Geweld tegen hulpverleners

04-09-2008 23:01 217 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het telkens weer ongelofelijk als ik zie/lees dat bijvoorbeeld ambulancepersoneel gehinderd/belaagd wordt als ze eerste hulp proberen te verlenen.

Persoonlijk vind ik een fikse gevangenisstraf echt meer dan terecht voor dit soort schoften.
Eens.

Ik ben één keer bedreigd toen ik iemand probeerde te helpen in een hulppost vanhet ridse kruis, en zijn 'maat' het kennelijk allemaal niet genoeg vond. Dat vond ik al beangstigend, maar ik deed het vrijwillig en kon elk moment opstappen. Als het je baan is om mensen te helpen en je kan het niet veilig doen... tsss, dat is echt bezopen.

Als je de politie dwarsboomt bij hun werk, ben je strafbaar. Waarom geldt dat dan niet in die mate bij ambulance (danwel ander) personeel?
Wat is het Ridse Kruis?
In mijn werk (verpleegkundige op cardio afdeling) ben ik tot op heden niet geconfronteerd met lichamelijk geweld. Verbaal ben ik wel eens voor e.e.a. uitgemaakt. Op zich kan ik daar wel tegen maar eigenlijk vind ik dat ook al van de zotte.

Eigenlijk ben ik het ronduit eens met het ambulance personeel om te gaan staken. Maar dan krijg je de hele maatschappij over je heen dat je vanwege een kleine groep de grote groep tekort doet.

Dan denk ik bij mezelf: dit is idd het geval. Maar als iedereen nou eens wat meer zou DOEN ipv het bij woorden laten dan zou dat al zo enorm schelen. De grote groep is namelijk over het algemeen zelf te schijterig om in te grijpen als er iets gebeurd op straat wat totaal niet door de beugel kan.
Ik werd er gewoon echt bóós om. Dat dit gebeurt... geen woorden voor.

Staken kan mi eigenlijk niet, maar als ze alleen op deze manier iets kunnen bereiken (wat mij betreft zeer harde aanpak van deze daders)... dan moet het maar.
Cohen noemde de bedreiging van woensdagavond “een absolute schande”. Volgens hem zijn het vaak “Marokkaanse medeburgers” die hulpverleners lastigvallen. Minister Guusje ter Horst van Binnenlandse Zaken zei het incident in Amsterdam-West “volstrekt onacceptabel” te vinden.

Bron: De Telegraaf
Enigme schreef op 04 september 2008 @ 23:01:

Ik vind het telkens weer ongelofelijk als ik zie/lees dat bijvoorbeeld ambulancepersoneel gehinderd/belaagd wordt als ze eerste hulp proberen te verlenen.

Persoonlijk vind ik een fikse gevangenisstraf echt meer dan terecht voor dit soort schoften.

Een Marokkaanse jongen van vijftien wordt in Amsterdam aan het mes geregen. Familie en ambulance zijn er snel bij. De politie is in geen velden of wegen te bekennen.

De familie is des Duivels, en wil van de jongen de identiteit weten van de dader. Wellicht ook omdat ze niet overdreven veel vertrouwen hebben in politie en Justitie als het er om gaat de messentrekker op te sporen en op te bergen. Een sentiment dat mij bekend in de oren klinkt van fora als deze.

De emoties lopen daarbij hoog op, en ambulancepersoneel, dat terecht de prioriteit bij het redden van de jongen legt, en een groep woedende familieleden en vrienden van de jongen belanden in een onverkwikkelijke woordenwisseling waarbij harde woorden vallen en het ambulancepersoneel zich bedreigd voelt, omdat in de groep wordt geroepen dat zij de volgende zijn als de jongen het niet haalt.

Nou hoop ik dat ik zelf rustig zou kunnen blijven als mijn zoon, kleinzoon, neefje of beste vriend neergestoken zou worden en de prioriteit bij de zorg voor hem zou kunnen leggen. Maar ik weet niet of ik mijn emoties onder dergelijke extreme omstandigheden nog voldoende de baas zou zijn. Het zou helpen als de politie er meteen bij zou zijn, en direct een klopjacht zou beginnen om de dader in de kraag te vatten. Maar opsporingsambtenaren tref je aan op het bureau, bij geparkeerde auto's, zittend in auto's met flitsapparatuur en op persconferenties.

Het resultaat is nu dat de media, aan de hand van de Amsterdamse opperdiender en de burgervader de hysterische en woedende familie aan de paal nagelt. Doet een beetje denken aan de welbekende situaties waarbij je een inbreker voor zijn haren ramt, en de inbreker als slachtoffer wordt gepresenteerd, en jij als dader achter de tralies verdwijnt. Nederland anno 2008.
willem1959 schreef op 05 september 2008 @ 01:02:

Cohen noemde de bedreiging van woensdagavond “een absolute schande”. Volgens hem zijn het vaak “Marokkaanse medeburgers” die hulpverleners lastigvallen. Minister Guusje ter Horst van Binnenlandse Zaken zei het incident in Amsterdam-West “volstrekt onacceptabel” te vinden.

Dat heb ik gisteren ook gehoord op RTL.
Ik werk in de zorg en kom ook weleens verbaal en non-verbaal geweld tegen. Ben een keer aangevallen met een infuuspaal, een schaar en een kop hete thee over me heen gekregen. Dat zijn dingen die gebeuren. Erg vervelend natuurlijk, maar vaak heeft het wel te maken met het ziektebeeld van de patiënt en heb ik dus enigszins begrip.

Ook de familie van de patiënt is tegenwoordig mondiger en proberen met een grote mond vanalles voor elkaar te krijgen. En het ergste is: het lukt ze vaak ook nog. Degene met de grootste mond wint laat maar zeggen..... En dat is niet eerlijk!
Je praat weer eens peop Jaap. Hulpverlening aan slachtoffers doen we in NL al eeuwenlang. Dat hulpverleners regelmatig worden bedreigd door omstanders is echter iets van de laatste jaren. En zelfs tot onze brave theedrinkende burgervader Cohen is nu doorgedrongen dat de daders wel heel erg vaak van Marokkaanse komaf zijn. Dus laten we afspreken dat minstens een deel van het probleem in die hoek moet worden gezocht ok ?

Dan kunnen we daarna ook nog een boom opzetten over de slecht functionerende politie (en justitie); mij best.

Maar wel in die volgorde aub.
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
jaap schreef op 05 september 2008 @ 07:52:

Het zou helpen als de politie er meteen bij zou zijn, en direct een klopjacht zou beginnen om de dader in de kraag te vatten. Maar opsporingsambtenaren tref je aan op het bureau, bij geparkeerde auto's, zittend in auto's met flitsapparatuur en op persconferenties.
Jij weet duidelijk niet waar je het over hebt en wat hulpverleners en `opsporingsambtenaren´ doen en iedere dag te verduren krijgen. Je zou eens een dagje mee moeten draaien, dan praat je wel anders!
Hehe... het rode kruis. Bellen en tikken tegelijkertijd gaat kennelijk niet samen ;-)
willem1959 schreef op 05 september 2008 @ 01:02:

Cohen noemde de bedreiging van woensdagavond �een absolute schande�. Volgens hem zijn het vaak �Marokkaanse medeburgers� die hulpverleners lastigvallen. Minister Guusje ter Horst van Binnenlandse Zaken zei het incident in Amsterdam-West �volstrekt onacceptabel� te vinden.

Damn...als zelfs burgemeester Cohen inziet dat kopjes rooibosthee drinken,bij sommige groepen mensen niet werkt is er zowaar nog hoop voor dit land.
Hey Lord,don't ask me questions
mogalie schreef op 05 september 2008 @ 08:16:

[...]

Jij weet duidelijk niet waar je het over hebt en wat hulpverleners en `opsporingsambtenaren´ doen en iedere dag te verduren krijgen. Je zou eens een dagje mee moeten draaien, dan praat je wel anders!
Helemaal eensch ! Ik vind het zelfs knap van de hulpverleners dat ze ondanks doodsbedreigingen hun werk zijn blijven doen om die jongen te redden. Mijn eerste impuls zou zijn: ok jongens inpakken en wegwezen ! Maar daar heeft die neergestoken jongen natuurlijk ook niets aan dus zo'n impuls moet je bedwingen en je moet je werk blijven doen. Maar het is eigenlijk ongelooflijk dat degenen die die jongen komen redden door nota bene zijn eigen familie met de dood worden bedreigd. Ik denk dat Jaap wel zo ongeveer de enige is die daar niet van opkijkt. Maar intussen kijk ik van Jaaps meningen ook niet meer op: die heeft zich blijkbaar voorgenomen om hardnekkig EAJG (Een Ander Jaap Geluid; ipv Een Ander Joods Geluid) te laten horen op dit forum.
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
Gisteren Knevel en Van den Brink gezien. Daarin was de ambulance broeder:

Ron was een van de ambulancemedewerkers die de afgelopen nacht werden bedreigd met de dood terwijl ze hulp kwamen verlenen. Omstanders belaagden de hulpverleners toen ze een 15-jarige jongen probeerden te helpen die zwaargewond was geraakt bij een steekpartij. Het ambulancepersoneel dreigde na het incident in staking te gaan. Het gebruik van geweld tegen ambulancepersoneel neemt toe. Burgemeester Cohen noemde de bedreiging van woensdagavond "een absolute schande". Volgens hem zijn het vaak Marokkaanse medeburgers die voor problemen zorgen. Vanavond doet ambulancebroeder Ron, die uit angst voor represailles zijn achternaam niet wil noemen, zijn verhaal.
mogalie schreef op 05 september 2008 @ 08:16:

[...]

Je zou eens een dagje mee moeten draaien, dan praat je wel anders!
Voor de geïnteresseerden :)
appeltjesgroen25 schreef op 05 september 2008 @ 08:07:

Ik werk in de zorg en kom ook weleens verbaal en non-verbaal geweld tegen. Ben een keer aangevallen met een infuuspaal, een schaar en een kop hete thee over me heen gekregen. Dat zijn dingen die gebeuren. Erg vervelend natuurlijk, maar vaak heeft het wel te maken met het ziektebeeld van de patiënt en heb ik dus enigszins begrip.

Gedeeltelijk eens.

Ik heb zelf een aantal jaren binnen de forensische psychiatrie gewerkt. Daar komt (verbaal en fysiek) geweld voor, ook richting mij. Ziektebeeld van een patiënt is inderdaad vaak een verklaring, maar kan mijns inziens nooit een excuus zijn. Het is mij opgevallen dat er binnen het justitiële kader (van die forensische psychiatrie dus) vaak toch redelijk 'stoer' geredeneerd wordt: 'het hoort er nu eenmaal bij'. Deels is dat waar, en weet je dat er binnen een dergelijk werkveld met enige regelmaat sprake kan zijn van geweld in verschillende vormen. Deels is het níet waar, omdat geweld altijd onacceptabel zou moeten zijn. Ook naar patiënten geef je mijns inziens een slecht signaal als je geweld op die manier tolereert. Een patiënt die iemand bijvoorbeeld fysiek beschadigt, zal ongetwijfeld disciplinaire gestraft worden, maar aangifte blijft vaak uit. Dat is een slecht signaal, omdat patiënten in de 'buitenwereld' vaak wél te maken zouden hebben met een aangifte.

Inmiddels werk ik in de (gedwongen) jeugdhulpverlening, waar ik ook regelmatig met agressie te maken heb. Het is opvallend dat hier heel anders met agressie omgegaan wordt. Het wordt als iets 'onacceptabels' beschouwd en wanneer de agressie ernstig is, wordt er namens de instantie waar ik werk aangifte gedaan. Dat is volgens mij de enige juiste stap en een goed signaal naar cliënten.
Peas on earth!
@ prinses:

ben het helemaal met je eens. Je moet per geval bekijken hoe er mee om te gaan. Niet alle gevallen zijn hetzelfde. Zeker niet.

Blijft wel moeilijk...
http://www.foksuk.nl/content/formfield_files/formcartoon_5412_2a0489ebb8a549e1554eed4e1d7ccddd23780480.gif
..dubbel
Geweld richting bepaald overheidspersoneel wordt al strenger bestraft dan geweld tegen burgers. Het wordt dus ook gezien als onacceptabel. Maar helemaal voorkomen kun je het niet.

Prinses, ik vind geweld binnen de psychiatrie wel degelijk anders dan geweld binnen (bijvoorbeeld) de gedwongen jeugdhulpverlening. Niet acceptabel, maar wel anders. Sommig geweld is inderdaad gerelateerd aan een ziektebeeld. De patient kan zelf dan niet anders reageren als met paniek en geweld. Dat streng bestraffen maakt ze geen zak uit en het inkaderen met strak beleid van aangifte doen heeft dan ook geen enkele zin.

Binnen de (gedwongen) jeugdzorg is er inderdaad wel beleid dat er van elke serieuze bedreiging of van geweld direct aangifte wordt gedaan, en terecht. En dat heeft wel effect.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Het gaat er bij mij gewoon écht niet in dat je zoiets flikt. Hoe haal je het in je hoofd....
Poezewoes,ik weet het niet ...Bij iemand die knalpsychotisch is heeft aangifte idd weinig zin,volledig mee eens.Maar bij bepaalde persoonlijkheidsstoornissen vind ik dat je het best mag overwegen.Heb dat zelf overigens in het verleden wel eens gedaan (niets mee gebeurd trouwens,ondanks beloftes van kant politie).
.
Robin4ever schreef op 05 september 2008 @ 09:22:

Poezewoes,ik weet het niet ...Bij iemand die knalpsychotisch is heeft aangifte idd weinig zin,volledig mee eens.Maar bij bepaalde persoonlijkheidsstoornissen vind ik dat je het best mag overwegen.Heb dat zelf overigens in het verleden wel eens gedaan (niets mee gebeurd trouwens,ondanks beloftes van kant politie).
Ik zeg dan ook: sommig geweld is ziektegerelateerd, niet alle geweld. Natuurlijk zijn er binnen de psychiatrie ook grenzen van wat wel of niet acceptabel is. Maar die grenzen liggen wel anders dan in andere zorg- of hulpverleningssituaties.
oh that purrrrrrrrrfect feeling

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven