Verf van badkamertegels verwijderen

04-09-2008 23:28 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vorig jaar een appartementje gekocht. De tegels in de badkamer zijn geverfd, maar nu laat het op verschillende plaatsen los. Sommige stukjes kan ik er gewoon vanaf halen, maar op veel plaatsen zit het nog muurvast. Weten jullie hoe ik de verf het beste kan verwijderen?

Ik weet niet of het echt tegelverf is of dat er gewone verf is gebruikt.



Alvast bedankt voor het meedenken!
Alle reacties Link kopieren
Ik lees mee...heb hetzelfde probleem...
Alle reacties Link kopieren
Heb veel oude verflagen verwijderd, maar moet zeggen dat ik nog nooit tegelverf heb verwijderd. Ik denk dat je met een warmte-pistool en een scherpe verfkrabber al heel ver komt. Niet te heet om scheurende tegels te voorkomen en uitkijken met steken om geen krassen te maken, maar volgens mij moet dat goedkomen hoor.
Gebruik verfafbijt (eerst in een hoekje waar het niet opvalt). Haal ondertussen de losse lagen weg met een plamuurmes of verfkrabber. Kijk na een uurje of de verafbijt gewerkt heeft.



Breng de verfafbijt in een dikke laag aan en bedek het met een dikke folie. Na twee uur vervolgens beginnen met het verwijderen van de verflaag



Beiden succes met deze arbeidsintensieve klus!
Branden neemt waarschijnlijk nog meer tijd in beslag, omdat de tegels de warmte meteen weer afvoeren.



Kijk na het verwijderen van de verflaag gelijk de eventuele kitvoegen na. Als ze er slecht uitzien snij deze dan weg met een breekmesje en maak de voegen goed schoon en vetvrij. Breng vervolgens een nieuwe kitlaag aan met sanitairkit. Deze kit is overigens niet overschilderbaar.
Alle reacties Link kopieren
Zouden de tegels niet juist warm worden wat het verwijderen van de verflagen bespoedigt? Ikzelf ben niet zo fan van afbijt. Het is smerig spul en het werkte bij mij bij verschillende klusjes niet zo goed. Maar wie weet juist bij tegels wel. Mocht je afbijt willen proberen, dan kun je het beste speciale afbijt kopen voor verticale oppervlakten, zou zonde zijn als het chemische goedje op je aanrecht druipt.
Alle reacties Link kopieren
Hoihoi!

Ik heb zelf heel mijn badkamer en keuken met 'gewone' afbijt bewerkt. Er zaten twee té lelijke lagen verf (roze & wit) op de tegels.. Het ging heel goed, na vijf minuten was de verf al heel makkelijk weg te halen met een krabbertje! (Wat niet wegneemt dat het een enorme ranzige rotklus was hoor!)

Alleen de voegen zijn er niet bepaald mooier op geworden, de verf is daar grotendeels blijven zitten..



Succes ermee ;)
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties!



Ik begin eerst met het idee dat Ann Liv gaf (met het warmtepistool en een afkrabber) en als dat niet lukt of moeilijk gaat, dan koop ik afbijt en ga ik daar mee aan de slag.



Ben benieuwd of het gaat lukken.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook een vraag. Ik heb 8 jaar geleden onze keukentegels geverfd(lichtblauw op vreselijke donkerrode tegels).

Dat resultaat was super! Nu (pas) bladdert het af, ik wil ze nu graag zilver verven.

Op 2 kleine plekjes laat de verf los en komt de donkerrode tegelkleur weer tevoorschijn.

Wat zou het beste zijn; ook eerst alles eraf halen met afbijt/brander of kan ik de losse verfdelen lichtjes afkrabben/schuren en dan al erover heen verven met zilver?



Ik hoop op het laatste...scheelt veel werk ... X-D
Alle reacties Link kopieren
Er valt heel goed overheen te tegelen, als je de meeste loszittende bladders maar weghaalt.

Ik zeg dit, omdat je enorm goedkope tegels kan kopen bij de bouwmarkt die in totaal veel goedkoper en arbeidsvriendelijker (en vooral mooier) zijn dan een nieuwe verflaag.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven