Mijn hondje is doof.

06-07-2015 22:27 42 berichten
Sinds 3 weken heb ik een lieve border collie.

Sky is een teefje van 10 maanden. Ze is sinds haar geboorte doof.

Dit is ook de reden dat zij bij haar vorige baas weg moest.

Ik heb haar al wat geleerd met gebaren. Als ik binnen ben dan volgt Sky mij overal.

Echter buiten is het heel moeilijk om contact met haar te krijgen. Ze focust zich volledig op alle auto's en fietsers.

Waardoor ze geen oog heeft voor mij. Ze trok in het begin heel erg aan de riem en dat ben ik aan het afleren, ze loopt nu al wel wat rustiger naast mij. Nu wil ik vragen of iemand misschien weet hoe ik haar aandacht kan trekken?
Een trilband heb ik ok al overwogen. Bij de dierenwinkel zeiden ze dat de hond bij een trilband eerst een piepsignaal krijgt en daarna pas trilt. Ook dit kon dan bij een dove hond weer anders uitpakken volgens de verkoper. Maar ik ga eerst oefenen met een gewone riem. Mocht dat niet goedkomen dan ga ik zeker een trilband proberen.
safrat ik wacht het ook nog wel af. Je hebt ook gelijk ik heb haar ook nog maar heel kort. Dus dat moet zeker wennen zijn voor haar. Ze komt ook uit een druk gezin en ik ben alleen dus dat is ook al heel erg wennen. Ze maakt zeker al vorderingen dus wat dat betreft ben ik al super trots op haar.
Alle reacties Link kopieren
Hou er rekening mee dat je hond nog erg jong is. Met 10 maanden, is het nog steeds een pup. Ik heb zelf ook een border collie achtige hond en deze beesten barsten zoals je denk ik wel weet van de energie. Die van mijn - zeker als pup - luisterde minder goed wanneer hij vol energie zat. Ik zou je aanraden om vooral veel te lezen over positieve trainingsmethoden en haar ook niet loslaten tot dat zij te vertrouwen is. Je kan bijvoorbeeld een hele lange riem kopen en daarme oefenen, je kan haar namelijk trainen om in de toekomst altijd naar jouw te kijken voor goedkeuring als ze / voor ze iets wil doen.



Gebruik zoveel mogelijk arm gebaren en train er zoveel mogelijk nu ze nog jong is. Gebruik - als ze gemotiveerd is door eten - sterk ruikende snoepjes (kaas bijv) om aandacht te krijgen.



Al met al; maak je niet te druk hoor want je hebt haar past net en ze is nog jong!



BTW in het Engels kun je misschien meer info vinden, typ eens ' deaf dog training ' in Google.
minilogue Ik ga haar zeker nog niet loslaten, ben veel te bang dat ze wegloopt. Ja ze is/gaat nog puberen. En energie heeft ze genoeg maar dat komt mooi uit want ik liep zelf al iedere dag anderhalf uur. Ik heb inderdaad ook al wat sterk ruikende snoepjes geprobeerd. Kaas kan ik wel eens proberen. Een lange riem gebruik ik nu al. Als ik stil ga staan dan kijkt ze om en dan laat ik haar met een gebaar naar mij toekomen en dat gaat goed. Als ik echt met haar ga trainen dan gebruik ik een kortere riem. Die Engelse site had ik al wel gevonden. Je hebt ook gelijk dat ik haar pas kort heb dus het komt vast allemaal goed.
Is de hond gechipt? Overbodige vraag waarschijnlijk.En heeft hij ook een naamplaatje oid aan de halsband? Voor het geval hij toch wegloopt.
Alle reacties Link kopieren
Heel veel geduld hebben. Een border heeft een enorme eager to please. Hij zit nu nog echt in een jonge fase en moet nog bij jou wennen. Overigens zou ik als de tijd daar is wel gewoon op een cursus met hem gaan. Vrijwel alle dingen die ze daar leren kan ook met gebaren inderdaad. En heel veel oefenen oefenen oefenen. Die van mij was dan wel niet doof, maar viel ook in het ras schapenherders met een hoge intelligentie. Niet gemakkelijk, maar wel een uitdaging om alles aan te leren. Inderdaad sterk ruikend eten zoals kaas meenemen. Aan de lange lijn oefenen. Heb je niet ergens een omheind losloop gebied waar je met hem kan oefenen?
dianavankrimpen. Sky is inderdaad gechipt. Ook heb ik een extra kokertje om aan haar riem. Ik heb ook gekozen voor een tuigje omdat ze dan toch minder snel kan ontsnappen.
ollekebollekeknolleke Dat het niet gemakkelijk zou zijn dat was mij van te voren al door diverse mensen duidelijk gemaakt. Toch is het voor mij een uitdaging om haar van alles te leren. Ik ben al op zoek geweest naar een omheind gebied maar ik heb het nog niet kunnen vinden. Ook wil ik zeker op cursus gaan moet er alleen nog 1 vinden die er achter staat om mij te helpen.
Alle reacties Link kopieren
Er is een héél kleine kans dat ze een hondenfluitje hoort, zo eentje die wij niet horen. Mijn hond is stokdoof geworden maar dat is de leeftijd, dat is natuurlijk niet te vergelijken met een hond die doof geboren is.

Niet loslaten, een dove hond ligt zo onder een auto, ze moet eerst nog veel leren.
verba volant, scripta manent.
Mijn zoon traint met zijn hond bij een meneer die een opleiding heeft gevolgd bij Cesar Milan. Ik weet niet of hij ook raad weet met een doof hondje, maar niet geschoten is altijd mis. Laat maar weten of je zijn gegevens wilt.



Mijn zoon heeft een American Stafford die een slecht verleden heeft (vechthond) en de resultaten zijn verbluffend.
Alle reacties Link kopieren
quote:scottylove schreef op 07 juli 2015 @ 08:20:

ollekebollekeknolleke Dat het niet gemakkelijk zou zijn dat was mij van te voren al door diverse mensen duidelijk gemaakt. Toch is het voor mij een uitdaging om haar van alles te leren. Ik ben al op zoek geweest naar een omheind gebied maar ik heb het nog niet kunnen vinden. Ook wil ik zeker op cursus gaan moet er alleen nog 1 vinden die er achter staat om mij te helpen.

Er zijn genoeg aanbieder van trainingen voor dove honden.

Wat betreft het omheinde gebied, vraag een of het dierenasiel bij jou in de buurt iets kan betekenen voor jullie.

Hier hebben ze in ieder geval een soort omheind "bos" rond het gebouw.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
quote:scottylove schreef op 07 juli 2015 @ 00:57:

minilogue Ik ga haar zeker nog niet loslaten, ben veel te bang dat ze wegloopt. Ja ze is/gaat nog puberen. En energie heeft ze genoeg maar dat komt mooi uit want ik liep zelf al iedere dag anderhalf uur. Ik heb inderdaad ook al wat sterk ruikende snoepjes geprobeerd. Kaas kan ik wel eens proberen. Een lange riem gebruik ik nu al. Als ik stil ga staan dan kijkt ze om en dan laat ik haar met een gebaar naar mij toekomen en dat gaat goed. Als ik echt met haar ga trainen dan gebruik ik een kortere riem. Die Engelse site had ik al wel gevonden. Je hebt ook gelijk dat ik haar pas kort heb dus het komt vast allemaal goed.



Ik weet zeker dat het goed komt.

Je klinkt zo betrokken.

Straks zijn jullie een 2-eenheid, dan ben jij '' de oren van Sky''.

Is heel apart hoor!
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Alle reacties Link kopieren
Ik moet altijd lachen, als ik met mijn troela oversteek, een hele drukke weg.

Ze loopt altijd los, de mensen in de auto's die voor rood staan kijken met verbazing toe.

We komen aanlopen en troela weet dat als er iets verandert qua stoep of overgang dat ze naar mij kijkt, en gaat zitten.

Ik steek dan mijn vinger op, wat zoveel betekent als blijf , dat doet zij ook braaf. Als het voetgangers licht op groen springt, zorg ik dat zij mij ziet en wijs naar de overkant waarna ze een spurt neemt.

Er wordt geen woord gesproken.

Misschien denken de automobilisten wel eens dat ik doof-stom ben
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Prada

Dank je voor het aanbod maar ik weet niet of het een beetje bij mij in de buurt is.

Ik woon tussen Arnhem en Zutphen.
Eindeloos

Lijkt mij zo mooi als je hond zo goed naar je luistert , het is altijd zo'n gaaf gezicht als een hond losloopt en zijn baas gewoon volgt. Heb je er zelf lang over gedaan om troela alles te leren? Ik woon vlak bij de IJssel en laatst kwam er een golden retriever voorbij hollen die was als op weg naar het water. Helemaal door het dolle heen. Zijn baas was echter nog nergens te bekennen, was mooi om te zien dat hij vast alleen op pad was.

Ik hoop dat het mij wel gaat lukken om haar aandacht buiten te krijgen. Binnen volgt ze mij wel overal.
quote:MarianneDavids schreef op 07 juli 2015 @ 08:42:

Er is een héél kleine kans dat ze een hondenfluitje hoort, zo eentje die wij niet horen. Mijn hond is stokdoof geworden maar dat is de leeftijd, dat is natuurlijk niet te vergelijken met een hond die doof geboren is.

Niet loslaten, een dove hond ligt zo onder een auto, ze moet eerst nog veel leren.



Ik ga haar ook zeker nog niet loslaten, dat durf ik echt niet.

Ik heb al een hondenfluitje geprobeerd maar daar reageert ze ook niet op.
Alle reacties Link kopieren
quote:scottylove schreef op 07 juli 2015 @ 17:26:

[...]





Ik ga haar ook zeker nog niet loslaten, dat durf ik echt niet.

Ik heb al een hondenfluitje geprobeerd maar daar reageert ze ook niet op.Was ik al bang voor, doof geboren worden is anders dan doof worden op latere leeftijd. Dan blijft er soms nog een restje over.
verba volant, scripta manent.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven