Hond met bloedarmoede

01-07-2015 12:53 20 berichten
We hebben een cairn terrier, ons prinsje. In september wordt hij 4. Het is altijd een rustige hond geweest maar enkele weken geleden veranderde hij, erg op zichzelf, geen energie, er wrong iets. Hij had ook moeite met het opstaan en lopen. De dierenarts dacht aan een ontsteking en gaf medicijnen, na een korte opleving was het na enkele weken weer terug bij af. Inmiddels zijn foto's gemaakt en is bloed afgenomen, en hoorde ik net dat hij bloedarmoede heeft en naar een internist moet omdat de dierenarts dit niet kan behandelen. Ik ben er zo verdrietig van.. Googelende kwam ik op een stuk waarin stond dat een hond met deze kwalen meestal niet ouder dan 4 wordt. Ik weet even niet wat ik moet doen. We zijn inmiddels al 400 euro kwijt en een internist gaat helemaal in de papieren lopen natuurlijk. Geen probleem, dan geen vakantie dit jaar, maar ik moet wel realistisch blijven natuurlijk, wil mijn hond ook geen lijdensweg aandoen. Zoals hij nu is, gun ik niemand. Heeft iemand hier ervaring met bloedarmoede bij een hond, en de medische weg daarin?
Wat is de oorzaak van de bloedarmoede?
Alle reacties Link kopieren
Zolang je niet weet wat de oorzaak is van de bloedarmoede (wat de internist gaat onderzoeken) weet je niet wat het is en kan het evengoed iets zijn wat prima te behandelen is en waar hij 15 jaar mee kan worden. Dus eerst de onderzoeken van de internist afwachten. Heeft geen zin om te gaan zitten gissen wat het zou kunnen zijn want er zijn zoveel verschillende oorzaken denkbaar en het heeft dus zeker geen zin om nu al te gaan doemdenken.
nerd, de dierenarts zei dat mijn hond zelf die bloedplaatjes niet (genoeg?) aan kan maken. Ik heb hem zelf niet gesproken ,hoorde het weer van mijn man. Inmiddels hebben we een afspraak bij de internist voor morgenvroeg. Baukje, je hebt gelijk, doemdenken heeft geen zin, maar ik ben nou eenmaal een doemdenker, en als je de hond nou ziet liggen is alle leven eruit, het is moeilijk om dan positief te blijven denken, hoewel ik weet dat dat piekeren geen zin heeft.
Alle reacties Link kopieren
Het is nu ook echt warm he, mijn helemaal gezonde hond ligt er nu ook voor dood bij.
Zal vast een goedbedoelde opmerking zijn maar hij komt niet echt lekker binnen. Mijn hond heeft niet zomaar last van de warmte, denk dat dat toch wel duidelijk naar voren komt uit de openingspost... Beestje is doodziek.
quote:JoniJoni schreef op 01 juli 2015 @ 15:56:

Zal vast een goedbedoelde opmerking zijn maar hij komt niet echt lekker binnen. Mijn hond heeft niet zomaar last van de warmte, denk dat dat toch wel duidelijk naar voren komt uit de openingspost... Beestje is doodziek.



Het kan ook een optelsom zijn. Bloedarmoede én warmte, ik zou er zelf ook van flauwvallen.



Ik weet dat het lastig is, maar wacht het bezoek aan de internist morgen af. Het kan van alles zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:JoniJoni schreef op 01 juli 2015 @ 15:56:

Zal vast een goedbedoelde opmerking zijn maar hij komt niet echt lekker binnen. Mijn hond heeft niet zomaar last van de warmte, denk dat dat toch wel duidelijk naar voren komt uit de openingspost... Beestje is doodziek.Inderdaad goedbedoeld , ik zeg ook nergens dat er niets aan de hand is, juist dat je het onderzoek van de internist af moet wachten maar daarmee kunnen nu door de warmte de symptomen ook wel veel ernstiger eruit zien. En daar wilde ik je gewoon even op wijzen. Hoopte dat je op die manier even minder van het aller slechtste uit zou gaan. Want er zijn gewoon heel veel oorzaken te bedenken die prima te behandelen zijn.
Ik hou jullie op de hoogte, bedankt voor het meedenken en meeleven.
Alle reacties Link kopieren
Ja ik vind het ook onzin daaraan komt hij echt niet te overlijden. Maar inderdaad wat is de oorzaak van die bloedarmoede dat kan zoveel oorzaken hebben. Is jouw hond wel eens in het buitenland geweest?
Alle reacties Link kopieren
En weet je inmiddels al wat meer?
Inmiddels zijn we naar de internist geweest, die vond de klieren wat opgezet en heeft daar wat vocht uitgehaald om op kweek te zetten. Morgen krijgt hij een echo van de buik, en dan hebben we alles wel gehad denk ik, qua onderzoek, dus ik hoop dat er dan iets gerichts uitkomt. De bloedarmoede viel volgens haar wel weer mee, hij zat er net onder maar ik moet nog eens doorvragen morgen hoe we dit kunnen verhelpen.

Hij is het weekend wel wat actiever en levendiger geweest, maar ik denk dat ik mijn grenzen daar ook wel in verleg en je merkt toch wel dat er gewoon iets wringt dus ik hoop daar snel wat meer over te weten. Lief dat je er nog aan dacht Baukje.
anoniem_18180 wijzigde dit bericht op 05-07-2015 21:47
Reden: aanvulling
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Heeft hij geen last van wormen, of is dat al onderzocht? misschien heeft hij iets in de maag of darmen.
Hij wordt altijd op tijd ontwormt. Als hij iets in maag of darmen heeft zal dat met de echo te zien zijn denk ik? Want dat heb ik ook al wel gedacht, misschien dat iets is blijven steken ofzo, of iets onverteerbaars op is gegeten. Ik hoop vandaag de uitslag te krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Is er wel al vastgesteld of de bloedarmoede veroorzaakt wordt door bloedverlies dan wel bloedafbraak maar dus veel jonge bloedcellen of een verstoorde aanmaak? Want dat maakt in de verdere diagnostiek nogal uit.
Inmiddels hebben we een uitslag. Uit de echo kwam de diagnose : Cystitis (blaasontsteking) -gruisvorming. Ze hebben nog een kweekje gemaakt om te kijken of er antibiotic gegeven moet worden, en ondertussen hebben we special voer meegekregen wat de boel moet verhelpen. Een 600 euro lichter zijn we nou maar ik ben echt heel blij dat we nou gericht kunnen helpen zodat hij weer snel de oude is. Die bloedarmoede is volgens haar te verwaarlozen, ze dacht dat de combinatie met het ziek zijn ervoor zorgde dat de eetlust minder was en dat als dat eenmaal op peil is straks, de bloedarmoede ook weer over gaat.
Alle reacties Link kopieren
Fijn dat je meer weet en dat er een behandelplan gemaakt kan worden. Wel opvallend dat die blaasontsteking zich niet zichtbaarder gemanifesteerd heeft en dat er bij het lichamelijk onderzoek aanvankelijk niet duidelijk aanwijzingen waren in die richting. Dat had vele onderzoeken (en geld ) hebben kunnen besparen. Maar ja achteraf is het altijd gemakkelijk praten.
Ja inderdaad, ik kan me er ook wel boos om maken. Tijdens het eerste consult zei de dierenarts dat hij niks kon vinden, dat het wel gedrag naar leeftijd kon zijn (de hond gaf reactive als de buik betast werd) en dat we hem eventueel konden laten castreren. Ik kon me daar al meteen niet in vinden. Maar ja, het is niet anders, ik ben allang blij dat we nu iets weten, en ook dat hij niet geopereerd hoeft te worden zo net voor de vakantie.
Alle reacties Link kopieren
600 euro zeg... .pffff! Maar gelukkig weten jullie nu wat er aan de hand is. Valt me sowieso weer mee.
Ja het tikt door, je gaat er niet mee lachen als je gaat dokteren met je hond. Maar goed, dat kan gebeuren natuurlijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven