Geld & Recht alle pijlers

Is mijn huis te duur?

06-07-2015 13:25 131 berichten
Alle reacties Link kopieren
Thanks voor de reacties!
anoniem_240701 wijzigde dit bericht op 21-08-2015 11:53
Reden: afgesloten
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
quote:milouda schreef op 06 juli 2015 @ 15:31:

Pantax, ik moet er niet aandenken, om in een huis te wonen, die ik niet kan betalen in geval van verlies van mijn baan.



Ik woon in een huis, die ik met 70% aan ww e.d ook prima kan betalen, en het is voor mijn gevoel ook een heerlijk huisje, de heerlijste die er bestaat



Kun je die ook betalen als je bijstand krijgt?



Waarom gaat iedereen er toch maar vanuit dat TO arbeidsongeschikt wordt of zijn baan verliest. Als dat zo is, zou je toch nooit kopen en onder een steen gaan zitten wachten op je ongeluk?
"Boring conversation anyway"
Alle reacties Link kopieren
Jullie hebben een excel met uitgaven ed. Dus jullie weten wat jullie nu sparen en waar evt te bezuinigen valt. Kijk naar wat je nu over houdt en trek daar af:

- extra lasten als je van huur nu naar gewenste koopwoning gaat ( niet alleen hypotheek maar ook andere bijkomende kosten)

- terugval in salaris bij minder werken ( 3 en 5 dagen, dan wel allebei 4)

- kosten kinderopvang



Past dit en hou je nog ruimte over om te sparen?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind de bedragen niet zo heel gek klinken en de rente is nu erg aantrekkelijk.



Zou wel zolang er geen kinderen zijn extra aflossen. En als het huis 285k is geen hypotheek van 300K nemen, neem aan dat jullie wel een spaarpotje hebben om alle bijkomende kosten zelf te financieren. Je weet maar nooit, wie weet wil je over een paar jaar weer verhuizen...zijn de huizenprijzen niet gestegen en moet je met verlies verkopen.
Ik heb maar 1 inkomen, en als daar iets mee gebeurt heb ik op den duur (al vrij snel) een probleem. Mijn hypotheek is ongeveer 4,5 keer mijn inkomen (ik begon met 5x maar mijn inkomen stijgt nog).

Eigenlijk zou je dus moeten uitgaan van 70% van het laagste inkomen, en daar dan de bruto maandlast van. Want je weet tenslotte nooit of de hypotheekrenteaftrek blijft bestaan. Dan wonen we straks allemaal in een flatje driehoog-achter, lekker veilig.
Alle reacties Link kopieren
Ga voor je droomhuis. Jullie gaan steeds meer verdienen en vlak ook de inflatie niet uit. De +/- ¤1100 die je nu kwijt bent, is over een 5-10 jaar niet meer te vergelijken dankzij carrieresprongen en reguliere loonsverhogingen. De horrorverhalen die je op dit forum tegenkomt, welk percentage is dat op het totaal aantal huizenbezitters. Zie het positief in en zorg dat je voor de ergste dingen verzekerd bent.
Alle reacties Link kopieren
Hier komt een inkomen van ¤4000 netto binnen(1salaris)

Ik zelf zou echt niet een hypotheek van 3 ton willen hebben.

Mijn max zou echt ¤ 250000 zijn,maar zelfs dat.

Woon met gezin in een huis met een bruto hypotheek van ¤225 Pm.(dat is natuurlijk wel heel weinig,maar voelt goed!)

En zo lang het geld elke maand opgaat,(3-persoons huishouden) peins ik er niet over om te verhuizen.

Want we kunnen dan wel in groot huis wonen,maar als ik bij wijze van spreken niet eens plantjes kan kopen voor mijn grote tuin,word ik ongelukkig.

Een groter huis went snel,minder geld niet.Natuurlijk kijk ik om me heen,en wonen "klein" vergeleken bij andere mensen/collega's met dezelfde inkomsten,maar het voelt wel veilig.

En jullie staan overal nog voor,nu nog met zijn tweeën, maar later misschien met kinderen,huisdieren en minder uren.Nu denk je dat je dat gaat lukken(want op papier kan het )

Maar als ik iets geleerd heb,is het wel dat dingen er op papier heel mooi uitzien,maar in werkelijkheid vies tegenvalt.Je hebt altijd extra kosten.

En hoe kan een huis van ¤ 240000 niet groot genoeg zijn?(weet niet waar jullie wonen?)
Alle reacties Link kopieren
En niet 5 kinderen gaan nemen met een duur huis dan heb je nog een probleem.
Oscar Wilde “To live is the rarest thing in the world. Most people exist, that is all.
Alle reacties Link kopieren
quote:kiddootje schreef op 06 juli 2015 @ 17:41:

Hier komt een inkomen van ¤4000 netto binnen(1salaris)

Ik zelf zou echt niet een hypotheek van 3 ton willen hebben.

Mijn max zou echt ¤ 250000 zijn,maar zelfs dat.

Woon met gezin in een huis met een bruto hypotheek van ¤225 Pm.(dat is natuurlijk wel heel weinig,maar voelt goed!)

En zo lang het geld elke maand opgaat,(3-persoons huishouden) peins ik er niet over om te verhuizen.

Want we kunnen dan wel in groot huis wonen,maar als ik bij wijze van spreken niet eens plantjes kan kopen voor mijn grote tuin,word ik ongelukkig.



Huh? Als je een bruto hypotheek hebt van 225 euro per maand, waar geef je dan in godensnaam 4000 euro per maand aan uit?

Daar spaar je toch een groot gedeelte van, neem ik aan?
Alle reacties Link kopieren
Nieuwbouw zit tegenwoordig toch nauwelijks tuin bij? Zelfs vrijstaande nieuwbouw staat vaak maar op 'n postzegeltje grond.

Kun je niet voor 'n opknapper gaan, een oud boerderijtje bijv? Dan kun je er de komende jaren 'n droomhuis van maken en heb je doorgaans 'n flinke tuin.
Shoot first, ask questions later!
Alle reacties Link kopieren
quote:laylalala schreef op 06 juli 2015 @ 17:50:

[...]





Huh? Als je een bruto hypotheek hebt van 225 euro per maand, waar geef je dan in godensnaam 4000 euro per maand aan uit?

Daar spaar je toch een groot gedeelte van, neem ik aan?



Nou, ¤4000 euro houden we na aftrek hypotheek niet over.

We sparen voor nieuwe badkamer en keuken.

En daarnaast zijn er nog studie-leningen die afgelost moeten worden en een studerend kind.

Man zit veel op de weg, dus er moet regelmatig een nieuwe(tweedehands) auto komen.

Kijk,dat bedoel ik met op papier lijkt het mooi,maar er komen nog lasten bij.

Maar ik ben juist heel blij dat we dat kunnen betalen,en we veel kunnen doen.
Alle reacties Link kopieren
Maar ik kan natuurlijk niet voor to beslissen.

De 1 gaat voor het veilige(ik) en de ander gaat voor de mogelijkheden.

Als jullie nu per maand een x bedrag overhouden,dan kan dat.

Maar dan niet een paar maanden met minder gedaan om te kijken of het lukt maar bv een jaar.

Hielden jullie het afgelopen jaar genoeg over nadat jullie de gewone,standaard dingen hadden gedaan?

Zoals jullie willen leven? Een paar maanden nee zeggen tegen etentjes etc kan iedereen wel,maar altijd? (Oké,paar jaar)

Het is natuurlijk niet alleen ¤ 400 netto meer hypotheek,maar ook gemeentelijke belastingen(¤100 ong Pm)

Energiekosten gaan omhoog,en als er iets gebeurd,moet je dit wel direct kunnen betalen.Denk aan lekkage bv. Maar als je dit goed overziet,en het kan,dan hebben andere ervaringen niet zoveel zin.

Iedereen besteed zijn geld weer anders.Misschien geven jullie weinig uit aan kleding,uitgaan,vakanties.

Geen dure hobby's etc.

En een ander geeft daar juist wel weer veel aan uit.
Alle reacties Link kopieren
quote:redbuIIetje schreef op 06 juli 2015 @ 17:57:

Nieuwbouw zit tegenwoordig toch nauwelijks tuin bij? Zelfs vrijstaande nieuwbouw staat vaak maar op 'n postzegeltje grond.

Kun je niet voor 'n opknapper gaan, een oud boerderijtje bijv? Dan kun je er de komende jaren 'n droomhuis van maken en heb je doorgaans 'n flinke tuin.



Een opknapper is alleen weggelegd voor jongens die in de bouwwereld werken.

Mensen die twee linkerhanden hebben,en die alles laten moeten doen,gaan er aan falliet.
Alle reacties Link kopieren
Even een tegengeluid, je kunt best wat risico's nemen in het leven. Hoe hoog die kunnen zijn, zodat jij nog lekker slaapt, moet je zelf bepalen.



Ter vergelijking, wij hebben ongeveer hetzelfde jaren werkervaring en zijn WO opgeleid (beta en economisch). Wonen nu goedkoop (klein koop appartement) wat ons de luxe heeft gegeven de halve wereld rond te reizen (kostenpost ca. 15k-20k per jaar) en een sabbatical te nemen. Dat is leuk maar voor ons nu klaar. Daarom op zoek naar een groter huis. Hebben nu een huis op het oog van rond de 350k met op dit moment 1 vast salaris 2.250 netto. Meer dan jullie dus maar kunnen wel 110k eigen geld inleggen en de rest niet bij de bank lenen. Plus dat we ervan uitgaan dat we binnenkort weer twee vaste salarissen hebben en wat stijgen in salaris, al zal dat ivm een kinderwens over een paar jaar op termijn weinig voorstellen. Ons plan als het allemaal misgaat is het huis met (flink) verlies verkopen, wat kan doordat we nu al flink 'aflossen'.
Alle reacties Link kopieren
Met deze OP kun je trouwens slecht bepalen of je het huis moet kopen. Het is belangrijker wat je per maand overhoudt (spaar je nu meer dan 500 p.m.?) dan wat je verdient. En natuurlijk je buffer!
Met jullie salaris zou ik het wel doen gezien de rente die nu zo laag is.
Met deze info zou ik zeggen dat het absoluut moet kunnen. Nu 1000 euro netto hypotheek met een inkomen van 4000 euro, ongeveer 25%, is een goeie ratio. Na alle vaste lasten en uitgaven aan vakanties e.d. kun je nog steeds een leuke buffer opbouwen. Jij hebt nog maar 2 jaar werkervaring dus gaat nog stijgen in loon. Je loonstijging kun je tzt ook nog direct opzij zetten om af te lossen.

Mocht 1 van beiden werkloos raken dan krijg je eerst nog ww, en er is een behoorlijke kans dat je in die periode weer nieuw werk vindt zeg je, op jullie vakgebieden. Mocht dat niet zo zijn, dan zet je het huis evt te koop op dat moment.



Ik vind het echt heel raar dat iedereen blijkbaar met het kopen van het huis rekening houdt met langdurige ongewenste werkloosheid van 1 van de partners. Wat nu als je allebei werkloos raakt? Als je per ongeluk een vierling krijgt? Als je heel ernstig ziek wordt en niet kunt werken en je partner moet gaan mantelzorgen en dus ook niet kan werken? Je kunt toch nooit alles voorzien en overal rekening mee houden?



Je mag toch gewoon leven naar je huidige loon, zolang je daar ook nog van kunt sparen?
Alle reacties Link kopieren
Het is makkelijk gezegd, niet kopen op 2 salarissen, maar anno 2015 is een hypotheek rond krijgen helemaal niet meer makkelijk en is het vaak wel mogelijk met dat 2e salaris. Dus tja,

De maandlasten van onze hypotheek kunnen wij nog steeds betalen op 1 salaris maar op alleen man´s salaris kregen we de hypotheek net niet rond (zo raar) Dus mijn salaris hadden we wel nodig, valt dat ooit weg is er nog niks aan de hand.
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
Ik vind het er helemaal niet vreemd of te riskant uit zien, die bedragen, maar het ligt ook aan je leefstijl, spaargedrag, andere uitgaven en natuurlijk je wensen voor de toekomst.



Wij hebben zes jaar geleden een huis van 282.000 gekocht met toen een gezamenlijk inkomen van circa 4000 netto per maand en geen inleg spaargeld. Inmiddels is ons inkomen behoorlijk gestegen, werken we allebei een dag minder ivm zorg zoontje en hebben we circa 60.000 gespaard en weer uitgegeven aan verbouwing. De grootste verbouwpunten hebben we gehad, dus we kunnen nu weer wat meer aan een buffer gaan werken. Hebben wel buffer hoor, maar meer buffer is wel fijner.



Maar: wij hebben geen auto, geen dure hobbys en gaan 2 wk per jaar op vakantie in eigen land of europa. We kunnen alles doen wat we willen doen met het geld dat we hebben. Maar als je twee autos hebt, een dure hobby en graag meermaals per jaar op vakantie wil naar verre bestemmingen dan wordt het met hetzelfde budget wel krap!



Onze redenering was: liever meteen ons droomhuis dan eerst een starterswoning kopen en binnen een paar jaar alweer de verhuiskriebels krijgen. En: je kunt je wel gaan instellen op alle tegenspoed die je mogelijk zou kunnen tegenkomen, maar of je dan leuk leeft? Als we beiden onze baan verliezen hebben we een probleem ja. Maar ja, dat zouden we bij een koop-starterswoning ook hebben! Daar zijn we dus niet vanuit gegaan. Maar je moet er wel nog een beetje verantwoord bij kunnen sparen en leuk bij kunnen leven. Het huis moet, in de normale situatie en bij geringe tegenspoed, geen molensteen om je nek worden. En bij ernstige tegenslag zien we dan wel weer verder, ik kan en wil niet op alles gaan anticiperen.
Oke, heb te langzaam getypt, had ook kunnen zeggen: volledig eens met Marana!
Als je met zo'n inkomen maar 600 huur betaalt, waarom heb je dan niet gespaard?

Je had misschien wel 20.000 kunnen sparen en dan dit mooie huis kunnen kopen.



Ik zou het niet doen. Het gaat je echt opbreken als je op de centen moet letten bij het doen van je boodschappen, aanschaf van een fiets of auto of babykamer.......



Ik zou heel hard sparen en op het volgende nieuwbouwproject wachten.
Alle reacties Link kopieren
Ik herken het dillema wel. Ik zou ook wel graag een ander huis willen, met wat meer ruimte en een tuin. Maar wel in een dure stad in Nederland en dat betekent dat die 250.00 euro die je noemt niet eens heel erg veel huis oplevert. Dus eigenlijk willen we wel wat groter, maar de hoge lasten vinden we dan wel weer ingewikkeld. We hebben nu een beetje besloten dat we van huizen van die prijs voorlopig nog niet veel gelukkig worden dan van onze huidige huurwoning en dat de prijskwaliteit verhouding daarvan (ook met scheefwonersheffing) wel prima is.



Ik ben nu een beetje naar onze financieen aan het kijken om te kijken wat realistisch is. Ik zie hieronder mensen die 20.000 euro per jaar sparen, nou dat gaat ons (ondanks ons vergelijkbare inkomen) niet lukken. Daarbij speelt een rol dat we een studieschuld hebben, dat we een eigen auto hebbendie we binnenkort moeten vervangen maar ook zeker dat we duur boodschappen doen en veel geld uit geven aan leuke dingen. Dat laatste zouden we natuurljik kunnen veranderen, maar de vraag is of we dat op de langere termijn willen, ik denk niet dat we er gelukkiger van worden als we dat gaan doen, want dat is voor ons ook belangrijk. We sparen nu dus wel, maar op een huis van 250.000 euro blijft er niet veel over om van te sparen met ons huidige uitgave patroon. Dan is het dus extra belangrijk om te kijken naar de inkomstenkant. Ik hoop de komende twee jaar nog een echte stap te kunnen maken, mijn vriend zal zeer waarschijnlijk nog een stap maken. Maar als we minder willen werken als we kinderen krijgen en de opvang daarvan moeten betalen verdampt die stap heel erg snel. Voorlopig blijft dit huis huren voor ons dus de beste optie......
Alle reacties Link kopieren
Bij ons komt hetzelfde binnen, maar wij gaan voor een hypotheek van 220.000. Nieuwbouwhuis kost 240, alle meerprijzen komen wij al uit op 30-35.000 euro. Verkijk je niet op de meerprijzen, ook al gaat het om het wijzigen van een stopcontact...het kost geld. Ook afwerking zoals vloeren, verven e.d. Kost een hoop. Ik zou nooit een hypotheek van 300.000 willen hebben, maar wij willen ook wel iets eerder aan kinderen beginnen dan jullie.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben alleenstaand zonder kinderen. Tien jaar geleden een huis gekocht van 185.000 euro, salaris netto 2.100. Ik heb er toendertijd voor gekozen om soberder te gaan leven maar wel in een mooi huis. Ik los veel af op mijn hypotheek zodat de risicos steeds kleiner worden. Op dit moment gaat een vierde van mijn salaris op aan mijn hypotheek, ik vind dat prima. Mijn doel is om over tien jaar mijn hypotheek te hebben afgelost. Dus als jullie ook geen gat in de hand hebben, dan lijkt mij dat jullie het makkelijk kunnen betalen, jullie nieuwbouwhuis. Zuinig leven, veel aflossen en bij ernstige calamiteiten moet je wellicht verhuizen. Het zij zo.
quote:sushilala schreef op 07 juli 2015 @ 10:01:

Als je met zo'n inkomen maar 600 huur betaalt, waarom heb je dan niet gespaard?

Je had misschien wel 20.000 kunnen sparen en dan dit mooie huis kunnen kopen.



Ik zou het niet doen. Het gaat je echt opbreken als je op de centen moet letten bij het doen van je boodschappen, aanschaf van een fiets of auto of babykamer.......



Ik zou heel hard sparen en op het volgende nieuwbouwproject wachten.Ze hebben wel gespaard.
Alle reacties Link kopieren
quote:marana schreef op 07 juli 2015 @ 09:15:



Ik vind het echt heel raar dat iedereen blijkbaar met het kopen van het huis rekening houdt met langdurige ongewenste werkloosheid van 1 van de partners. Wat nu als je allebei werkloos raakt? Als je per ongeluk een vierling krijgt? Als je heel ernstig ziek wordt en niet kunt werken en je partner moet gaan mantelzorgen en dus ook niet kan werken? Je kunt toch nooit alles voorzien en overal rekening mee houden?Volgens mij is exact dit scenario gebeurd in een heel deprimerend topic elders op dit forum.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven