slimme kleuter korter kleuteren?

30-06-2015 09:32 149 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat denken jullie, ik heb een dilemma. Ons slimme mannetje is in februari 5 jaar geworden en zit bij de kleuters. Hij zou door mogen naar groep 3 als je kijkt naar wat hij aan werkjes kan, maar hij is ook nog klein. Hij is 1.08 meter, kan zijn veters nog niet zelf strikken, hij duimt wel eens en plast nog wel eens in zijn broek. Hij kan wel goed tellen, kent aardig wat letters en heeft interesse in leren lezen.

Hij zou slechts 2 maanden versnellen als hij door zou gaan naar groep 3 en ik wil niet dat hij zich gaat vervelen op school.



Nog een jaar kleuteren of naar groep 3?

tips of ervaringen?
Alle reacties Link kopieren
Echt niet naar groep 3. Mijn dochter was ook al met 4 aan het lezen, maar heeft dat extra half jaartje kleuteren zeker nodig gehad. Ze verveelde zich niet, omdat er ook andere dingen bestaan als met je hoofd werken. Je handen, spelen, vriendjes maken, etc. Ze had motorisch nu ook een voorsprong toen ze naar groep 3 ging. Ja, ze vindt het af en toe saai op school, als de klasgenootjes leren lezen en zij kan het al. Wordt opgelost door moeilijkere boekjes en andere taken. Maar sociaal-emotioneel was zij echt nog niet toe aan groep 3. En dat haal je niet meer gemakkelijk in. Dus: mijn mening is duidelijk
Zonder oorzaak geen gevolg
denk je zelf dat hij groep 3 qua zelfstandigheid al aan zou kunnen? Hoever loopt hij cognitief voor? Leest hij al goed, is het rekenen al geautomatiseerd.

Als je kind echt nog een kleuter is zou ik eerder opteren voor toch nog kleuteren. En dat met verdieping, dat is best mogelijk. mijn kinderen hebben ze ook zo nog een jaar bezig gehouden
Alle reacties Link kopieren
Nickske, ik zie hem gewoon niet meer een jaar lang kleuteren - maar ook nog geen kind wat helemaal klaar is voor groep 3. Denk dat hij in een half jaartje zich meer kan ontwikkelen en dan meer rijp is voor schools leren. Groep 2 en 3 zijn zo'n groot verschil. Kon ik maar in de toekomst kijken.



Qua vriendjes kan hij met jong en oud wel goed opschieten, hij is ook niet zo onder de indruk van grotere kinderen. Hij speelt bijvoorbeeld goed met de buurjongen van 8, maar ook het jongere buurmeisje van 4 gaat goed. Hij heeft vriendjes in groep 1 en 2, maar ik denk toch net wat meer aansluiting met groep 2. Maar ja, dat is ook omdat ze meer samen werkjes doen omdat hij in groep 2 zit - hij kent ze wat beter.



Ik denk niet dat hij enorm voorloopt (boekjes leest hij idd nog niet, haha), hij voldoet wel aan groep 3 criterium - maar hij heeft wel echt wat te leren in die groep. Zoals leren lezen dus, wat hij wel graag wilt. Als hij zou blijven in groep 2 is het dan lastig als hij lezend in groep 3 start volgend jaar?

Hij speelt ook nog graag trouwens in vooral de bouwhoek, en hij houdt van puzzels.
Hangt van het kind af. Daar is niet 1 passend antwoord op.

Ik heb 2 slimme kinderen van februari. De ene heeft 2,5 bij de kleuters gezeten en dat was heerlijk voor haar. Ze had ook niet anders gewild. Ze was nog heel verlegen, durfde weinig te zeggen en had niet zoveel zelfvertrouwen. Ook vriendinnetjes waren van maart/april.

Mijn tweede kind (ook van febr dus) is heel anders. Heel erg op de voorgrond, weinig geduld, blaakt van het zelfvertrouwen en ook belangrijk ze had allemaal vriendinnetjes van een half jaar ouder die wel naar groep 3 gingen.

Zij is dus wel versneld. Ondertussen zit groep 3 er nu bijna op en ze heeft het fantastisch gedaan. Ze heeft alles op A+ score en heeft hordes vriendinnetjes. Het kan ook goed uitpakken.

Als ik jouw verhaal lees, neig ik erg naar nog een jaar bij de kleuters. Want hoewel mijn dochter het goed doet, is ze niet heel standaard denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn kinderen op school maken ze, voor de kinderen, geen onderscheid tussen groep 1 en groep 2 werkjes. Ze laten de kinderen zelf werkjes uitzoeken en sturen bij als een kind een werkje uitzoekt dat niet helemaal bij het niveau past. Dus een strak onderscheid tussen werkjes is er niet. Jouw beeld komt op mij over als of je kind een cursus Spaans volgt en jij bang bent dat hij nu de werkwoorden weer gaat herhalen. Maar zo gaat het volgens mij helemaal niet bij de kleuters, hier in in ieder geval niet. Kinderen zijn meestal heel goed in staat om zelf te bepalen waar ze aan toe zijn en waar ze zich in willen ontwikkelen. De kunst voor een juf of meester is om daar goed in mee te gaan.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
ik vind hem nou niet zoveel voorlopen dat hij meteen moet versnellen maar misschien ben ik wel verwend. Er zijn best veel kinderen die met 5 al letters kennen en proberen te lezen. Zelfs kinderen waarvan ik weet dat die in een latere klas zijn blijven zitten.

Om te versnellen moet je op alle fronten voorlopen, zowel rekenen als lezen als emotioneel toe zijn aan een hogere groep.
Dat ze al kunnen lezen voordat ze in groep 3 komen hoeft echt geen probleem te zijn. Tegenwoordig hebben ze boekjes op niveau. Er zijn steeds meer kinderen die al lezend groep 3 binnen komen.
mijn jongste kon avi E4 lezen toen hij groep 3 binnen kwam en kon rekenen op eind groep 4 niveau. Hij had optellen en aftrekken tot en met 100 geautomatiseerd en kon met negatieve getallen rekenen. Mijn oudste liep nog meer voor. Zij hebben beide uiteindelijk groep 3 overgeslagen.
Alle reacties Link kopieren
Fame, dit slaat echt nergens op.



Ik ben een moeder die twijfelt juist om het goed te doen, omdat ik juist niet alleen gericht ben op prestaties. Anders was ik er wel uit, dan was het groep 3, toch!



Denk dat het een plan wordt voor groep 2, daar voel ik het meest voor. En ik mag dan toch verwachten dat school niet alleen dezelfde werkjes weer tevoorschijn tovert, anders denk ik dat mijn zoon er de brui aan geeft op een gegeven moment. Hij wil leren lezen hè. En die werkjes heeft hij allemaal al gedaan, en ook prima gedaan. Je kan een kind wat wil leren lezen toch niet alleen maar richting de poppenhoek sturen?
Alle reacties Link kopieren
quote:Anja_22 schreef op 30 juni 2015 @ 10:31:

Fame, dit slaat echt nergens op.



Ik ben een moeder die twijfelt juist om het goed te doen, omdat ik juist niet alleen gericht ben op prestaties. Anders was ik er wel uit, dan was het groep 3, toch!



Denk dat het een plan wordt voor groep 2, daar voel ik het meest voor. En ik mag dan toch verwachten dat school niet alleen dezelfde werkjes weer tevoorschijn tovert, anders denk ik dat mijn zoon er de brui aan geeft op een gegeven moment. Hij wil leren lezen hè. En die werkjes heeft hij allemaal al gedaan, en ook prima gedaan. Je kan een kind wat wil leren lezen toch niet alleen maar richting de poppenhoek sturen?Misschien zit je kind op een verkeerde basisschool... een Montessori-achtig onderwijs zou wellicht beter passen.
Alle reacties Link kopieren
Het klinkt mij ook niet als een hele grote voorsprong. Ik zou het van het sociaal-emotionele deel af laten hangen. Heeft hij aansluiting bij de oudere kinderen. Kan hij het aan om veel aan een tafeltje te werken. Dat soort dingen. Verder is de fijne motoriek ook belangrijk. In groep 3 leren ze schrijven. Is hij hier al klaar voor als hij nog geen veters kan strikken.



Mijn oudste is in januari 4 geworden en gaat nu versneld naar groep 2. Dat heeft ze ook nodig. Ze scoorde A's op de cito en heeft de meeste aansluiting bij de 5-jarigen. Onze voorwaarde is wel dat ze volgend jaar goed bekijken of ze naar groep 3 kan (met 5 jaar) of dat ze nog in groep 2 blijft. Dit hangt dan niet af van haar cognitieve ontwikkeling, want dat zit wel goed.
mijn slimme kinderen hebben beide nooit een A gescoord op een kleutercito als het daarvan af moest hangen. Oudste gaat nu met net 11 naar het gymnasium. dus dat is wel goed gekomen
Ook ik vind het geen bijzonder grote voorsprong. Net als lisbeth ben ik wel meer gewend.



Maar in een kleuterklas maken ze heus niet ieder jaar dezelfde werkjes. Ze hebben elk jaar andere themaś en daar passen ze de werkjes op aan. Ook kunnen ze werkjes moeilijker maken. Dat zag ik bij mijn oudste. Als de rest alleen een tekening maakte, moest/mocht zij er vanalles bij schrijven. Ze heeft ook veel gewerkt met smartgames. Maar ook juist in de bouwhoek kreeg ze moeilijker opdrachten. ipv vrij spelen, moest zij een ingewikkeld bouwwerk namaken van een plattegrond. Of bepaalde patronen nabouwen en afmaken.

Je hoeft echt niet bang te zijn dat ie twee keer hetzelfde gaat doen.
quote:Anja_22 schreef op 30 juni 2015 @ 10:20:

Nickske, ik zie hem gewoon niet meer een jaar lang kleuteren - maar ook nog geen kind wat helemaal klaar is voor groep 3. Denk dat hij in een half jaartje zich meer kan ontwikkelen en dan meer rijp is voor schools leren. Groep 2 en 3 zijn zo'n groot verschil. Kon ik maar in de toekomst kijken.

Oké, maar heb je dan niet het idee dat hij als een soort eenling in zou stromen in een groep die al een half jaar draait en dus ook al een half jaar dingen heeft geleerd die hij niet heeft gehad? Ik zou dat persoonlijk én als professional (ik werk in het onderwijs) niet als ideaal zien. Wat je aan kunt geven richting de leerkracht en ib-er, is dat wanneer hij gewoon naar groep 2 gaat, hij ook de goede dingen aangeboden krijgt. Dus wanneer hij echt behoefte heeft aan letters/lezen, dat ze dit hem dan op bepaalde tijden aanbieden. Voor zover ik weet biedt iedere school dit (wij in ieder geval wel). Voorbeeld: wij hadden vorig jaar twee meisjes in groep 1 (allebei 4 jaar) die al veel interesse voor lezen/letters kregen en duidelijk voorliepen op de rest van de groep. Deze twee meisjes mochten een aantal keer in de week aan de slag met letters en uiteindelijk kenden ze aan het eind van het schooljaar al een hoop letters en begonnen ze met het lezen van korte woordjes en zinnen. Ouders waren hier heel erg blij mee, net zoals wij en de meisjes ook. Nu zitten deze dames aan het eind van groep 2, ze gaan komend schooljaar naar groep 3 en doen het super goed! Ja, ze lopen (wat betreft lezen) wat voor op de rest van hun groep, maar sociaal gezien passen ze er prima in en heeft deze kleutertijd hen sociaal-emotioneel enorm veel gegeven.
Alle reacties Link kopieren
quote:lisbeth schreef op 30 juni 2015 @ 10:38:

mijn slimme kinderen hebben beide nooit een A gescoord op een kleutercito als het daarvan af moest hangen. Oudste gaat nu met net 11 naar het gymnasium. dus dat is wel goed gekomen



Nou het was hier het eerste leuke (lees uitdagende) werkje voor dochter. Dus die heeft zich er even voor gezet.

Ze gebruiken dit alleen als leidraad en niet als waarheid bij de kleuters.
quote:lisbeth schreef op 30 juni 2015 @ 10:38:

mijn slimme kinderen hebben beide nooit een A gescoord op een kleutercito als het daarvan af moest hangen. Oudste gaat nu met net 11 naar het gymnasium. dus dat is wel goed gekomenDIe kleutercito is toch een apart geval he? Jongste (die echt wel slim is) haalde daar "maar"een B. Juf maakte daar niet zoveel van. Ze las ondertussen al hele boeken uit. Volgens de juf zitten er ook best wat onderdelen in, waar in groep 3 helemaal niet meer naar gevraagd wordt.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het niet zo gek dat je er over nadenkt. Mijn zoontje is van eind december 2009 en is dus vorig jaar na de kerstvakantie begonnen op school. Wat ik merk is dat de school hem heel makkelijk laat doorgaan (nog afgezien van zijn vermeende hb) en dat er over kinderen van begin januari 2010 amper wordt gesproken, althans alleen op verzoek van ouders zelf. Terwijl ze natuurlijk even lang op school hebben gezeten en even oud zijn. Mijn zoon heeft dan ook nog veel kinderen in de klas die van begin 2008 zijn dus die zijn al ruim 6.5 als ze aan groep 3 beginnen. Ik hoop dat er tussen van uit de andere kleuterklassen wat meer jonge leerlingen in zijn groep 3 komen. Een van de oudere leerlingen (van januari 2008 meen ik) is inmiddels zover dat hij groep 3 overslaat. Dat is natuurlijk wel een risico als oudere kleuters zich snel blijven ontwikkelen.
if we all light up, we can scare away the dark...
Alle reacties Link kopieren
Hij heeft een A en een B voor de cito, maar de juf zei al dat hier niet alleen maar naar gekeken wordt.
kleutercito's zeggen werkelijk helemaal niets. echt rekenen wordt er niet in getoetst bijvoorbeeld.
edit
Mijn advies in ieder geval, kijk naar het hele plaatje, niet alleen naar cognitief maar ook of hij verder toe is aan groep 3.
Alle reacties Link kopieren
Je zegt: 'Hij kan wel goed tellen, kent aardig wat letters en heeft interesse in leren lezen.'



Blijkt er verder nog ergens uit dat hij daadwerkelijk (ver) voorloopt? Want wat hierboven staat is volgens mij vrij gemiddeld voor een kleuter van zijn leeftijd. Mijn zoontje van maart kan dit ook, en bijna al zijn vriendjes, en die gaan allemaal gewoon naar groep 2 komend schooljaar. Helemaal met wat je verder schrijft over je zoontje zou ik groep 3 niet overwegen. In groep 3 wordt echt veel meer van die ukkies verwacht, en dan heb ik het nog niet eens over het cognitieve vlak. Kan hij lang stilzitten, zich goed concentreren? Speelt hij met oudere kindjes en zit hij daarmee op één lijn? Volgens mij is doorgaan naar groep 3 voor voorjaarskindjes alleen een optie als ze echt daadwerkelijk echt ver voorlopen én sociaal ook goed meekomen.
Wacht even af wat de school zegt en leer hem veters strikken.



Het is nog geen juli. Dan augustus nog. Eer de school weer (echt) aan de gang is, zijn we twee maanden verder. Dat is op die leeftijd veel, hij kan in twee maanden een enorme sprong maken.



Wij gingen vroeger gewoon met 6 naar ´de eerste klas´ , met een 1-oktober-grens, en daar lagen echt nog wel reserve kleren in de kast, omdat er nog wel eens iemand een ongelukje had. Genoeg kinderen plassen nog in bed tot ze acht of negen zijn, dat is dus geen reden om hem te klein te noemen. En duimen... tja, ik stopte er pas mee toen ik twaalf was en mijn beugel kreeg .
Alle reacties Link kopieren
Een klas overslaan zou ik alleen laten doen als het echt nodig is. Mijn jongste dochter is na de paasdagen van groep 3 naar groep 4 versneld. Ze is van maart en heeft dus wel ruim twee jaar gekleuterd. Ze kon al lezen en rekenen maar ze heeft zich niet verveeld in groep 2. De juf had voor haar wel wat uitdagender werk dus ze hoefde echt niet alleen maar kralenplanken te maken. Juist bij de kleuters kan het werk makkelijk aangepast worden is mijn ervaring. Het vervelen begon eigenlijk pas in groep 3.
quote:Anja_22 schreef op 30 juni 2015 @ 10:31:

Fame, dit slaat echt nergens op.



Ik ben een moeder die twijfelt juist om het goed te doen, omdat ik juist niet alleen gericht ben op prestaties. Anders was ik er wel uit, dan was het groep 3, toch!



Denk dat het een plan wordt voor groep 2, daar voel ik het meest voor. En ik mag dan toch verwachten dat school niet alleen dezelfde werkjes weer tevoorschijn tovert, anders denk ik dat mijn zoon er de brui aan geeft op een gegeven moment. Hij wil leren lezen hè. En die werkjes heeft hij allemaal al gedaan, en ook prima gedaan. Je kan een kind wat wil leren lezen toch niet alleen maar richting de poppenhoek sturen?Ik neem aan dat je toch regelmatig contact heb met zijn juf? Dan kan er toch in overleg besloten worden dat hij wat aanvullende taakjes krijgt in groep 2. Je kunt zelf thuis ook een hoop doen hoor met cijfers en letters en leren lezen. Boekjes, spelletjes, puzzels, er zijn zat dingen om hem daar mee bezig te houden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven