over de schutting heen praten met de buren

28-06-2015 19:39 62 berichten
Alle reacties Link kopieren
Komt dit wel eens voor en wat vind je ervan?

ik trap af: mijn buurman links en rechts hebben mij wel eens aangesproken terwijl zij achter de schutting tussen onze tuinen stonden.

ik heb hier echter een grote hekel aan. Het voelt als een inbreuk op privacy, maar blijkbaar is het voor sommige anderen geen enkel probleem. Ik ben benieuwd hoe het fenomeen hier ervaren wordt.

Doe er het zelf wel eens? En zo nee, waarom niet?

zou je tegen de desbetreffende buur zeggen dat je het prettiger vindt om even bij de voordeur te praten? Of heb je geen zin hier een punt van te maken en voer je het gesprek over de schutting heen?

Is dit iets van bepaalde buurten of gebeurt dit overal? (Dit is mijn eerste rijtjeshuis met achtertuin, huurhuis)
life's a beach and then you die
Als er zovaak over de schutting heen wordt gepraat - waarom nodig je je buren dan niet uit voor een drankje in de tuin of in huis?
Even af en toe een praatje vind ik helemaal prima, maar ik moet er niet aan denken dat telkens wanneer ik mijn kop buiten de deur steek onmiddellijk buurmans hoofd vanachter de schutting/heg verrijst.
Alle reacties Link kopieren
De schutting is hier hoog genoeg om elkaar niet te kunnen zien en zowel mijn buren als ik klimmen er niet op om een praatje te houden . De kinderen praten wel eens met elkaar met de schutting ertussen en wij volwassenen worden dan wel eens in het gesprek betrokken. Als de kinderen vervolgens met elkaar besluiten te gaan spelen in een van de achtertuin of ergens anders buiten dan wordt er oom nog wel eens over de schutting heen gepraat of wordt een van de kinderen weer geroepen ivm etenstijd of zo. That's it. We komen gewoon bij elkaar aan de deur voor andere dingen of we sturen een appje. Er is niets afgesproken hierover, dit gaat vanzelf zo.
Broeva!!! Haro!!!
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend doet dat idd ook, buurtjes vragen in de tuin te komen zitten. Ik ben het daar mee eens, ik vind het ongastvrij om dat niet te doen. Maar ja, dan moeten ze wel vanzelf weer wieberen. En dat doen ze dus niet. Zwaan kleef aan. Mijn vriend vindt dat ook irritant, hij moet altijd een smoes verzinnen om van de schuttingbuur af te komen.
Mensen kunnen alleen zichzelf redden.
Alle reacties Link kopieren
quote:gladoortje74 schreef op 28 juni 2015 @ 23:47:

Mijn vriend doet dat idd ook, buurtjes vragen in de tuin te komen zitten. Ik ben het daar mee eens, ik vind het ongastvrij om dat niet te doen. Maar ja, dan moeten ze wel vanzelf weer wieberen. En dat doen ze dus niet. Zwaan kleef aan. Mijn vriend vindt dat ook irritant, hij moet altijd een smoes verzinnen om van de schuttingbuur af te komen.Tja, dan niet meer vragen. Zeker als het andersom ook nooit gebeurt. Ik weet niet hoe (extreem?) lang ze blijven plakken maar tenzij ze echt niet weg te schoppen zijn voordat het diep in de nacht is komt het ook niet zo gastvrij van jullie over om ze te vragen omdat het volgens jullie normen over gastvrijheid 'moet' maar dat ze niet te lang mogen blijven.
Broeva!!! Haro!!!
quote:hannaeva schreef op 28 juni 2015 @ 22:36:

Ik vind dat not done. Goed contact met de buren, drinken geregeld een wijntje, maar spreken elkaar nooit over de schutting aan. Soort ongeschreven regel dat je dan in je privé domein bent, wat mij betreft.

Verbaast me dat zoveel mensen hier er anders over denken.

+1!

Alle reacties Link kopieren
Als de band met je buren zo goed is, dat het eigenlijk vrienden zijn kan ik me voorstellen dat er ook door de schutting gepraat wordt.

Als het meer vage kennissen zijn waar je nauwelijks contact mee hebt, kan ik me voorstellen dat het voelt als een inbreuk op je privacy wanneer de buren ineens hun hoofd boven de schutting uitsteken om een praatje te maken.



De band die je hebt met de buren maakt in mijn ogen het verschil. Als je de buren erg leuk vind zal je het misschien zien als een gezellig gesprekje. Als je minder goed contact hebt met de buren kan je het ook ervaren als opdringerig.



Daarnaast zou het voor mij ook uitmaken hoe vaak dit gebeurd. Een enkele keer zou ik niet zo'n probleem vinden. Als je steeds wordt aangesproken wanneer je in de tuin zit, kan ik me zeker wel voorstellen dat het voelt als een inbreuk op je privacy. Het voelt dan alsof je buren je in de gaten houden op je privé-terrein en ik kan me heel goed voorstellen dat dat niet prettig is.
Alle reacties Link kopieren
Er is 1 buurvrouw die gerust tot drie uur s nachts blijft zitten. Ik zeg ook, vraag haar dan niet de tuin in te komen. Maar ze heeft vaak erg veel te vertellen. Ze heeft verder weinig sociale contacten. Ze is best aardig maar we zijn niet echt vrienden. Onze tuin is te zien vanaf de straat, de schutting is maar 1.60 ofzo. Misschien dat het daarom minder als priveterrein aanvoelt.



En sommige hebben nu eenmaal een niet erg fijngesnaarde sociale radar voor wanneer het tijd is om te gaan. Toevallig wonen er meerdere buren die zo zijn. Mijn vriend gaat nu ook minder sociaal zijn want dat is helaas nodig. Misschien toch maar de schutting verhogen, iedereen die langsloopt kijkt toch even de tuin in. Is ook menselijk.



Ik ben nu eenmaal niet zo sociaal, ik doe iig niet aan comformeren aan anderen hun gewoontes, als ik daar geen zin in heb. Maar ja, ik blijf wel beleefd en vriendelijk, ik ga ook niet lopen zeuren dat men dat van me vraagt, het is ook cultuur in Nederland. Ik zeg alleen: nee, bedankt. En ga liever binnen zitten dan dat ik mensen afwimpel. Heel veel heb ik ook niet te vertellen qua prietpraat. En ik ben kieskeurig over met wie ik graag praat, die mensen wonen niet in mijn straat.



Mijn vriend is veel socialer en ik ga dat ook niet lopen verstoren. Hij vindt dat best gezellig, prima toch. Het is alleen jammer dat sommige mensen je hele hand nemen als je een vinger geeft. Dan moet je assertief en dus onvriendelijk/ongastvrij gaan doen. Maar goed, als je het ergens niet meer prettig vindt wonen, moet je natuurlijk gewoon verhuizen. Is ook zo. Dat is alleen vrij lastig voor ons, qua inkomen en huuraanbof, helaas.
Mensen kunnen alleen zichzelf redden.
Waar ik nu woon gebeurt het nauwelijks. Achter mijn tuin zijn wel portiekwoningen, en er zijn wat buren die wel eens vanaf hun balkonnetje een praatje aanknopen (iedereen kijkt zo m'n tuin in). De buurvrouw aan de ene kant is nooit in haar tuin (de tuin is een enorm oerwoud) en de buren aan de andere kant spreken nauwelijks Nederlands, dus die knopen ook geen praatje aan.



Toen ik nog bij m'n moeder woonde kletsten we wel met de buren over de schutting, en ik vond dat altijd wel gezellig. Het was ook niet altijd ofzo, maar gewoon af en toe even een praatje.
Alle reacties Link kopieren
Mijn buurman komt soms ineens al staand op een stoel met zijn hoofd over de schutting. Heel vervelend omdat het onverwachts is en ik misschien wel half bloot in de tuin lig.

Ik heb hem ook al wel eens betrapt op het loeren vanuit het raam boven.



praatje van achter de schutting vind ik dan weer niet erg.
Ik heb net overlegd met de buurvrouw ivm kinderen die bij elkaar in het zwembad zitten. Even vragen of ze zonnebrand van nivea kunnen hebben, ze kunnen niet overal tegen.

Ook vragen we wel eens wat, maar hele gesprekken niet.

Dat doen we gewoon op het plein of voor de deur.

Snap TO niet.
Alle reacties Link kopieren
praten gaat op een punt vanzelf maar ik denk ook dat het ligt aan de relatie die je hebt met je buren..



ik moet zeggen dat ik geen last van privacy heb maar wel dat het gewoonweg vervelend praat...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven