Op huizenjacht, wie nog meer?

15-07-2015 11:22 3123 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik en mijn vriend willen al een tijdje een koophuis, maar door mijn ZZP-bestaan was een hypotheek de afgelopen twee jaren geen optie (te kort bezig). Onlangs hebben we een positief gesprek gehad bij de bank en dat betekent vooralsnog groen licht. We plannen wel nog een aantal gesprekken bij andere verstrekkers. Dus nu begint het serieuze Funda-struinen, ritjes maken door leuke wijken en bezichtigingen plannen.



Wie is er nog meer op huizenjacht? Lijkt me leuk om te lezen hoe jullie het ervaren, wat voor soort huis je zoekt, welke prijsklasse, welke drempels zijn er, hoe gaan de bezichtigingen. En voor de mensen die onlangs iets hebben gekocht: hoe ging de zoektocht en hoe verliep de koop van je nieuwe huis? Moeilijkheden tegengekomen?

Wij zoeken een huis in een middelgrote stad buiten de Randstad met een budget van 225 (ruimte voor verbouwen) tot 325 (helemaal af). Voorwaarden: tuin, minstens 100 vierkante meter (of mogelijkheid tot uitbouw) en op max 10 min fietsen van stadscentrum.



Voor ons is de eerste teleurstelling er al: vrijdag een bezichtiging gepland, blijkt het huis alweer te zijn verkocht.
Alle reacties Link kopieren
quote:Hyperbole schreef op 16 juli 2015 @ 21:25:

[...]





Volgens mij is het 'normaal' om 10 a 15 huizen te bezichtigen, en dan te kiezen.

Wij hebben gekeken naar huizen max 45 minuten rijden van amsterdam dus hebben veel verschillende plaatsen gehad. Nu pas zijn we er een beetje uit waar we eigenlijk willen wonen.



Ik denk dat het inderdaad slim is om veel te bekijken als je nog niet helemaal weet wat je wensen zijn en waar je wilt wonen.

Bij elk huis dat ik bezichtigd heb, had ik weer meer beeld van wat wil ik wel en wat niet en wat vind ik onoverkomelijk en wat niet.



Maar naarmate je meer weet hoe of wat, is het zonde van iedereens tijd om onnodig te gaan en werkt het juist weer verwarrend.



Hebben jullie allemaal ook veel bezichtigingen die niet door makelaars gedaan worden trouwens, maar door de bewoners zelf?
Alle reacties Link kopieren
quote:S0LEIL schreef op 16 juli 2015 @ 21:29:

[...]





Ik denk dat het inderdaad slim is om veel te bekijken als je nog niet helemaal weet wat je wensen zijn en waar je wilt wonen.

Bij elk huis dat ik bezichtigd heb, had ik weer meer beeld van wat wil ik wel en wat niet en wat vind ik onoverkomelijk en wat niet.



Maar naarmate je meer weet hoe of wat, is het zonde van iedereens tijd om onnodig te gaan en werkt het juist weer verwarrend.



Hebben jullie allemaal ook veel bezichtigingen die niet door makelaars gedaan worden trouwens, maar door de bewoners zelf?



10 a 15 huizen bekijken zou ik ook alleen maar doen als ik niet precies zou weten wat voor huis ik zou willen hebben. Vriend en ik wisten dit eigenlijk wel en hebben 'maar' 3 huizen bekeken. Daarvan 2x zonder makelaar (en dus dor de bewoners zelf rondgeleid) en 1x door een makelaar (dat is toevallig het huis wat we gekocht hebben, maar heeft verder niets met de rondleiding te maken).



Een groot voordeel van huizen waar de bewoners je zelf rondleiden is dat je op korte termijn een afspraak kunt maken, ook in het weekend of 's avonds. Ook vind ik dat bewoners zelf meer vertellen dan een makelaar.

Bij 1 woning waar de bewoner ons rondleidde vond ik het wel lastig dat de bewoner niet echt "de leiding" nam en ons zelf maar een beetje rond liet dwalen. Eerlijk gezegd vind ik het wel fijn als ik ergens ga kijken dat de bewoner/makelaar het voortouw neemt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Jeetjemina schreef op 16 juli 2015 @ 21:35:

[...]





10 a 15 huizen bekijken zou ik ook alleen maar doen als ik niet precies zou weten wat voor huis ik zou willen hebben. Vriend en ik wisten dit eigenlijk wel en hebben 'maar' 3 huizen bekeken. Daarvan 2x zonder makelaar (en dus dor de bewoners zelf rondgeleid) en 1x door een makelaar (dat is toevallig het huis wat we gekocht hebben, maar heeft verder niets met de rondleiding te maken).



Een groot voordeel van huizen waar de bewoners je zelf rondleiden is dat je op korte termijn een afspraak kunt maken, ook in het weekend of 's avonds. Ook vind ik dat bewoners zelf meer vertellen dan een makelaar.

Bij 1 woning waar de bewoner ons rondleidde vond ik het wel lastig dat de bewoner niet echt "de leiding" nam en ons zelf maar een beetje rond liet dwalen. Eerlijk gezegd vind ik het wel fijn als ik ergens ga kijken dat de bewoner/makelaar het voortouw neemt.



Ja, grappig, dat is mijn ervaring ook.

Makkelijker om buiten werktijden te komen, maar ook dat verkopers veel loslippiger zijn. En dat geeft dan een veel beter beeld van het huis. Je merkt precies wat ze prettig vinden en wat minder prettig. En ze zijn ook heel open over de dingen die nog wat onderhoud nodig hebben e.d.
Alle reacties Link kopieren
Yeah, wat fijn, al deze reacties. En wederom: goeie tips! Maar dat mensen echt briefjes in de bus gaan stoppen, pfff, ik hoop niet dat we dat punt gaan bereiken. Wel zie ik soms huizen vanuit de auto die (vanuit de buitenkant) écht mijn droomhuis zouden kunnen zijn. Ik ben gek op jaren 60-huizen met schrootjes en bruinhouten kozijnen en al dan niet lelijks, daar wonen vaak wat oudere mensen in. Misschien toch eens slim om eens aan te bellen dan haha.

Ik heb ook steeds het gevoel dat je via Funda achter de feiten aan loopt. Ik heb me nu aangemeld bij een makelaar ('nu 3 maanden vrijblijvend'), maar ik lees dus dat dat ook gratis moet lukken.



Ik vraag me nu ook opeens soms heel suffe dingen af, zoals: hoe gaat een bod in z'n werk? Gewoon bellen met de makelaar? God, misschien moeten we maar blijven huren.
Alle reacties Link kopieren
Haha ik herken dat 'misschien moeten we maar huren-gevoel' echt enorm. Wat komt er toch veel bij kijken.
Alle reacties Link kopieren
quote:Renaat88 schreef op 16 juli 2015 @ 22:17:

Yeah, wat fijn, al deze reacties. En wederom: goeie tips! Maar dat mensen echt briefjes in de bus gaan stoppen, pfff, ik hoop niet dat we dat punt gaan bereiken. Wel zie ik soms huizen vanuit de auto die (vanuit de buitenkant) écht mijn droomhuis zouden kunnen zijn. Ik ben gek op jaren 60-huizen met schrootjes en bruinhouten kozijnen en al dan niet lelijks, daar wonen vaak wat oudere mensen in. Misschien toch eens slim om eens aan te bellen dan haha.

Ik heb ook steeds het gevoel dat je via Funda achter de feiten aan loopt. Ik heb me nu aangemeld bij een makelaar ('nu 3 maanden vrijblijvend'), maar ik lees dus dat dat ook gratis moet lukken.



Ik vraag me nu ook opeens soms heel suffe dingen af, zoals: hoe gaat een bod in z'n werk? Gewoon bellen met de makelaar? God, misschien moeten we maar blijven huren.



Misschien moet je hier komen wonen dan! Ik verafschuw dat maar de hele woonplaats is vergeven van dat soort huizen



Bieden vond ik niet zo spannend (nou ja, wel spannend natuurlijk, maar ik bedoel niet moeilijk ofzo). Je belt inderdaad met de makelaar en zegt je bod. Die zegt dan dat hij met de verkoper in overleg gaat. Dat doet hij en dan belt hij terug (was bij mij snel, maar kan ook lang duren, dat kan tactiek zijn). Dan doen ze een tegenbod. Dan kun je akkoord gaan of je doet meteen weer een tegenbod of, dat vind ik handig, je bedankt vriendelijk en zegt dat je het in overweging neemt en nog contact opneemt als je eruit bent. Dan denk je na, doet eventueel weer een bod, etc.
Alle reacties Link kopieren
quote:S0LEIL schreef op 16 juli 2015 @ 21:23:

[...]





O, wat goed! Ik vind hier alleen maar makelaars die geld vragen om voor je te zoeken.

Hoe kwam jij achter deze makelaars?Ik zoek in een dorp... Daar zijn maar 2 makelaars actief;) waarschijnlijk is het in de stad wel anders..
Alle reacties Link kopieren
Ter aanvulling op Soleil:

Het is verstandig om je bod na het belletje te bevestigen per mail, waarin je ook duidelijk de ontbindende voorwaarden opneemt. Het wordt niet vanzelfsprekend genomen dat je bod onder voorbehoud van financiering is. Vraag ook altijd of hij/zij hun tegenbod per mail willen bevestigen.

Sommige makelaars hebben liever dat je een biedingsformulier invult, vaak kun je dit soort informatie terug vinden op hun eigen websites of in de woning brochures.

Ik vindt zelf dat je ook een beetje uitleg bij je bod moet geven, bijvoorbeeld de keuken/ badkamer/ schilderwerk/ afwerking/ ketel ect. moeten vernieuwd worden daardoor ben je tot je bod gekomen (kosten hiervan ruim van vraagprijs aftrekken)

Er staan wat voorbeelden op internet als je googled biedingsbrief woning.
Alle reacties Link kopieren
quote:S0LEIL schreef op 16 juli 2015 @ 21:46:

[...]

maar ook dat verkopers veel loslippiger zijn. En dat geeft dan een veel beter beeld van het huis. Je merkt precies wat ze prettig vinden en wat minder prettig. En ze zijn ook heel open over de dingen die nog wat onderhoud nodig hebben e.d.Klopt! Heb ik ook zo ervaren.
Alle reacties Link kopieren
quote:Renaat88 schreef op 16 juli 2015 @ 22:17:

Ik vraag me nu ook opeens soms heel suffe dingen af, zoals: hoe gaat een bod in z'n werk? Gewoon bellen met de makelaar? God, misschien moeten we maar blijven huren.



Als het lastig lijkt, kun je ook een aankoopmakelaar inschakelen.

Vriend en mij heeft het zeker geholpen, ook met het bieden op het huis. Ik vind de makelaarswereld toch een soort "ons kent ons" ding en die makelaars onder elkaar spreken elkaar natuurlijk regelmatig. Voor mijn gevoel krijgt zo iemand veel meer voor elkaar dan ikzelf bijvoorbeeld.

Ook fijn dat een aankoopmakelaar je kan adviseren over een bod wat je gaat doen.

Zelf hadden wij een prijs in gedachten waar we op uit wilden komen, en dat we dus als openingsbod zouden doen.

Gesprek gehad met aankoopmakelaar (die is uiteraard ook de woning gaan bezichtigen) en hij adviseerde ons een stuk lager te gaan zitten. En nu uiteindelijk zijn we ook lager uitgekomen dan dat wij in gedachten hadden.

Natuurlijk kost zo iemand wel geld, maar dat haal je er wel weer uit vind ik.

Althans, dat is mijn ervaring; nu bij de aankoop van dit huis en ook bij het huis waar we nu in wonen.
Alle reacties Link kopieren
Jahoor, ook hier iemand die elke ochtend Funda afstruint! Wij zoeken sinds begin dit jaar en hebben nog maar weinig leuks gezien helaas. Hebben nu zeven huizen bekeken, waarvan een twee keer maar daarbij moesten we snel beslissen en dat wilden we niet aangezien ons huis toen nog niet te koop stond. Huis is gelukkig inmiddels verkocht. We zoeken in Zuid-Holland/Noord-Brabant wat een hele grote regio is maar het ook moeilijk maakt aangezien we er beiden niet vandaan komen. Ons budget is rond de drie ton. We zoeken een ouder huis van 120m+ met een grote tuin. Opknapper mag ook, maar ook die zijn weinig te vinden.



Ik vind het trouwens juist niet fijn om door de bewoners rondgeleid te worden (of door de makelaar, maar dat de bewoner er wel bij is), je kunt dan helemaal niet kritisch zijn omdat ze zich zo aangevallen voelen.
Alle reacties Link kopieren
quote:elkemow schreef op 17 juli 2015 @ 06:47:

[...]





Ik zoek in een dorp... Daar zijn maar 2 makelaars actief;) waarschijnlijk is het in de stad wel anders..



Ik ook. Een paar makelaars hier in de omgeving. Die vragen allemaal geld om te zoeken en aan te kopen. Nog best veel ook!

Ik denk dat je geluk hebt
Alle reacties Link kopieren
quote:Zomerbloem23 schreef op 17 juli 2015 @ 07:41:



Ik vind het trouwens juist niet fijn om door de bewoners rondgeleid te worden (of door de makelaar, maar dat de bewoner er wel bij is), je kunt dan helemaal niet kritisch zijn omdat ze zich zo aangevallen voelen.Ik hoef ook niet kritisch te zijn. Ik houd gewoon mijn mond en glimlach vriendelijk. En verder denk ik er het mijne van. Vragen stel ik gewoon, maar ik hoef bij een bezichtiging toch niet te roepen: Jezus, hoe heb je die vloer uit kunnen zoeken!
Alle reacties Link kopieren
Mijn man is nogal direct Ik vind wel dat als een huis echt interessant is je het moet kunnen hebben over bijv. de rotte kozijnen die ze zelf bij een rondleiding negeren. Of als het huis op de foto's groter lijkt, dat wil je toch als verkoper ook graag weten? Maar over het algemeen houden wij ook braaf ons mond hoor, ervaring leert zeg maar
Alle reacties Link kopieren
Hier een tegenvaller. Mooi huis gezien, maar op eerste bod geen tegen bod. Zien het somber in. Onze aankoopmakelaar taxeert het huis op 340-360. Maar krijgen sterk het idee dat verkoper denkt aan 380+. Huis staat trouwens voor 400k maar wel al 3.5 jaar te koop. Lastig als verkopers een onrealistische verwachting hebben (en dat na 3.5 jaar!).



Gaan vandaag langs andere opgeslagen funda huizen rijden, kijken of we daar ook verliefd op kunnen worden en dan wat zakelijker naar de biedingen kunnen kijken. Funda zoektocht uitgebreid naar iets dieper het groene hart in. Iemand toevallig bekend met Kockengen? Wij zijn niet gelovig en vrees dat dat in die omgeving niet geaccepteerd wordt, maar hebben eigenlijk geen idee of de cultuur daar echt zo is.
Alle reacties Link kopieren
quote:Zomerbloem23 schreef op 18 juli 2015 @ 08:39:

Mijn man is nogal direct Ik vind wel dat als een huis echt interessant is je het moet kunnen hebben over bijv. de rotte kozijnen die ze zelf bij een rondleiding negeren. Of als het huis op de foto's groter lijkt, dat wil je toch als verkoper ook graag weten? Maar over het algemeen houden wij ook braaf ons mond hoor, ervaring leert zeg maar



Oh, maar dan loop ik gewoon naar de kozijnen en kijk er goed naar hoor. En ik zeg het ook wel als iets heel anders is dan op de foto's ofzo.

Maar mijn ervaring is tot nu toe juist, dat dit bij verkopers minder gebeurt dan met een makelaar erbij.

Behalve bij eentje, die vond alles mooi en modern en geweldig, terwijl alles er al duidelijk sinds de jaren 80 in zat
Alle reacties Link kopieren
Balen iss! En als het zo lang al te koop staat, kun je er vanuit gaan dat ze niet nu ineens gaan zakken.

Heel moeilijk om je dan weer op andere huizen te gaan richten. Ik heb het toen heel even laten rusten en ben na een paar weken weer verder gaan kijken.
Alle reacties Link kopieren
Iss jammer is dat he... soms hebben verkopers echt een roze bril op als ze naar hun eigen woning kijken. Hier in de buurt wonen ook zulke mensen die hun huis willen verkopen. Ze waren pas helemaal gepikeerd dat ze zo'n laag bod hadden gehad. Maarja... ze wonen er al 20-30 jaar, aflossingsvrije hypotheek waarin ze ook nog de bruiloft en een autootje hebben meegefinanciert. Natuurlijk krijg je dat er nu niet uit maar dat begrijpen ze niet. Ook bizar dat dat vroeger zo makkelijk kon trouwens.



Zelf niet bekend met het plaatsje wat jii noemt. Maar hebben pas wel een ander plaatsje wat vrij gelovig was bekeken. Alles op zondag dicht... de supermarkt ook niet savonds open. En de makelaar vroeg of ons kind wel gedoopt is. Toch niet ons ding...
Alle reacties Link kopieren
Ik heb komende week een bezichtiging in Kockengen staan, ben ook niet bekend met de plaats dus ik ben erg benieuwd naar de ervaringen.
Alle reacties Link kopieren
quote:iss schreef op 18 juli 2015 @ 09:52:

Hier een tegenvaller. Mooi huis gezien, maar op eerste bod geen tegen bod. Zien het somber in. Onze aankoopmakelaar taxeert het huis op 340-360. Maar krijgen sterk het idee dat verkoper denkt aan 380+. Huis staat trouwens voor 400k maar wel al 3.5 jaar te koop. Lastig als verkopers een onrealistische verwachting hebben (en dat na 3.5 jaar!).



Gaan vandaag langs andere opgeslagen funda huizen rijden, kijken of we daar ook verliefd op kunnen worden en dan wat zakelijker naar de biedingen kunnen kijken. Funda zoektocht uitgebreid naar iets dieper het groene hart in. Iemand toevallig bekend met Kockengen? Wij zijn niet gelovig en vrees dat dat in die omgeving niet geaccepteerd wordt, maar hebben eigenlijk geen idee of de cultuur daar echt zo is.Ik fietste weleens door Kockengen en volgens mij valt het wel mee qua gelovigheid daar. Maar goed, ik heb er nooit gewoond, wel in de buurt, maar had niet het idee dat het nou zo'n gelovige streek was.
Alle reacties Link kopieren
Fijn al die reacties! Ik baal er echt enorm van, zag mezelf er al helemaal wonen.. Gaan denk ik wel nog een nieuw bod doen, maar om meer te betalen voor een huis dan dat het waard is wil ik ook niet (al zegt m'n verliefde gevoel wat anders). Onze aankoopmakelaar zei wel dat (iets) meer betalen niet perse slecht is als je er bijv. 20 jaar woont. Je weet toch niet wat de huizenprijzen dan doen. Maar gaat wel beetje tegen m'n principes in. Hoe denken jullie hierover?



Heb ook echt totaal geen zin om weer huizen te gaan kijken, vond de eerste bezichtigingen wel leuk maar merk dat ik het gedoe zat begin te worden. Ik wil nu gewoon ergens wonen! Sorry voor de frustratie..



@vergeetachtigeJan, wat toevallig! Zag dat jij wel in andere prijscategorie kijkt dus als het goed is niet hetzelfde huis. Misschien worden we wel buren
Alle reacties Link kopieren
Ik deel je frustratie hoor Iss! Ook al een paar keer een huis net misgelopen en dat is niet leuk. Eentje was echt perfect, heel mooi en af en niet zo duur. Ik merk dat ik het wel sindsdien nog lastiger vind, want alles valt nu tegen vergeleken dat.



Ik heb erg duidelijk een bovengrens in mijn hoofd en daar ga ik niet overheen. Dat is niet de bovengrens die de hypotheekadviseur aangeeft, maar ik wil gewoon niet tot de max. Ook niet als het huis geweldig is. En helemaal niet als het huis het niet waard is.

Meestal heb ik bij huizen ook wel direct een idee van wat ik ervoor over zou hebben en daar houd ik me best aan vast.
Alle reacties Link kopieren
Knap dat je zo goed vast kan houden aan budget Soleil! Waardoor viste jullie toen achter het net? Balen joh! Ik ben blij met de aankoopmakelaar die ons met beide benen op de grond houdt, anders ben ik echt de gek die duizenden euro's te veel betaald..



Vrienden tipten ons om ipv afspraak maken ook gewoon een keertje langs te rijden om de buitenkant en buurt te zien. Scheelt tijd want zo bleek het Kockengen huis ingebouwd te zijn door andere huizen terwijl op funda het heel mooi vrijstaand was afgebeeld. En een ander huis was ingebouwd door kassen.. Van de 4 bekeken huizen is er eigenlijk maar eentje het bezichtigen waard. Tijdens het rijden ook nog uitgekomen bij een ander mooi huis (funda app op 'huidige locatie'). Staat alleen in Nieuwerbrug a/d Rijn. Ik had er nog nooit van gehoord, hier toevallig iemand daar bekend?
Alle reacties Link kopieren
Een keertje omdat de verkopers zelf helemaal geen nieuwe woning bleken te kunnen kopen en een keer omdat een ander me nét een half uurtje voor was.
Alle reacties Link kopieren
Oh en ik houd me ze goed aan mijn budget, omdat ik na het kopen van een huis ook nog gewoon leuke dingen wil kunnen doen. Dat houd ik goed voor ogen. Ik word niet gelukkig als ik in mijn eentje in mijn droomhuis zit en geen geld meer heb om uit eten te gaan, of dagjes weg, op stap of om leuke spullen te kopen. Dan nog liever geen koophuis.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven