Werk & Studie alle pijlers

lenen

20-07-2007 16:13 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Ik volg een HBO-studie en leen sinds een jaar het maximale bedrag van 400 euro bij de IB-groep. Ik stap over naar een andere studie en heb dus nog 4 jaar lenen te gaan.

Ik vraag me af of mensen die nu een baan hebben en vroeger ook veel geleend hebben veel last hebben ondervonden van het terugbetalen van hun lening of dat het goed te doen was.

Ik ben benieuwd, want zie dat het toch wel een enorm bedrag gaat worden zo!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf bij elkaar ongeveer een ajar het maximale bedrag bijgeleend ivm ziekte (de rest van de tijd werkte ik zelf voor ong. 400 euro in de maand).



Vanaf september ga ik mijn laatste jaar in, en krijg ik een betaalde stage. Met die stage kan ik al beginnen met geld aflossen, en nog gewoon al mijn andere dingen betalen...



Ik denk dat je je daar niet te druk over moet maken. als je eenmaal gaat verdienen is het zo afbetaald...
Alle reacties Link kopieren
@Truckerbabe



jij hebt het over 1 jaar lenen das nog redelijk te overzien. En je hebt een betaalde stage (mag je zeker mee in je handjes knijpen.. denk dat velen onbetaald bezig zijn)



als je bv 4 jaar maximaal leent.. dan zit je dus zo aan de 20.000 euro(400*12*4).... en die heb je echt niet 123 afgelost...... (ook al heb je een goed betaalde WO baan)



Gelukkig mag je er bij de IBG in verhouding lang over doen en is de rente laag.



Uiteraard vind ik lenen voor een studie wel een goede reden: investeren in je eigenlijk toekomst!! (persoonlijk beter dan lenen voor een auto, keuken, badkamer enzo)



(echter ik ben persoonlijk wel blij dat ik 0,0 schuld heb, kan dan straks als ik mijn 1ste baan heb van al het geld genieten, zonder eerst 150 euro per maand aan de IBG te moeten terug betalen en dat voor 10 jaar lang)...
Alle reacties Link kopieren
Ikzelf heb toch spijt van het vele lenen. Na mijn afstuderen bleek mijn studie toch niet zo gewild en heeft het jaren geduurd voordat ik enigszins op mijn niveau aan de slag kon. Daardoor drukte en drukt het aflossen ook 10 jaar na afstuderen nog zwaar op mijn begroting. En jammer van al die rente die maar bleef/blijft oplopen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vond het terugbetalen niet zo'n probleem. Was in het guldentijdperk en ik betaalde 100 gulden per maand terug vanaf het moment dat ik werk had....ik merkte het pas toen ik de lening afbetaald had haha, had ik ineens meer inkomen ;)

het duurde wel jaren maar merkte er dus eigenlijk niets van
Alle reacties Link kopieren
ik denk dat dat allemaal toch wel meevalt. Wat nu één euro waard is, is over een paar minder waard.. Investeren in je studie is altijd goed. Persoonlijk weet ik zeker dat ik, als ik afgestudeerd ben als HBO fotografe, zo aan de slag kan. Natuurlijk betaal je dan lange tijd terug, maar ja, ik heb nú dat geld nodig om mijn studie (en meer) te kunnen betalen. Bovendien ben ik bezig met het halen van mijn rijbewijs. Zodat ik, als ik straks ergens moet fotograferen voor een klant, dat ook echt kán, met een hoop spullen in de kofferbak.



Tuurlijk is lenen niet leuk en ben je lang bezig met terugbetalen. Maar ach.. Mijn ouders hadden allebei een studieschuld opgebouwd en ze zijn er in ieder geval niet ongelukkiger uitgekomen.
Alle reacties Link kopieren
ik heb drie jaar geleend, na mijn HBO studie heb ik nog WO gedaan en heb er geen moment spijt van gehad. Ik heb mijn WO studie echt gezien als een investering in mezelf en ik ben die € 20.000 wel waard ;)  (die tweedehands audi TT kan wel even wachten :D)



Ik ben single, heb een huis gekocht (en alle kosten dus alleen) en een redelijk goed betaalde baan. Ik moet vanaf januari € 167 per maand terug gaan betalen en ik weet zeker dat dat zeker op mijn uitgaven gaat drukken. Dat gaat dus wel inhouden dat ik het rustiger aan moet doen met overige uitgaven. Maar ja, dat is dan zo. Dank zij mijn WO studie kan ik volgende maand wel weer solliciteren op een interne vacature en hoop ik meer te gaan verdienen en minder uren te gaan werken. Dus betaald mijn investering zichzelf weer terug.
Alle reacties Link kopieren


Hallo allemaal,



Ik volg een HBO-studie en leen sinds een jaar het maximale bedrag van 400 euro bij de IB-groep. Ik stap over naar een andere studie en heb dus nog 4 jaar lenen te gaan.

Ik vraag me af of mensen die nu een baan hebben en vroeger ook veel geleend hebben veel last hebben ondervonden van het terugbetalen van hun lening of dat het goed te doen was.

Ik ben benieuwd, want zie dat het toch wel een enorm bedrag gaat worden zo!
Hoi Steef!

Ik zou toch oppassen met veel lenen bij de IB. Voor je het weet loopt je schuld zo op naar de 20.000/30.000. En als je dat later wilt aflossen, dan is dat echt veel. Ook wordt het nog eens vermeerderd met rente. En toch tikt dat hard aan, ook al is de rente "laag". De regels voor wat betreft het aflossen zijn behoorlijk veranderd in vergelijking met vroeger.

Nu is het sinds kort zo dat je aflossing afhankelijk is van je inkomen, dus als je lekker verdiend, mag je ook veel gaan aflossen. Heb een aantal collega's met een schuld van 30.000 (en die hebben dan ook nog eens een partner met een schuld van 25.000) en dat hakt behoorlijk in je budget.



Je IB lening wordt niet meegenomen wanneer je later een huis wilt kopen, maar je moet er dan voor jezelf toch rekening mee gaan houden. Een vriendin van mij zit daar nu namelijk mee. Qua inkomen kan ze een leuk flatje kopen, maar ze moet ook elke maand aardig wat aflossen en daardoor is het beter om het niet te doen.



Ik zou gewoon aardig wat erbij gaan werken bij je studie, daar heb je later alleen maar profijt van. En vooral de horeca is lekker te combineren met je studie, dan vond ik althans.



Succes ermee!
Alle reacties Link kopieren
ik ben het wel met JannaQueen eens wat betreft het werken, wanneer je kunt moet je zeker naast je studie werken. Het moet natuurlijk niet zo zijn dat je geen zin hebt om te werken en dus maar volledig gaat lenen. 400 euro per maand * 12 maanden * 5 jaar is € 24000 excl rente. Dat is minstens € 150 per maand terugbetalen, 15 jaar lang.



Ik heb door omstandigheden best lang gestudeerd en de laatste 2,5 jaar naast mijn studie fulltime gewerkt, gewoonweg omdat ik geen lening meer kreeg en natuurlijk geen stufi meer had.



Tijdens mijn eerste studie kreeg ik gewoon studiefinanciering (wel geteld 440 gulden) en heb ik nooit erbij geleend wel veel gewerkt, tijdens de drie jaar dat ik de mogelijkheid had om te lenen (is dat nog steeds 4 jaar stufi en 3 jaar lenen?) heb ik in eerste instantie ook 440 gulden geleend en tijdens mijn laatste jaar lenen volledige lening gehad (en niet gewerkt maar wel 54 studiepunten gehaald)



Je moet nooit zomaar lenen omdat het makkelijk is.

Succes ermee!
Alle reacties Link kopieren
hm, ik vind sommige reacties hier wat naief. Er is sprake van inflatie, mensen! Dus wat nu 20.000 euro is, is over een jaar of 10 minstens een kwart minder waard. Is nou echt niemand met mij eens dat dat dus ook makkelijk geld verdienen is? Tuurlijk moet je dat afbetalen, maar sorry hoor, als ik werk heb, en ik verdien een kleine 1500 euro, wat is dan die 150 euro per maand? Dat is toch wel te overzien, of niet soms? En dan ga ik er inderdaad even vanuit dat je geen dure Audi TT koopt, en een beetje normaal bent met je uitgavenpatroon.



Waar ik niet mee wil zeggen dat het altijd slim is om te werken, maar dat spreekt voor zich.
Alle reacties Link kopieren
Hallo Mensen,



Ik kom even spammen in dit bestaande topic over lenen bij de IB. Ik heb namelijk een vraag en wie weet heeft iemand van jullie een snel antwoord want bij de ib moet je nu 15 minuten wachten aan de foon en de email is ook niet direct beantwoord.



Komt ie: Ik heb tijdens mijn hbo studie een beetje geleend. Nu volg ik een 2jarige master waarvan ik nog 1 jaar stufi ontvang. Eind 2007 stond de lening op ong. 2500 euro. In januari kreeg ik een brief dat mijn rentedragende lening was verhoogd met ruim 1000 euro --> lening van 3500 euro.

Vandaag kreeg ik een brief met alleen mijn schuld in euro en die bedraagt nu ineens 5650 euro!!!



Weet iemand hoe dat kan? En waarom ze je rentedragende lening ineens verhogen met 1000 euro?Ik heb hier tussentijds geen post over ontvangen. Ik weet dat ik het ze het beste zelf kan vragen en de mail is al verstuurd, maar wie weet herkent iemand dit die het me uit kan leggen. Alvast bedankt!!



Jerney
Alle reacties Link kopieren
Zolang je nog studeert wordt je stufi (niet de lening, maar het deel dat je echt stufi is) ook gezien als schuld, omdatje dit eventueel terug moet betalen als je geen diploma haalt. Zou dat het verschil kunnen verklaren?

Die 1000 euro snap ik ook niet, je lening wordt alleen verhoogd als je ook meer geleend hebt. Je kunt zelf even narekenen hoeveel je in totaal aan lening hebt ontvangen om te kijken of het klopt.
Alle reacties Link kopieren
Soppie300 schreef op 07 augustus 2007 @ 20:34:

hm, ik vind sommige reacties hier wat naief. Er is sprake van inflatie, mensen! Dus wat nu 20.000 euro is, is over een jaar of 10 minstens een kwart minder waard. Is nou echt niemand met mij eens dat dat dus ook makkelijk geld verdienen is? Tuurlijk moet je dat afbetalen, maar sorry hoor, als ik werk heb, en ik verdien een kleine 1500 euro, wat is dan die 150 euro per maand? Dat is toch wel te overzien, of niet soms? En dan ga ik er inderdaad even vanuit dat je geen dure Audi TT koopt, en een beetje normaal bent met je uitgavenpatroon.



Waar ik niet mee wil zeggen dat het altijd slim is om te werken, maar dat spreekt voor zich.




ik vind 150 per maand weinig noemen naief. tuurlijk, net afgestudeerd en in een goedkoop huisje wonend is 150 euro makkelijk op te brengen. maar afbetalen duurt 10 á 15 jaar! als je in die tijd een huis wil kopen, misschien minder gaan werken omdat er kinderen komen enz enz, dan ligt die studieschuld als een molensteen om je nek. 10% van je inkomen kwijt zijn aan je studie vind ik dan erg fors.



gewoon naast je studie een baantje zoeken, met een beetje parttime baan is gemakkelijk 400 euro per maand te verdienen hoor.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf ook wel geleend (eerlijk gezegd geen enkel idee hoeveel, heb deels aanvullende beurs deels lening) maar ik denk maar zo....tijdens je studie leef je van weinig, dus als je een baan krijgt en een deel van je salaris wordt gebruikt om af te betalen, heb je nog altijd een stuk meer dan tijdens je studententijd (of je doet iets heel erg mis als dat niet zo is)

en idd investeren in een studie is top, de enige lening (naast een hypotheek) waar ik zonder zorgen aan zou beginnen.
Alle reacties Link kopieren
@Nausicaa, bedankt voor je suggestie. Eerst had ik uitgerekend dat die 2000 euro te weinig is om mijn stufi van afgelopen jaar te kunnen zijn die ze aan mijn schuld hebben toegevoegd, maar met die 1000 euro van begin januari klopt dat toch wel aardig. Niets aan het handje dus.



ontopic: Ben het met de meesten eens dat het toch beter is om naast je studie te blijven werken en zo min mogelijk te lenen. Des te eerder kun je vol van je salaris genieten. Zelf verdien ik met 10 uurtjes werk per week 400 euro en kan daar samen met mijn stufi van leven zonder bij te hoeven lenen.

@gelukkigmeisje: natuurlijk houd je na je studie als je aan het werk bent meer geld over, ook al gaat er nog een bedrag vanaf voor het afbetalen, maar ik neem aan dat je niet eeuwig op je goedkope studentenkamertje wilt wonen?! Als werkend persoon gaan nu eenmaal je vaste lasten omhoog zodra je een fatsoenlijke woonruimte hebt, dus zoveel meer blijft er dan niet over als je ook nog moet terugbetalen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb veel geleend en heb er eigenlijk een beetje spijt van. Ik ben nu al bezig met aflossen en het is toch wel een hap uit je budget. Al helemaal als het 10 tot 15 jaar duurt om het af te lossen. Ik zou zelf wat meer werken en bezuinigen als ik het over moest doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven