Alleen zijn en gelukkig zijn met jezelf, deel IV

01-11-2014 13:33 3005 berichten
Alle reacties Link kopieren
Eind 2011 opende Lisanne een topic omdat Lisanne maar niet gelukkig kon worden met zichzelf. Haar eigenwaarde was gebaseerd op de bevestiging die ze kreeg van anderen. In een relatie werd Lisanne afhankelijk en cijferde ze zichzelf weg, als vrijgezel was Lisanne altijd op zoek naar afleiding en naar een potentiële relatie. Na een relatie met een foute man waarin ze zichzelf compleet verloren was wist ze dat er iets moest veranderen, maar hoe?



Inmiddels is dit topic uitgegroeid tot een plek waar mensen hun verhaal (~9000 berichten!) kwijt kunnen, maar vooral tot een plek waar men elkaar advies geeft en elkaar helpt om gelukkig(er) te worden. Het topic biedt praktische tips voor een aangenamer leven met jezelf en brengt lotgenoten samen. Het doel van dit topic is niet om de uiterste staat van kijk-mij-alleen-eens-gelukkig-zijn te bereiken.



Iedereen die zich op de een of andere manier verbonden voelt met dit onderwerp is hier welkom, of je nou net ontdekt hebt dat je anderen nodig hebt om je goed te voelen, altijd op zoek bent naar afleiding om maar niet alleen te zijn, al bezig bent om je eigenwaarde in jezelf (terug) te vinden of al helemaal gelukkig met jezelf bent. Eveneens is eenieder welkom die ongelukkig is in een relatie. Iets wat in deel III regelmatig ter sprake kwam.



Uit feedback bleek dat personen het waardevol vinden om de eerste drie delen van het topic te lezen:

Deel I Alleen zijn en gelukkig zijn met jezelf

Deel II Alleen zijn en gelukkig zijn met jezelf - deel 2

Deel III http://forum.viva.nl/foru ... -3/list_messages/215279/0



Eind 2014 bestaat de literatuurlijst uit de volgende stukken:

Als hij maar gelukkig is – Robin Norwood

De ideale vrouw is een bitch – Sherry Argov

Coach jezelf naar succes – Talene Miedaner

Verslaafd aan liefde – Jan Geurtz

Je kunt je leven helen – Louise L. Hay

Het monsterverbod – Carolien Roodvoets

Liefhebben zonder voorwaarden – Paul Ferrini

De Kracht van het Nu – Eckhart Tolle

Als succes een spel is, dan zijn dit de regels – Cherie Carter-Scott

De zeven spirituele wetten van succes – Deepak Chopra

Superbrein – Deepak Chopra

Emotionele afhankelijkheid - Dr. Rudolf Snel.



Lisanne: bedankt voor het openen van het oorspronkelijke topic! Alhoewel Lisanne minder actief is, is er nog altijd een ‘harde kern’ actief aangevuld met (eveneens welkome) passanten.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Suzy, Daar had inderdaad ook mijn twijfels over.
Je bent als een uniek persoon geboren. Ga niet dood als een kopie.
Nonaaa

Lastig he dat je sommige dingen los moet laten en dat je niet overal invloed op hebt..

Is overigens ook beter voor hezelf maar goed wel lastig. Hou je taai..!
Alle reacties Link kopieren
@nonaa



even over dat loslaten



want hemeltjelieff..wat een enorme moeite heb ik daarmee gehad... en nog is het een valkuil, ben ik er geen ster in... en ik heb hem zelfs nog helemaal niet los gelaten..



suzy zegt Loslaten is een keuze, dat klopt, alleen als het je niet lukt, kun je niet veel met die wetenschap.

ik kwam er achter dat ik het niet kon/ het me niet lukte/ omdat ik het gewoon (nog) niet wilde.

ik kon hem niet loslaten, ik wilde het helemaal niet, ik wilde hem niet moeten loslaten.. dus je hebt nog niet geaccepteerd dat het is zoals het is



belangrijk is dan, heb ik dan ontdekt (voor mij was het een eye opener) dat je dat accepteerd.



dus accepteren, dat je het nog niet kunt accepteren, dat je daar zo veel moeite mee hebt, accepteer dat het je pijn doet, en dat je het nog niet los kunt laten. accepteer dat je hem eigenlijk helemaal niet los wilt laten.

dat was voor mij een keerpunt, toen kwam er een soort rust die ik nodig had voor de volgend stap:

ervoor kiezen om los te gaan laten.

want dan kun je ervoor kiezen om bereid te zijn om hem los te laten

je weet diep van binnen dondersgoed dat dat nodig is, dat het niet anders kan..dat het goed voor je is, om los te laten

dus vervolgens ga je stiekem in je gedachten steeds herhalen: "ik ben bereid om los te laten"

en dan mag je dat dus nog moeilijk vinden, het mag pijn doen, het mag je nog niet lukken, maar je bent wel bereid. je staat er dan voor open! en dan gaat het langzaam aan lukken, steeds een klein beetje, kleine stapjes, maar allemaal stapjes in de goede richting!



sterkte ermee!!
Be happy, it drives people crazy ;)
Alle reacties Link kopieren
sanshiny, Bedankt voor dit waardevolle bericht. Ik ga deze gedachten onthouden.
Je bent als een uniek persoon geboren. Ga niet dood als een kopie.
Hey wat wordt er weer heerlijk geknuffeld hier, ik gooi er ook nog maar een in voor jullie allemaal



Phoebe ja hoor kan je zaterdag?

(Volgens mij woon jij beetje soort van aan de andere kant van t land )

Verf anders lekker in je eigen huisje een leuke kleur op de muur, kan jou t schelen. Die 20 euro is goed besteed als et je ontspanning geeft toch ook al ga je misschien al gauw verhuizen.
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen all!, Wat is er veel geschreven dames.



@Nanaa, schreef jij hier ook eerder op dit forum? Je naam komt me bekend voor. Jammer dat je alles weggehaald hebt, maar wel begrijpelijk. Je schreef ergens "De angst is een vriend geworden die niet welkom is" Iets in die strekking, een hele mooie zin.

Ik lees dat je al genoeg steun hebt gehad aan de reacties hier. Ik ben het wel met je eens dat er niet zomaar iemand voorbij komt waar het heel goed mee klikt. En dat het dan des te moeilijker is. Loslaten is ook het enigste wat je kan doen.



Ikzelf ben ervan overtuigd dat zeker vroeger mensen bij elkaar gingen, niet omdat ze elkaars ware liefde waren, maar omdat ze iets "hadden". Omdat het eigenlijk ook werd verwacht, dat je ging trouwen, een gezin stichten etc. Omdat ook zelfs de liefde later dieper werd om de verbintenis, de kinderen die je krijgt/ kreeg. En natuurlijk zijn er mensen die echt heel goed bij elkaar passen, en echt de liefde van elkaars leven zijn.

Maar er zijn mensen die genoegen nemen om elkaars maatje te zijn, ze voelen niet de werkelijke verliefdheid/liefde maar hebben een soort van commitment met elkaar. Ik kan me nog herinneren dat een vroegere buurvrouw mij vertelde dat ze niet wist wat vlinders in de buik inhielden, ze had dit nog nooit gevoeld. Ze was wel eens gek op een jongen geweest die haar niet wilde, en haar uiteindelijke vriend zag ze meer als een optie dan als de echte liefde. Maar doordat ze al weer jaren met elkaar gingen was dat ook wel weer okay.



Mijn buurvrouw heeft altijd gezegd ik moet smoorverliefd zijn anders kan het niks worden. Nu na heel wat jaren vertelde ze me vorige week dat ze vooral een maatje zocht, gezelschap, iemand waar ze leuke dingen mee kan doen, die lief en zorgzaam is.

Helaas valt ze altijd op verkeerde mannen, en heeft ze nooit langer dan een paar weken contact met iemand.



Zo zie je maar weer hoe mensen weer hun mening kunnen bijstellen.



@Sanshiny, goed dat je zei dat je je altijd focuste op wat er niet was, en nu meer kijkt naar wat er wel is, heel goed van je!



@Suzy heel mooi stuk geschreven voor Nanaa ( 6 juli). Fijn dat je zo geniet van je hutje, ben je nu niet meer bij de vrienden groep van je strandje? Zal ook wel lastig zijn om overal heen te gaan dat kan ook weer niet.



FIjne dag nog voor iedereeen!
Wie zon brengt in het leven van anderen, kan de stralen niet weghouden van zichzelf.
Alle reacties Link kopieren
Nonaa: goede tips van Sanshiny.

Het is een heel proces, en idd het werkt wel zoals zij dat beschrijft, ik weet er alles van (zelf tijdje geleden ook zoiets moeten doen en dat lukte eerst ook niet heel goed, later pas).

Zo'n klik ís ook iets bijzonders als je dat niet vaak hebt, dus dat mág dan ook wat moeite kosten.
Een open hart toont de weg naar een bezield leven..
Alle reacties Link kopieren
Storm: het weer is omgeslagen, lijkt het. Wel fijn voor jou met dat klussen!

Als je af en toe lekker kan luieren in de zon zijn dit soort dagen voor mij ook helemaal niet vervelend om de dingen te doen die dan zijn blijven liggen.



Wordt het al wat? WC weer lekker fris wit, dat eigenmaken van een huis is ook leuk om te doen, he?

Vroeger hield ik erg van veranderen, struinde ik graag rommelmarkten, maar sinds ik in dit huis woon (alweer jaren) heb ik daar geen behoefte aan.

Ik heb een "strakkere" smaak gekregen toen ik hier opnieuw begon met mijn eigen leven: lekker ruimtelijk, geen tierlantijnen meer, niet hele huis vol versieringen overal waar je kijkt.

Intussen zijn daar toch wel aparte of dierbare voorwerpen ingeslopen, en dat maakt een huis ook persoonlijk, ipv een toonzaal (dat hoeft nou ook weer niet).

Sindsdien is het meer bij/onderhouden.

Blijkbaar is het allang zó naar mijn smaak, dat ik helemaal tevreden ben



Ik heb wel sommige muren een kleurtje gegeven tijdje terug (ipv wit), maar dat ging me eigenlijk vrij snel vervelen.

1 heb ik weer wit geverfd, lekker fris en ik denk erover die andere 2 ook weer wit te maken (al zijn die andere muren niet meer echt wit intussen).

Schoonzus heeft juist heel warme kleuren zoals paars en roze en dat is ook heel gezellig, al zou ik het zelf te druk vinden.

Benieuwd wat voor kleuren jij hebt gekozen.



Verf ze!
Een open hart toont de weg naar een bezield leven..
Sanshiny: late reactie, maar los laten is ook ontzettend moeilijk. Al heb ik de laatste weken wel

ondervonden dat met toegeven aan jezelf dat je bepaalde dingen nog niet

losgelaten hebt al een heel end komt.

(ik wil hier niet mee suggereren dat ik al 'klaar' ben, zeker niet. Echter

ik ben er wel achter dat de issues waar ik nog niet klaar mee ben niet meer perse

letterlijk mn ex zijn maar meer mn zelfkritiek enzovoort. Dipje van gister is over,

en ik heb ook wel duidelijk voor mezelf waar het vandaan komt enz)
Alle reacties Link kopieren
Nicci: Ben idd helemaal niet meer naar het strandje hier in de buurt geweest, dat was echt een zomervriendengroepje geworden. Heb ze wel laten weten waarom en dat ik ze niet vergeten ben. Ik ga daar af en toe ook maar eens heen nog, als ik hier aan het werk ben ff een uurtje, alleen al om mijn gezicht te laten zien en niet helemaal te laten verwateren.

Al moet ik oppassen dat ik niet teveel kennissen heb en ik dat niet meer bij kan houden (zoals vorig jaar die NLP-groep + strandje+ van forum + in het dorp) naast familie en de diepere vriendinnen.



Qua kennissen wil ik het liefst zonder verplichtingen, bijv dat ze niet verwachten dat je ze tussentijds ook nog op Fb volgt, daar ben ik mee gestopt na vorige zomer. Dat kan ik allemaal niet bijhouden en ook nog op forum en real life.

Voor mij zijn kennissen vaak vrijblijvender: die zoek je op als het uitkomt en dan zie je wel wie er ook zijn.



Anders heb ik er voor ik het weet een dagtaak bij!

En dan moet ik zo mijn aandacht verdelen dat ik altijd mensen teleurstel (en dat is al vaak zo).

Ten koste van mensen waar ik soms meer band mee heb, maar bijv verder weg wonen.

In je eigen buurt is vaak toch makkelijker en ik rijd natuurlijk nogal wat kilometers, haha, naar mijn moeder maar ook naar de camping op en neer.



Toch blijft het interessant om steeds ook nieuwe mensen te leren kennen, met weer een andere levenswijze/ levensvisies.

Op dat park relatief veel mensen waar ik me in herken in bepaalde opzichten, terwijl ik hier in het dorp nogal eens de eigenzinnige lijk.

Zulke gekke dingen doe ik niet, (vind ik, haha), maar soms wel "anders" dan het geijkte.

Het 1 is zeker niet "beter" dan het andere, maar ik heb in deze single periode andere interesses en leventje dan het regelmatige leven van een stel en dat is momenteel mijn ideaal ook echt niet meer (heb ik jaren gehad natuurlijk): woon-werk, gezin & gezamenlijk huishouden, samen koken/eten, in het weekend samen "iets leuks doen" of met de vriendenkring en eens per jaar samen op vakantie.



En hoewel ik me er niks van aantrek (en men eraan gewend is inmiddels) is het wel relaxt om wat meer "vrije"/ eigenzinnige mensen om je heen te hebben.

Het single bestaan heeft natuurlijk ook zijn nadelen, dingen gaan niet vanzelf, je mist in periodes die intimiteit van "samenzijn", die arm om je heen, die schouder om even op te leunen, die verdieping in een ander (dan altijd in jezelf verdiepen).

Toch zorgt het er ook voor dat je (ik althans?) misschien meer initiatieven neemt en andere dingen doet dan wanneer je een relatie hebt.



En dat ben ik ook fijn gaan vinden, die vrijheid.

Ik zou iig geen claimerig type willen, ik ben veel vrijheid gewend.

En gewoontes die voor mij alleen niet storend zijn, maar in een relatie misschien wel.

Maar dat zien we dan wel weer, kan ook weer een uitdaging zijn, al zal het niet een standaard relatie worden, denk ik zo.

Ik weet niet of ik dat nog zou willen of kunnen.

Ik heb het geloof ik altijd al fijn gevonden als een partner ook de nodige eigen ruimte op prijs stelde en ik ook mijn gangetje kon gaan.



Oh en qua jouw buurvrouwen: ik hoef geen maatje voor gezelschap oid, dat is voor mij geen reden om een relatie met iemand aan te gaan iig.

Juist niet, haha! Leuke dingen onderneem ik ook in mijn eentje wel, er moet wel echt wederzijds véél meer zijn waardoor ik echt met juist/speciaal diégene wil zijn!
Een open hart toont de weg naar een bezield leven..
Alle reacties Link kopieren
Goed zo, Phoebe: er blijven steeds inzichten komen als je eenmaal jezelf onder de loep neemt, he?

Dat brengt je elke keer verder met jezelf goed leren kennen!
Een open hart toont de weg naar een bezield leven..
Alle reacties Link kopieren
Nicifrench, Klopt helemaal, soms duik ik weer even op. Ik heb de reacties ingekort/gewijzigd vanwege de herkenbaarheid. Ik heb me nu voorgenomen om meer mee te gaan schrijven. Het voelt gewoon heel erg goed. Hoe gaat het nu met jou?



Storm, Het voelt hier als een warm bad, zo fijn dat iedereen elkaar wil helpen, dat er ervaringen gedeeld worden om van te leren. Knuffels ontvangen is erg fijn. Ik voel ze echt haha..



Suzy, Het was erg waardevol wat Sanshiny schreef. Ik houd dit nu ook in mijn achterhoofd. Vandaag realiseerde ik me dat angst eigenlijk mijn grote vijand is. Ik merk dat ik gewoon bang ben voor de toekomst. Bang en huiverig dat ik nooit meer zoiets zal meemaken.



Het is me gewoon kostbaar. Een man die ik van binnen- en buiten aantrekkelijk vind. Die mij ook leuk vond. Dat is nog het meest bijzondere. Ik heb dit van mijn leven nog nooit meegemaakt. Ik was zo gelukkig. Elke dag kon ik wel in mijn arm knijpen. Heb vaak gedacht, yes eindelijk geluk. Voelde me de luckiest woman on earth. Na de break realiseerde ik me eigenlijk hoe anders hij was dan alle andere mannen. De manier waarop hij afscheid van mij nam. Dat maakt het alleen maar moeilijker. Ik heb voornamelijk slechte ervaringen gehad met mannen. Dan ga je nog meer balen, nee dit was een uniek geval.

Maar ik realiseer me dat piekeren, hopen, contact zoeken alleen maar nadelig gaat werken. Ik merk dat ik het moeilijk vind om de controle los te laten. Soms hoor ik zo'n stemmetje, van je hebt nog nog niet genoeg gedaan, je moet dit nog doen. In mijn hart ben ik zo bang dat hij iemand ontmoet waar hij wel voor gaat vlammen. Dat ik mijn hele leven lang aan het kortste eind biljf trekken. Dat ik elke keer net niet goed genoeg ben. Ik weet het, dit is beren op de weg zien. Sanshiny, ik ga weer je woorden herhalen haha...
Je bent als een uniek persoon geboren. Ga niet dood als een kopie.
quote:Suzy65 schreef op 07 juli 2015 @ 12:50:

Goed zo, Phoebe: er blijven steeds inzichten komen als je eenmaal jezelf onder de loep neemt, he?

Dat brengt je elke keer verder met jezelf goed leren kennen!

Zeker, dank je!

Goed wat je zegt over het single bestaan. Klopt idd. wel..
Alle reacties Link kopieren
@Nanaa, ja gaat goed met mij. Ik begrijp dat je teksten weghaalt vanwege herkenbaarheid. Doe ik ook wel eens. Hoe lang duurde je relatie met deze man?

Ik kan me voorstellen dat je bang bent om dit niet weer tegen te komen. Overigens hoef je daar ook niet over na te denken, eerst maar het verdriet verwerken.



Ik ga ook niet zeggen je komt het wel weer tegen want dat klinkt zo gemakkelijk. Heb je hier vaker over je relatie geschreven of kwam dit als donderslag bij heldere hemel?
Wie zon brengt in het leven van anderen, kan de stralen niet weghouden van zichzelf.
Alle reacties Link kopieren
Heel mooi geschreven door Sanshiny!
Wie zon brengt in het leven van anderen, kan de stralen niet weghouden van zichzelf.
Alle reacties Link kopieren
Lieverds, ik ben er wel. Maar mijn oma ligt op sterven dus ik ben er ook weer niet helemaal.

Ik hoop dat jullie het me kwalijk nemen. Ik denk aan jullie allemaal en een dikke knuffel
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.
Dat we het je niet kwalijk nemen bedoel je ;).

Wat denk je zelf signora.. natuurlijk niet!

Sterkte !
Alle reacties Link kopieren
Mali, Wat erg, heel veel sterkte. Familie is zo belangrijk van mij
Je bent als een uniek persoon geboren. Ga niet dood als een kopie.
Alle reacties Link kopieren
Mali: sterkte! Ook al is ze misschien al op een respectabele leeftijd, je wil liefst al die dierbaren bij je houden, he?

Ik hoop voor haar dat ze rustig en vredig mag heengaan.

Een open hart toont de weg naar een bezield leven..
Mali, wat erg van je oma. Ik hoop dat ze niet te veel pijn heeft en een mooie leeftijd heeft bereikt. Maakt het er niet minder erg op maar het kan je ietwat berusting / troost geven, misschien, het idee dat jij tot halverwege je dertiger jaren nog een oma hebt mogen meemaken...

Hoe gaat het met je enkels?



Phoebe goed dst je dip ietwat minder is. Het koelt lekker af nu. Dat helpt misschien.



Nonaaa, als je eenmaal echt gelukkig bent met jezelf dan trek je die types denk ik niet meer aan. Een rugzak hoeft niet perse een no go te zijn, hebben we allemaal niet de nodige bagage op een bepaalde leeftijd. Als je zelf sterk en stabiel bent kan het alsnog heel fijn zijn met iemand met al dan niet zijn (on)hebbelijkheden. Ik wens voor jou dat je weer een hele leukerd mag tegenkomen met wie het wederzijds klikt en dat de omstandigheden ernaar zijn om een fijne relatie op te bouwen.



Hoop ook dat het Social goed vergaat op haar nieuwe werk we lezen het over een tijdje wel weer hoop ik.



Nicci, hopelijk heeft het warme weer jou wat verlichting gebracht in je rug, of heeft de temperatuur er geen invloed op bij je? Ook voor jou een

Blijf maar knuffels uitdelen hier maar ook ik vind het fijn. Het is toch echt vaste prik geworden hier even te kletsen en fijne maar ook minder fijne momenten te delen. En altijd een lief en bemoedigend weerwoord te mogen lezen.

Wat dat betreft is dit misschien een van de 'softie'-topics hier op viva, maar dat maakt mij niet uit.
Alle reacties Link kopieren
Klinkt idd als een okay man, Nonaa.



Het is zo'n cliché geworden op dit hele forum lijkt het wel, dat het voor iedereen wemelt van de leuke potentiële partners en dat wordt zo vaak geroepen ook, zo van: "joh, je verdient beter/ je bent meer waard, exit, geen handvol maar een landvol", maar zo simpel ligt het vaak niet, he?



Maar ze bestaan idd, dat heb je nu maar weer eens gezien!



Rugzakje is onvermijdelijk: hebben we allemaal inmiddels wel, toch?

Dat maakt het misschien wat minder makkelijk op zekere leeftijden, maar niet onmogelijk, dat dat een keer gelijk op gaat en wederzijds is.

Dan nog: verkijk je niet op een relatie: ook als het wel iets geworden was, heb je allebei je rugzakje en is het niet zo dat het 1 groot sprookje is waarin "ze leefden nog lang en gelukkig" gagarandeerd zal zijn.

Ook dan is het afstemmen en samen groeien, zelf blijven ontwikkelen, zelf je eigen ruimte bewaken, en die van de ander respecteren, wel en niet water in de wijn doen, dus dan heb je vaak weer andere uitdagingen.



Het is niet zo dat dan plots je leven helemaal in orde en voortaan leuk of geslaagd is omdat je een relatie hebt.

Het hebben van een relatie kan zo geidealiseerd worden: wat je mist kan daardoor aantrekkelijker lijken dan het in werkelijkheid is.

En sommige mensen met relatie idealiseren de vrijheid dan weer,





Komt wel goed met je.
Een open hart toont de weg naar een bezield leven..
Alle reacties Link kopieren
@Storm, wat lief van jou. Heb er zeker wel weer betere dagen bij. En door het mooie weer wordt ik ook blijer. Maar kan er weer wat beter mee omgaan. Ik vind het topic ook heel fijn. Ook een knuffel voor jou.



@Mali, heel veel sterkte de komende tijd.



@ Nanaa, ik begrijp je dilemma. Kom er nog op terug morgen.



Lekker slapen iedereen!
Wie zon brengt in het leven van anderen, kan de stralen niet weghouden van zichzelf.
Alle reacties Link kopieren
@ Suzy, helemaal met je eens. Wat verwoord je het weer mooi. Ook in een relatie zoals ik nu heb gaan dingen niet automatisch. Vorige week nog verjaardag gevierd met zijn gedeeltelijk bekrompen familie. Ik moet me vaak inhouden, hun visies is zo anders.



Maar omdat ik Ik ook mezelf wil blijven zeg ik wel mijn mening af en toe. Maar erger me wel aan bepaalds meningen, vooral opgelegd door hun idee van religie.

Dan wil ik wel gillend naar huis. Maar vriend is een schat en hij is niet zo als hun anders hield ik het niet uit.



Ik merk wel dat hij door mij enigszins aan het veranderen is, maar de famillie en jaren dingen altijd gedaan te hebben verander je niet zo gauw.
Wie zon brengt in het leven van anderen, kan de stralen niet weghouden van zichzelf.
test test is dit roze?
Ja dus hahaha. Welterusten iedereen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven