Werk & Studie
alle pijlers
Personeel en Arbeid in deeltijd, geen relevante baan!
donderdag 4 september 2008 om 21:37
Enkele jaren geleden begon ik mijn studie HBO Personeel en Arbeid. Met frisse moed....Het ging goed en ik had een secretariële baan ernaast richting P&O. Het tweede jaar deden ze al moeilijk. Ik moest toch iets hogers zoeken. Dit had de Hogeschool toch ook al bij het eerste jaar kunnen melden dat dit een rol zou gaan spelen? Is me nooit gezegd. Ja zoeken naar banen heb ik gedaan, maar niets passends gevonden. Ik studeerde toch nog voor een hogere baan of niet dan?! Ik vind dat zo raar. Je moet een relevante baan op een behoorlijk niveau hebben en liefst al adviserende taken zodat je je studie bij de praktijk betrekt. Niet te doen voor mij. Ik ben inmiddels verhuisd en werk niet meer in de richting P&O. Ik ben projectsecretaris, iets anders dus. Nu kan ik helemaal niet meer verder studeren, omdat ik geen relevante baan heb. Ik zoek me gek, maar ik ben of te licht of te zwaar voor bepaalde banen. Ik lijk overal net tussenin te vallen. Op secretarieel gebied kan ik wel vanalles, maar dat is niet mijn doel uiteindelijk. Ik wil graag mijn studie afmaken. Alle opleidingen die ik gezien heb vragen een relevante baan. Om moedeloos van te worden, want ik heb de juiste capaciteiten en ik wil verder in dat vak. Op deze manier krijg ik geen kans. Ik woon ook nog in een regio waar de banen schaars zijn. Nog een opmerking hierover: als je via het uitzendbureau werkt, omdat bedrijven niet snel een vast contract willen geven val je al helemaal 'buiten de boot'. Kortom: kan iemand me hierin adviseren? Is er hoop of moet ik die na een jaar zoeken en vragen maar opgeven???
voer eendjes geen oorlog!
donderdag 4 september 2008 om 23:11
Nou in deeltijd lukt het me niet. Zeker niet als ik alleen avonden les wil hebben of digitaal vanuit huis. Bij Saxion staat bij alle mogelijkheden 'stage' en dat kan niet als je werkt, dus moet je weer een relevante werkplek hebben. Ik vraag het nog wel na bij Saxion, misschien zijn ze daar wel soepeler ten aanzien van de regels! Wie heeft er nog meer tips, ideeën? Alles is welkom!
donderdag 4 september 2008 om 23:16
o ja, dat wil ik ook nog even kwijt....Bij Inn Holland gaan ze wel akkoord met een andere baan, maar dan moet je werkgever wel meewerken aan dat je opdrachten op het gebied van P&O doet. Mijn werkgever heeft me nodig voor mijn functie waarvoor ik aangenomen ben, hij gaat me geen tijd geven voor P&O zaken! Ik heb meer dan genoeg aan het werk in mijn eigen baan. Dat is dus ook niet de goede manier. Dat werkt ook niet dat je je werkgever gaat vragen om opdrachten te doen richting P&O dat pikt hij echt niet!
donderdag 4 september 2008 om 23:26
Dit was voor mij een studie om iig me heel goed te laten informeren voordat ik me aanmelde voor een deeltijdstudie want ik heb gemerkt dat iedere hoge school daar weer anders mee omgaat. Ik doe een andere opleiding dan jij, maar ik zit wel met het zelfde dat ik een relevante werkomgeving moet hebben om mijn stage opdrachten te doen. Ze hebben me bij deze opleiding verzekerd dat ik andere opdrachten krijg als ik ze niet binnen mijn bedrijf kan doen.
En ik ben het met je eens, je studeert om een diploma te behalen zodat je kan solliciteren op een hogere functie. Maar die hogere functie heb je nu al nodig om je studie te behalen. Dat is krom. Als ik al op dat niveau zat of al die kennis had, dan zou ik ze toch niet meer te hoeven leren??
Ga nog eens een gesprek aan op je school of anders evt. bij een andere hogeschool.
Zijn er vanuit school of via klasgenoten ook evt. niet vacatures voor relevante functies verkrijgbaar??
Ben je trouwens de enige in je klas met dit probleem?
En ik ben het met je eens, je studeert om een diploma te behalen zodat je kan solliciteren op een hogere functie. Maar die hogere functie heb je nu al nodig om je studie te behalen. Dat is krom. Als ik al op dat niveau zat of al die kennis had, dan zou ik ze toch niet meer te hoeven leren??
Ga nog eens een gesprek aan op je school of anders evt. bij een andere hogeschool.
Zijn er vanuit school of via klasgenoten ook evt. niet vacatures voor relevante functies verkrijgbaar??
Ben je trouwens de enige in je klas met dit probleem?
vrijdag 5 september 2008 om 00:15
vrijdag 5 september 2008 om 07:53
Is het voor zowel jou als je werkgever een optie dat je buiten je huidige uren een soort van gratis "stage" erbij doet waarbij je die P&O taken gaat doen?
Dan maak je wel de uren die je voor de werkgever behoort te maken zodat je huidige functie niet in het gedrang komt en dan doe je in je eigen tijd een aantal uren P&O taken erbij.
Dan maak je wel de uren die je voor de werkgever behoort te maken zodat je huidige functie niet in het gedrang komt en dan doe je in je eigen tijd een aantal uren P&O taken erbij.
vrijdag 5 september 2008 om 08:11
Ik zit met hetzelfde probleem hoor. Alhoewel ik straks met stages wat meer ruimte krijg omdat ik minder ga werken i.v.m. baby op komst. Ergens is het wel logisch dat je ook op de werkvloer ervaring moet hebben natuurlijk. Ik zou toch eens gaan proberen te praten met Saxion. Ik heb hun ervaren als zeer meedenkend.
vrijdag 5 september 2008 om 08:38
ik heb ook dit probleem...
je moet een baan hebben en anders stage lopen...
nou is het voor mij niet echt mogelijk volledig stage te lopen...aangezien ik ook me vaste lasten moet betalen...en je voor een stage een minimale tot geen stage vergoeding krijgt....
het blijft lastig...maar ik solliciteer nog rustig door...k geef de moed niet op..moet jij ook niet doen..
(doe btw dezelfde opleiding..)
je moet een baan hebben en anders stage lopen...
nou is het voor mij niet echt mogelijk volledig stage te lopen...aangezien ik ook me vaste lasten moet betalen...en je voor een stage een minimale tot geen stage vergoeding krijgt....
het blijft lastig...maar ik solliciteer nog rustig door...k geef de moed niet op..moet jij ook niet doen..
(doe btw dezelfde opleiding..)
vrijdag 5 september 2008 om 11:19
Ik herken dit wel uit de tijd dat ik dezelfde opleiding deed als avondstudie. Stagelopen in een relevante werkomgeving was voor mij niet te doen, ik had een goed fulltime baan en had het inkomen hard nodig. Ik heb, net als een aantal andere medestudenten, gewoon een stagevrijstelling aangevraagd op "verzonnen werkervaring." Kun je niet doen alsof je in je huidige baan een aantal P&O taken hebt? (en ja, ik weet dat het niet mag enzo...)
vrijdag 5 september 2008 om 13:31
Ik heb dezelfde opleiding gedaan en iedereen wist uiteindelijk een relevante werkplek te vinden. Waar het de opleiding om gaat is dat jij je, naast de opleiding, ook ontwikkelt in je werk. Bij ons moest je wel een relevante werkplek hebben, maar wat voor een plek dat kon je zelf kiezen. Sommigen werkten als P&O-ers, maar er waren ook veel intercendenten, mensen die bij arbodiensten/CWI's/etc werkten, enz. Misschien kun jij je zoekgebied verbreden.
vrijdag 5 september 2008 om 13:44
Een stage is geen bezigheidstherapie maar een middel om beroepsvaardigheden op te doen die je niet kunt verkrijgen door het bestuderen van de theorie. Zeker voor een P&O-er vind ik de gedachte dat je zou liegen over je stage hoogst merkwaardig. Het roept in elk geval vragen op je over je integriteit, naar mijn mening een onmisbare eigenschap voor een P&O-er.
vrijdag 5 september 2008 om 13:55
Hier sluit ik me volledig bij aan. Bovendien is P&O bij uitstek een vak dat je niet uit boeken kunt leren. Geen enkele situatie is hetzelfde en je zult vaak niet alleen vanuit kennis maar ook vanuit ervaring en soms zelfs op intuitie moeten handelen. En die laatste "vaardigheden" ontwikkel je alleen door heel veel tijd op de werkvloer en in organisaties door te brengen.
vrijdag 5 september 2008 om 16:00
Tja, ik weet ook wel dat het eigenlijk niet mag of kan. Maar ja, ik ben alleenstaande moeder, had een knipperlichtrelatie met een drugsverslaafde en kon naast mijn 40-urige werkweek echt geen stage gaan lopen. Een relevante baan vinden was toen ook geen optie, want ik ging er dan meer dan de helft in inkomen op achteruit. Zoals wel meerdere studenten aan die school deden, heb ik dit dus ook gedaan. Ik ben niet roomser dan de paus. Ik heb de opleiding zelfs binnen 3 jaar afgerond.
Overigens, van medestudenten hoorde ik dat stageplekken vaak echt een aanfluiting waren. Het was meer secretaressewerk dan P&O-werk. De school bemoeide zich er nooit mee en stageverslagen werden opgeleukt met advieswerk, leidinggevende taken etc. Eerlijk gezegd heb ik me hier nooit schuldig over gevoeld. En ja..dan ben ik maar niet integer.
vrijdag 5 september 2008 om 16:18
Over integer gesproken.
Sinds kort werk ik als zzp-er op een afdeling P&O van een groot bedrijf. Daar vervang ik de manager van wie zijn jaarcontract niet verlengd is omdat hij niet integer zou zijn. En waarom? Omdat hij verliefd geworden was op een ander en zijn vrouw en kinderen in de steek had gelaten. De directie vond ook dat de manager P&O iemand moest zijn van onbesproken gedrag, hij zou niet integer zijn. Ik vond dat toch wel cru hoor, hij deed zijn werk goed en alleen privé was het de laatste maanden een rommeltje. Het is maar goed dat ze daar niet weten hoe niet-integer zijn vervangster is.
vrijdag 5 september 2008 om 16:29
Ik denk dat de beste man iets teveel met prive bezig was en iets te weinig met zijn werk. Als hij met zijn vak bezig was geweest, dan had hij dit namelijk aangevochten. Een werkgever is gerechtigd om een contract aan het eind van de looptijd niet te verlengen, maar als ze zijn privesituatie daarvoor als reden hebben opgegeven dan had hij dit met succes aan kunnen vechten!
vrijdag 5 september 2008 om 16:36
De één doet het zus, de ander doet het zo. Prima toch. Echte werkervaring doe je (meestal) niet tijdens stage op (bij ons slechts 10 weken), maar pas tijdens het echte werk. Die riante vruchten kun je ook heel goed plukken zonder stageplek, daar kan ik over meepraten. Ieder doet het op z'n eigen manier.
On topic:
TO zoekt een deeltijdbaan als P&O-er, dat moet toch wel te doen zijn, lijkt me? Overal worden personeelsfunctionarissen gevraagd voor 16-24 uur o.i.d.
vrijdag 5 september 2008 om 16:48
Tut tut...ik probeerde TO te helpen door haar een tip te geven. Tijdens mijn opleiding kopieerde het gros ook bepaalde opdrachten van elkaar, dat waren opdrachten waarmee je dan een module afrondde. Bijvoorbeeld een complex Excel of Access bestand maken, bijna niemand deed dat zelf. Ik vrees dat ik dan in een klas zat met enkel hele foute studenten... Misschien heb ik een ander geweten dan jullie, of misschien wel geen geweten en geen normbesef...zo goed?
Nu maar weer on topic, lijkt me.
Nu maar weer on topic, lijkt me.
vrijdag 5 september 2008 om 16:55
Maar 10 weken, dat vind ik de opleiding echt kwalijk te nemen. En dat geldt ook voor het feit dat de studenten kennelijk met list en bedrog door de opleiding konden fietsen!
Ik deed de opleiding in deeltijd en was verplicht een relevante baan van minimaal 20 uur per week te hebben gedurende de 4 jaar van de opleiding. Ik heb even geen zin om het uit te rekenen, maar ik durf te veronderstellen dat het ver over die 400 uur heen gaat
En ik vind het - achteraf - het allerbelangrijkste onderdeel van de hele opleiding. Ben dus erg blij dat ik op een opleiding zat die daar wel veel waarde aan hechtte en er serieus mee om ging.
Ik deed de opleiding in deeltijd en was verplicht een relevante baan van minimaal 20 uur per week te hebben gedurende de 4 jaar van de opleiding. Ik heb even geen zin om het uit te rekenen, maar ik durf te veronderstellen dat het ver over die 400 uur heen gaat
En ik vind het - achteraf - het allerbelangrijkste onderdeel van de hele opleiding. Ben dus erg blij dat ik op een opleiding zat die daar wel veel waarde aan hechtte en er serieus mee om ging.
anoniem_41160 wijzigde dit bericht op 05-09-2008 16:56
Reden: tikfout
Reden: tikfout
% gewijzigd