Ondervloer laminaat - groene platen of alufoam?

25-07-2015 22:38 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Ik wil op onze slaapkamerverdieping laminaat leggen, wsch Ikea prarie (wit met v-groef). Moet er zo'n 5 jaar liggen, dan gaan we die verbouwen. Nu krijg ik verschillend advies over de ondervloer - de een zegt groene platen (al dan niet van Ikea) de ander zegt dat alufoam genoeg is. Het is een oud huis (1920), er lag heel vies tapijt met daaronder mooi vlak spaanplaat. Dus egaliseren hoeft niet, maar een beetje geluiddemping is misschien wel fijn als de kinderen straks rondrennen terwijl ik beneden zit... Nu zei degene die het gaat leggen dat alufoam net zo goed isoleert en minder kans geeft op inzakken onder zware meubels - iemand daar ervaring mee? Mijn bed is groot en zwaar dus misschien iets om rekening mee te houden, maar geen idee of dat kan, dat inzakken! Misschien wil hij gewoon alufoam omdat het sneller te leggen is, de winkels verkopen dan weer het liefst een dure ondervloer.



Ervaringen en advies welkom!
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben op de slaapkamer alufoam, bevalt prima.

In m'n oude huis had ik dat groene spul, kreeg ik bij het op maat snijden wel last van (uitslag en zere ogen)



We hebben nu in de woonkamer een vt wonen vloer van Karwei; daar zit de ondervloer al aan de planken vast. Dat is misschien ook nog een tip voor je. Het is wel duurder dan van Ikea, maar je spaart de ondervloer dus uit en het legt heel prettig en makkelijk.
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Alle reacties Link kopieren
Heb je een betonnen of houten plafond?
Wij nemen van dat folieachtige spul in ons nieuwe huis. Vloerverwarming in betonnen vloer dus te dik is niet goed ofzo. Het moet geperforeerd zijn ofzo. Anders zou ik van die groene platen nemen.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt schorpioentje! Jadaiswa, het is een houten plafond, echt zo'n oud herenhuis - er zaten zelfs nog de originele ruiten in.... Moest flink wat gebeuren dus het budget is een beetje op :)! Lux - ja op een betonnen vloer is het dan weer anders hoorde ik, waarom zou je groene platen nemen? Ik weet het dus echt niet....
Alle reacties Link kopieren
De folie en de platen zijn 2 totaal verschillende dingen.



De folie is vochtwerend en hoofdzakelijk bedoeld voor enigszins vochtige ondervloeren (nieuwbouw bv) en de groene platen zijn bedoelt voor geluidsdemping. Dat de folie als bijkomende eigenschap enigszins geluiddempend is, is mooi meegenomen maar zo dempend als de platen kunnen zijn is het nooit.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ongeveer dezelfde woonsituatie. Heb grijze platen van een soort foam liggen (toen te koop bij leen bakker) eigenlijk bedoeld voor appartementen. Voordelen? Goedkoop, dempt heel goed,neemt oneffenheden tot 7 mm weg, zeer simpel te leggen, alles stuitert op de vloer, niks gaat kapot of dreunt door en ik hoor serieus niets wat er op de bovenverdieping gebeurt.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een fermacell ondervloer. Dempt het geluid heel goed, brandwerend en is vochtwerend (is wel prijzig, maar dan heb je ook wat).
quote:Elsomaral schreef op 25 juli 2015 @ 22:55:

Bedankt schorpioentje! Jadaiswa, het is een houten plafond, echt zo'n oud herenhuis - er zaten zelfs nog de originele ruiten in.... Moest flink wat gebeuren dus het budget is een beetje op :)! Lux - ja op een betonnen vloer is het dan weer anders hoorde ik, waarom zou je groene platen nemen? Ik weet het dus echt niet....



Omdat we nu in een stokoud appartement wonen en hier die groene platen hebben en de onderburen horen heel weinig van ons en de bovenbuurvrouw heeft folie en die dreunt ons echt ons bed uit als ze door de kamer loopt.



Nu hebben we nieuwbouw betonnen vloeren en daar kan dat groene dus kennelijk niet op vw de vloerverwarming, maar die adviseur zei dat als je de vloer zwevend legt je echt geen geluid hebt omdat het beton al isoleert.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt iedereen! Heb Leen Bakker gebeld (want die hebben ondervloeren in de aanbieding) en die adviseerde juist om gewoon alufoam te nemen, dat isoleert net zoveel als de groene platen qua geluid volgens hem (beide 7db) maar is goedkoper en makkelijker te leggen. Het is dus niet alleen de vochtwerende folie, maar zo'n lange rol zilveren schuimrubber. Volgens hem zijn groene platen in oude huizen soms ook af te raden omdat ze evt vocht kunnen opzuigen. Dus nu ben ik nog niet veel wijzer eigenlijk :D!

Hij zei ook dat je altijd geluid blijft horen in houten huizen omdat je de voetstappen via de balken hoort dreunen, daar kan geen ondervloer tegenop. Dan maar een mooi kleedje op de kinderkamers...
Alle reacties Link kopieren
Wat ik heb gedaan: me laten adviseren in een speciaalzaak en daarna gekeken waar ik dat goedkoop kon kopen. 7db demping is echt heel erg weinig. Ik denk dat je hier spijt van gaat krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Ja dat dacht ik ook al, maar volgens de speciaalzaak dempen de gewone groene platen ook maar 7db.... Misschien dat die van de ikea meer dempen? Of anders neem ik van dat goudkleurige folie, dat dempt nog meer. Wel raar dat ik geen eenduidig advies krijg - de ene zaak zegt groene platen (want die verkopen ze liever), de andere zegt dat 3mm foam ook goed is voor je eigen bovenverdieping. Tja, wat moet ik dan als leek.... De man die het gaat leggen zegt ook alufoam, wsch omdat het makkelijker legt.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb, zoals ik al eerder schreef geen groene maar grijze platen, niet van houtsnipperzooi maar van foam (lijkt een beetje op dat spul wat je rond je verwarmingsbuizen kan doen, snap je wat ik bedoel?)

Groene platen zijn veel werk om te leggen, die zilverfolie stelt niets voor, dat wat ik heb zit er tussenin.

Wanneer ze zeggen, in je eigen huis kan het wel, dan betekent dat eigenlijk, je gaat geluidsoverlast krijgen, maar behalve jij heeft daar niemand anders last van. Ik zou dus kiezen voor iets dat in appartementen gebruikt mag worden.
Alle reacties Link kopieren
Goed punt - ik ga morgen eens kijken wat ik kan vinden. Dat grijze spul lijkt me ideaal, weet je nog hoe het heet?
Alle reacties Link kopieren
Het ligt er 5 jaar onder, dus dat weet ik zo niet. Als ik morgen tijd over heb zal ik eens in mijn administratie kijken. Heb nl ter bewijs een boekje en etiket bewaard.
Alle reacties Link kopieren
Pff, Ikea heeft die groene platen niet meer, alleen nog dunnere polystyreen platen van 2 of 5 mm! Wel heel licht, maar of dat geluid reduceert? Ik heb op marktplaats een mooie aanbieding gezien van dat goeden folie, voor appartementen, dat lijkt me goed isoleren. Jadaiswa als jij nog info hebt graag en anders neem ik dat gouden spul. Bedankt iedereen voor het meedenken!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb net hetzelfde als wat ik heb gespot bij Gamma:

Firstfloor bleuline ondervloerplaat blauw (7m3) per pak.



Dempt tot 20 decibel.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt jadaiswa!
Alle reacties Link kopieren
Graag gedaan hoor!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven