Wat heb jij aan kasten in de woonkamer staan?

06-07-2015 15:29 54 berichten
Wij zijn al tijden op zoek naar een ruime kast voor in de woonkamer en dit blijkt moeilijk. Het liefst een kast met multifunctionele mogelijkheden. Deels boekenkast (voor mij), deels voor decoratie (voor mijn vrouw), deels als opbergkast (praktisch en rommel niet in zicht) en deels als speelgoedopbergkast. Eventueel zou het ook een gecombineerde kast kunnen zijn met tv/audio-opbergplek, in dat geval vervalt de speelgoedopbergplek en krijg zoon een eigen hoekje.



Op dit moment hebben we een soort dressoir als tv-meubel met schuifdeuren. Erop de tv en telefoon, erin de dvd-speler en alle dvd's en cd's en snoep.

Achter de bank tegen de muur ook een laag dressoir met dingen als schalen, champagneglazen en theelichthouders.



Dan nog een expeditkastje verticaal neergezet, met 8 vakken, waarvan er zes zijn voor spullen en speelgoed van zoon en de bovenste twee met spullen van ons.



Het is allemaal niet ideaal en kan beter maar veel kasten vind ik of te klein of te groot, of in het geheel niet mooi of praktisch.

In mijn vorige woning had ik vier boekenkasten. Nu liggen de boeken inmiddels twee jaar in dozen op zolder. Deel heb ik ook verkocht.



Ben jij tevreden over wat je aan kasten/dressoirs/opbergruimte hebt in je woonkamer?
Alle reacties Link kopieren
Een dressoir is toch ook gewoon een kast, alleen dan een lage kast.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Ik ben dol op kasten. Heb overal kasten.

In de woonkamer komen al onze kasten van de kringloop en een erfstuk. Zijn allemaal grote, stevige houten kasten met houtbewerkingen erop en dan wit geschilderd of in de witte was gezet. En ik heb pas nieuwe gekocht, een hele set voor na de verbouwing ook allemaal van een soort kringloop, maar nu worden ze antraciet. Spannend, hè ;)

Ik hou verder van moderne meubels, maar niet voor kasten.



Ik ben verder overgestapt op een e-reader. Alleen voor mij speciale boeken heb ik bewaard, maar die staan in de slaapkamer. Ik heb alleen nog een la in de woonkamer voor bibliotheekboeken.
quote:MarianneDavids schreef op 06 juli 2015 @ 16:29:

[...]





Dit dus. Ik verbaas me er weleens over dat er mensen zijn die geen boeken bezitten.

Ik hou van boeken, maar ik hou absoluut niet van boekenkasten in de woonkamer. Vind ze rommelig en stoffig en totaal niet nuttig. Mijn boeken liggen in een dressoir op mijn slaapkamer.

Ben alleen en heb geen kinderen, dus wat ik wel heb in de woonkamer (dressoir met spellen, toonkast voor de glazen en tv meubel met dvd's en cd's) is niet genoeg bij TO denk ik.
Ik heb ik de woonkamer een wandvullende kast plus los tv meubel op maat laten maken. Genoeg voor alle boeken en overige spullen die we kwijt wilden een op elkaar afgestemd qua design. Nog steeds blij met deze keuze na bijna 8 jaar.
Alle reacties Link kopieren
quote:marana schreef op 06 juli 2015 @ 16:49:

[...]



Ik hou van boeken, maar ik hou absoluut niet van boekenkasten in de woonkamer. Vind ze rommelig en stoffig en totaal niet nuttig. Mijn boeken liggen in een dressoir op mijn slaapkamer.

Ben alleen en heb geen kinderen, dus wat ik wel heb in de woonkamer (dressoir met spellen, toonkast voor de glazen en tv meubel met dvd's en cd's) is niet genoeg bij TO denk ik.Boekenkasten hebben wel ruimte nodig. In een grote lichte kamer werken ze prima, in een klein hokje wordt 't al snel benauwd en stoffig. Maar ik heb ook een paar duizend boeken, die raak je niet kwijt in een dressoir in een slaapkamer. En een groot deel daarvan gebruik ik ook als naslagwerk, of geef ik graag mee aan iemand, of soms sta je voor de kast te verzinnen wat je wil gaan lezen. Ik zou niet zonder kunnen.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
quote:marana schreef op 06 juli 2015 @ 16:49:

[...]



Ik hou van boeken, maar ik hou absoluut niet van boekenkasten in de woonkamer. Vind ze rommelig en stoffig en totaal niet nuttig. Mijn boeken liggen in een dressoir op mijn slaapkamer.

Ben alleen en heb geen kinderen, dus wat ik wel heb in de woonkamer (dressoir met spellen, toonkast voor de glazen en tv meubel met dvd's en cd's) is niet genoeg bij TO denk ik.Tsja, een boekenkast is een stofnest, dat klopt. Zo nu en dan raus ik de stofzuiger er met de Franse slag en een borsteltje doorheen. Ik heb ook nog boekenkasten in een andere kamer maar die zijn voor een deel voorzien van een ruitje. Boekenkasten met een glazen deur nemen in de kamer net iets teveel ruimte in, ze staan in een soort doorloop.
verba volant, scripta manent.
Ik ben aan het klussen in mijn nieuwe huis en ben nog aan het bedenken of ik mijn 2 simpele witte boekenkasten beneden if boven neerzet. Heb in de keuken ruim voldoende bergruimte voor van alles. Een laag tv dressoir met 2 grote lades en 2 open plankjes in t midden. Een salontafeltje met 4 lades en een open tijdschriftenrek onderin. Alles in simpel wit. Bezit wel een ouderwetse 3-delige boekenkast met deurtjes en zo maar die wil ik eigenlijk niet mee verhuizen, het is zo'n groot ding en oud en er zijn wat stukjes af. Stiekem wil ik m wel meenemen en wit schilderen ooit maar ik weet al dat dat er niet van gaat komen. Dus toch maar op Mp zetten.

Boeken in woonkamer of boven op werkkamer, hmm ik ben er nog niet uit.

Oja 2 open cd kastjes die moeten wel in de woonkamer want ik draai graag cd-tjes.

Succes met bedenken en beslissen NYC
Wij hebben een grenen kast op MP gekocht, daarna geverfd met krijtverf. Alles gaat erin, servies, boeken, knutselspullen, administratie en allerlei prulletjes in de kleine laatjes. Ben er dolblij mee.





Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een strakke, antieke vitrinekast en een lundia kast van vloer tot plafond. In de vitrine staan glazen, in de hoge kast achter de deurtjes ligt privézooi en op de planken zo'n 15m² van mijn intellectuele bagage. Vind ik leuk. Ik heb vrienden en familie die graag tussen mijn boeken neuzen, ze van me lenen, erover praten en me boeken cadeau doen. Nog nooit gehoord dat iemand boeken poeha vond
Hier staan;



1 tv kast. met extra planken en lades, voor tv, decoder, afstandsbedieningen, tv-gids, dvd´s/usb´s en manden met tijdschriften.



1 kist-tafel. Gevuld met dvd´s (iemand interesse?? ).



1 secretaire. Voor computer, administratie en alles wat daar bij hoort.



1 mini-secretaire. Voor schoolboeken, huiswerk, tablet en puber-rommel.



1 dressoir. Met knutselmateriaal, naaimachine, postzegels/enveloppen, autopapieren, rapporten, foto´s en allerlei andere privé spullen.



2 kisten. Voor boeken. Erin liggen de boeken die we willen bewaren, erop liggen de boeken waar we in lezen. Boeken vind je hier verder op het dressoir, op de tv kast, op de tafels, op de trap, op de wc, op de badkamer, op het nachtkastje, in mijn tas, in de auto..... Een groot deel staat in een boekenkast op de slaapkamer en er ligt nog een deel in een grote rieten mand.

En nee, daar zijn geen studieboeken bij .



Op de kamer van mijn dochter staat een 5-deurs kledingkast, met achter 1 deur, jawel, boeken . En daar staat nog een secretaire waar een kleine tv met wii in staan, een muziektorentje en een ouderwetse videorecorder.
1 klein kastje voor serviesgoed bij de eettafel. Op kantoor staan de boeken van wand tot wand en 2 grote inbouwkasten voor de rest van de zooi.



Ik ben blij dat we een kantoorruimte hebben beneden, zo houden we de woonkamer vrijwel kast vrij.
Alle reacties Link kopieren
quote:handigmetgeld schreef op 06 juli 2015 @ 15:33:

Boekenkasten. 2 wanden vol met zoiets:



[img]http://www.boekenkastfoto.nl/kastfotos/ ... ggroot.jpg[/]



Verder geen kasten.



Heeeeeeeerlijk al die boeken.



Ik heb maar een studentenkamertje, maar de helft staat vol met boekenkasten (wordt nog wat als ik eruit moet straks als ik klaar ben..). Verder eigenlijk niks want met mijn contrabas, bed en kledingkastje staat het behoorlijk vol. Maar ik zou de TS adviseren om een kast te schaffen die onderin deurtjes heeft en bovenin open is. Is een mooie kaaskast geen optie?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een tv meubel en een dressoir met o.a. onze fin. administratie in de woonkamer. We zijn nu onze rommelkamer aan het omtoveren tot studie-, logeer- en leeskamer. Daar komt een wandbrede IKEA Paxkast voor mijn boeken. Ik heb drie verhuisdozen, waarvan er twee al 12 jaar op zolder staan. Ik verheug me al op het uitpakken daarvan, dat zal de nodige 'oh ja' momentjes opleveren. Verder geen tips, ik hoop dat je een goede oplossing vindt!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind hoge dichte kasten niet mooi. Ze vreten ruimte en zijn echt een blok in de ruimte. Misschien maak ik een uitzondering voor een mooie antieke kast in een hele grote woonkamer.



Ik zou als het kan altijd kiezen voor dressoirs, het liefst zo lang mogelijk en als het kan ook nog zwevend. Veel ruimtelijker en je kunt er ook nog een boel mooie spullen of ingelijste kunst opzetten.



Boeken vind ik mooi in een woonkamer, maar het moeten geen hele wanden zijn. Ik heb er zelf voor gekozen om het grootste deel van mijn boeken weg te doen en alleen de juweeltjes te bewaren. Je leest ze toch nog meer. Ik heb een op maat gemaakte boekenkast om een oude opening van een ensuite heen. Naast boeken heb ik er ook wat spullen/kommen/vazen/kleine ingelijste prentjes in staan om het wat te breken.



Als de ruimte er voor leent en je de financien hebt, zou ik altijd kiezen voor (boeken)kasten op maat. Om een deur heen bijvoorbeeld vind ik heel mooi, of in een bestaande hoek of nis precies pas maken.
Alle reacties Link kopieren
Dit vind ik nog wel een mooie boekenkast



Ik vind boekenkasten juist heel gezellig staan. De opmerking over kijk mij eens intellectueel zijn snap ik ook nooit zo goed. En al staat het intellectueel, wat dan nog?

In onze flat zitten allemaal inbouwkasten, ideaal.
Alle reacties Link kopieren
Verder vind ik dit mooie oplossingen voor als je geen enorme boekenkasten wil, maar wel een beperkt aantal mooie boeken in je woonkamer wilt. Wel de gezelligheid van boeken, je lijkt heen literaire barbaar, maar je hoeft ook niet de boeken vanaf de brugklas allemaal te herbergen.



Dit is een Sintesi











En dit is een horizontale boekenkast voor aan de muur. De Paperback van Studio Parade (een NL merk)







Alle reacties Link kopieren
quote:MarianneDavids schreef op 06 juli 2015 @ 16:29:

[...]





Dit dus. Ik verbaas me er weleens over dat er mensen zijn die geen boeken bezitten.



Waarom?

Paar weken geleden alle boeken weggedaan, vieze muffe stofnesten. Ruimt zo heerlijk op.
Ja en?
Alle reacties Link kopieren
Zelf bof ik met 3 vaste kasten die bij de anderhalve ensuite horen in mijn huis (ik heb een volledige ensuite met glas in lood deuren en 2 vaste kasten, en dan een soort tussenkamer waar nog een verlaagd plafond met 1 vaste kast in zit. Die vaste kasten hebben nog ouderwetse paneeldeuren en die heb ik door een schilder in de hoogglans Ral 9010 lak laten zetten.

Zeeen van opbergruimte in die kasten.



Dan een klein dressoir die precies in een nis past, en een klein retro kastje onder de TV.
Veel boekenkasten, staat zo lekker huiselijk. Ik ben er gek op, maar dat is smaak.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb door de jaren heen steeds meer kasten uit de woonkamer verbannen, met kleine kinderen in huis vind ik een wat meer minimalistische inrichting heerlijk. Niet zoveel decoratie spul want dat vind ik al snel rommelig uit zien en is alleen maar extra schoonmaakwerk. Boekenkasten heb ik dus niet, nooit gehad ook. Mijn boeken bewaar ik in plastic bakken op zolder, gesorteerd op soort dus alles is makkelijk terug te vinden.



We hebben alleen nog een dressoir naast de tv staan. En in het speelgedeelte van de kinderen staat een smalle hoge kast met bakken speelgoed. Voor de rest hou ik liever wat meer bewegingsruimte zodat de jongste lekker met zijn karretje of loopfietsje rond kan rijden.
Kun je er iets mee, TO? ...



( )
Die Sintesi heb ik ook, vond het wel een leuke oplossing naast de normale boekenkasten maar het ziet er gewoon uit alsof je je boeken stapelt. Wat ook zo is natuurlijk.
Met onze woonkamer ben ik heel tevreden. We hebben 1 volledige wand van muur tot muur boekenkast (ikea Billy in verschillende breedtes). Daarin staan onze boeken, cd's en dvd's. En de onderste plank is voor het speelgoed. Verder hebben we een tvkastje met de spelers en toebehoren erin. En een antieke dekenkist als verkleedkist. En that's it. Weinig frutsels, zo'n volle boekenkast oogt leuk maar wel vrij onrustig dus vandaar dat we verder geen gefrutsel in de kamer hebben. Oh ja, en nu tijdelijk staat er een antiek secretair van de logeerkamer die we aan het verbouwen zijn. Ik vond het altijd een lelijk ding (erfstuk familie man) maar hij doet het nu eigenlijk wel heel leuk in de woonkamer, die verder vrij modern is ingericht. Dus misschien laten we die wel staan. Met onze woonkamer ben ik in ieder geval helemaal tevreden, hij oogt 'af'.



Met onze woonkeuken/eetkamer ben ik minder tevreden. Beetje een ratjetoe en nog steeds te weinig bergruimte. Er staat een dressoir van Malibu met de administratie en bureauspul erin. Een antiek kastje met glazen deurtjes, met bakvormen en mooi keukenspul erin. En een ingebouwde kast met spellen, knutselgerei, tafelkleden, dienbladen etc. Plus het speelkeukentje en winkeltje van zoon. Het totaal oogt rommelig en we hebben te weinig bergruimte voor knutselgerei, gezelschapsspellen en puzzels. We hebben maar weinig keukenkastjes dus die puilen ook uit. Over een paar jaar willen we de keuken vernieuwen en dan de inbouwkast van dezelfde deurtjes voorzien en op de plek van het dressoir, bij de eethoek, ook van die zelfde kastjes maken. De ruimte zit vol rare hoeken (oud huis) enzo dus is tamelijk druk van zichzelf. De vloer hebben de vorige bewoners zelf gelegd met witte en zwarte tegels in een onnavolgbaar patroon, waarbij onze eettafel niet op de plek staat die daar in het vloerpatroon voor bedoeld is, ziet er niet mooi uit dus. Met een nieuwe vloer en allemaal dezelfde kastjes oogt het prettiger verwacht ik, en er passen sowieso aanzienlijk meer keukenkastjes in dan er nu in zitten (vorige bewoners hebben deze keuken gedoehetzelfd maar dat hadden ze beter niet kunnen doen ;) ). Dan hebben we alles hetzelfde, met alleen nog het antieke kastje van mijn oma erbij. Dat wordt wel mooi denk ik. Even sparen nog...
In mijn woonkamer heb ik een tv-meubel met 2 grote, diepe laden waarvan ik er één nodig even moet opruimen, in de andere zitten mijn cd's. Verder 2 kasten, één vol met boeken, de ander met administratie, foto's, prul en een paar dozen vol knutsel- en kleurwerk van mijn kinderen van toen ze nog klein waren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven