The land that time forgot

09-09-2008 17:14 961 berichten
Alle reacties Link kopieren
Tussen alle discussies over moslims en andere achterlijke culturen, wil ik het eens over een andere achterlijke cultuur hebben. Namelijk de Nederlandse.

Ik kwam erop doordat ik net op een andere pijler reageerde.

Soms kijk ik om me heen en denk ik: hoe kan dat? Waarom?

Hoe kan het toch dat Nederlandse vrouwen massaal naar Sex & the City the movie gaan, maar zelf niet meer ambieren dan een man die de rekeningen betaalt en een kindje om mee te tutten? Hoe kan het toch dat je tegenwoordig voor een prikkie de hele wereld kunt zien, met de hele wereld kunt communiceren, op de hele wereld kunt werken, wonen en leven, maar dat Nederlandse vrouwen niet verder lijken te komen dan hun aanrecht in Kuttenkrabbenveen?

Hoe kan het toch dat in landen om ons heen vrouwen runnen for president of vice president, hoogleraar worden, astronaut worden, hele legers leiden en cures for cancer verzinnen, maar dat de Nederlandse vrouwen als hoogste ambitie overblijfmoeder hebben?

Hoe kan het toch dat er een hele wereld is, die voor ons, omdat we het geluk hebben in Nederland geboren te zijn, open ligt als een oester, maar dat zo weinig vrouwen die parel erin willen grijpen?

Zit er hier iets in het water? Zijn wij echt the land that time forgot? Hebben al die vrouwen gewoon niet in de gaten dat er een hele wereld voor hen open ligt?

Wat is dat toch?

Wie het weet mag het zeggen!
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef op 09 september 2008 @ 23:04:

Goed artikel trouwens, meelezers, laat je niet afschrikken door de lengte want het is echt interessant leesvoer.
Dat goede artikel weerspreekt anders jouw stelling op een fundamenteel punt: het is niet iets specifiek voor Nederlandse vrouwen dat ze minder drive zouden hebben, het is iets biologisch en dus Des Vrouws in haar algemeenheid.
fashionvictim schreef op 09 september 2008 @ 21:13:

Ze werken weliswaar, maar nog niet eens de helft van de Nederlandse vrouwen is economisch zelfstandig. Waarbij economisch zelfstandig betekent dat je 70% van het minimumloon moet verdienen. Ongeveer een bijstandje, dus. Zestig procent van de NL'se vrouwen heeft dat niet. Dat is echt onwijs veel, hoor.
Wellicht is het zo, dat wanneer een individu een keuze heeft om een leven op een bepaalde manier in te richten dat daarvan ook gebruikt gemaakt wordt. Ik zou het dus om willen draaien; vrouwen in andere omstandigheden hebben niet de kans om voor een ander type leven te kiezen. Ze worden gedreven door culturele- en omgevingsfactoren, ingegeven door bijvoorbeeld een prestatieplicht (van huis of land -zie China- uit) of een financiële noodzaak. Wanneer het gros van de vrouwen in de omstandigheden van de Nederlandse maatschappij zou leven, zouden zij wellicht totaal andere keuzes maken. Mijn ambitie is niet ingegeven vanuit mijn drive om die of die carriere na te streven, maar om datgeen te doen (of dat nu op werkgebied, studiegebied of relationeel gebied is) waarvan ik gelukkig wordt. Het kan dus zijn dat mijn ambitie de grondslag is voor mijn geluk en dat ik van dat perspectief uit van alles op (arbeids-)gebied wil bereiken, maar ik kan net zo goed mijn leven ophangen aan verdiepende studies, gecombineerd met werk en eventueel een gezin. Doordat ik een keuze heb, is er volgens mij sprake van intrinsieke motivatie en dus werkelijk resultaat en product van mijn wensen. Vrouwen die 'gedwongen' worden om carriere te maken zijn inderdaad zichtbaar als zodanig, maar dat wil niet zeggen dat ze dezelfde keuze hadden gemaakt wanneer ze met die intrinsieke status van echte keuze op basis van vrijwillige en autonome visie op geluk te maken hadden gehad.
Om een stelling te weerspreken moet er eerst een stelling geponeerd worden, mijn beste Dhelia. Mischien kennen ze bij jou in de Achterhoek of waar je dan ook woont de uitdrukkingen "waarom" en "hoe kan het dat" en "is het zo dat" niet, in Amsterdam is dat echter een vrij normale manier om aan te geven dat je je iets afvraagt of over iets nadenkt.
Am Yisrael Chai!
Zelide,

Misschien is mijn vraag wel veel simpeler, dan. Hoe kan het dat zo weinig mensen excelleren - op wat voor gebied dan ook -als voorwaarde voor geluk zien?
Am Yisrael Chai!
En voor de tigste keer ( ik tiep niet in onzichtbare inkt, toch?) : het gaat me niet om werken. Werken is slechts een van de gevolgen van motivatie, die motivatie kan zich ook uiten op andere gebieden.

Dus wellicht is de vraag wel nóg simpeler dan in voorgaande posting: Hoe kan het dat er zo weinig motivatie is? Of hanteer ik - en met mij de meeste buitenlanders die ik in ieder geval persoonlijk ken - een totaal andere definitie van motivatie dan die in Nederland gebruikelijk is?
Am Yisrael Chai!
blijfgewoonbianca schreef op 10 september 2008 @ 09:48:

[...]

Ik hoor maar weinig mensen zeggen dat als ze het ook voor niks kregen ze toch zouden werken .
Geld is uiteraard de eerste drijvende factor omdat je natuurlijk je levensstandaard moet zien te behouden en/of verbeteren. Maar als ik 20 miljoen op mijn bankrekening had staan zou ik toch wel werken. Maar idd niet meer voor 'n baas/klant en zonder deadlines, maar gewoon dingen doen die ik zelf leuk vind. Mijzelf nog verder ontplooien in fotografie en gaan schrijven en als ik weinig verkoop hoef ik er niet van wakker te liggen omdat het niet uitmaakt, maar als het wel succesvol is dan streelt 't uiteraard wel mijn ego. Heb dus idd wel iets nodig dat mij stimuleert.
als reaktie op jouw bericht van 12:12;

Mag ik jou een wedervraag stellen? Waarom zie jij excelleren - op wat voor gebied dan ook -als voorwaarde voor geluk?

Ik heb me persoonelijk rot-ge-excellereerd en het heeft me niet gebracht wat ik ervan verwacht had.

De rust die ik nu heb -op alle gebied- geeft me wel het geluk waar ik naar zocht.

Wat heeft het jou gebracht waar je gelukkig van wordt?
FV; worden mensen in jouw dagelijkse omgeving ook wel eens moe van je?
Frankly my dear, I don"t give a damn
fashionvictim schreef op 10 september 2008 @ 12:12:

Zelide,

Misschien is mijn vraag wel veel simpeler, dan. Hoe kan het dat zo weinig mensen excelleren - op wat voor gebied dan ook -als voorwaarde voor geluk zien?

Is dat weinig excelleren? Dat vraag ik mij namelijk oprecht af. Wellicht heeft het ook iets te maken met een (biologische, dus hormoongevoelige) spanningsboog? De mate waarin adrenaline, slapeloze nachten, zorgen en stress een factor spelen? Het is misschien een dooddoener, maar volgens mij is dit een factor die absoluut relevant is. Lichamelijk gezien verschillen we namelijk ook nogal van elkaar.

Vanuit mijn persoonlijke perspectief; ik probeer te excelleren op verschillende gebieden (2 banen, een zorg, ander staffunctie, een WO studie, druk sociaal leven) en probeer daarin ook een soort van balans te vinden. Ik ben niet extern gericht, dat wil zeggen, ik haal mijn 'geluk' niet uit hoe de buitenwereld tegen mijn prestaties aankijkt. Ik vind het wel prettig dat ik bijvoorbeeld studieresulaten of studieonderzoeken kan delen met mijn vader, of mijn partner, maar ik hoef mij verder niet per definitie naar mijn omgeving toe te profileren. Met andere woorden, ik ontleen mijn identiteit niet, of slechts ten dele, aan mijn prestaties. Ik gebruik ze uiteraard wel als gespreksstof, ook omdat ze nu eenmaal een wezenlijk onderdeel van mijn identiteit zijn, maar daar blijft het dan ook bij.

Zou het niet zo kunnen zijn, dat vrouwen die 'extreem' willen excelleren, juist ook op identiteitsgebied niet altijd goed weten van de hoed en de rand? Zomaar een gedachte hoor, maar misschien wel een interessante. Dat er juist veel ontleend wordt aan die identiteit van excelleren, presteren, etc. en dat daarmee zichzelf een houding gegeven kan worden?
whopper schreef op 10 september 2008 @ 12:17:

als reaktie op jouw bericht van 12:12;

Mag ik jou een wedervraag stellen? Waarom zie jij excelleren - op wat voor gebied dan ook -als voorwaarde voor geluk?

Ik heb me persoonelijk rot-ge-excellereerd en het heeft me niet gebracht wat ik ervan verwacht had.

De rust die ik nu heb -op alle gebied- geeft me wel het geluk waar ik naar zocht.

Wat heeft het jou gebracht waar je gelukkig van wordt?
Groei, kennis, verdieping, overwinningen op mezelf, vooruitgang, weet ik veel. Gewoon, de standaarddingen waarom je 's ochtends je bed uit komt. Om vandaag weer een stapje verder te komen dan gisteren. Om in ieder geval niet stil te blijven staan of als zo'n zielig kermispaardje dag in dag uit hetzelfde rondje te lopen, dat inmiddels al helemaal uitgesleten is omdat je het elke dag, je hele leven lang, loopt.
Am Yisrael Chai!
calvijn1 schreef op 10 september 2008 @ 12:18:

FV; worden mensen in jouw dagelijkse omgeving ook wel eens moe van je?
Nee.
Am Yisrael Chai!
Zelide,

Ik heb serieus het idee dat we het over twee totaal verschillende dingen hebben. Dus ik wil best reageren op wat jij zegt, maar dan gaan we het over een heel ander onderwerp hebben.
Am Yisrael Chai!
elninjoo schreef op 10 september 2008 @ 12:16:

[...]

Geld is uiteraard de eerste drijvende factor omdat je natuurlijk je levensstandaard moet zien te behouden en/of verbeteren. Maar als ik 20 miljoen op mijn bankrekening had staan zou ik toch wel werken. Maar idd niet meer voor 'n baas/klant en zonder deadlines, maar gewoon dingen doen die ik zelf leuk vind. Mijzelf nog verder ontplooien in fotografie en gaan schrijven en als ik weinig verkoop hoef ik er niet van wakker te liggen omdat het niet uitmaakt, maar als het wel succesvol is dan streelt 't uiteraard wel mijn ego. Heb dus idd wel iets nodig dat mij stimuleert.
Hier hetzelfde. En sterker nog, ik denk dat ik mijn huidige werk leuker zou vinden en er beter in zou zijn als ik niet primair ook de kost moest verdienen. Dus ik denk dat ik dan nog veel meer plezier in het werk zou hebben omdat ik veel meer way outside the box zou kunnen gaan.
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef op 10 september 2008 @ 12:23:

[...]

Groei, kennis, verdieping, overwinningen op mezelf, vooruitgang, weet ik veel. Gewoon, de standaarddingen waarom je 's ochtends je bed uit komt. Om vandaag weer een stapje verder te komen dan gisteren. Om in ieder geval niet stil te blijven staan of als zo'n zielig kermispaardje dag in dag uit hetzelfde rondje te lopen, dat inmiddels al helemaal uitgesleten is omdat je het elke dag, je hele leven lang, loopt.
Heb je er weleens aan gedacht dat voor sommige mensen elke dag dat rondje een overwinning is? Dat men zich ook kan verdiepen door niet te excellereren maar elke dag een klein beetje meer te doen? Dat het voor sommige mensen allemaal niet meer zo snel hoeft om zich goed te voelen? Je doet er zo denigrerend over....
Ik kom trouwens mijn bed niet uit 's morgens om een stapje verder te komen dan gister.
fashionvictim schreef op 10 september 2008 @ 12:29:

[...]

Hier hetzelfde. En sterker nog, ik denk dat ik mijn huidige werk leuker zou vinden en er beter in zou zijn als ik niet primair ook de kost moest verdienen. Dus ik denk dat ik dan nog veel meer plezier in het werk zou hebben omdat ik veel meer way outside the box zou kunnen gaan.
Precies! Geen beperkingen meer die klanten je opleggen, maar gewoon helemaal de vrijheid hebben. Met fotografie werk ik al grotendeels zo en daar heb ik ontzettend veel plezier in.
whopper schreef op 10 september 2008 @ 12:30:

[...]

Heb je er weleens aan gedacht dat voor sommige mensen elke dag dat rondje een overwinning is? Dat men zich ook kan verdiepen door niet te excellereren maar elke dag een klein beetje meer te doen? Dat het voor sommige mensen allemaal niet meer zo snel hoeft om zich goed te voelen? Je doet er zo denigrerend over....
Je bent toch niet gehandicapt? Of heb ik iets gemist?
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef op 10 september 2008 @ 12:27:

Zelide,

Ik heb serieus het idee dat we het over twee totaal verschillende dingen hebben. Dus ik wil best reageren op wat jij zegt, maar dan gaan we het over een heel ander onderwerp hebben.

Hm, dat idee heb ik niet. Maar goed.

Besides it all, sommige mensen zijn ook nog een te dom om te poepen, dan kun je willen excelleren tot je een ons weegt, maar dan zit het er helaas gewoon niet in.
whopper schreef op 10 september 2008 @ 12:33:

Ik kom trouwens mijn bed niet uit 's morgens om een stapje verder te komen dan gister.
Tja, als je naar het schoolplein lopen al als overwinning definieert, kan ik me voorstellen dat je verwachtingen dusdanig laaggespannen zijn dat je al blij bent dat je het einde van de dag haalt, ja.
Am Yisrael Chai!
"Misschien is mijn vraag wel veel simpeler, dan. Hoe kan het dat zo weinig mensen excelleren - op wat voor gebied dan ook -als voorwaarde voor geluk zien?"

Wat is excelleren?

onderscheiden - overtreffen - schitteren - uitsteken - zich onderscheiden - uitmunten - uitblinken

Is het een voorwaarde voor geluk om je te onderscheiden van anderen?

En wanneer onderscheidt je je dan van anderen? Wanneer de wereldpers besloten heeft om je als uitzonderlijk te belichten?

Zijn er ook mensen die zich bewust zijn van wat hen onderscheidt van anderen, zonder de behoefte te voelen om daar kond van te doen? En zijn die mensen minder gelukkig omdat hun excellentie niet wordt gezien? En door wie moet die dan gezien worden opdat men gelukkig wordt?

Zijn zij die excelleren gelukkig? En is de grond van hun geluk dan het feit dat zij exelleren?

Wie bepaalt wat excelleren is voor de ander? Welke criteria wil je aanhouden om aan te tonen dat het om excelleren gaat?

Is excelleren iets waarbij een mens belang hecht aan door anderen gezien en beter bevonden te worden in die zaken die die mens bijzonder vindt aan zichzelf?

Betekent dat dan niet dat die mens zich daarmee afhankelijk maakt van anderen, door te willen excelleren maar daarin gezien te willen worden?

Of kan excelleren ook zonder dat dit opgemerkt behoeft te worden door 'de wereld'?
Omen schreef op 10 september 2008 @ 12:36:

"Misschien is mijn vraag wel veel simpeler, dan. Hoe kan het dat zo weinig mensen excelleren - op wat voor gebied dan ook -als voorwaarde voor geluk zien?"

Wat is excelleren?

onderscheiden - overtreffen - schitteren - uitsteken - zich onderscheiden - uitmunten - uitblinken

Is het een voorwaarde voor geluk om je te onderscheiden van anderen?

En wanneer onderscheidt je je dan van anderen? Wanneer de wereldpers besloten heeft om je als uitzonderlijk te belichten?

Zijn er ook mensen die zich bewust zijn van wat hen onderscheidt van anderen, zonder de behoefte te voelen om daar kond van te doen? En zijn die mensen minder gelukkig omdat hun excellentie niet wordt gezien? En door wie moet die dan gezien worden opdat men gelukkig wordt?

Zijn zij die excelleren gelukkig? En is de grond van hun geluk dan het feit dat zij exelleren?

Wie bepaalt wat excelleren is voor de ander? Welke criteria wil je aanhouden om aan te tonen dat het om excelleren gaat?

Is excelleren iets waarbij een mens belang hecht aan door anderen gezien en beter bevonden te worden in die zaken die die mens bijzonder vindt aan jezelf?

Betekent dat dan niet dat die mens zich daarmee afhankelijk maakt van anderen, door te willen excelleren maar daarin gezien te willen worden?

Of kan excelleren ook zonder dat dit opgemerkt behoeft te worden door 'de wereld'?
Mijn punt precies, dit is hetgeen ik hierboven benoemde. Of raakt dit ook niet de kern van jouw betoog Fash?
fashionvictim schreef op 10 september 2008 @ 12:34:

[...]

Je bent toch niet gehandicapt? Of heb ik iets gemist?

Ik heb het ook niet over mezelf. Niet iedereen ziet zichzelf als het centrum van het universum.

Er zijn heel veel mensen voor wie naar het schoolplein lopen een enorme overwinning is.
fashionvictim schreef op 10 september 2008 @ 12:10:

Om een stelling te weerspreken moet er eerst een stelling geponeerd worden, mijn beste Dhelia. Mischien kennen ze bij jou in de Achterhoek of waar je dan ook woont de uitdrukkingen "waarom" en "hoe kan het dat" en "is het zo dat" niet, in Amsterdam is dat echter een vrij normale manier om aan te geven dat je je iets afvraagt of over iets nadenkt.

Guttegut, zonder dédain red je het echt niet he? Overigens woon ik in de randstad.

Feit blijft - en dat negeer je dan maar voor het gemak - dat volgens dat artikel het vrouwen eigen is om niet en masse die drive te hebben die jij kennelijk zo node mist. Jij beweert dat het slechts eigen is aan Nederlandse vrouwen. Dus hoe kan je dan zo enthousiast worden over een artikel dat de kern van jouw betoog - namelijk dat het iets typisch Nederlands is, "zit het in het water?" - onderuit haalt?

Tenzij je zelf inmiddels inziet dat die aanname van jou onhoudbaar blijkt, maar dat niet durft te onderkennen, uiteraard...
fashionvictim schreef op 10 september 2008 @ 12:12:

Zelide,

Fv, als je van mensen vrouwen maakt, staat er een theorie mbt uitblinken in het artikel van Baumeister wat BGB eerder plaatste:

*Dan is er de kwestie dat mannen meer op concurrentie zijn ingesteld, en vrouwen meer op samenwerking. Maar ook hier geldt dat in nauwe relaties samenwerking veel profijtelijker is dan wedijver. Wat heb je eraan te concurreren met je eega? Maar in grote groepen kan het cruciaal zijn om de top te bereiken. Ook de voorkeur van mannen voor gezagshiërarchieën getuigt, evenals hun ambitieuze streven naar de top, van hun oriëntatie op grote groepen, niet van een afkeer van intimiteit. En bedenk wel dat de meeste mannen zich niet hebben voortgeplant en dat wij hoofdzakelijk afstammen van de mannen die zich een weg naar boven hebben geknokt. Voor vrouwen geldt dat niet.

Nog één ding. Cross en Madsen hebben veel research verwerkt waaruit bleek dat het zelfbeeld van mannen gebaseerd is op de bijzondere eigenschappen waardoor zij zich van anderen onderscheiden, terwijl de zelfbeelden van vrouwen draaien om zaken die zij met anderen gemeen hebben. Volgens Cross en Madsen komt dat doordat mannen zich willen onderscheiden van anderen. Maar anders-zijn is in grote groepen een strategie van levensbelang. Als jij de enige in de groep bent die een antilope kan doden of water kan vinden of met de goden kan praten of op het voetbalveld kan scoren, dan kan de groep het zich niet permitteren je kwijt te raken*
fashionvictim schreef op 10 september 2008 @ 12:35:

[...]

Tja, als je naar het schoolplein lopen al als overwinning definieert, kan ik me voorstellen dat je verwachtingen dusdanig laaggespannen zijn dat je al blij bent dat je het einde van de dag haalt, ja.

Laaggespannen, hooggespannen....het is maar net in welk schuitje je zit.

Jij bekijkt alles vanuit jouw eigen belevingswereld he. Een beetje inlevingsvermogen zit er niet bij. Misschien zou dat een leuke stap zijn voor je om te maken vandaag :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven