijk mensen vermoord heeft. En ja, in veel gevallen gaat het om allochtone slachtoffers.



Er vallen relatief veel doden door politiegeweld in Nederland. Zowel door klappen/lichamelijk geweld als bij schietincidenten. Sterker nog: alleen in Canada en Amerika vallen meer doden door politiekogels dan in Nederland. Dat is nogal een twijfelachtige eer voor zo'n klein landje.Ik ben benieuwd. In welke zaken heeft de politie DOELBEWUST iemand vermoord dan?
quote:FaileyRosa schreef op 30 juni 2015 @ 10:21:

[...]? Er is Arubaan vermoord wat hebben de moslims er mee te maken?Tja, goede vraag. [...] staat wel vaker vooraan als er ergens wat te rellen valt. Geen idee wat ze ermee te maken hebben maar toch staan ze vooraan stenen te gooien en de politie uit te dagen.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 30-06-2015 10:32
Reden: 'quote' verwijderd
% gewijzigd
quote:FaileyRosa schreef op 30 juni 2015 @ 10:21:

[...]? Er is Arubaan vermoord wat hebben de moslims er mee te maken?Heb jij ze gehoord toen die Tunesiër zoveel mensen doodschoot? ik niet! selectieve verontwaardiging heet dat.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 30-06-2015 10:33
Reden: 'quote' verwijderd
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
quote:AnAppleADay schreef op 30 juni 2015 @ 10:20:

[...]





VN is nou niet echt objectieve media te noemen. Het heet niet voor niks een opinieblad.





Ook de NTR en TV west hebben over de zaak van die Moes bericht. Meerdere kranten ook. Er zijn ook rechtbankverslagen van, en in de Haagse gemeenteraad is meermaals over oa zijn zaak gesproken.



Beetje makkelijk om zodra je geconfronteerd wordt met dergelijke bronnen ze af te doen als "niet objectief". UWV die de man 100% arbeidsongeschikt heeft verklaard na zijn confrontatie met de politie is zeker ook niet objectief?
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Ik ga met noreservations, in dat ik ook niet weet hoe ik zou hebben gehandeld als politieagent. Wel vind ik het erg om te zien op het filmpje dat er geen medische zorg wordt geregeld, maar dat hij gewoon in het busje wordt getild. Los daarvan vind ik de protesten buiten proportie en erg asociaal. In mijn opinie grijpt het gros dit aan als een gelegenheid om eens lekker te kunnen rellen. Ik snap verder ook niet waarom de racismekaart moet worden getrokken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven