Wat heb jij aan kasten in de woonkamer staan?

06-07-2015 15:29 54 berichten
Wij zijn al tijden op zoek naar een ruime kast voor in de woonkamer en dit blijkt moeilijk. Het liefst een kast met multifunctionele mogelijkheden. Deels boekenkast (voor mij), deels voor decoratie (voor mijn vrouw), deels als opbergkast (praktisch en rommel niet in zicht) en deels als speelgoedopbergkast. Eventueel zou het ook een gecombineerde kast kunnen zijn met tv/audio-opbergplek, in dat geval vervalt de speelgoedopbergplek en krijg zoon een eigen hoekje.



Op dit moment hebben we een soort dressoir als tv-meubel met schuifdeuren. Erop de tv en telefoon, erin de dvd-speler en alle dvd's en cd's en snoep.

Achter de bank tegen de muur ook een laag dressoir met dingen als schalen, champagneglazen en theelichthouders.



Dan nog een expeditkastje verticaal neergezet, met 8 vakken, waarvan er zes zijn voor spullen en speelgoed van zoon en de bovenste twee met spullen van ons.



Het is allemaal niet ideaal en kan beter maar veel kasten vind ik of te klein of te groot, of in het geheel niet mooi of praktisch.

In mijn vorige woning had ik vier boekenkasten. Nu liggen de boeken inmiddels twee jaar in dozen op zolder. Deel heb ik ook verkocht.



Ben jij tevreden over wat je aan kasten/dressoirs/opbergruimte hebt in je woonkamer?
quote:jo12345 schreef op 06 juli 2015 @ 15:41:

Geen. Boeken staan in de kastenkamer. Vind het zo ouderwets om een woonkamer vol met boekenkasten te hebben. Echt zo: kijk mij eens intellectueel zijn! Terwijl, als je ze uit hebt, wat moet je er dan nog mee, ze staan alleen maar stof te vangen.

Speelgoed staat op de kinderkamer. Decoratie hangt aan de muur.

Installatie zijn boxen die draadloos aan de computer hangen, net als de tv.



Mijn dochter van 22 is een hippe jonge vrouw met een heel grote boekenkast in haar woonkamer, dus het lijkt me niet ouderwets.



En wat moet je met boeken die je al gelezen hebt? Bewaren en na een paar jaar nog een keer lezen. Mijn boeken zijn heel kostbaar voor mij. Daarbij zijn wij in mijn familie onze eigen bibliotheek, ik wil alleen wel altijd mijn eigen boeken terug
quote:Bambi schreef op 07 juli 2015 @ 00:27:

Kun je er iets mee, TO? ...



( )



Nee Maar ik was gewoon benieuwd. Normaal zou ik heel snel geneigd zijn om te denken 'het is maar een tafel/bank/bed etc. maar bij een kast denk ik zelf al snel: het is heel bepalend waar die komt te staan.

We hebben twee mogelijkheden om een grote kast neer te zetten. Tegen de korte wand (3.35 m.) waar nu een laag televisiemeubel staat.

Of tegen de lange wand (12 m. dus het zou daar best een grote kast mogen zijn).



Tegen de kleine muur valt ie minder in het zicht. Kies ik voor de kleine muur dan zou ik liefst wel echt heel die muur willen proberen te benutten.



Dit idee zou het bijv kunnen worden:



en dan de lange muur vrij houden voor alleen lage meubels of bijv een zwevend meubel.
Alle reacties Link kopieren
quote:NYC schreef op 07 juli 2015 @ 13:30:

[...]





Nee Maar ik was gewoon benieuwd. Normaal zou ik heel snel geneigd zijn om te denken 'het is maar een tafel/bank/bed etc. maar bij een kast denk ik zelf al snel: het is heel bepalend waar die komt te staan.

We hebben twee mogelijkheden om een grote kast neer te zetten. Tegen de korte wand (3.35 m.) waar nu een laag televisiemeubel staat.

Of tegen de lange wand (12 m. dus het zou daar best een grote kast mogen zijn).



Tegen de kleine muur valt ie minder in het zicht. Kies ik voor de kleine muur dan zou ik liefst wel echt heel die muur willen proberen te benutten.



Dit idee zou het bijv kunnen worden:

[afbeelding]

en dan de lange muur vrij houden voor alleen lage meubels of bijv een zwevend meubel.



Ik zou zeker voor de korte muur gaan en dan inderdaad de hele wand benutten (als het kan zelfs kast op maat laten maken, je kunt een timmerman inschakelen maar er zijn ook bedrijven die op maat fabriceren).

Op een lange wand vind ik een grote kast, die dus uitsteekt, echt een soort 'puist' en het doorbreekt ook de mooie lijn die je met een lange muur hebt.. Zonde. Kies daar dan voor een dressoir of andere meubelstukken.
Precies Hiltje, dat was ook mijn gedachte een beetje. En de hoek van de korte muur is eigenlijk een beetje een loze hoek. Het dressoir met tv erop dat daar nu staat is 1.40m dus aan beide zijden nog bijna een meter ruimte over. Om maar te zwijgen over de onbenutte ruimte de hoogte in.



Tegen de lange wand lijkt het me inderdaad zo 'uitsteken'. Vanaf de keuken/eetkamertafel is mijn zicht nu heerlijk vrij met alleen laag meubilair. Denk dat ik dat zo wil houden. Het zou zo jammer zijn om een paar duizend euro neer te leggen voor een schitterende kast maar vervolgens jarenlang te denken: het is me eigenlijk een doorn in het oog.



Iets op maat laten maken door bijv een timmerman is ook nog een idee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven