nieuwbouwhuis

12-12-2014 23:12 2859 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik zijn misschien van plan om een nieuwbouw huis te kopen.

Ik ben mij aan het verdiepen in kosten, dingen waar je rekening mee moet houden enz.

Nu vraag ik mij af zijn er meer mensen die een nieuwbouw woning (redelijk recent) hebben gekocht? Zo ja op wat voor kosten kun je rekenen na het tekenen van de koopakte? Ik lees termen als bouwrente en depotrente.

Wat ik mij verder nog afvroeg was, Stel je ondertekend de koopakte in Maart. Je huis wordt opgeleverd in januari het jaar daarop. Moet je dan al betalen voor je hypotheek? Hoe gaat dit in zijn werk?

Hopelijk zijn er mensen hier op het viva forum die wat ervaringen willen delen.
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd Suuz!

Spannend allemaal hè?!



Nil.nequit.amor,

Nog een paar nachten slapen en dan kunnen jullie kijken....spannend!!!!



Amby en Djoels,

Dank jullie! Heel spannend allemaal. Wat naar jullie ervaringen met de kopersbegeleider. Lijkt me erg frustrerend.



All,

Een week na de inschrijving kreeg ik het telefoontje dat we ingeloot zijn op onze eerste keus. Morgen ochtend hebben we een afspraak met de makelaar en aansluitend met de Hypotheker.

Volgende week donderdag is het de bedoeling dat we, samen met de andere kopers, de contracten tekenen. Erg snel, dat had ik niet verwacht. Voel me eerlijk gezegd ook best opgejaagd hierdoor. Ging het bij jullie ook zo snel?



Eergisteren een gesprek gehad bij Vereniging eigen huis. Door de veranderingen per 1 juli (minder kunnen lenen en verlaging max. koopsom voor NHG), kunnen wij het huis niet meer kopen op 1 salaris en met NHG. Ik heb een leerling overeenkomst, dus of de bank dit gaat accepteren..... Gelukkig is er maar een heel klein percentage van mijn salaris nodig voor de berekening (mochten ze bijv. maar 25% van mijn jaarinkomen meerekenen, dan is dit nog ruim voldoende voor de hypotheek). Daarnaast willen wij een hypotheek die minstens ¤60.000 onder de max. ligt. Wat allemaal een positieve punten zijn volgens de adviseur.



Ik ben benieuwd wat we morgen allemaal gaan bespreken bij de makelaar en wat de Hypotheker te zeggen heeft.



Waar hebben jullie je hypotheek afgesloten en welke vorm?
Alle reacties Link kopieren
Fonteyn, dat 'snelle' herken ik wel. Wij hebben ons ingeschreven, binnen een week te horen gekregen dat we waren ingeloot, weer binnen een week een afspraak bij de makelaar moeten maken en toen weer binnen een week moeten laten weten of we het wel of niet deden. En een week later hadden we getekend (dat dan wel weer met haast aan onze kant, omdat mijn vriend daarna 4 weken op vakantie ging). En 2 dagen later was de hypotheek aangevraagd :-).



Ik snap wel een beetje dat je je opgejaagd voelt. Is het een project met veel gegadigden? Anders kun je misschien best een beetje rekken hier en daar?



Balen dat jullie met de 1 juli regeling niet meer op 1 salaris kunnen kopen... wij hebben er inderdaad ook haast opgezet om alles voor 1 juli geregeld te hebben, wij kopen wel met NHG.



Mijn vriend heeft overigens ook een leerling salaris en daar maken ze bij ons geen probleem van. Moet wel zeggen dat hij leerling is met baangarantie (ook als hij zijn studie niet haalt). Dat maakt volgens mij veel verschil.



Wij hebben een mix afgesloten tussen lineair en annuiteiten. Daardoor blijven onze vaste lasten gedurende de looptijd min of meer gelijk. Niet echt een onderbouwing waarom zo, maar dat voelde goed.



We hebben een rente van 2,75 % kunnen strikken voor 20 jaar... :-)
Alle reacties Link kopieren
Bij ons ging het gelukkig niet zo gehaast! Wij namen een optie begin november en hebben uiteindelijk pas begin januari getekend. De hypotheek was eind maart rond. Wij twijfelden eerst ook heel erg om dit huis te kopen, dus als we binnen een week hadden moeten tekenen, dan was het ook niet gebeurd denk ik.



Wij wilden oorspronkelijk voor 200-250k een huis kopen, en dit huis was al ruim 3 ton zonder enig meerwerk. We konden dus niet kopen met nhg, en hebben behoorlijk veel eigen geld in moeten brengen (33%) om nog een beetje leuke hypotheekrente te krijgen. Wij zitten nu op annuitair, 20 jaar vast voor 3,2%, wat praktisch gezien uitkomt op zo'n 1100¤ bruto per maand.
Alle reacties Link kopieren
Dank voor jullie reacties!

Sorry voor mijn late reactie. Al die afspraken en werken afgelopen weekend....wat een drukte.



Suuz bij jullie ging het dus ook snel! Echt super dat jullie nog op tijd waren met jullie hypotheek aanvraag en jullie dus een hypotheek met NHG hebben. Netjes die 2,75% rente voor 20 jaar!



Amby, joh jullie hadden lekker de tijd! Jeetje het huis is dus veel duurder dan jullie in eerste instantie naar opzoek waren. Wel fijn dat het allemaal is gelukt door zoveel eigen geld in te brengen.



Wat ze ons vorige week konden bieden was 2,95% 10 jaar vast en 3,4% 20 jaar vast.

We gaan morgen een afspraak maken met een hypotheekadviseur om een hypotheek aanvraag te doen.

Mag ik nog een keer vragen bij/via wie jullie de hypotheek hebben aangevraagd? Bijv. Via hypotheker, bij de bank enz.



Het advies was trouwens bij de hypotheker en Vereniging Eigen Huis het zelfde.
Alle reacties Link kopieren
Fijn dat jullie in ieder geval goed zitten voor je financiering Fonteyn, je wilt toch niet hebben dat daar nog problemen over ontstaan als je alles op zo'n korte termijn moet regelen.



Wij hebben een onafhankelijke adviseur gekozen, hij werd aangeraden door onze makelaar. Hij had zelf al 5 keer nieuwbouw gekocht, dus had ook de nodige ervaring, los van z'n professionele kennis. Hypotheek hebben we uiteindelijk bij de Rabobank afgesloten, in ons geval was dat de laagste rente, maar er waren ook extra voordelen, zoals het bouwdepot zelf beheren, lang geldige offerte, en onze HA had volledige depotvergoeding geregeld bij onze lokale Rabo.
Alle reacties Link kopieren
Ik wilde perse onbeperkt boetevrij kunnen aflossen, en dat kan maar bij een paar maatschappijen. Ik ben uiteindelijk bij Florius uitgekomen, afgesloten via De Hypotheker.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een hypotheek van Hypotrust, via de Hypotheker. Erg tevreden met de Hypotheker!
Alle reacties Link kopieren
Bij ons zijn ze nu een paar weken bezig. De heipalen zitten er in, ik heb zelfs even gekeken toen ze aan het werk waren. Erg leuk om te zien en even met wat mensen te praten. Vind het ook heel leuk dat ze nu eindelijk begonnen zijn, nu wordt het weer wat "echter".



Wij hebben diverse oriënterende gesprekken gehad; bij de bank waar we onze hypotheek hadden en twee onafhankelijke adviseurs. Uiteindelijk hadden we bij één adviseur het beste gevoel (ook goede verhalen gehoord van collega's) en daar zijn we dus naartoe gegaan. Hij heeft voor ons de beste hypotheekverstrekker uitgezocht en samen hebben we daar naar gekeken en bekeken welke hypotheekvorm we gingen nemen (hebben onze oude hypotheek, aflossingsvrij, meegenomen en een nieuwe anuïteitenhypotheek). Deze man kon zo goed uitleggen met voorbeelden dat je het echt snapt. En we hebben een aardig lage hypotheekrente, ondanks dat we zelf geen geld in konden brengen (ging op aan de restschuld van ons oude huis).



@ Suuz: gefeliciteerd. Nu komt er inderdaad een drukke tijd aan met het uitzoeken van het meerwerk, keuken en badkamer. Wel heel leuk dat je alles zelf kunt bepalen!

@ Nil.nequit.amor: super leuk dat jullie kunnen gaan kijken!

@ Amby: hoe is het met de communicatie? Zijn jullie al bijna klaar met alles regelen? Wij hebben 3 weken geleden de laatste updates gestuurd, maar ook nog niets gehoord Ik snap het echt niet, als ik dit soort dingen op mijn werk zou doen dan zou het niet best zijn....

@ Fonteyn: jij ook gefeliciteerd. Het gaat dan allemaal ineens heel erg snel, maar wel heel leuk voor jullie dat jullie de eerste keuze hebben gekregen. Hoe was het bij de hypotheekadviseur?
Alle reacties Link kopieren
Sneeuwwitje, leuk hè, als ze eenmaal beginnen! Zodra ik wat uit de grond zag komen kreeg ik weer enigszins gevoel waarvoor we het doen.



Wij hebben een paar interessante dagen achter de rug, en er is nog geen conclusie toe gekomen. Enerzijds veel kastje-naar-de-muur gedoe over aannemer en leveranciers die niet kunnen beslissen wie welke tekeningen/offertes maakt. Tot dusver hebben we dan ook nog iedere deadline voor leidingen gemist, want los van onder elkaar communiceren, willen ze ook vooral niet met ons praten. Werkelijk 7 keer gebeld naar de badkamer leverancier, niemand wil je te woord staan. Sturen wel 2 foute offertes, om het verhaal nog maar even verwarrender voor je te maken. Nog altijd niet geregeld, morgen wéér bellen en haten naar ze.



Toen waren we ook bezig met de meerwerklijst bij de aannemer en daar was ook veel niet in orde. Te veel stopcontacten gerekend bijv., en bedraden van loze leidingen gerekend als extra leidingen. We hadden eerder ook al prijzen opgevraagd voor opties, maar op de offerte waren opeens bepaalde opties duurder geworden. En dan bedoel ik geen tientje, maar tot wel 500 euro meer. Ook wil hij ons opeens een muur in rekening brengen die op de tekening staat voor zo'n 850 euro. Uiteraard gezegd dat we daar niet mee akkoord gaan, en we desnoods rechtsbijstand inschakelen, en zeker niet gaan tekenen voordat dit volledig uitgezocht is.



Ik begin me serieus af te vragen, zijn dit nou fouten? Is dit soort schimmigheid inherent aan het bouwproces? Onze aannemer is toch echt geen kleine jongen, maar ik vertrouw het (zeker nu) voor geen cent meer.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties!

Wij hebben vandaag een vervolg afspraak gemaakt bij Vereniging Eigen Huis(VEH)

Het gesprek bij de hypotheker was ook prima, maar wij vinden de HA van VEH beter bij ons passen. Aankomende dinsdag hebben we weer een gesprek.

Bij de documenten die we mee moeten nemen stond ook het meerwerk.

Naast grote dingen ( zoals een uitbouw) weet je dat nu toch nog helemaal niet zeker.....



Gisterochtend hebben we de koop- en aanneemovereenkomst getekend. Gezamenlijk met onze toekomstige buren. Was erg leuk!

Allemaal jongen mensen, met en zonder kinderen.

Wat een ervaring joh....GEWELDIG!



Sneeuwwitje en Amby,

Wat een gedoe bij jullie! Echt niet leuk en heel onprofessioneel. Welke aannemers hebben jullie? Wij Dura Vermeer.



Amby, ik kan me voorstellen dat je nu alles echt 4x nakijkt voordat je akkoord gaat. Schandalig dat ze je op deze manier op koste willen jagen.



Sneeuwwitje,

Wat gaf dat ze nu "echt" begonnen zijn!
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen dames,



Mag ik me ook aansluiten bij dit clubje?



Ook wij zitten middenin het traject van het kopen van een nieuwbouwhuis. Via een loting hebben we in april een optie op onze droomkavel gekregen. Handtekeningen zijn gezet, financiering is rond en we hebben de meerwerklijst min of meer rond. In september/oktober wordt er gestart met de bouw en dan is de oplevering ergens tussen april en juni volgend jaar. Superspannend allemaal!



Onze huidige woning moet nog verkocht worden, die komt eind augustus te koop te staan. We hebben hier mee gewacht, omdat we de kans op twee keer verhuizen willen verkleinen. Het gaat momenteel heel hard met de woningen in onze buurt (we hadden van de week zelfs onze eerste onofficiele kijker die via via had gehoord dat het te koop komt te staan ) dus het komt vast goed!
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd Fontyen, wens jullie een hele fijne bouw toe! Ik haal ook heel veel energie uit alle leuke buren waarmee inmiddels al contact mee hebben, vooral via de Facebook groep. Als we daar straks wonen dan kennen we eigenlijk iedereen al bij naam, en dat voor zo'n 40 kavels. Dat is echt een hartstikke leuk onderdeel van de bouw.



Wij zitten trouwens bij Heijmans, dus op zich had ik daar wel hoge verwachtingen van. Maar ze hebben volgend mij een soort franchise constructie met aannemers door het hele land (onze bouwer had namelijk vorig jaar nog een andere naam) en is ons specifieke onderdeel wellicht niet zo top, want ik lees op zich wel goede reviews over Heijmans zelf. Op zich denk ik ook niet dat ze ons huis slecht bouwen, maar de communicatie is gewoon compleet ruk.



Als ik iets heb geleerd in dit proces is om in het begin al gelijk bovenop je meerwerk te zitten. Zorg dat het zsm op papier staat, en dat je ook weet wat je exact krijgt voor dat geld. Bij ons waren veel opties opeens veel slechter dan gedacht. De uitbouw werd bijv van hout ipv steen, de afvoer voor de afzuigkap naar buiten ging niet door het plafond, maar langs het plafond, en nog een aantal dingen.



Simoontje, jullie ook gefeliciteerd! Leuk dat jullie voor je droomkavel ingeloot zijn! Jullie huis wordt echt ontzettend snel gebouwd zeg! Hier zijn ze in mei begonnen, en wij worden pas bouwvak volgend jaar opgeleverd. En fijn dat jullie goed vertrouwen hebben in de verkoop van jullie huidige huis, ik hoop dat het allemaal voorspoedig voor jullie verloopt. Hou ons op de hoogte!
Alle reacties Link kopieren
Welkom Simoontje,

Gefeliciteerd!

Spannend he?!

Lijkt me helemaal spannend met een huis dat nog verkocht moet worden.



Nog een vraagje dames;

Hebben jullie een bewijs van eigen vermogen/middelen moeten overhandigen aan de bank? Zo ja hoe hebben jullie dat gedaan?

Bij ons gaat het om een klein bedrag, dit wordt alleen niet op de bank gespaard maar thuis(oude sok idee)....

Vraag me af of de geld vertrekker er genoegen me neemt, als ik het op mijn bank stort...
Alle reacties Link kopieren
Amby, Heymans is inderdaad een grote naam in de bouwwereld. Wat supervervelend dat het allemaal zo loopt zeg! Wij hebben ook al wel een aantal keren gehoord dat het erg druk is, omdat nieuwbouw momenteel erg in trek is, maar we mogen niet klagen! Het ruwe meerwerk is tot nu toe erg meegevallen. De keuken (zit er bij in) is duurder uitgevallen met alle aanpassingen, maar wel zoals begroot. De badkamer (ook inbegrepen) viel toch wel wat duurder uit dan begroot. En dat zat hem dan met name in het tegelwerk. We zijn nu aan het kijken of en wat we daar kunnen besparen (door bijvoorbeeld zelf een thermostaatkraan te installeren). Iemand nog tips?



Hier een bewijs eigen middelen ingeleverd Fonteyn. Wij spelen met de verkoop van het huis quitte, of zitten een paar duizend euro in de min of plus. Dat weten we natuurlijk nog niet, omdat ons huis nog niet verkocht. Wij moesten daarom aantonen dat we de eventuele restschuld zelf konden betalen. Bij het in orde maken van de financiering hebben we daarom een uitdraai van onze spaar- en betaalrekeningen bijgevoegd. Ik heb dat gewoon van internetbankieren geprint.
Alle reacties Link kopieren
quote:Fonteyn schreef op 11 juli 2015 @ 12:04:

Nog een vraagje dames;

Hebben jullie een bewijs van eigen vermogen/middelen moeten overhandigen aan de bank? Zo ja hoe hebben jullie dat gedaan?

Bij ons gaat het om een klein bedrag, dit wordt alleen niet op de bank gespaard maar thuis(oude sok idee)....

Vraag me af of de geld vertrekker er genoegen me neemt, als ik het op mijn bank stort...



Wij moesten dat wel, maar wij betaalden ook 1/3 van het huis zelf (zo'n 120k). We moesten afschriften van de betaal- en spaarrekening opsturen, om aan te tonen dat die aan elkaar gekoppeld zijn.



Lijkt me niet problematisch als je het nu gewoon op je bankrekening stort, gezien het om een klein bedrag gaat. Wij kregen ook nog een schenking, daarvan moesten we wel aantonen dat die rechtmatig verkregen is, met paspoort van de schenker. Dus als je contante bedragen van (ik meen) meer dan 15k naar de bank gaat brengen, dan zal je mogelijk ook aan moeten tonen waar het vandaan is gekomen.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben geen bewijs van eigen middelen hoeven te overleggen. Misschien omdat we uit een huursituatie komen en geen eigen middelen inleggen?
Alle reacties Link kopieren
Wij moesten wel bewijs aanleveren van eigen middelen, maar dat was om te bewijzen dat we de restschuld konden betalen. Hebben van alle bankrekeningen een rekeningafschrift gemaakt (kan via internetbankieren). Want je adres moet er op staan. Van de spaarrekeningen kan dat niet (niet bij alle banken), daar hebben we met screenshots gewerkt. Dat mag dan weer, omdat de spaarrekening aan je betaalrekening gekoppeld is.



Wij gaan straks nog weer naar de aannemer mailen, want de laatste punten staan nog niet op papier. Hier wachten we al 3 weken op. Straks met de bouw gaan we er ook boven op zitten, je kunt beter al aan het begin punten aangeven dan dat alles nog achteraf moet. Dat denk ik nu tenminste, maar weet niet hoe dat gaat in het proces... Dus Amby, wij gaan jouw tactiek overnemen Ik hoop voor jullie dat de communicatie wel beter gaat verlopen, anders worden het lange maanden...



Ze zijn bij ons nu druk bezig met de fundering, na de bouwvak komt de vloer en dan het casco en dan gaat het even heel hard denk ik. Veel foto's maken dus
Alle reacties Link kopieren
Amby,

Wat een bedrag hebben jullie betaald zeg Super dat jullie dit hebben kunnen doen!

Ik begrijp in jullie geval inderdaad wel dat de geldverstrekker bewijs wilde hebben.



Suuz,

Wij wonen nu ook in een huurwoning. Dit nieuwbouwhuis wordt onze eerste koopwoning. Gezien de regels omtrent hypotheken moeten wij wel een klein deel zelf betalen. Bij de eerste berekening was dit ¤1789



Sneeuwwitje,

Ook in jullie situatie kan ik me voorstellen dat er bewijs nodig is. Fijn om te weten dat een afdruk van je rekening en spaarrekeningen gewoon voldoende is.

Nu al zo lang moeten wachten.....jeetje. Hoop dat de Amby aanpak gaat werken
Alle reacties Link kopieren
Wanneer vond bij jullie trouwens het meerwerkgesprek plaats? moesten jullie zelf aangeven dit te willen of werd er contact met jullie opgenomen?



Bij de benodigde documenten voor een hypotheek aanvraag, staat ook een meerwerklijst.
Alle reacties Link kopieren
Wij werden gebeld voor het meerwerkgesprek, dat was rond de tijd dat we ook de hypotheek aan het regelen waren. Wij moesten ook een meerwerklijst inleveren voor de hypotheekaanvraag. Dat was niet onze uiteindelijke lijst, want het zal de bank verrotten wat voor meerwerk je daadwerkelijk laat uitvoeren, maar je moet toch wel een beraming van de kosten maken.



Ik zou er (achteraf gezien) wel zo snel mogelijk achteraan zijn gegaan. Een van onze buren heeft héél lang op die meerwerklijst moeten wachten, waardoor de hypotheekaanvraag uitliep, ze niet konden tekenen bij de notaris en zodoende een maand bouwrente hebben moeten betalen, en dat is gewoon zonde van het geld.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben alleen een excelletje aangeleverd met daarop een schatting van de meerwerkkosten. De financiering is al rond. Daarna hebben de gesprekken pas plaatsgevonden en inmiddels is het nu bijna rond allemaal.
Alle reacties Link kopieren
Fonteyn, wij hoefden bij een nieuwbouwwoning geen eigen geld in te leggen. Als we een bestaande woning voor hetzelfde geld hadden gekocht, hadden we rond de 6000euro eigen geld in moeten leggen. Kosten koper enzo.



Wat betreft de meerwerklijst: wij hebben bij de hypotheekaanvraag een meerwerklijst in moeten leveren, maar dat is een grove verdeling. Voor de start van de bouw zitten we met de aannemer om het op detail door te nemen.
Alle reacties Link kopieren
Oke, dus het is wel handig om alvast contact op te nemen met de aannemer...

Ben blij met jullie!!!!



Amby, flink balen voor die mensen zeg!

Was er bij jullie wat over gezegd door de makelaar van het project? Bij ons niet, ook slecht eigenlijk.



Suuz, wij moeten met de berekening die gemaakt is bij het oriënterend gesprek ¤1789 zelf betalen.



Jullie krijgen straks een update

We hebben zometeen nog een gesprek bij VEH, met de hypotheekadviseur.
Alle reacties Link kopieren
Daar ben ik weer



Weer een goed verhelderend gesprek gehad. De adviseur gaat de papieren in orde maken voor de offerte-aanvraag. Eind van de week of volgende week kunnen we deze ondertekenen en dan is het wachten op de bank.

Bewijs van eigen vermogen is niet meer nodig, we hoeven namelijk niets bij te leggen.

De vorige keer had hij de rente tijdens de bouw in de financiering meegenomen, maar die willen we liever zelf betalen.

We komen qua hypotheekverstrekker uit op Delta Lloyd of Nationale Nederlanden.

Er vielen best wat versterkers af, omdat de geldigheidsduur van de offerte niet lang genoeg is.

Voor 20 jaar vast komen we op een 3,4% renten. Zonder NHG.

Maandlasten die prima te doen zijn, dus wij zijn te vreden.

Nu de financiering nog rond krijgen.....
Alle reacties Link kopieren
quote:Fonteyn schreef op 14 juli 2015 @ 15:00:

Daar ben ik weer



Weer een goed verhelderend gesprek gehad. De adviseur gaat de papieren in orde maken voor de offerte-aanvraag. Eind van de week of volgende week kunnen we deze ondertekenen en dan is het wachten op de bank.

Bewijs van eigen vermogen is niet meer nodig, we hoeven namelijk niets bij te leggen.

De vorige keer had hij de rente tijdens de bouw in de financiering meegenomen, maar die willen we liever zelf betalen.

We komen qua hypotheekverstrekker uit op Delta Lloyd of Nationale Nederlanden.

Er vielen best wat versterkers af, omdat de geldigheidsduur van de offerte niet lang genoeg is.

Voor 20 jaar vast komen we op een 3,4% renten. Zonder NHG.

Maandlasten die prima te doen zijn, dus wij zijn te vreden.

Nu de financiering nog rond krijgen.....Dat is een leuke rente voor 20 jaar 3.4

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven