Hond nemen? Jack Russel?

05-07-2015 17:00 110 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag mensen, ik denk er over na een hond te nemen. Het lijkt me gezellig en vermakelijk en ook een leuke hobby om een hond te hebben. Ik ben niet opgegroeid met honden en heb er weinig ervaring mee. Wat kan ik verwachten? Mijn voorkeur gaat uit naar een Jack Russel. Ik woon alleen en vroeg me allerlei dingen af: Hoe lang kunnen ze alleen zijn? Hoeveel aandacht hebben ze nodig? Hoe goed kun je met ze reizen (verjaardagen, korte reizen, langere reizen)? Kunnen ze gemakkelijk bij anderen verblijven (bijvoorbeeld mijn ouders of bij een kennis van me op de boerderij). Enz. enz.



Hebben jullie enig idee?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nu bijna een jaar een Jack Russel. Ik vind het helemaal geweldig. Waar ik goed op let is dat ze iedere dag genoeg beweging krijgt. Bij mij in de buurt is er een speelgroep voor honden en daar kan ze zich helemaal uitleven met andere honden. Dat is echt geweldig want naderhand is ze echt moe haha. Als je je hond goed uitlaat en haar genoeg beweging geeft zal ze binnen rustig zijn. (ik denk dat dit voor iedere hond geldt maar Jack Russels hebben natuurlijk bijzonder veel energie)

Als Jack Russel baasje moet je wel stevig in je schoenen staan.



Verder kan zij slecht lang alleen zijn maar dat gaat steeds beter. Ze kan wel enorm blaffen, vooral als een andere hond haar speelgoed heeft.



Ik heb maanden op internet gekeken in asiels op zoek naar een hond, maar iedere hond had wel iets wat ik niet wilde. Ik heb dat altijd heel jammer gevonden. Had een asielhond graag een nieuwe thuis gegeven. Mijn hond was 3 maanden toen ik der kreeg, en het is toch wel heel leuk om een pup te hebben hoor!
Alle reacties Link kopieren
Grappig, ik zou niet gauw een Jack Russell nemen.Lijken me vreselijke honden, eigenwijs, onrustig en allemansvriendjes.

Ik zou het liefst een dwergschnauzer hebben, maar die hebben ontzettend veel beweging nodig helaas
Alle reacties Link kopieren
Lees het topic hieronder eens.



Een zeer drukke Jack Russel pup
~Energy flows where attention goes~
Alle reacties Link kopieren
Gizmo

Gerard

Hoods

Joost

Kay

Bo



Slechts een kleine greep uit het (ontzettend leuke!) aanbod van dierenasiels.com. Hele geschikte hondjes zitten er tussen.
Alle reacties Link kopieren
Jack Russells zijn inderdaad geen makkelijke hondjes, maar bij een beginner die zich goed inleest en weet waar ze aan begint, vind ik ze zeker niet misplaatst. Beweging zal de hond bij jou in ieder geval genoeg krijgen! Maar niet alleen fysieke uitdaging is nodig om een hond uit te putten/blij te maken, ook mentale. Dat kan in de vorm van speuren, zoekspelletjes of trainen bijvoorbeeld.



Ik denk dat een wat oudere hond die al zindelijk is en al geleerd heeft alleen te zijn (hoewel dat in een nieuwe omgeving wel even opnieuw opgebouwd moet worden) voor jou een goed idee is. Overigens hebben Jacks vaak wel een duidelijke 'leider' nodig. Streng en consequent zijn de sleutelwoorden. Dat betekent niet dat de hond niks mag, maar laat vooral niet over je heen lopen en stel duidelijke grenzen waar de hond zich altijd aan moet houden (en niet "vooruit, voor deze keer dan"). Jacks hebben wel de neiging om je regelmatig uit te testen en je grenzen op te zoeken met baldadig gedrag. Is vooral een kwestie van volhouden en kijken wie de langste adem heeft Daar moet je dus wel tegen kunnen. Als je van jezelf weet dat je vrij zachtaardig bent en daar moeite mee gaat hebben, dan zou ik absoluut niet voor een Jack Russell kiezen. Mijns inziens is dat belangrijker dan of je een beginner bent met honden of niet.



Daarnaast wil ik je adviseren om eventueel wat fokkers op te zoeken met Jackies of hondenshows bezoeken. Veel fokkers vinden het alleen maar leuk dat je hun ras zo graag wilt leren kennen en kunnen je ongetwijfeld advies geven. Ook worden er via fokkers regelmatig volwassen herplaatsers aangeboden.



Wat betreft het reizen: leuk dat je de hond zoveel mee wil gaan nemen. Het is echt per hond afhankelijk (karakter en of ze het gewend zijn) of dat goed gaat. Veel honden vinden het over het algemeen vooral fijn dat ze met de baas mee mogen. Als je voor een asielhond/herplaatser gaat zou ik dat zeker goed uitvragen.



Tot slot, niet geheel onbelangrijk. Het is heel erg leuk om, ook al is het een wat oudere hond en ook al luistert hij/zij al heel goed, naar de hondenschool te gaan. Let op dat ze positief trainen! Er zitten helaas nogal wat rotte appels tussen de hondenscholen...

Trainen bij een hondenschool zorgt voor een hele goede band met je hond. Ik heb het zelf ook gedaan met mijn asielhond en dat heeft er echt voor gezorgd dat we een hele hechte band hebben nu. Je kunt natuurlijk ook thuis gaan trainen, maar bij een hondenschool ben je wel min of meer 'verplicht' om te gaan (en om thuis te oefenen) en je krijgt er ook begeleiding. Verder is het voor de hond ook leuk om te doen, in het kader van de mentale uitdaging.
Alle reacties Link kopieren
quote:dianavankrimpen schreef op 07 juli 2015 @ 17:47:

Ik weet niet of een hond, en zeker een oudere hond zit te wachten op zoveel uur wandelen hoor. Ik ging uit van 2x half uur en tussen de middag een wandeling, spelen etc van een uur ofzo. Ik weet niet of het wel zo goed is voor een hond om 3 of 4 uur per dag te wandelen. Wat niet te verwarren is met 3 of 4 uur buiten zijn waarbij de baas op een bankje in het park gaat zitten en de hond zijn gang laat gaan. Hou daar ook rekening mee dat een hond van 10 jaar of of ouder ook wat minder fit is.

Een jack russel is tot op hoge leeftijd speels en energiek. En dat is nu net de eigenschap die mij in die honden aantrekt. Ik speel graag met honden. Ik heb daar veel plezier in.



En verder zijn niet alle jack russels hetzelfde. De een is wat drukker en de ander wat rustiger. In het asiel is er genoeg over ze bekend.

Hou er ook rekening mee dat jouw persoonlijke situatie kan veranderen en dat de hond dan mee moet kunnen gaan daarin. Dus niet zwanger worden terwijl je een hond hebt die niet met kinderen kan. En begin niet aan een vriend die niet van honden houdt. De hond zit nu eenmaal inbegrepen bij het totaalpakket.
Alle reacties Link kopieren
bedenk je ook dat 80% van wat ze verkopen als jack russell geen echte jack russell is. dat is niet erg maar een kruising heeft nauurlijk ook andere eigenschappen van het andere ras dat erin zit.
En doooooor!
quote:iones schreef op 07 juli 2015 @ 22:31:

[...]



Een jack russel is tot op hoge leeftijd speels en energiek. En dat is nu net de eigenschap die mij in die honden aantrekt. Ik speel graag met honden. Ik heb daar veel plezier in.

t..... ik ben al zo een 10 jaar eigenaar van een Jack Russell. Mijn hond is nog steeds druk, zeker in vergelijking met mijn boomer, maar elke dag een paar uur lopen zit er niet meer in in. Hij wordt wat stijver, krijgt wat problemen met zijn gewrichten en is gewoon wat sneller moe dan zo een twee jaar geleden. In de ochtend en avond een wandeling van ca 20 min. en als ik uit mijn werk kom max 3 kwartier is op deze leeftijd voldoende.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn altijd uitzonderingen.

Ik heb hier een jack russel van slechts 10 jaar die er al heel slecht aan toe is. Hartpatiënt, hele kromme pootjes waar hij niet meer fatsoenlijk op kan lopen, moet dus voortaan mee in rugzak als we gaan wandelen want ze wil tóch mee en niet alleen thuis achter blijven. Knieen zijn gewoon kapot. Maar dat zou wel eens te maken kunnen hebben met het feit dat ze van een broodfokker is én de eerste paar jaar van haar leven gespendeerd heeft in een donkere vochtige schuur waar ze nooit uit kwam.....
Alle reacties Link kopieren
Ik proef dus vele nuances en blijf een beetje twijfelen. Wel bedankt voor jullie ervaringsverhalen. Het is vooral goed om te horen hoe Jack Russells zich gedurende een dag gedragen, wat jullie ervaringen zijn met hun, druk of niet druk, waaks of juist helemaal niet zo waaks, goed met kinderen of juist niet goed met kinderen, of ze alleen kunnen zijn, hoe ze zijn met mensen die op hun passen. Nouja, dat allemaal. Bedankt voor jullie bijdragen ik kijk uit naar meer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven